Huohottimen jäätymisestä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
juhanahm
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 21:17

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Huohotin asioista vielä. Ihmettelin öljynkulutusta letkujen putsailun jälkeen. Öljy tuli ulos öljypohjan tiivisteen välistä, jotenpa pulttien tikkaus korjasi tilanteen. Miten ne voivat edes löystyä.
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja dama »

Onkos tietoo ???

dama kirjoitti:Miten näkee että onko huohotin päivitetty huollon toimesta ?
Onkos orginal täyttösuppilo suoraputki ja päivitetyssä letkulle lähtö ?

Kyselee tiedosta kiitollinen dama
Viimeksi muokannut dama, Ke Maalis 10, 2010 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

dama kirjoitti:Onkos tietoo ???

dama kirjoitti:Miten näkee että onko huohotin päivitetty huollon toimesta ?
Onkos orginal täyttösuppilo suoraputki ja päivitetyssä letkulle lähtö ?

Kyselee tiedosta kiitollinen dave
Huohotinpäivityksessä on öljyn täyttösuppilossa letkulle lähtö.
Elikkä ton näkönen paketti
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/e ... p3295.html
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Uutena tumbelona 9-5:n omistajana kyselen vähän tyhmiä ;-) Toivottavasti kukaan ei hermostu..

Onko tämä elkparts'in myymä "Crankcase Ventilation fix kit-Saab" ja erityisesti "Enhanced PCV Kit" riittävä ja välttämätöntä vaihtaa, jotta nämä pahamaineiset huohotinongelmat korjataan?

Ajaisiko paljon keskusteltu moottorin puhdistus Fortella, STP:llä tms. saman asian tai lieventäisikö edes ilmiötä?

Onko vaihto-operaatio kuinkakin helppo toimenpide harrastajalle vai vaatiiko ammattimiehen?

Itselläni on vm. 2000 2.3T Aero, johon huoltomuistiinpanojen mukaan ei olisi tehty mitään huohottimeen viittaavaa operaatiota.
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja dama »

Sabanisti kirjoitti:
dama kirjoitti:Onkos tietoo ???

dama kirjoitti:Miten näkee että onko huohotin päivitetty huollon toimesta ?
Onkos orginal täyttösuppilo suoraputki ja päivitetyssä letkulle lähtö ?

Kyselee tiedosta kiitollinen dama
Huohotinpäivityksessä on öljyn täyttösuppilossa letkulle lähtö.
Elikkä ton näkönen paketti
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/e ... p3295.html

Kiitos !
Eli eikun tilaamaan paketti

Terkuin dama
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Jos kuitenkin teetättäisin huohotinkorjauksen ammattilaisella ja hankkisin valmiiksi tuon "Crankcase Ventilation fix kit-Saab" ja erityisesti "Enhanced PCV Kit":n, mikä mahtaisi olla hintahaitari ja kauan aikaa tähän menisi?

Voiko muuten vm. 2000 2.3T Aeroon vaihtaa Xenon-umpiot? Alkuperäiset valot näyttävät hieman heikoilta.
Jerkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 15:23
Paikkakunta: Vaasa

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Jerkka »

Mistäs tuo V6 huohottaa.. siellä oli Turboon liitettynä öljypohjasta liitosputki mikä saattas liittyä huohotukseen, olisko se se vai huohottaako se jostain muualta, vuosimallihan oli 99..
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Mimmi kirjoitti:
ace95 kirjoitti:Voiko muuten vm. 2000 2.3T Aeroon vaihtaa Xenon-umpiot? Alkuperäiset valot näyttävät hieman heikoilta.
Voi. Ongelmaksi tulee ajovalojen korkeudensäätö.
Eli asian voi unohtaa.. ok, ei sitten ;-(
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja dama »

ace95 kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
ace95 kirjoitti:Voiko muuten vm. 2000 2.3T Aeroon vaihtaa Xenon-umpiot? Alkuperäiset valot näyttävät hieman heikoilta.
Voi. Ongelmaksi tulee ajovalojen korkeudensäätö.
Eli asian voi unohtaa.. ok, ei sitten ;-(
tai laitat Xenon muutosarjan ja katsastukseen veks , helppo homma.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja ace95 »

dama kirjoitti: tai laitat Xenon muutosarjan ja katsastukseen veks , helppo homma.
Lueskelin tuota erittäin informoivaa viestiketjua "Jälkiasennusxenoneista" ja saadun tiedon perusteella aika ongelmalliselta näyttää xenonien asennus vanhaan autoon. Joko katsastusmies ei hyväksy tai vastaantulijat häikäistyy tai jotain muuta. Tyypillinen suomalainen asennehan on: "mitä noi vastaantulijat nyt räpsyttelee valojaan, mähän näen ihan hyvin...".

