Saab laatuautoko???
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Niinpä...en tosiaankaan ole vielä omistanut autoa mitä ei ole tarvinnut korjata, kysymys onkin siitä että miten paljon sitä tarvitsee korjata ja milloin.
SAAB on osoittautunut melko hyväksi tässä suhteessa, sitä tarvitsee korjata mutta nämä korjaukset osaa tehdä myös itse, varaosat ovat ainakin laakerien osalta melko helppoa tavaraa.
Ohjeet löytyvät helposti jos ei täältä niin sitten esim..SAAB korjaamolta
Ja SAABin tekniikka on todella mielenkiintoista ja johdonmukaista.
Itse ainakin tykkään näperellä ja korjata autoani.
Mutta anyway....toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä, ja joku molemmista.
SAAB on osoittautunut melko hyväksi tässä suhteessa, sitä tarvitsee korjata mutta nämä korjaukset osaa tehdä myös itse, varaosat ovat ainakin laakerien osalta melko helppoa tavaraa.
Ohjeet löytyvät helposti jos ei täältä niin sitten esim..SAAB korjaamolta
Ja SAABin tekniikka on todella mielenkiintoista ja johdonmukaista.
Itse ainakin tykkään näperellä ja korjata autoani.
Mutta anyway....toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä, ja joku molemmista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tuolta voi käydä kurkkimassa miten ne asiat ovat...
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... asarja.jsp
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... asarja.jsp
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Elähän nyt saabas! Me Saabistit ollaan tunnetusti fanaatikkoja ja käytössaabas kirjoitti:Meni 9-5T:n viestissä hinnat hieman metsään, itse laskin mukaan myös vaihtotyöt.
Näyttää siltä että täällä on turha yrittää keskustella asiallisesti
on sen mukaista. Se on vaan annettava meille anteeksi ihan niinkuin
mekin annamme anteeksi bemaristeille heidän vieläkin älyttömämmän
fanaattisuutensa.......
On niitä muuten vikoja japseissakin; emännän Nissanissa on 60 tkm
mennessä vaihdettu koko jakopää (900 eur), alustan nivelistä vaihdettu
50 % (300 eur), öljypohjan tiiviste vaihdettu (150 eur) ja muita pienempiä
osia siinä sivussa. Nyt näyttää lisäksi vielä siltä että 4 vuotta vanhassa
riisikupissa alkaa kynnyskoteloissa näkyä hapanta peltiä, joten harrastus-
iltoja on tiedossa (se siitä 6 vuoden takuusta, se kun ei korvaa ulkopuolisia vaurioita!!!).
Loduttaako tämä saabasta yhtään?
Eri automallien vikaherkkyyttä ei juuri kannata lähteä mielipiteillä ja perstuntumilla vertailemaan. Omat ja kaverin kokemukset ovat aina yksittäistapauksia ja vain tilastollisesti merkittävästä aineistosta voi alkaa laittamaan merkkejä ja malleja järjestykseen... tiedä sitten mikä sellainen tilasto olisi. Saksan tilastojen, eli tiellejääneiden/apua pyytäneiden autoilijoiden ja katsastustilastojen mukaan 9-5 on premium sarjan kärkipäässä - kuitenkin vaihtelu vuosimallin mukaan näyttäisi olevan suurta lähes kaikilla merkeillä (pl. ainakin Toyota ja Porsche). Mutta entäpä viat joiden vuoksi ei jää tielle tai hylkäänny katsastuksessa? Ylipäänsä kaikenlaisissa "vertailussa" saa yleensä sellaiset tulokset kuin haluaa kunhan vaan valitsee sopivat vertailukriteerit...
Tottahan se harmittaa kun vasta hankitussa "laatuautossa" pukkaa kallista remonttia päälle jatkuvasti. Varmaan olisi itselläkin merkinvaihto mielessä (=mahdollinen paluu Toyota-aikaan...) Mutta niin se taitaa olla että kun on >100t kilsaa mittarissa niin remonttiriski on jo varsin iso.
Oma yksittäistapaus on sellainen että kohta 1.5v ja 30 tkm ajettu, perushuollon lisäksi vaihdettu jäähdytysnesteen lämpöanturi (töineen 30€). "Vähän" on erilaisia ääniä kuulunut oikeastaan alusta alkaen mutta ne lienevät enemmän tämän mallin ominaisuuksia, kuin vikoja (tutkitutin takuuna esim. takapään kolinaa). Auto ostettu 1.5v vanhana liisarina, ainakin ulospäin hyvin pidettynä sellaisena. No, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Yksilöiden väliselle hajonnalle eli tuurille ei voi mitään, ainoa mitä voi tehdä on minimoida riskit valitsemalla sopivien tilastojen mukaan vähävikaisin merkki... eli Saabas, jos vaihdat, ole tarkkana mihin vaihdat ettet joudu ojasta allikkoon.
