Takatukivarren laakerointi, ylähelat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Vm. 2000 2.3T Aero Wagon kävi katsastuksessa ja ystävällinen katsastusmies totesi kertomani takaa kuuluvan kolinan johtuvan todennäköisesti takatukivarren ylähelojen väljyydestä, joka tuntuu takapyörissä väännettäessä selvänä klappina.

Tarkastuskorttiiin tuli tesksti:
Taka-akselisto, Takatukivarren laakerointi, "ylähelat", välyksellinen etc., korjauskehotus

Koska Haynes ja WIS ovat vielä tulossa jossain postin uumenissa kyselen hieman neuvoja. Ovatko nämä ylähelat näitä paljon puhuttuja takapuslia ja sopiiko esim. elkpartsin uretaaniset "Rear anti roll bar mounting bush kit (17mm) - Saab 9-5 (Aero)" tähän?

http://www.elkparts.com/saab-95-m98-on/ ... p3851.html

Kannattaisiko samalla vaihtaa taakse muuta kuluvaa osaa kuten puslaa ja palloniveltä?
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kysymyksessä lienee numero 4 linkki ja noita ei tietääkseni saa uretaanisina. Uretaanisten parempi kestävyys taitaa muutenkin olla pelkkää mutua, jos täältä foorumilta lukee(itsellä ei kokemusta).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja JKen »

white9-5 kirjoitti:Kysymyksessä lienee numero 4 linkki ja noita ei tietääkseni saa uretaanisina. Uretaanisten parempi kestävyys taitaa muutenkin olla pelkkää mutua, jos täältä foorumilta lukee(itsellä ei kokemusta).
Linkin kuvasta kaikki 6 kpl kerralla vaihtoon (2 x nro 3 + 4 x nro 4)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Tuon kuvan selitykset speedpartsin sivuilla ovat:

3 = Hjälparmsbussning
4 = Yttre bussning för nedre/övre hjälparm

Mitähän mahtavat olla nimeltään suomeksi?

Motonetin sivuilla Saab 9-5:n kohdassa Takatuennan helat on kaikennäköistä helaa tyyliin "Takatukiv etuhela", "TakaYLÄpoik.tangon hela", etc. Miten ihmeessä meikäläinen pystyy tuon katsastuksen tarkastuskortin perusteella ostamaan tarvittavaa osaa kun ei ole mitään hajua mikä hela on kyseessä? Tuo 4 se varmaankin on mutta mikä se on nimeltään Motonetillä?

Juu, merkkikorjaamo tietäisi tietty heti mistä on kyse mutta koetan saada tutun kaverin vaihtamaan ko. helat ja hän vaatii aina asiakasta hankkimaan varaosat. Tämä on pari kertaa johtanut siihen että auto on pukilla osat irroitettuna kun vasta huomataan että täysin väärä osa tai sitten hieman erilainen osa ja ei mahdu tms. :?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ace95 kirjoitti:Tuon kuvan selitykset speedpartsin sivuilla ovat:

3 = Hjälparmsbussning
4 = Yttre bussning för nedre/övre hjälparm

Mitähän mahtavat olla nimeltään suomeksi?

Motonetin sivuilla Saab 9-5:n kohdassa Takatuennan helat on kaikennäköistä helaa tyyliin "Takatukiv etuhela", "TakaYLÄpoik.tangon hela", etc. Miten ihmeessä meikäläinen pystyy tuon katsastuksen tarkastuskortin perusteella ostamaan tarvittavaa osaa kun ei ole mitään hajua mikä hela on kyseessä? Tuo 4 se varmaankin on mutta mikä se on nimeltään Motonetillä?

Juu, merkkikorjaamo tietäisi tietty heti mistä on kyse mutta koetan saada tutun kaverin vaihtamaan ko. helat ja hän vaatii aina asiakasta hankkimaan varaosat. Tämä on pari kertaa johtanut siihen että auto on pukilla osat irroitettuna kun vasta huomataan että täysin väärä osa tai sitten hieman erilainen osa ja ei mahdu tms. :?
Älä osta Motonetistä yhtään puslaa tuonne taka-akselille ellet ole myymässä autoa puolen vuoden sisään.
Originaalia tai polyuretaania kehiin, vähän kohteesta riippuen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Mimmi kirjoitti:Vaihda samalla porsivat takaiskarit, niiden huonous kun syö puslat (ihme, ettei katsastusmies sanonut niistä).
Suosittelen tasonsätöä ja orkkispuslia.
Huoltomuistiinpanojen mukaan takaiskarit on vaihdettu 198.000 km:n kohdallla vajaa vuosi sitten. Olivat merkkiä Sachs Sport Touring (mahtaako olla hyvät?) Nyt mittarissa 220.000 km. Eli 22.000 km ajettu Sachseilla.

Ei siis tietoa onko puslia vaihdettu samassa yhteydessä mutta luulisi että on jotain vaihdettu.

188.000 km:n kohdalla on vaihdettu vaihdelaatikon hydrauliset putket; mitähän vaikutusta tällä on automaattilaatikon elinikään?

Ovatko Pro Car Servicen saksalaiset puslat paremmat kuin originaalit?
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

3=(taka)pitkittäistukivarren etuhela 2kpl./auto
4=(taka)poikittaistukivarren ulompihela 4kpl./auto

Eli nelonen/neloset vaihtoon(itse vaihtaisin kaikki). PCS:ltä olen itse tilaillut.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja ace95 »

No niin, puslat nro 4 on vaihdettu molemmilta puolilta. Pitkittäistukivarren polyuretaanipuslat jäivät vielä hyllylle pölyttymään. Homma onnistui J.V.A:n ystävällisellä avustuksella; ilman ko. tarkoitukseen tehtyä työkalua olisi kyllä jäänyt vaihtamatta. Kiitokset J.V.A ;-)

Nyt tuli uusi ongelma. Täydellä viiden hengen kuormalla tehty pieni reissu aiheutti takaiskarissa vaurion. Takaiskarihan on kiinni ylhäältä kahden aluslevyn välissä olevien kumityynyjen välityksellä suojakoteloon. Ylempi aluslevy on siinä lukkomutterin alla kumityynyn päällä ja alempi aluslevy pysyy paikallaan kumityynyjen painamana iskarin varressa olevaa porrasta vasten paikassa, jossa varsi muuttuu paksummaksi. Nyt tämä alemman aluslevyn reikä oli äkillisesti suurentunut niin isoksi että iskarin paksumpikin varren osa oli päässyt reiästä läpi ja iskarin yläpää pääsi naputtamaan varsinkin töyssyisellä tiellä pyöräkotelon peltiä vastaan. Laitoin tämän alemman aluslevyn ja iskarin varren portaan väliin pari tiukkaa prikkaa ja homma hoituu taas.

No vika on siis nyt korjattu mutta kysyisin Saab Foorumin guruilta: kuinka yleistä tämä alemman aluslevyn pettäminen on? Tämä aluslevyhän ei pitäisi joutua kauhean suuren voiman kohteeksi edes töyssyissä?

EDIT: Itsellänikin oli vaikeuksia ymmärtää kirjoittamaani tekstiä joten uusi yritys :D
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Itsellänikin oli vaikeuksia ymmärtää edellä kirjoittamaani tekstiä joten uusi yritys :D
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Vastaa Viestiin