Öljynvaihtopumppu, toimiiko 9-5:ssa?
-
- "Kaasari"
Öljynvaihtopumppu, toimiiko 9-5:ssa?
Onko kokemuksia öljynvaihtopumppujen käyttämisestä 2,3 koneessa?
(Ei varmaan merkitystä, mutta kyseessä vm2004 aeron kone)
Meneekö pumpun letku hyvin perille pohjaan ja saako kaikki öljyt ulos?
Mistä merkeistä on kokemusta?
Biltema vai Motonet? (käsikäyttöinen)
Tarkoitus on tehdä "puolivuosi öljynvaihdot" vuosihuoltojen välissä itse ja madalletun alustan alle ei enää jaksa lähteä proppua avaamaan...
(Ei varmaan merkitystä, mutta kyseessä vm2004 aeron kone)
Meneekö pumpun letku hyvin perille pohjaan ja saako kaikki öljyt ulos?
Mistä merkeistä on kokemusta?
Biltema vai Motonet? (käsikäyttöinen)
Tarkoitus on tehdä "puolivuosi öljynvaihdot" vuosihuoltojen välissä itse ja madalletun alustan alle ei enää jaksa lähteä proppua avaamaan...
Saab 9-5 Aero wagon 2003
Re: Öljynvaihtopumppu, toimiiko 9-5:ssa?
Bilteman sähkökäyttöisestä meni moottori ekassa yrityksessä ja vieläpä ruohonleikkurin öljyjä vaihtaessa.
Auton kanssa en jaksaisi edes yrittää noita, sen verran puuhasteltulta tuntuu. Halvimmillaan ottavat pikavaihdossa 15e/vaihto, kun vie omat tarpeet. Jos puolivuosittainkin vaihtaisi, niin kulut 30e/v. Ei mielestäni maksa vaivaa alkaa puuhastelemaan, kun muutaman röökiaskin hinnalla voi katsella vierestä kun joku muu sen vaihdon tekee.
-Sami
Auton kanssa en jaksaisi edes yrittää noita, sen verran puuhasteltulta tuntuu. Halvimmillaan ottavat pikavaihdossa 15e/vaihto, kun vie omat tarpeet. Jos puolivuosittainkin vaihtaisi, niin kulut 30e/v. Ei mielestäni maksa vaivaa alkaa puuhastelemaan, kun muutaman röökiaskin hinnalla voi katsella vierestä kun joku muu sen vaihdon tekee.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Kaasari"
Joutuu tietysti tuon suodattimen takia menemään auton alle.
Suodatin kuitenkin muistaakseni helpommin "esillä" kuin proppu. En ainakaan itse pääse proppuun käsiksi kunnolla ennenkuin autoa tunkkaa ylöspäin ja tunkatun auton alle en oikein innostu menemään. Eikä kiinnosta läträtä autotallissa sen öljypohjasta tippuvan öljyn kanssa.
Ajattelin tuon öljynvaihdon onnistuvan siistimmin imasemalla...
Suodatin kuitenkin muistaakseni helpommin "esillä" kuin proppu. En ainakaan itse pääse proppuun käsiksi kunnolla ennenkuin autoa tunkkaa ylöspäin ja tunkatun auton alle en oikein innostu menemään. Eikä kiinnosta läträtä autotallissa sen öljypohjasta tippuvan öljyn kanssa.
Ajattelin tuon öljynvaihdon onnistuvan siistimmin imasemalla...
Saab 9-5 Aero wagon 2003
Hanki tai tee pukit. roppu on öljypohjan takapäässä, joten öljyt tulevat kyllä ulos vaikka keula onkin ylempänä.
Parempi ne on ropusta päästää, näkeepä paremmin jos on jotain "mielenkiintoista" seassa, ja putsarin vaihto käy paremmin.
Parempi ne on ropusta päästää, näkeepä paremmin jos on jotain "mielenkiintoista" seassa, ja putsarin vaihto käy paremmin.
Kyllä mulla ainakin tulee koko suodatillinen öljyä ulos kun sen vaihtaa. Ja joutuupa oikein ottamaan muovisen pohjapanssarinkin pois. Että kyllä tossa öljynvaihdossa hommaa piisaa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Ai jaa, no minne sitten valuu, jos sitä lirvaketta ei pois ota.
Tolleen sen öljyn saa nätisti vatiin. Ja suodattimen pääseen irroittamaan ja laittamaan takaisin alakautta. Ainakin näkee mitä on tekemässä.
Niin en tiiä onko riisseli, 95E:tä olen takannut ja kaikki on mennyt mitä olen tankkiin lorotellut
Tolleen sen öljyn saa nätisti vatiin. Ja suodattimen pääseen irroittamaan ja laittamaan takaisin alakautta. Ainakin näkee mitä on tekemässä.
Niin en tiiä onko riisseli, 95E:tä olen takannut ja kaikki on mennyt mitä olen tankkiin lorotellut
Mun ex-9-5:ssa nuo muovit repeytyivät irti eräässä talvikelissä, enkä koskaan nähnyt tarpeelliseksi ostaa uusia. Ilman muoveja tuntui futaavan ihan samalla tavalla kuin muoveillakin eikä tulleet kortongit tielle koskaan.