Tottahan se harmittaa kun vasta hankitussa "laatuautossa" pukkaa kallista remonttia päälle jatkuvasti. Varmaan olisi itselläkin merkinvaihto mielessä (=mahdollinen paluu Toyota-aikaan...) Mutta niin se taitaa olla että kun on >100t kilsaa mittarissa niin remonttiriski on jo varsin iso.
Oma yksittäistapaus on sellainen että kohta 1.5v ja 30 tkm ajettu, perushuollon lisäksi vaihdettu jäähdytysnesteen lämpöanturi (töineen 30€). "Vähän" on erilaisia ääniä kuulunut oikeastaan alusta alkaen mutta ne lienevät enemmän tämän mallin ominaisuuksia, kuin vikoja (tutkitutin takuuna esim. takapään kolinaa). Auto ostettu 1.5v vanhana liisarina, ainakin ulospäin hyvin pidettynä sellaisena. No, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Yksilöiden väliselle hajonnalle eli tuurille ei voi mitään, ainoa mitä voi tehdä on minimoida riskit valitsemalla sopivien tilastojen mukaan vähävikaisin merkki... eli Saabas, jos vaihdat, ole tarkkana mihin vaihdat ettet joudu ojasta allikkoon.
Jon & 9-5 2.0TW -02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Lisäksi siinä joutuu sellaiseen tilanteeseen, että joutuu ajelemaan jollain muulla autolla kuin Saabilla, joten voi sanoa että yksi puuttuu ja sen mukana kaikkiJoni kirjoitti:eli Saabas, jos vaihdat, ole tarkkana mihin vaihdat ettet joudu ojasta allikkoon.

Ajamista vartenhan näitä ostetaan, korjataan vain silloin kun on pakko.
Kyllähän se niin on että jos lähtee muodostamaan käsitystään jostain mallista näiden kirjoitusten mukaan niin näyttää jokainen auto aika vikaläjältä. Harva tänne kirjoittaa vain kertoakseen että menipä tuossa 50tkm ilman yhtään vikaa, vaikka sellaisia on varmasti suuri osa saabeistakin.
9000CS 2,3
Oma mielipide on että, jos ostaa auton joka on ollut markkinoilla:
1v: saa varautua ihan mihin vaan, koko auton vaihtoon myös
2v: aikamoisesti voi hajota kaikkea
3v: isoimmat ongelmat ratkaistu
4v: pienemmät ongelmat ratkaistu
5v-> lähinnä vain alihankkijoiden maanantaikappale komponentit uhkana
Ainakin ennen(20v sitten) oli ihmisiä jotka suurinpiirtein nauroivat niille jotka ostivat auton käytettynä. Siihen oli ihan järkevät syyt. Nykyään on ehkä vähän liian suuret odotukset käytetystä autosta.
Mitä tulee ketjun aloitukseen niin kannentiiviste meni minusta liian aikaisin.
Muuten ei mitään ihmeellistä auton lähestyessä keski-ikää kilometrien kannalta. Useimmat jutut oli vielä tiedettyjä tyyppivikoja, joita saattoi odottaa tuossa vuosimallissa.
Epätietoisuus viasta ketuttaa yleensä enemmän kuin itse lompakon avaus.
Faijan nimissä on 3 autoa joita kaikkia pidetään ajokunnossa. Olen kasvanut nuoruuteni siinä ajatusmaailmassa, että autoilu on himskatin kallista eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Merkkien luotettavuudesta on yleistäen ikävä puhua koska vikamäärä vaihtelee kovasti mallin ja vuoden suhteen.
Saabi ei varmasti ole yleiskeskiarvoilla katsoen luotettavin auto, mutta ei se pohjamutaakaan ole. 9-5 taisi olla ainoa eurooppalainen auto joka pääsi luotettavimpien käytettyjen autojen listaan USA:ssa.
Niille jotka haluavat siirtyä paikasta toiseen luotetavasti ja pienillä kustannuksilla niin ehkäpä se Yaris on oikea valinta, tai sitten polkupyörä, mieluiten sisävaihteilla.
Ja jos haluaa muitakin ominaisuuksia niin sitten Saabia alle. Ihan rationaaliset verrattavissa olevat järkisyyt siinä on takana miksi joku ajaa vain Saabilla.
Heh niin ja tietysti pakollinen vertailuesimerkki: Tuttujen perheeseen tuli keväällä tähti jonka hinta uutena ainakin 51K€, huollon arvio hajonneesta ykkösvaihteesta: unohdettu tehtaalla laittaa vaihteistoöljyt.
