Takatukivarren laakerointi, ylähelat
Takatukivarren laakerointi, ylähelat
Vm. 2000 2.3T Aero Wagon kävi katsastuksessa ja ystävällinen katsastusmies totesi kertomani takaa kuuluvan kolinan johtuvan todennäköisesti takatukivarren ylähelojen väljyydestä, joka tuntuu takapyörissä väännettäessä selvänä klappina.
Tarkastuskorttiiin tuli tesksti:
Taka-akselisto, Takatukivarren laakerointi, "ylähelat", välyksellinen etc., korjauskehotus
Koska Haynes ja WIS ovat vielä tulossa jossain postin uumenissa kyselen hieman neuvoja. Ovatko nämä ylähelat näitä paljon puhuttuja takapuslia ja sopiiko esim. elkpartsin uretaaniset "Rear anti roll bar mounting bush kit (17mm) - Saab 9-5 (Aero)" tähän?
http://www.elkparts.com/saab-95-m98-on/ ... p3851.html
Kannattaisiko samalla vaihtaa taakse muuta kuluvaa osaa kuten puslaa ja palloniveltä?
Tarkastuskorttiiin tuli tesksti:
Taka-akselisto, Takatukivarren laakerointi, "ylähelat", välyksellinen etc., korjauskehotus
Koska Haynes ja WIS ovat vielä tulossa jossain postin uumenissa kyselen hieman neuvoja. Ovatko nämä ylähelat näitä paljon puhuttuja takapuslia ja sopiiko esim. elkpartsin uretaaniset "Rear anti roll bar mounting bush kit (17mm) - Saab 9-5 (Aero)" tähän?
http://www.elkparts.com/saab-95-m98-on/ ... p3851.html
Kannattaisiko samalla vaihtaa taakse muuta kuluvaa osaa kuten puslaa ja palloniveltä?
Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat
Kysymyksessä lienee numero 4 linkki ja noita ei tietääkseni saa uretaanisina. Uretaanisten parempi kestävyys taitaa muutenkin olla pelkkää mutua, jos täältä foorumilta lukee(itsellä ei kokemusta).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat
Linkin kuvasta kaikki 6 kpl kerralla vaihtoon (2 x nro 3 + 4 x nro 4)white9-5 kirjoitti:Kysymyksessä lienee numero 4 linkki ja noita ei tietääkseni saa uretaanisina. Uretaanisten parempi kestävyys taitaa muutenkin olla pelkkää mutua, jos täältä foorumilta lukee(itsellä ei kokemusta).
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat
Tuon kuvan selitykset speedpartsin sivuilla ovat:
3 = Hjälparmsbussning
4 = Yttre bussning för nedre/övre hjälparm
Mitähän mahtavat olla nimeltään suomeksi?
Motonetin sivuilla Saab 9-5:n kohdassa Takatuennan helat on kaikennäköistä helaa tyyliin "Takatukiv etuhela", "TakaYLÄpoik.tangon hela", etc. Miten ihmeessä meikäläinen pystyy tuon katsastuksen tarkastuskortin perusteella ostamaan tarvittavaa osaa kun ei ole mitään hajua mikä hela on kyseessä? Tuo 4 se varmaankin on mutta mikä se on nimeltään Motonetillä?
Juu, merkkikorjaamo tietäisi tietty heti mistä on kyse mutta koetan saada tutun kaverin vaihtamaan ko. helat ja hän vaatii aina asiakasta hankkimaan varaosat. Tämä on pari kertaa johtanut siihen että auto on pukilla osat irroitettuna kun vasta huomataan että täysin väärä osa tai sitten hieman erilainen osa ja ei mahdu tms.
3 = Hjälparmsbussning
4 = Yttre bussning för nedre/övre hjälparm
Mitähän mahtavat olla nimeltään suomeksi?
Motonetin sivuilla Saab 9-5:n kohdassa Takatuennan helat on kaikennäköistä helaa tyyliin "Takatukiv etuhela", "TakaYLÄpoik.tangon hela", etc. Miten ihmeessä meikäläinen pystyy tuon katsastuksen tarkastuskortin perusteella ostamaan tarvittavaa osaa kun ei ole mitään hajua mikä hela on kyseessä? Tuo 4 se varmaankin on mutta mikä se on nimeltään Motonetillä?
Juu, merkkikorjaamo tietäisi tietty heti mistä on kyse mutta koetan saada tutun kaverin vaihtamaan ko. helat ja hän vaatii aina asiakasta hankkimaan varaosat. Tämä on pari kertaa johtanut siihen että auto on pukilla osat irroitettuna kun vasta huomataan että täysin väärä osa tai sitten hieman erilainen osa ja ei mahdu tms.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat
Älä osta Motonetistä yhtään puslaa tuonne taka-akselille ellet ole myymässä autoa puolen vuoden sisään.ace95 kirjoitti:Tuon kuvan selitykset speedpartsin sivuilla ovat:
3 = Hjälparmsbussning
4 = Yttre bussning för nedre/övre hjälparm
Mitähän mahtavat olla nimeltään suomeksi?
