Matala hurina 0-20s sammutuksen jälkeen?
Matala hurina 0-20s sammutuksen jälkeen?
Minäkin sitten Saabin ostin. Malli on 2.0t automaatti -02. Muuten kulkee hyvin mutta Maptunin virisarjan perään olen jo ruvennut kuolaamaan ja ylimääräisiä ääniä kuulemaan
Satunnainen mottorin sammutuksenjälkeinen matala hurina/surina on ruvennut häiriköimään. Ääni kuuluu kuskinpenkiltä kuunneltuna kojelaudasta jostain etuoikealta moottorin sammutuksen jälkeen. Joskus vaimenee muutaman sekunnin jälkeen, joskus kestänyt 15-20s ennenkö haihtuu, yleensä ei kuulu ollenkaan. Jos käännän syttyvirran takasin ja pois niin ääni yleensä loppuu heti siihen. Jos pistän ACC:n Econ tai OFF ennen moottorin sammutusta niin en ole ääntä kuullut vielä kertaakaan, joten oma epäilys kohdistuu ilmastoinnin kompuraan tahi johonkin siihen liittyvään servoon(?) Tosin empiiristen kokeilujen määrä on pieni ja tietämys autosta on vaan 2 viikkoa vanhaa...
Onko kellään tietoa / kokemusta vastaavasta? Tarviiko asiasta huolestua vai onko kyseessä vaan ääni joka kuuluu 9-5:n ominaisuuksiin?
Satunnainen mottorin sammutuksenjälkeinen matala hurina/surina on ruvennut häiriköimään. Ääni kuuluu kuskinpenkiltä kuunneltuna kojelaudasta jostain etuoikealta moottorin sammutuksen jälkeen. Joskus vaimenee muutaman sekunnin jälkeen, joskus kestänyt 15-20s ennenkö haihtuu, yleensä ei kuulu ollenkaan. Jos käännän syttyvirran takasin ja pois niin ääni yleensä loppuu heti siihen. Jos pistän ACC:n Econ tai OFF ennen moottorin sammutusta niin en ole ääntä kuullut vielä kertaakaan, joten oma epäilys kohdistuu ilmastoinnin kompuraan tahi johonkin siihen liittyvään servoon(?) Tosin empiiristen kokeilujen määrä on pieni ja tietämys autosta on vaan 2 viikkoa vanhaa...
Onko kellään tietoa / kokemusta vastaavasta? Tarviiko asiasta huolestua vai onko kyseessä vaan ääni joka kuuluu 9-5:n ominaisuuksiin?
Eikös tuo ACC:n lauhdutinpatteri ole keulassa?
Ääni on peräisin jostain kojetaulun lähistöltä, en ole nyt päässyt tarkentamaan kun muutaman viimepäivän (viileillä keleillä; mikä viittaisi sekin ACC:hen..(?)) ajossa ts. sammutuksissa ei ole esiintynyt.
Se on senverran selkeä-ääninen suriseva hurina - samalla matalalla taajuudella pisimmillään 20s kunnes vaimenee ikäänkuin taajuutta nostaen haihtumalla - että viittaa vahvasti sähköpuolen ilmiöön...
Täytyy koittaa saada kelit lämpenemään ja oire toistumaan että diagnoosi helpottuisi...
(Voihan se olla että tässä kävi taas niinkuin eioo ikinä ennenkäynyt että vika poistui tutkittaessa... )
Ääni on peräisin jostain kojetaulun lähistöltä, en ole nyt päässyt tarkentamaan kun muutaman viimepäivän (viileillä keleillä; mikä viittaisi sekin ACC:hen..(?)) ajossa ts. sammutuksissa ei ole esiintynyt.
Se on senverran selkeä-ääninen suriseva hurina - samalla matalalla taajuudella pisimmillään 20s kunnes vaimenee ikäänkuin taajuutta nostaen haihtumalla - että viittaa vahvasti sähköpuolen ilmiöön...
Täytyy koittaa saada kelit lämpenemään ja oire toistumaan että diagnoosi helpottuisi...
(Voihan se olla että tässä kävi taas niinkuin eioo ikinä ennenkäynyt että vika poistui tutkittaessa... )
Voihan se matkustamon lämpötila-anturin "ropellikin" pitää vaimeaa ääntä, jonka kuulee kun sammuttaa moottorin. Sehän jää pyörimään hetkeksi.Epu kirjoitti:Eikös tuo ACC:n lauhdutinpatteri ole keulassa?
Ääni on peräisin jostain kojetaulun lähistöltä, en ole nyt päässyt tarkentamaan kun muutaman viimepäivän (viileillä keleillä; mikä viittaisi sekin ACC:hen..(?)) ajossa ts. sammutuksissa ei ole esiintynyt.
Se on senverran selkeä-ääninen suriseva hurina - samalla matalalla taajuudella pisimmillään 20s kunnes vaimenee ikäänkuin taajuutta nostaen haihtumalla - että viittaa vahvasti sähköpuolen ilmiöön...
Täytyy koittaa saada kelit lämpenemään ja oire toistumaan että diagnoosi helpottuisi...
(Voihan se olla että tässä kävi taas niinkuin eioo ikinä ennenkäynyt että vika poistui tutkittaessa... )
Jaaha, aina oppii. Ovat ne jonkin hajoavan osan 9-5:een muuttaneet toivottavasti paremmaksi...9-5T kirjoitti:9-5:ssa ei ole ropellia anturissa eikä keulassa olevat puhaltimen taida pyöriä auton ollessa sammutettuna, ääni tulee jostain(en muista mistä) ilmastoinnnin osasta kojelaudan sisältä ja on normaalia.tevisu kirjoitti:[Voihan se matkustamon lämpötila-anturin "ropellikin" pitää vaimeaa ääntä, jonka kuulee kun sammuttaa moottorin. Sehän jää pyörimään hetkeksi.