1v: saa varautua ihan mihin vaan, koko auton vaihtoon myös
2v: aikamoisesti voi hajota kaikkea
3v: isoimmat ongelmat ratkaistu
4v: pienemmät ongelmat ratkaistu
5v-> lähinnä vain alihankkijoiden maanantaikappale komponentit uhkana
Ainakin ennen(20v sitten) oli ihmisiä jotka suurinpiirtein nauroivat niille jotka ostivat auton käytettynä. Siihen oli ihan järkevät syyt. Nykyään on ehkä vähän liian suuret odotukset käytetystä autosta.
Mitä tulee ketjun aloitukseen niin kannentiiviste meni minusta liian aikaisin.
Muuten ei mitään ihmeellistä auton lähestyessä keski-ikää kilometrien kannalta. Useimmat jutut oli vielä tiedettyjä tyyppivikoja, joita saattoi odottaa tuossa vuosimallissa.
Epätietoisuus viasta ketuttaa yleensä enemmän kuin itse lompakon avaus.
Faijan nimissä on 3 autoa joita kaikkia pidetään ajokunnossa. Olen kasvanut nuoruuteni siinä ajatusmaailmassa, että autoilu on himskatin kallista eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Merkkien luotettavuudesta on yleistäen ikävä puhua koska vikamäärä vaihtelee kovasti mallin ja vuoden suhteen.
Saabi ei varmasti ole yleiskeskiarvoilla katsoen luotettavin auto, mutta ei se pohjamutaakaan ole. 9-5 taisi olla ainoa eurooppalainen auto joka pääsi luotettavimpien käytettyjen autojen listaan USA:ssa.
Niille jotka haluavat siirtyä paikasta toiseen luotetavasti ja pienillä kustannuksilla niin ehkäpä se Yaris on oikea valinta, tai sitten polkupyörä, mieluiten sisävaihteilla.
Ja jos haluaa muitakin ominaisuuksia niin sitten Saabia alle. Ihan rationaaliset verrattavissa olevat järkisyyt siinä on takana miksi joku ajaa vain Saabilla.
Heh niin ja tietysti pakollinen vertailuesimerkki: Tuttujen perheeseen tuli keväällä tähti jonka hinta uutena ainakin 51K€, huollon arvio hajonneesta ykkösvaihteesta: unohdettu tehtaalla laittaa vaihteistoöljyt.
Viimeksi muokannut TuuSaR, Ma Loka 11, 2004 11:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla on mennyt pelkkään Sensonic -järjestelmään rahaa noin 3500 euroa, ensin korjauksiin 2500 euroa ja loppuen lopuksi vaihtoon manuaaliksi vähän yli 1000 euroa. Eli jos aletaan laskemaan sitä, paljonko autoon on mennyt rahaa, niin kannattaa lopettaa se laskeminen heti alkuunsasaabas kirjoitti:Jos olisin itse joutunut kaikki kustannukset maksamaan, niin rahaa olisi varmaan palanut jotain 1500€. Keskivertosaabistilla on ilmeisesti rahaa tuollaisiin vuosikustannuksiin ilman sen suurempaa tympääntymistä.

Ja eihän sulla ole ollut mitään hätää, jos noita korjauksia ei ole tarvinnut itse maksaa. Siksi minäkin uskalsin ottaa työsuhdeautoksi 9-3 Sport Sedan 1.8i:n, jossa on Opelin moottori, jossa taas on jakopäässä hihna ketjun sijasta. Jos tuo hihna katkeaa ajossa, niin sen jälkeen on ajoitus pielessä ja se on vasta pienin murhe. Sen lisäksi voi mennä samassa rytäkässä kansi ja venttiilit. Mutta kun auto on työsuhdeauto ja firma maksaa kaikki kulut, niin mitä väliä, vaikka ottaisikin tuollaisen riskin, jos tykkää ajaa Saabilla? Oletettavasti olet eri mieltä asiasta...
Annammekomattiruu kirjoitti:Se on vaan annettava meille anteeksi ihan niinkuin
mekin annamme anteeksi bemaristeille heidän vieläkin älyttömämmän
fanaattisuutensa.......

mitä yhteistä on Bemarilla ja kortsulla? No molemmissa on sisällä m



#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
8. saba menossa, joista kaksi vapaasti hengittäviä ja loput turboja.
yhteenveto:
- koskaan ei ole jättänyt tielle
- kaksi turboa mennyt (OG 900 ja 9-5)
- yksi DI-kasetti / kävi kolmella pytyllä (NG 900)
- vesipumppu ( tonnari 2,3t)
- kannentiiviste (OG 900 250 tkm)
- starttimoottori ( OG 900 215 tkm)
- muuten pelkkää merkkihuoltoa tai vastaava huolto-ohjelman mukaisesti
autoilla ajettu 50-250 tkm eli yhtään en ole ostanut uutena.
