Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Nyt tässä ehtis tänään vähän tönkiä jos vaikka putsailist noita letkuja, illalla pesin (pakkasessa) jollakin konstia pahimmat öljyt pois pakosarjan päältä ettei aina paikallaan niin julmetusti haisisi - autto kummasti. Se jäi vielä mietityttämään mistä se öljy mahtaa antaa periksi jos tuo huohotin tukkeutuu jäästä/mömmöstä - tuleeko se öljyntäyttökorkista ulos vai onko siellä joku takaiskuventtiili mistä päästää pahimmat paineet ulos?
Kaasuttimen etupuoli hyvin öljyinen eli jossain siinä se tökkii...koitan ottaa kuvia niin voi katella puuttuuko joku letku
Kaasuttimen etupuoli hyvin öljyinen eli jossain siinä se tökkii...koitan ottaa kuvia niin voi katella puuttuuko joku letku
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Täyttökorkin kautta, putsaamalla reunuksen saa selville uusiiko vika. Jokin letku saattaa myös pullahtaa pois paikoiltaan, kannattaa tarkistaa että kaikki ovat kunnolla kiinni.
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
joo samallaisia ongelmia täälläkin, joka paikasta mistä autokorjaamosta kysyykin niin sama vastaus:turbo. auto on 9-5 2,0t vm:99 ajettu 302500 pitkään tuo kestikin jos turbo on mennyt?
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
No niin, perseelleenhän se meni - tosin alunperinkään tainnut kaikki olla ihan ok.
Alla pieni kuva konehuoneesta, sen alla linkki isompaan ja tarkempaan kuvaan.
http://linna.netikka.fi/auto/saab/huohotinkuva1.jpg
Kuvassa noiden huohotinletkujen numerot vasemmalta oikealla (kuvan vasen yläreuna)
550 012 09
550 012 08
550 012 07
- uuden näkösiä letkuja eli oisko jotain letkuja päivitetty edellisellä omistajalla.
Ne ongelmat
Sitten tuo letku joka menee pisteestä 1 pisteeseen 2, siinä luki letkun päällä teksti notta pesulaitteen letku
Se teki myös jyrkän mutkan tuossa pisteessä 2 ja ajattelin että lyhennämpä siitä tuon lopuppään tiukan mutkan pois tilapäisesti ja hakasen huomenna uuden letkun - tuohan ei voi millään olla oikea letkunpätkä tuohon, toi mikään pesulaite oo vaikka se öljyllä nyt onkin konehuonetta sotkenu...vaan aito saabin turbomoottori...
Kävi sitten niin että kun katkaisin sen letkun ja aloin sitä kiinnittää tuohon venttiililn tms. pisteessä 2 (koodi 918956) niin siitä venttiilistä meni sitten tietenkin meni poikki toi muovinen varsi johon letku kiinnittyy...eli nyt on letku lyhennetty ja toi palikka tässä työpöydällä odottamassa huomista käyntia Seinäjoella varaosaa etsimässä; tosin pitää jostain auto aamuksi kehitellä...
Saatto olla tuo hieman murtunutkin kun ei paljoa koskea kärsinyt, myös kovin ahtaan olonen sisältä mutta ilma puhaltamalla nyt molempiin suuntii kuitenkin kulki vaikka siinä joku nuoli oli tuonne pisteeseen 1 päin.
Parit kysymykset
1. Mikä tuon pienen letkun (from 1 to 2 -> keltainen venttiili ja siitä sitten pisteeseen 3) tarkoitus on?
2. Tuo letku pisteestä 2 pisteesen 3 kanssa hieman outo (väljä, heiluu, 2 letkua sisäkkäin)
-> pitääkö tuokin vaihtaa ja pitää niin vinkkejä miten, kovin ahtaan olonen paikka...
3. Mikä tuo mun rikkoma keltainen venttiili on, tehtävä ja tarve?
-> eli nähtävästi tuolla ei passaa oikein ajaa ilman kun tuo on kiinni?
