-05 2.0t farkku nokottaa öljyä todennäköisesti kampiakselin stefasta jakopään päästä, ei kovinkaan paljoa, mutta katsastukseen pitää korjata. Saako stefan vaihdettua ilman suurempaa purkamista?
Mikähän tuon vuodon alkuperäinen syy voisi olla? Kun auto kävi nosturilla noin 30min tyhjäkäyntiä moottorin pesun jälkeen niin vuotoa ei esiintynyt. Parin päivän päästä kurkkasin auton alle ja kampiakselin hihnapyörän seutu oli melko märkä. Vaikuttaa että öljyä tihkuu vain kun moottoria kuormitetaan, ei tyhjäkäynnillä.
Voisiko tämä johtua siitä että tyhjäkäynnillä paineet ei kampikammiossa nouse riittävän korkealle ja stefa pitää ja sitten kun moottoria kuormitetaan niin paineet kampikammiossa nousee ja se pukkaa öljyä pihalle stefasta?
öljyvuoto
Re: öljyvuoto
Onko viimeisin huohotinpäivitys tehty? Jos ei, niin pika pikaa tekemään. Aiheesta löytyy runsaasti tietoa foorumia selaamalla, vaikka hakusanalla huohotinpäivitys. Voihan olla, että männänrenkaatkin jumittavat... moottorin sisäpesu voisi auttaa. Pesua on tehty myös naftalla ja ohjeitakin löytyy, kun hieman selaa tätä 9-5 osastoa, tässä kuitenkin linkki.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: öljyvuoto
Tähän taitaa sitten liittyä se että silloin tällöin heittää P0101 vikakoodia? Toivottavasti nämä ilmat lämpenis jossain vaiheessa että tarkenis ruveta tutkimaan tarkemmin ongelmaa.9-5T kirjoitti:Huonolla tuurilla öljytippa osuu ilmamassamittarin anturiin jolloin tuhoutuu joten ei nopeita kaasun nostoja.
Re: öljyvuoto
No kas, kyllä jäi. Onneksi joku muu ei ole niin puusilmä, kuin minä.9-5T kirjoitti:G-mies jäikö vm huomaamatta...
Ja tuo vikakoodi P0101 viittaa ilmamassamittariin, WIS kertoo: Ilmamassamittari, toiminta virheellinen.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: öljyvuoto
En nyt sanatarkasti muista mutta jotenkin näin: P0101 Mass or Volume Air flow Circuit Range/Performance ProblemG-mies kirjoitti:
Ja tuo vikakoodi P0101 viittaa ilmamassamittariin, WIS kertoo: Ilmamassamittari, toiminta virheellinen.
Matti
9-5T mainitsi että jos letkussa on öljytippoja niin voi vaikuttaa ilmamassamittarin toimintaan, ja kun mulla nyt siihen liittyvää vikakoodia pukkaa niin... Toivottavasti ongelman saa ratkaistua tuolla takaiskun tai keruupönton vaihdolla.
Re: öljyvuoto
Omassa vuotaa lörötteli jakoketjun kiristimen tiivisteestä. Näytti ihan alkuun, kuin tulisi kampiakselin stefasta. Vika paikallistui ylemmäksi, kun moottoriöljy oli huuhtonut ihan oman liasta puhtaan "purouoman" jakokopan kylkeä pitkin alas...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: öljyvuoto
Toivottavasti vuotopaikka on alempana, näyttäisi olevan astetta hankalampi vaihtaa tuo jakoketjun kiristimen tiiviste, no samalla vois sitten vaihtaa jakoketjun ja tarvittavat helyt jos vuoto on tuolla.Mertmi kirjoitti:Omassa vuotaa lörötteli jakoketjun kiristimen tiivisteestä. Näytti ihan alkuun, kuin tulisi kampiakselin stefasta. Vika paikallistui ylemmäksi, kun moottoriöljy oli huuhtonut ihan oman liasta puhtaan "purouoman" jakokopan kylkeä pitkin alas...
Kunhan nämä ilmat nyt edes vähän lämpenisi niin pääsisi tutkimaan asiaa tarkemmin.
Re: öljyvuoto
Sen pystyy kyllä vaihtamaan, olen tehnyt homman ilman isompaa purkamista. Pitää löysätä käyttöhihnankiristin, ruuvata pienen kiristinrullan pultin löysälle (rullan kiinnityspultti on typerän pitkä ja se tulee hylsyn eteen, kun yrittää avata kiristintä) ja sitten kiristimeen pääseekin jo jotenkuten käsiksi. Melkoista sorminäppäryyttä se siltikin vaatii, ettei hukkaa kiristimen pikkuruuvia ja pikkuruuvin sisällä olevaa jousta muovitappeineen...hlu kirjoitti:Toivottavasti vuotopaikka on alempana, näyttäisi olevan astetta hankalampi vaihtaa tuo jakoketjun kiristimen tiiviste, no samalla vois sitten vaihtaa jakoketjun ja tarvittavat helyt jos vuoto on tuolla.Mertmi kirjoitti:Omassa vuotaa lörötteli jakoketjun kiristimen tiivisteestä. Näytti ihan alkuun, kuin tulisi kampiakselin stefasta. Vika paikallistui ylemmäksi, kun moottoriöljy oli huuhtonut ihan oman liasta puhtaan "purouoman" jakokopan kylkeä pitkin alas...
Kunhan nämä ilmat nyt edes vähän lämpenisi niin pääsisi tutkimaan asiaa tarkemmin.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01