Mimmin antaman tiedon mukaan (mikäli ymmärsin mitään ;-)) voisi omaan 1.3.2000 rekisteröityyn 9-5:eeni asentaa uudemman mallin xenon-umpiot manuaalisäädöillä. Onko tästä mitään kokemuksia?

Sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia Motonetin varaosaumpioista, saisin molemmat lasit uusittua a' 129 EUR?
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

sanotaanko näin, itsellä xenon-umpiot uudemmasta 9-5:sta. ei mitään ongelmia katsastuksessa. eli laita sinne vaan, ja anna katsastusmiehen hoitaa loput.eli joko hyväksyy tai ei.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Mimmi kirjoitti:Voit asentaa, se vaatii tosin töitä, että saat umpion sisäänrakennetun korkeudensäädön poistettua ja korvattua sen manuaalisäädöllä. Vaihtoehtona on asentaa autoon tasonsäätö, jolloin sen pitäisi riittää korkeudensädön vaatimuksiin. Kannattaa kuitenkin varmistaa asia katsastuskonttorilta/TraFilta.
Tarkoittaako tämä manuaalisäätö kojelaudassa olevan valojen korkeussäätimen käyttöä vaiko ihan manuaalista säätöä konepellin alla lamppujen ruuveista?
scorpio_88 kirjoitti:sanotaanko näin, itsellä xenon-umpiot uudemmasta 9-5:sta. ei mitään ongelmia katsastuksessa. eli laita sinne vaan, ja anna katsastusmiehen hoitaa loput.eli joko hyväksyy tai ei.
Miten hoidit tuon korkeudensäädön?
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Kiitokset monista hyvistä neuvoista, Mimmi :)

9-5:n mallihan taisi muuttua 2006:sta eteenpäin, joten onko vm. 2005:n xenon-umpio viimeinen joka sopii vm. 2000:een?

Itse olen iän mukana tullut yhä herkemmäksi vastaantulevien autojen häikäiseville valoille, joten voin kuvitella miten iso ongelma muillekkin autoilijoille on vastaantulevan auton huikaisevan kirkkaat xenon-valot väärin suunnattuna.

Olisihan sekin tietysti eräänlainen "automaattinen" tasonsäätö kun itte säätelis manuaalisesti kojelaudan säätöpyörästä xenon-valojen asentoa vastaantulijoiden valojen räpsyttelytaajuuden ohjaamana :?

Miten isosta kustannuksesta/vaivasta tässä automaattisessa tasonsäädössä olisi kyse? Olisiko kenelläkään kokemuksia?
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja station1 »

Vielä kysymyksiä huohotin ongelmasta..
Auto on 9-5 2.3t -99 aj 200tkm
Eli mulla on tullut "smetanaa" öljyyn vaikka huohotinpäivitys on tehty 50tkm sitten ja öljyt vaihdettu max 10tkm välein. Viime viikonloppuna tein fortepesun ja myös moottorin sisäpesun naftalla josta oli juttua täällä forumilla. Tarkastelin äsken öljyt ja eiköhän ollut taas tullut valkoista "smetanaa" öljytikkuun 500 km ajon jälkeen. Ajan enimmäkseen työmatkaajoa 35km suunta, pitäiskö tehdä huohotinpäivitys uudestaan? Avasin vent.kopan vähän aikaa sitten ja en nähnyt mitään ihmellistä, putket olivat auki..olen myös vaihtanut venakopasta lähtevän paksun letkun sekä valkoiset takaiskuventtiilit.
Öljyä on myös kullunut aika runsaasti voisiko se myös johtua huohotinongelmasta, turbo on kerran vaihdettu mitsuun?
Jerkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 15:23
Paikkakunta: Vaasa

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Jerkka »

station1 kirjoitti:Vielä kysymyksiä huohotin ongelmasta..
Auto on 9-5 2.3t -99 aj 200tkm
Eli mulla on tullut "smetanaa" öljyyn vaikka huohotinpäivitys on tehty 50tkm sitten ja öljyt vaihdettu max 10tkm välein. Viime viikonloppuna tein fortepesun ja myös moottorin sisäpesun naftalla josta oli juttua täällä forumilla. Tarkastelin äsken öljyt ja eiköhän ollut taas tullut valkoista "smetanaa" öljytikkuun 500 km ajon jälkeen. Ajan enimmäkseen työmatkaajoa 35km suunta, pitäiskö tehdä huohotinpäivitys uudestaan? Avasin vent.kopan vähän aikaa sitten ja en nähnyt mitään ihmellistä, putket olivat auki..olen myös vaihtanut venakopasta lähtevän paksun letkun sekä valkoiset takaiskuventtiilit.
Öljyä on myös kullunut aika runsaasti voisiko se myös johtua huohotinongelmasta, turbo on kerran vaihdettu mitsuun?
Eihän oo kannentiiviste menny ja mee sen takia vedet ja öljyt sekasin ??
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
Vastaa Viestiin