Olen erittäin tyytyväinen ja siirryn polkupyörään, jos saabin valmistus loppuu.
9-5 Nordic
900 2,1 16
yhteenveto:
- koskaan ei ole jättänyt tielle
- kaksi turboa mennyt (OG 900 ja 9-5)
- yksi DI-kasetti / kävi kolmella pytyllä (NG 900)
- vesipumppu ( tonnari 2,3t)
- kannentiiviste (OG 900 250 tkm)
- starttimoottori ( OG 900 215 tkm)
- muuten pelkkää merkkihuoltoa tai vastaava huolto-ohjelman mukaisesti
autoilla ajettu 50-250 tkm eli yhtään en ole ostanut uutena.
Olen erittäin tyytyväinen ja siirryn polkupyörään, jos saabin valmistus loppuu.
9-5 Nordic
900 2,1 16
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mä taas siirryn siihen toiseen "ruotsalaismerkkiin", jonka kuitenkin on nykyään Fordin omistuksessa9-5 Nordic kirjoitti:8Olen erittäin tyytyväinen ja siirryn polkupyörään, jos saabin valmistus loppuu.


Offtopicina voisi tässä mainita, että fanaattisimmat Jagge -fanit pelkäävät tällä hetkellä, että Jaguaarin valmistus lopetetaan, koska se on tuottanut emoyhtiölle Fordilleen niin paljon tappiota. Toivotaan, että Saab -faneille ei tule koskaan aihetta kokea samanlaista tuntoa. No Saab valmistaa kuitenkin enemmän autoja kuin Jaguar, jos katsotaan ainoastaan autojen valmistusvolyymiä / vuosi ja jätetään muut seikat (merkin arvostus jne.) huomioimatta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sana Huoltoleasing = Voin rääkätä tätä vehjettä aivan miten paljon tahansa ja se ei siitä kärsi. Kylmänä kaasu pohjaan vaan ja tosi kuumana sammuksiin saman tien.
Toki kaikissa merkeissä vikoja on, mutta jos ostaisin auton ja kuulisin että se on ko. vehje jättäisin sen varmasti ostamatta. Saahan Postin entisiä autoja lähes puoli-ilmaiseksi, mutta ei aivan heti tulisi mieleen sellaista ostaa.
Sama koskee myös entisiä vuokra autoja
Itsellä on ollut 2 kpl ns GM Saabeja ja kumpaakaan en ole koskaan joutunut käyttämään huollossa muuten kuin määräaikaiskilometrien kohdalla jotta tulee leima huoltokirjaan.
PS. Turha yleistää. Tuttavilla myös muun merkkisiä autoja johtotähdistä riisikippoihin. Kaikissa löytyy yksilöitä. En koskaan vedä johtopäätöstä yhden kappaleen suhteen.
Toki kaikissa merkeissä vikoja on, mutta jos ostaisin auton ja kuulisin että se on ko. vehje jättäisin sen varmasti ostamatta. Saahan Postin entisiä autoja lähes puoli-ilmaiseksi, mutta ei aivan heti tulisi mieleen sellaista ostaa.
Sama koskee myös entisiä vuokra autoja
Itsellä on ollut 2 kpl ns GM Saabeja ja kumpaakaan en ole koskaan joutunut käyttämään huollossa muuten kuin määräaikaiskilometrien kohdalla jotta tulee leima huoltokirjaan.
PS. Turha yleistää. Tuttavilla myös muun merkkisiä autoja johtotähdistä riisikippoihin. Kaikissa löytyy yksilöitä. En koskaan vedä johtopäätöstä yhden kappaleen suhteen.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Kaikki autoni olen ostanut reilusti käytettynä. Suuria ongelmia ei vielä 11v aikana ole tullut. Nykyisellä tuli tänään 550tkm täyteen ja aion ajaa vielä pitkään, ellei sitten tule kolaria. Mielipiteeni on, ettei niin kallista laitetta kuin auto, saa rakentaa löyhäksi. Auto on sisälle ajettu 300tkm kohdalla. Jos se on sen kestänyt niin se kestää enemmänkin.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No mites sä sitten ajelet 9-5 Aerolla, jos Saabien valmistus on lopetettu 1993jari kirjoitti:Tosin noille "vanhan koulukunnan" saabisteille Saabin valmistus on ilmeisesti loppunut jo vuonna 1993No saas nähdä, millä ajelevat sitten, kun noista vanhemmista Saabeista aika jättää...
Loppuhan se.![]()
onneksi yhden sain pelastettua.


#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007