Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Sabo kirjoitti:Tattista.

En muista oliko ennen remppaa, mutta nyt käynnistäessä kuuluu kolahdahdus just ennen kuin hyrähtää käyntiin. Onko tietoa mistä kuuluis? Moottorituenta?
ota akku irti ja kato että laatikko on siinä akun alla kiinni oikein.
-
Janne #2769 stcf #40
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:Etummainen moottorin tuki
Tätä veikkaan myös, aiheutti meillä kolinoita.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aka. momenttivarsi laatikon ja apurungon välillä. Helppo vaihtaa, halpa ja ehkä yksittäinen merkittävin ja helpoiten hajoava myös.

Omaan vaihdoin ja parani kyllä huomattavasti, joskin taaimmainen vaijerivarmistettu tuki pitäisi vielä vaihtaa että tulisi oikein hyvä.

PCS:ltä ostettu "tarvike" momenttivarsi Speedpartsin pussissa oli muuten alkuperäinen GM/Saab-osa josta oli vain viilattu merkinnät pois. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Motonet ei taida myydä noita momenttivarsia. Mitä maksoi pcsällä?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tais olla 49 euroa klubialennuksella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ei pahan hintainen. Laitan maanantaina tilaukseen. Moottori keinuu kyllä aika paljon, kun jarru pohjassa vaihteita vaihtelee.

Lisää kysymyksiä satelee mitä enemmän kilometrejä tulee. Tuntuu, että automaatti vaihtaa nyt herkemmin pienemmällä loivissa ylämäissä, vaikka nyt vääntöä olisi varmasti pitää nopeus 4-vaihteen lukollakin. Onko erimoottoreille eri laatikon ohjausohjelmat? Toimii hieman niin kuin olisi sport-nappi koko ajan pohjassa, ehkä jopa hieman korostetusti.

Bensaakin palaa paljon enemmän kuin 2 litrasella matalapaineella. Voiko bensan palaminen johtua jostain asennus virheestä?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Prkl. Muoviosia kannattaa näillä pakkasilla käsitellä. Bypassin ohjausventtiilin yksi muoviliitin, mihin letku tulee, meni poikki tyvestä. Epätoivoinen liimaus yritys käynnistyy. Ehdotuksia korjaukseen? Jollain ylimääräinen nurkissa?

Alipaineletkujen paikat vielä hiukan hakusessa. jkotkan muistin varainen neuvo ei ihan osunu, aika lähelle kylläkin. Kaasuläppäkotelolta lähtee vielä yksi letku-->minne? Kumpaan päähän ohjausvenaa t-haaran letku tulee. Olisko jollain valokuvaa tai jkotka muistelis tarkemmin =)?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Eikö kenelläkään olisi kuvaa, kaavioo tai sanallista kertomus miten nuo alipaineletkut menee.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jkotka »

läpän alta bypassin mankkuvenan apukuskin puoleiseen päähän
bypassin mankkuvenan etummaisesta liittimestä by-passin liittimelle
by-passin mankkuvenan kuskinpuoleisesta liittimestä t-haaralle
t-haaran toinen haara lämppärin venanalle takaiskun kautta kuskin puolelle
lämppärinvenan etummaisesta liittimestä ylimmäiseen.
t haaran jäljellä olevasta haarasta imusarjan liittimeen missä on 2 päälekäin
alimmainen letku ko liittimestä (lyhyt) bensanpaineensäätimelle.

tuosta, jos helpottais
-
Janne #2769 stcf #40
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kiitos!
Letkut oli niin väärin kui voi olla, nyt korjattu.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kolahdus käynnistäessä paikallistettu moniuraremmin kiristäjään. Kuulemma ilmenee ominaisuutena automaativaihteistoilla varutelluissa 9-5:ssa.

Vielä jaksan kysellä tuon laatikon toiminnasta.
Ilmeisesti eri moottorityypeille on omat laatikon ohjausboxit. Onkohan niitä mahdollista "päivitää" uudelle moottorille esim techillä ym.?

Toinen kysymys:
Painaessa sporttinapista, ei syty merkkivalo mittaristoon, eli siinä puolessa on jotain hämärää. Tietääkö joku mitkä piuhat/ohjainyksiköt laatikossa koskee sportti tomintoa, jos vaikka olis piuhat väärin.

Onko kaasuläppäkotelo sama aero vs. 2.0t? Se kun on vanhasta koneesta.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Sabo kirjoitti:Kolahdus käynnistäessä paikallistettu moniuraremmin kiristäjään. Kuulemma ilmenee ominaisuutena automaativaihteistoilla varutelluissa 9-5:ssa.
Samanlailla kolisee manuaalissa - kolissut jo kolme vuotta. Ei se silti ominaisuus ole vaan vika kiristimessä. Kesällä menee remmi ja rullat vaihtoon.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Jotkut vaihtaneet uuden kiristäjän, eikä ongelma ole poistunut. Varsinkin aut.laatikon kanssa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulle ainakin maksoi tuo tukitanko automaattiin pcs:llä 100e... uudempiin kuulemma on tuo halvempi.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Vaihtaminen ja kulutus (sidin mukaan) parani, kun vaihdoin custom softan alkuperäiseen -00 aeron softaan. Myös sport-napin, kuin myös moottorin kuvan merkkivalo syttyi mittaristoon.

Ymmärtääkö sid, että kone/suuttimet on vaihtunut? Pitäneeköhän sidin kertoma keskikulutus yhtään paikkansa...

Ilmeisesti tuo uudemman aeron softa(5-lovinen) ei sovi -00 (4-lovinen) aeroon. Montakos lambdaa -00 aerossa on?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Vastaa Viestiin