4. Milläs tuos konehuoneen parhaiten nyt talvipakkasella pihassa pesis...vesi jäätyy heti
Mä jotenkin arvasin että näin tässä vielä käy...periksi ei anneta, periaatteessa auton pitäisi kuitenkin olla hyvä mutta jotenkin tuo huoltopuoli tehty aiemmin vasemmalla kädellä
UUSI HAVAINTO
Pisteen 3 vasemmalla puolella kaasarista törröttää messinkinen tappi, puuttu koko letku...mihinkäs sen pitäs mennä ja mistäs sellasen osais pyytää...tarpeellinenkin? Katsoin yhtä toista konehuoneen kuvaa ja siinä tuokin letku oli paikallaan ka nähtävästi tarpeellinen.
Ja tätä autoa on huollettu huoltokirjan mukaan merkkiliikkeessä. Tiijä sitten minne puolet tuosta venttiilikopan suojuksen ruuveista on kadonnu...risoo tämmönen
Alla pieni kuva konehuoneesta, sen alla linkki isompaan ja tarkempaan kuvaan.
http://linna.netikka.fi/auto/saab/huohotinkuva1.jpg
Kuvassa noiden huohotinletkujen numerot vasemmalta oikealla (kuvan vasen yläreuna)
550 012 09
550 012 08
550 012 07
- uuden näkösiä letkuja eli oisko jotain letkuja päivitetty edellisellä omistajalla.
Ne ongelmat
Sitten tuo letku joka menee pisteestä 1 pisteeseen 2, siinä luki letkun päällä teksti notta pesulaitteen letku
Se teki myös jyrkän mutkan tuossa pisteessä 2 ja ajattelin että lyhennämpä siitä tuon lopuppään tiukan mutkan pois tilapäisesti ja hakasen huomenna uuden letkun - tuohan ei voi millään olla oikea letkunpätkä tuohon, toi mikään pesulaite oo vaikka se öljyllä nyt onkin konehuonetta sotkenu...vaan aito saabin turbomoottori...
Kävi sitten niin että kun katkaisin sen letkun ja aloin sitä kiinnittää tuohon venttiililn tms. pisteessä 2 (koodi 918956) niin siitä venttiilistä meni sitten tietenkin meni poikki toi muovinen varsi johon letku kiinnittyy...eli nyt on letku lyhennetty ja toi palikka tässä työpöydällä odottamassa huomista käyntia Seinäjoella varaosaa etsimässä; tosin pitää jostain auto aamuksi kehitellä...
Saatto olla tuo hieman murtunutkin kun ei paljoa koskea kärsinyt, myös kovin ahtaan olonen sisältä mutta ilma puhaltamalla nyt molempiin suuntii kuitenkin kulki vaikka siinä joku nuoli oli tuonne pisteeseen 1 päin.
Parit kysymykset
1. Mikä tuon pienen letkun (from 1 to 2 -> keltainen venttiili ja siitä sitten pisteeseen 3) tarkoitus on?
2. Tuo letku pisteestä 2 pisteesen 3 kanssa hieman outo (väljä, heiluu, 2 letkua sisäkkäin)
-> pitääkö tuokin vaihtaa ja pitää niin vinkkejä miten, kovin ahtaan olonen paikka...
3. Mikä tuo mun rikkoma keltainen venttiili on, tehtävä ja tarve?
-> eli nähtävästi tuolla ei passaa oikein ajaa ilman kun tuo on kiinni?
4. Milläs tuos konehuoneen parhaiten nyt talvipakkasella pihassa pesis...vesi jäätyy heti
Mä jotenkin arvasin että näin tässä vielä käy...periksi ei anneta, periaatteessa auton pitäisi kuitenkin olla hyvä mutta jotenkin tuo huoltopuoli tehty aiemmin vasemmalla kädellä
UUSI HAVAINTO
Pisteen 3 vasemmalla puolella kaasarista törröttää messinkinen tappi, puuttu koko letku...mihinkäs sen pitäs mennä ja mistäs sellasen osais pyytää...tarpeellinenkin? Katsoin yhtä toista konehuoneen kuvaa ja siinä tuokin letku oli paikallaan ka nähtävästi tarpeellinen.