Aiheeseen, öljynvaihtopumppu on melko turha vekotin, osta vaikka motonetin (paska)hallitunkki ja pukit, ei maksa paljon enempää eikä tarvitse kikkailla. Femmassa on hyvä nostopaikkakin hallitunkille toisin kuin SC:ssa, saa koko etupään ylös.
Renkaatkin on mukavampi vaihtaa hallitunkkia käyttäen, ei tarvita kuin kaksi nostoa.
Aiheeseen, öljynvaihtopumppu on melko turha vekotin, osta vaikka motonetin (paska)hallitunkki ja pukit, ei maksa paljon enempää eikä tarvitse kikkailla. Femmassa on hyvä nostopaikkakin hallitunkille toisin kuin SC:ssa, saa koko etupään ylös.
Renkaatkin on mukavampi vaihtaa hallitunkkia käyttäen, ei tarvita kuin kaksi nostoa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Ohjeet öljynvaihtoon pumpun kanssa:
http://f64.nu/oilchange/
Itse vaihdan öljyt propun kautta mutta varmaan se tuollaisella vakuumipumpullakin onnistuu. Kaikenmaailman hydraulinesteet ja tehostinnesteet sellaisella on saanut hyvin imettyä, moottoriöljyyn en ole sitä kuitenkaan soveltanut.
http://f64.nu/oilchange/
Itse vaihdan öljyt propun kautta mutta varmaan se tuollaisella vakuumipumpullakin onnistuu. Kaikenmaailman hydraulinesteet ja tehostinnesteet sellaisella on saanut hyvin imettyä, moottoriöljyyn en ole sitä kuitenkaan soveltanut.
Juuri näin. Hinauslenkkissä hallitunkki pysyy erittäin hyvin.Mimmi kirjoitti:Hinauslenkistä tai koukusta.Pola kirjoitti:mistä kohdasta perä nostetaan kerralla ilmaan?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Tuossa alempana yksi linkin kuvistä näyttää mistä kohden keula nostetaan ylös. Linkki2.3i-16 kirjoitti:Femmassa on hyvä nostopaikkakin hallitunkille toisin kuin SC:ssa, saa koko etupään ylös.
Kävin pihalla kurkkaamassa keulan alle niin tuosta kohtaa en löytänyt kuin jonkin kumilenkin...? Tarviiko ottaa pohjamuovit koneen alta pois että pääsee tuota nostokohtaa käyttämään? Mihin tuossa voi tunkin asettaa?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Eli juurikin sen kumilenkin välittömästä läheisyydestä, mikä siinä näkyy.
No eihän ohjekirjaa avata ennenkuin konepellin alta tulee kallintuoksuinen luovutussavu.Mimmi kirjoitti:Nämä muuten selitetään yllätys, yllätys, käyttöohjekirjassa.
OT:essal kirjoitti:No eihän ohjekirjaa avata ennenkuin konepellin alta tulee kallintuoksuinen luovutussavu.Mimmi kirjoitti:Nämä muuten selitetään yllätys, yllätys, käyttöohjekirjassa.
Eikä konepeltiäkään avata, vaan ajellaan huoltovälit huolettomasti, mitään tarkistamatta.

Huoleton autonpito on ikävä kyllä tätä päivää. Ajellaan 30tkm tai jopa pitempiäkin pätkiä tarkistamatta öljyjä tai muita nesteitä, sitten ihmetellään joulukuusta kojelaudassa ja pahimmassa tapauksessa mennään hinurin lavalla merkkihuoltoon.
Tonnarin aikaan jo hommasin toisen hanskalokerokirjan kotiin, voi lueskella vaikka iltalukemisena tai ohimennen välipalalla. Femman tultua taloon tilasin siihenkin välittömästi toisen hanskalokerokirjan. On se mukava tietää mitä toimintoja autosta löytyy ja miten niitä toimintoja käytetään. Emäntä ei ole suostunut noita lukemaan ja olenkin päässyt muutaman kerran sanomaan suoraan RTFM.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Saksanpatonki alla
-
- "Kaasari"
Ehkä tuo kunnollisten ramppien rakentaminen on turvallisin ratkaisu.
Hallitunkki varmaan helpoin, mutta tunkatun alle en mene, jos ei ole pukkeja.
Keulan ylitys on vaan sitä luokkaa, että rampin pitää olla riittävän loiva (= pitkä)
Varsinkin, kun alustassa on Eibach -30mm jouset
Viestien perusteella tuota pumppua ei taida täällä käyttää (juuri) kukaan.
Nyt välivaihdon saa tehdä huoltamo.
Kiitokset näkemyksistä.
Hallitunkki varmaan helpoin, mutta tunkatun alle en mene, jos ei ole pukkeja.
Keulan ylitys on vaan sitä luokkaa, että rampin pitää olla riittävän loiva (= pitkä)

Viestien perusteella tuota pumppua ei taida täällä käyttää (juuri) kukaan.
Nyt välivaihdon saa tehdä huoltamo.
Kiitokset näkemyksistä.
Saab 9-5 Aero wagon 2003