Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Minulla on kahdella lambdalla varustettu 2,3t MY-00. Kyselin aiemmin TCS:n jälkiasennuksesta ajatuksena uudemman Aeron softan hyödyntäminen. Se ei silloin herättänyt suurta vastakaikua mutta mitenkäs on, onko TCS edellytys biopowerin softan asentamiselle? Tämä jäi nimittäin hieman lambdahöpinän alle toisessa säikeessä.
Mikäli TCS tarvitaan, mitä muutokseen vaaditaan auton rautapuolella?
Mikäli TCS tarvitaan, mitä muutokseen vaaditaan auton rautapuolella?
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Joutseno-niminen kaupunki liitettiin Lappeenrantaan jo vähän toista vuotta sitten ja tämä etanolix-laitos on Lappeenrannan Toikansuolla http://kartta.lappeenranta.fi/Web/Defau ... nguage=fin, joka ei ole koskaan Joutsenoon kuulunutkaan.Mimmi kirjoitti:ST1 tekee etanolix-laitoksissa etanolin (löytyy mm. Joutsenosta)
9-5 2,0t Wagon -05
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Jotenkin tuntuisi siltä että kotimainen polttoaineenvalmistus, varsinkin teollisuuden jätteestä, olisi sitä parasta veroelvytystä. Ei voi kuin ihmetellä, varsinkin kun tämänkin voisi perustella ympäristösyillä.JouniCSE kirjoitti:Bensasta saa valtio enemmän verotuloja kun E85:ta joten verottajan kannalta on parempi että kansa tankkaa mahdollisimman kallista bensaa.
Öljynvaihdosta sen verran öljy heikkenee muutenkin kuin tummumalla. Mäntämottorissa ohivuodot muuttavat öljyn alkaalisuutta ja lopputuloksena on esimerkiksi syöpymiä tai erilaisia karstakertymiä riippuen siitä mihin suuntaan polttoaine on muuttunut aiotusta. Myös voitelukyky heikkenee. Toki tehdas voi olla ylivarovainen mutta ajatus tiheämmästä öljynvaihdosta ei ole vailla perusteita. En siis luottaisi pelkkiin silmiini (ja nenääni) tuossa öljyasiassa. Ainakaan vielä...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
tuulilasista lainattua.saabissa joka käyttää e85 polttoainetta on erilaiset polttoaineputket,p-aine pumppu,kannessa paremmat ventiilit ja jotain muuta väitti myös saab mies ruotsista.onko näissä perää.????
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Tonne toiseen topiciin laitoinkin mutta tässä vielä kertauksena..veini siekkinen kirjoitti:tuulilasista lainattua.saabissa joka käyttää e85 polttoainetta on erilaiset polttoaineputket,p-aine pumppu,kannessa paremmat ventiilit ja jotain muuta väitti myös saab mies ruotsista.onko näissä perää.????
http://tuneng.narod.ru/saab_tech/T7/E85/EN/
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Luulisi kulutuslisän käytännössä olevan hiukan isomman, mutta pitemmässä käytössä se selvinnee sitten, mihin se asettuu. Kertoile jossain vaiheessa.veini siekkinen kirjoitti:polttoainetta voi tehdä lähes mistä jätteestä tahansa esim.metsästä kannot käyvät ja yhdyskunta jäte.kulutus ei käytänössä ole kuin 0.5/1 l enemmän kuin pensalla.
Etanolin energiasisältö per litra on nyrkkisäännöllä noin kolmanneksen pienempi kuin bensiinin ja E85-seoksen sisällön voi tietysti laskea noista prosenttisuhteista.
Vastapainoksi oktaaniluku on varsin korkea. E85:lle olen nähnyt lukemia 105-106. Kun softa osaa hyödyntää tämän, niin tuota kautta saadaan kulutusta (suhteessa) hieman alaspäin, jolloin E85:n kulutuslisä jäänee pienemmäksi kuin mitä puhtaasti polttoaineiden energiasisältöjen eron mukaan se olisi.
Tuommoinen Biopower voisi olla ihan kiinnostava, jos jostain syystä vielä tulisi uudempaa 9-5:a harkittua.