Ja tätä autoa on huollettu huoltokirjan mukaan merkkiliikkeessä. Tiijä sitten minne puolet tuosta venttiilikopan suojuksen ruuveista on kadonnu...risoo tämmönen
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
korjatkoon joku jos olen väärässä mutta se pikkuletkun kuulus mennä pisteestä 1 siihen kaasuläppäkotelon "messinkitappiin" jossa siulla ei nyt näy olevan mitään. Siinä pitää sit olla takaiskuventtiili välissä, eli se joka siulta on nyt hajonnu (kuvassa nro. 2). Sen venttiilin pitäs päästää ilma vaan toiseen suuntaan, eli imusarjalle päin. Tuohon käynee ihan lasinpesurille tarkotettu takaisku, maksaa motonetissä vajaat kolme euroo.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Siihen messinkitappiin tuleva letku oli irronnut ja löytyi sieltä kun aikan tönki, se menee alaspäin ja en tarkemmin kattonut toista päätä. Tuo ykköseltä tuleva letku menee tuon takaiskuventtiilin kautta tuonne numerolle 3 täsmälleen nuolen kärjen kohdalle - siinä on kolme letkua päällekäin ja tuo 2:lta tuleva tulee niistä alimmaiseksi ja siellä kiinni.
Se peruskymys mihin vastausta en vielä ole sanaut
- mikä tuon takaiskuventtiilin tarkoitus on tuossa, se oli asennettu niin päin että nuolen kärki (osoittanee sallitun virtasussuunnan?) osoitti kaasukotelosta poispäin
- mitä jos sitä ei ole, voiko tuolla ajaa?
Nimittäin auto kyllä kävi noinkin mutta hajoaako kenties jotain - kun pitäisi aamulla päästä osaa hakemaan jotenkin
Se peruskymys mihin vastausta en vielä ole sanaut
- mikä tuon takaiskuventtiilin tarkoitus on tuossa, se oli asennettu niin päin että nuolen kärki (osoittanee sallitun virtasussuunnan?) osoitti kaasukotelosta poispäin
- mitä jos sitä ei ole, voiko tuolla ajaa?
Nimittäin auto kyllä kävi noinkin mutta hajoaako kenties jotain - kun pitäisi aamulla päästä osaa hakemaan jotenkin
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Tuli juuri tuo pikku letku uusittua jokin aika sitten; oli se takaiskuventtiili enää kosmeettisen siinä. Eli letku tulee venakopan nipalta kaasuläppäkotelolle (siihen messinkipäähän). Välissä on takaiskuventtiili, joka ainakin minun mielestäni pitäisi osoittaa KAASULÄPÄN SUUNTAAN. Ja osanumero merkkitiskillä on 9399973; sisältää letkut ja venttiilin. Hinta jotain 20 eur kieppeillä. Väliaikaisesti voinee ajaa mikä tahansa letku siinä välissä, takaiskulla tai ei; mutta kuulemma vaikuttaa päästöihin sitten.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Kävin katteleen sitä letkua vielä tarkemmin ja se nipalta tuleva pikkuletkukin oli enää kosmeettinen - se olikin 3 cm matkalta aivan halaki eli tokkopa sillä on mitään merkitystä ollut enää pitkään aikaan. Kokkeilin sitten käyntiin niin että puuttu välistä tuo takaiskuventtiili ja tuo pienempi halki oleva letku kokonaan - päättelin että sillä ei isoa vaikutusta voi olla koska tuo letkukin on ollut halki ja takaiskuventtiilin asennuskin kait ollut väärään suuntaan ja hyvinhän tuo toimi. Kova imu siinä putkessa pisteessä 3 ilman tuota takaiskuventtiiliä on - mitään ei rikki ainakaan 10 minuutin ajon jälkeen mennyt joten kaippa tuolla huomenna tohtii 100 km ajelun tehdä ja hakea uudet letkut ja venttiilit?
Ja se paksumpi letku venakopalta eteenpäin oli aika pehmosta tavaraa, siitäkö se sitten tukkeutuu pakkasella vai mistä ne menee kii?
