Moottorin vikailmoitus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Polkkari
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Heinä 14, 2009 01:34
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Polkkari »

mike kirjoitti:Syttykö kesken ajon vai käynnistettäessä?

Hiipuneella akulla ainakin teki sitä, että vikavalo syttyi kun jännite kävi startatessa liian alhaalla. Valo sammui sitten parin kolmen lämpimänä tehdyn käynnistyksen jälkeen, mutta syttyi taas kun oli virta vähänä. Akun uusimisen jälkeen ei ole vikavaloa näkynyt.

Valojen suhteen lienee hyvä nyrkkisääntö se, että kun palaa punaista niin pysäytä/sammuta ja heti pajalle. Keltaisella valolla voi varailla aikaa.

Auto 2.2 diesel. Itsellä kävi tänä aamua siten että yöllä oli ollut 36 astetta pakkasta, auto roikassa mutta vähän väsynyt akku kun on niin ei lähtenyt käymään.. Virta kävi niin vähänä että esim kello nollautui ja releet napsahteli :?

Kun sitten auton lopulta käymään sain niin tuo vikailmoitusvalo palaa. Pari kertaa sammutin lämmenneen auton mutta eipä valo sammu.. Olisikohan kuitenkin tuota virtaongelmaa?
Polkkari
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Heinä 14, 2009 01:34
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Polkkari »

Mimmi kirjoitti:Valo sammuu vasta usean onnistuneen käynistyksen jälkeen (luokkaa 20...50), jollet halua vikakoodien lukua ja poistoa TECHlla.

Ahaa, vaatii siis noin monta starttia. Muistelen jostakin joskus lukeneeni että jos ottaa akun navan irti ja antaa olla jonkin aikaa pois niin nuo vikakoodit nollautuisi.. Onkohan tuossa mitään perää?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Polkkari kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Valo sammuu vasta usean onnistuneen käynistyksen jälkeen (luokkaa 20...50), jollet halua vikakoodien lukua ja poistoa TECHlla.

Ahaa, vaatii siis noin monta starttia. Muistelen jostakin joskus lukeneeni että jos ottaa akun navan irti ja antaa olla jonkin aikaa pois niin nuo vikakoodit nollautuisi.. Onkohan tuossa mitään perää?
Tahi käyttää ECU:n sulakkeen irti. Onhan siinä perää. Moisen operaation jälkeen nollautuu ECU vissiin muutenkin, joten se joutuu uudestaan opettelemaan ajajan metkut. Myös katsastusta varten pitää boksissa olla ajohistoriaa.

Olikos, että vaikka valo sammuukin onnistuneiden käynnistysten jälkeen, vikakoodi jää boksiin muistiin, jos sitä ei nollata?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Polkkari
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Heinä 14, 2009 01:34
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Polkkari »

tsaarela kirjoitti:
Polkkari kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Valo sammuu vasta usean onnistuneen käynistyksen jälkeen (luokkaa 20...50), jollet halua vikakoodien lukua ja poistoa TECHlla.

Ahaa, vaatii siis noin monta starttia. Muistelen jostakin joskus lukeneeni että jos ottaa akun navan irti ja antaa olla jonkin aikaa pois niin nuo vikakoodit nollautuisi.. Onkohan tuossa mitään perää?
Tahi käyttää ECU:n sulakkeen irti. Onhan siinä perää. Moisen operaation jälkeen nollautuu ECU vissiin muutenkin, joten se joutuu uudestaan opettelemaan ajajan metkut. Myös katsastusta varten pitää boksissa olla ajohistoriaa.

Olikos, että vaikka valo sammuukin onnistuneiden käynnistysten jälkeen, vikakoodi jää boksiin muistiin, jos sitä ei nollata?

Öhöm, tunnustan tietämättömyyteni mutta mikähän tuo ECU oikein on? Opettelee ajajan metkut??? Entinen auto oli 80-luvulta joten ei ole tuttuja tuollaiset termit 8O
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Multa valo lähti omia aikojaan eikä näkynyt enää katsastuksessa. Sitten se taas kerran syttyi sen katsastuksen jälkeen ja kohta sen jälkeen myös syttyi TIME FOR SERVICE. Nyt taas on moottorin vikailmoitus sammunut mutta time for service palaa edelleenkin. Mites tätä pitäis tulkita.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kiitos - kyllä Mimmi tietää varmaan taaskin eikä pelkästään luule. Toisaalta, olen seurannut huolto-ohjelmaa omin voimin ja öljynvaihtoon olisi matkaa vielä n. 4.000 kilsaa. Siis mittarissa mitä se nyt oli 148.000 ja kaikki öljyt, ml. automaatti vaihdettu ymmärtääkseni ohjelman mukaan, plus suodattimet etc. Mitäähän sydeemi herjhaa.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mites se menee tuon Time for service-valon kanssa, voiko sen ohjelmoida kokonaan pois toiminnasta? On meinaan harmittavan lyhyitä nuo vuodet täällä-> Auto oli huollossa ja jo samana iltana tuli sidii huoltoilmo :( Sillä ei taida olla mitään tekemistä todellisen huoltotarpeen kanssa?
Ahdonvoimaa
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Wagonisti kirjoitti:Mites se menee tuon Time for service-valon kanssa, voiko sen ohjelmoida kokonaan pois toiminnasta? On meinaan harmittavan lyhyitä nuo vuodet täällä-> Auto oli huollossa ja jo samana iltana tuli sidii huoltoilmo :( Sillä ei taida olla mitään tekemistä todellisen huoltotarpeen kanssa?
Tais jäädä huollossa nollaamatta. Toki jos autossa on joku vika että pukkaa tuota harvassa päivä niin saattaahan tuo alkaa kyrsimään, mutta itse olen nollaillut sen jos/kun sattuu tulemaan enempää siitä välittämättä(huollot kun on tehty ajallaan).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
anhukari
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 10, 2009 17:08