E
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Tuon perusteella biopower-softaa ei uskaltaisi vanhaan autoon laittaa mahdollisten venttiiliongelmien ja syöpymien takia. Miten mahtaa asia olla käytännössä? Kyllähän tätä ilmeisesti silti kokeillaan vakioautoilla ja uudella softalla?JouniCSE kirjoitti:Tonne toiseen topiciin laitoinkin mutta tässä vielä kertauksena..
http://tuneng.narod.ru/saab_tech/T7/E85/EN/
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
helsinkiin on tullut 3:as 85e asema ja suomalaiset saaneet avain lipun uudelle polttoaineelle.hyvä juttu ja lisää vastaavaa toimintaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Samaa mieltä. Tämä jätteestä polttoaineeksi -konsepti on ihan arkijärjelläkin ajateltuna varsin järkeenkäypä (toisin kuin vaikka nämä ylijäämäviinin tislaamiset).veini siekkinen kirjoitti:helsinkiin on tullut 3:as 85e asema ja suomalaiset saaneet avain lipun uudelle polttoaineelle.hyvä juttu ja lisää vastaavaa toimintaa.
Verohelpotusmalli näyttäisi olevan tällä hetkellä sellainen, että E85 on vapautettu bioetanolikomponentin osalta valmisteverosta. Valmistevero taas koostuu perusosasta ja hiilisisällön mukaisesta lisäosasta. En löytänyt, kohdistuuko tuo helpotus näihin molempiin valmisteveron osiin. Valmisteveron osuus 95:ssa on 57,24 c/l (perus)+ 4,78 c/l (lisä). Arvonlisävero maksetaan E85:ta normaalisti.
Tuosta voisi sitten tehdä erilaisia arvioita seuraavillle skenaariolle:
- verokohtelu olisi kuten bensiinillä, mutta ottaen huomioon perusosalle alemman energiasisällön ja lisäosalle etanolin alemman hiilisisällön
- mikä pitäisi olla suunnilleen raakaöljyn hinta, jotta bensiinin hinta asettuisi suhteessa samalle tasolle
- Nykytuotanto on edelleen melko pienimittakaavaista ja yksi tarjoaja St1, ja nyt varmaan maksetaan myös teknologian kehityskustannuksia. Mikä olisi tuotantokustannus ja sitä myöten hinta normaalissa ja vakiintuneessa kilpailutilanteessa? Nythän hinta on seurannut varsin orjallisesti 95:n hintaa, vaikka etanolikomponentin tuotantokustannuksen tosiasiallinen riippuvuus bensiinin maailmanmarkkinahinnasta ei kovin iso liene.
E
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Millään muulla ei ole väliä kun sillä miten valtio saa maksimoitua polttoaineveron tuoton. Jostainhan ne "diskorahat" on revittävä. Olen melko varma että tää e85 kokeilu loppuu kokonaan vuoden parin sisään. Ympäristö ja työllistämisasiat kuuluu vain poliitikkojen juhlapuheisiin.veini siekkinen kirjoitti:helsinkiin on tullut 3:as 85e asema ja suomalaiset saaneet avain lipun uudelle polttoaineelle.hyvä juttu ja lisää vastaavaa toimintaa.
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Joku noista.Mimmi kirjoitti:Mikäköhän näistä se "kolmas" on?veini siekkinen kirjoitti:helsinkiin on tullut 3:as 85e asema ja suomalaiset saaneet avain lipun uudelle polttoaineelle.hyvä juttu ja lisää vastaavaa toimintaa.
Uusin asema on lentoaseman asema, joka sattuu olemaan Vantaalla.
St1 Espoo Karapellontie Karapellontie 11 02610 Espoo
St1 Espoo Suomenoja Martinsillantie 10 02270 Espoo
St1 Helsinki Herttoniemi AW4 Abraham Wetterin tie 4 00810 Helsinki
St1 Helsinki Mäkkylä Turuntie 2 00370 Helsinki
St1 Helsinki Vallila Satamaradankatu 4 00510 Helsinki
St1 Vantaa Lentoasema Ilmailukuja 1 01530 Vantaa
St1 Vantaa Petikko Tiilipojanlenkki 2 01720 Vantaa
Lähde: St1.fi
Jos sinulla on parempaa tietoa kuin ST1:llä, niin kerro ihmeessä meille muillekin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Kyllä on taas Mimmiltä asiallista tekstiä/pätemistä,kuten yleensä.Tietää varmasti paljon, mutta vituttaa lukea kun joka topikissa pitää viisastella.Aikuinen mies???????????