Ja se paksumpi letku venakopalta eteenpäin oli aika pehmosta tavaraa, siitäkö se sitten tukkeutuu pakkasella vai mistä ne menee kii?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
se takaisku vaikuttaa siinä vaiheessa kun imusarjaan tulee ylipainetta eli kun mennään ahdoille, jos sitä takaiskua ei oo niin se ahtopaine vaikuttaa myös sinne venttiilikoppaan, se taas ei oo mikään älyttömän hyvä homma. Jos siis ajat koko matkan silleen että imusarjassa on alipaine, voit ajaa ilman sitä takaiskua. Tosin jos se on tähänkin asti ollu persiilleen koko venttiili niin tuskinpa se 100 kilsan matka kauheita tekee vaikka ahtoja vähän käyttäskin.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Tuolla venttiilillä ei siinä ole nähtävästi ollut mitään virkaa pidempään aikaan - ilma kulkee puhaltamalla molempiin suuntiin ihan yhtä kevyesti ja se pikkuletkukin vielä oli halki
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3135
http://www.partsforsaabs.com/info_docum ... 561200.pdf
se puuttuva pikkuletku ei vissiin liity tuohon huohotukseen, en tosin tiedä jotta mihin se sit liittyy, siitä vissiin lähtee letku sinne tulipeltiin päin, näin ainakin jossain kuvassa oli
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... ry31660289
http://www.partsforsaabs.com/info_docum ... 561200.pdf
se puuttuva pikkuletku ei vissiin liity tuohon huohotukseen, en tosin tiedä jotta mihin se sit liittyy, siitä vissiin lähtee letku sinne tulipeltiin päin, näin ainakin jossain kuvassa oli
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... ry31660289
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Tänään ajeltu ilman letkuja, hyvin pelas
Kävin sjoella liikkessä kysymässä osia mutta tilaustavaraahan nuo oli. Hain sitten paikallisesta varaosaliikkeestä pienen pissapohjan takaiskuventtiilin sekä palan letkua - nyt on kiinni ja näillä pärjää siihen asti kun saa oikeita osia. Englannistako porukat on kampetta tilaillu vai mistä niitä kannattaa katella?
Pieni huomio olis taas, jostain syystä se kaasarikotelon juuri kerää öljyntyyppistä mönjää joka päivä, niinkun vuotas jostain - tuttu juttu?
Kävin sjoella liikkessä kysymässä osia mutta tilaustavaraahan nuo oli. Hain sitten paikallisesta varaosaliikkeestä pienen pissapohjan takaiskuventtiilin sekä palan letkua - nyt on kiinni ja näillä pärjää siihen asti kun saa oikeita osia. Englannistako porukat on kampetta tilaillu vai mistä niitä kannattaa katella?
Pieni huomio olis taas, jostain syystä se kaasarikotelon juuri kerää öljyntyyppistä mönjää joka päivä, niinkun vuotas jostain - tuttu juttu?
Viimeksi muokannut milinna, Ma Tammi 11, 2010 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
varsinaisen elämän puuttuessa selvitin mikä letku siitä messinkinipasta puuttuu, rintapellissä on semmonen venttiili tjsp. josta haarautuu letku ainakin bypassille, eli siulla ei nyt sit toimi bypassi kun se letku puuttuu siitä nipasta. Öljymönjähän voi tulla ihan ahtoilman mukana tai sit siitä huohotuksesta. Kerran olen jopa 9-5:lla ajanu niin en kauheita ko. mallista tiedä
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Ja alakaa taas jäätymään, keltasen korkin vieressä vaalenasuklaata mönjää ja nykii...pitänee ostaa talveksi toinen auto
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin vai leviskö turbo?
Kävin sitten kattelemassa tänään valossa mitä siellä konehuoneessa oikein on tilanne. Öljyntäyttöpurkista oli tullut kahvinsuklaan väristä mönjää tilkka siihen vierelle, öljyntäyttötikku ihan ruskeaa mönjää. Nesteet kuitenkin normaalissa eli mikähän tässä nyt on hajonnut...auto on ollut koko ajan lämityksessä mutta öljyä tuolla ei ole. Eilen sillä työreissulla olin koko päivän ja tullessa hiukka oireili...
Kuva1 isompana
Kuva 2 isompana
Kuva1 isompana
Kuva 2 isompana
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93