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja anhukari »

anhukari kirjoitti: Auto on vm 2000 9-5 Griffin Estate 3.0 l bensamoottorilla, ajettu n. 170 000 km.

Moottorin häiriövalo syyttyi kohta viime kesän hankinnan jälkeen. Vikakoodiksi testeri antoi
- P0410 Toisioilma suihkutusjärjestelmä virhetoiminto
- P0420 Katalysaattorivirhe.
Näiden virheilmoitusten aiheuttajaksi paljastui siis viallinen toisioilman ilmapumppu joka vaidettiin uuteen syksyllä 2009. Kun virheilmoituksen alkoivat uudelleen, ei tullut mieleenkään, että pumppu on taas rikki, mutta näin kuitenkin oli. PCS:llä Jyväskylässä asia tutkittiin ja todettiin.

Pumpun vaihto meni takuuseen (vaihdettiin samasssa paikassa kun edellinenkin vaihto), kun ei kestänyt kun pari kuukautta ja katalysaattorikin oli onneksi kunnossa. Saa nähdä kuinka kauan pumppu nyt kestää. Laittoivat jotain suodatinmattoa ilmanottoputkeen epäpuhtauksien pääsyn estämiseksi moottorin. Liekö tuosta jotain apua?

Tämä vain tilannetiedoituksena apua tarjonneille ja moottorihäiriövalon kanssa tuskailleille.
Saab 9-5 2000 Griffin Estate
saabikko
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 10:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja saabikko »

Tämä oli tuorein löytämäni ketju vikakoodeista.
Kävin tänään katsastusukkoa moikkaamassa ja sieltä tuli hylkäys. Löytyi n. 2 viikon takainen vikakoodi P1312, joka oli kuittaantunut itsestään parissa päivässä. Mitä tarkoittanee ja missähän tuo kannattaisi pääkaupunkiseudulla käydä kuittaamassa. Auto on 9-5 2,3t vm 2002.
SAABIKKO jo vuodesta 1978
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Laitappa hakusanaksi tuo vikakoodi, niin löydät muutaman kohtalotoverin. Vika viitannee ensisijaisesti DI-kasettiin, eli voit lähitulevaisuudessa varautua uuden kasetin hankintaan. Koodin saa kuitattua helpoiten Tech2-laitteella.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja runtu »

Suosittelen Autohuolto Holmbergiä. Guugelista lisätietoja
EX 9-5 2.3t -98
saabikko
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 10:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja saabikko »

Kiitos neuvosta. Oikealla hakusanalla tosiaan tietoa löytyi. Onko koodin nollaus TECillä ainut vaihtoehto vai käykö myös tuo akun irroitus ja kelpaako se katsastajalle. Jossain viestissä kun sanottiin, että katsastuksessa pitää löytyä riittävästi historiaa. :?: :?:
SAABIKKO jo vuodesta 1978
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja runtu »

Ahaaa... ainakin sai vikakoodin selvitettyä ja kuitattua sen. Riitti minulle :D
EX 9-5 2.3t -98
VYN
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 07:35

Re: Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja VYN »

vector72 kirjoitti:Sytty yllättäen kun kauppaan lähdin,onko tuo otettava vakavissaan,ainakin käyttärin mukaan?Voisko missä olla vika,onko kokemuksia ja mitä suosittelette,arvaako aamulla töihin mennä vai suoraan huoltoon?
Samoja kysymyksiä :
Saappi ( 2003 2,3t ) jäi mökille , hinurilla korjaamolle , bensapumppu sökö. Vaihdettiin , vaihdon jälkeen ihmettelin kun "starttivieteri " piteni , vaatii pitemmän startin. Ja siten syttyi tuo check engine. Korjaamolle , antoi koodin joka suomennettiin minulle : " kaasuläpän voima liian heikko ". Ajo jatkuu , valo ei enää häikäise , onko tuuttua ? Tuo valo , ei liity pumpun vaihtoon , sattumaa ?
Pitäisikö sille kaasuläpän jouselle jotain tehdä ?
Vastaa Viestiin