Eisole poika mikhään.
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
veini siekkinen jo katsoo tulevaisuuteen, jossa ISO heslinki nielasee pienen vantaan, (saihan se jo sen pienen kiilan joka erotti ent. sipoon ja helsingin)
ja piä kaupunki seutu kun yhtyy, niin uss nimi on sitten Helsvakauhee (tuo H tulee siitä kun näitä lapphalaisii on täällä kuitenkin aika paljon; ) )
http://img40.imageshack.us/img40/7206/att266553.gif
ja piä kaupunki seutu kun yhtyy, niin uss nimi on sitten Helsvakauhee (tuo H tulee siitä kun näitä lapphalaisii on täällä kuitenkin aika paljon; ) )
http://img40.imageshack.us/img40/7206/att266553.gif
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Mutta onko siitä ratkaisuksi eli öljypohjaisten polttoaineiden korvaajaksi? Tuskin Suomessa esim. leipomojätettä syntyy niin paljon, että öljypohjaiset voitaisiin korvata kokonaan.eeskola kirjoitti:Tämä jätteestä polttoaineeksi -konsepti on ihan arkijärjelläkin ajateltuna varsin järkeenkäypä (toisin kuin vaikka nämä ylijäämäviinin tislaamiset).
Veroetu on kyllä kehityskustannusten epäsuoraa tukea. St1:n Anttonen on jossain haastattelussa todennut (olikohan Talouselämässä), että tavoitteena on laitosten myyminen tai lisensonti. Siinä ei Suomen markkinoilla ole mitään merkitystä.eeskola kirjoitti:Nykytuotanto on edelleen melko pienimittakaavaista ja yksi tarjoaja St1, ja nyt varmaan maksetaan myös teknologian kehityskustannuksia. Mikä olisi tuotantokustannus ja sitä myöten hinta normaalissa ja vakiintuneessa kilpailutilanteessa?
9-5 2,0t Wagon -05
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Saab 9-5 biopower montako löytyy klubilta
Ei varmastikaan riitä jätettä öljyn korvaamiseen, se on selvää. Mutta jätteen muuttaminen hyötykäyttöön on ylipäänsä järkevää, jos sen järkevällä kustannustasolla voi tehdä. Ihan samalla tavalla kuin biokaasuvoimalan tekeminen kaatopaikalle on järkevää.jlu kirjoitti:Mutta onko siitä ratkaisuksi eli öljypohjaisten polttoaineiden korvaajaksi? Tuskin Suomessa esim. leipomojätettä syntyy niin paljon, että öljypohjaiset voitaisiin korvata kokonaan.eeskola kirjoitti:Tämä jätteestä polttoaineeksi -konsepti on ihan arkijärjelläkin ajateltuna varsin järkeenkäypä (toisin kuin vaikka nämä ylijäämäviinin tislaamiset).
Veroetu on kyllä kehityskustannusten epäsuoraa tukea. St1:n Anttonen on jossain haastattelussa todennut (olikohan Talouselämässä), että tavoitteena on laitosten myyminen tai lisensonti. Siinä ei Suomen markkinoilla ole mitään merkitystä.eeskola kirjoitti:Nykytuotanto on edelleen melko pienimittakaavaista ja yksi tarjoaja St1, ja nyt varmaan maksetaan myös teknologian kehityskustannuksia. Mikä olisi tuotantokustannus ja sitä myöten hinta normaalissa ja vakiintuneessa kilpailutilanteessa?
Totta kai se veroetu on tukea. Varsinkin ottaen huomioon verotuspolitiikan mahdolliset epäjatkuvuudet (sekä meillä että muualla), lienee pakkokin miettiä tuottoja myös teknologiamyynnin kannalta eikä pelkän etanolimyynnin kannalta. Joka tapauksessa voisin kuvitella, että tällaiseen kehityshankkeeseen lähtemisessä olisi ilman tuota veroporkkanaa ja ajatusta teknologiamyynnistä sen verran riskejä, ettei siihen kannattaisi lähteä.
Sinänsä tietysti rivikansalaisen kannalta on melko yhdentekevää mitä kautta yhteiskunta tukee teknologiahankkeita. Tämä tukipotti on joka tapauksessa satoja miljoonia vuodessa mm. tekesin kautta ja tätä pottia ovat kuluttamassa kaiken kokoiset yritykset.
E