Motonetin sivuilla Saab 9-5:n kohdassa Takatuennan helat on kaikennäköistä helaa tyyliin "Takatukiv etuhela", "TakaYLÄpoik.tangon hela", etc. Miten ihmeessä meikäläinen pystyy tuon katsastuksen tarkastuskortin perusteella ostamaan tarvittavaa osaa kun ei ole mitään hajua mikä hela on kyseessä? Tuo 4 se varmaankin on mutta mikä se on nimeltään Motonetillä?
Juu, merkkikorjaamo tietäisi tietty heti mistä on kyse mutta koetan saada tutun kaverin vaihtamaan ko. helat ja hän vaatii aina asiakasta hankkimaan varaosat. Tämä on pari kertaa johtanut siihen että auto on pukilla osat irroitettuna kun vasta huomataan että täysin väärä osa tai sitten hieman erilainen osa ja ei mahdu tms.
Originaalia tai polyuretaania kehiin, vähän kohteesta riippuen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat
Huoltomuistiinpanojen mukaan takaiskarit on vaihdettu 198.000 km:n kohdallla vajaa vuosi sitten. Olivat merkkiä Sachs Sport Touring (mahtaako olla hyvät?) Nyt mittarissa 220.000 km. Eli 22.000 km ajettu Sachseilla.Mimmi kirjoitti:Vaihda samalla porsivat takaiskarit, niiden huonous kun syö puslat (ihme, ettei katsastusmies sanonut niistä).
Suosittelen tasonsätöä ja orkkispuslia.
Ei siis tietoa onko puslia vaihdettu samassa yhteydessä mutta luulisi että on jotain vaihdettu.
188.000 km:n kohdalla on vaihdettu vaihdelaatikon hydrauliset putket; mitähän vaikutusta tällä on automaattilaatikon elinikään?
Ovatko Pro Car Servicen saksalaiset puslat paremmat kuin originaalit?
Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat
3=(taka)pitkittäistukivarren etuhela 2kpl./auto
4=(taka)poikittaistukivarren ulompihela 4kpl./auto
Eli nelonen/neloset vaihtoon(itse vaihtaisin kaikki). PCS:ltä olen itse tilaillut.
4=(taka)poikittaistukivarren ulompihela 4kpl./auto
Eli nelonen/neloset vaihtoon(itse vaihtaisin kaikki). PCS:ltä olen itse tilaillut.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat
No niin, puslat nro 4 on vaihdettu molemmilta puolilta. Pitkittäistukivarren polyuretaanipuslat jäivät vielä hyllylle pölyttymään. Homma onnistui J.V.A:n ystävällisellä avustuksella; ilman ko. tarkoitukseen tehtyä työkalua olisi kyllä jäänyt vaihtamatta. Kiitokset J.V.A
Nyt tuli uusi ongelma. Täydellä viiden hengen kuormalla tehty pieni reissu aiheutti takaiskarissa vaurion. Takaiskarihan on kiinni ylhäältä kahden aluslevyn välissä olevien kumityynyjen välityksellä suojakoteloon. Ylempi aluslevy on siinä lukkomutterin alla kumityynyn päällä ja alempi aluslevy pysyy paikallaan kumityynyjen painamana iskarin varressa olevaa porrasta vasten paikassa, jossa varsi muuttuu paksummaksi. Nyt tämä alemman aluslevyn reikä oli äkillisesti suurentunut niin isoksi että iskarin paksumpikin varren osa oli päässyt reiästä läpi ja iskarin yläpää pääsi naputtamaan varsinkin töyssyisellä tiellä pyöräkotelon peltiä vastaan. Laitoin tämän alemman aluslevyn ja iskarin varren portaan väliin pari tiukkaa prikkaa ja homma hoituu taas.
No vika on siis nyt korjattu mutta kysyisin Saab Foorumin guruilta: kuinka yleistä tämä alemman aluslevyn pettäminen on? Tämä aluslevyhän ei pitäisi joutua kauhean suuren voiman kohteeksi edes töyssyissä?
EDIT: Itsellänikin oli vaikeuksia ymmärtää kirjoittamaani tekstiä joten uusi yritys
Nyt tuli uusi ongelma. Täydellä viiden hengen kuormalla tehty pieni reissu aiheutti takaiskarissa vaurion. Takaiskarihan on kiinni ylhäältä kahden aluslevyn välissä olevien kumityynyjen välityksellä suojakoteloon. Ylempi aluslevy on siinä lukkomutterin alla kumityynyn päällä ja alempi aluslevy pysyy paikallaan kumityynyjen painamana iskarin varressa olevaa porrasta vasten paikassa, jossa varsi muuttuu paksummaksi. Nyt tämä alemman aluslevyn reikä oli äkillisesti suurentunut niin isoksi että iskarin paksumpikin varren osa oli päässyt reiästä läpi ja iskarin yläpää pääsi naputtamaan varsinkin töyssyisellä tiellä pyöräkotelon peltiä vastaan. Laitoin tämän alemman aluslevyn ja iskarin varren portaan väliin pari tiukkaa prikkaa ja homma hoituu taas.
No vika on siis nyt korjattu mutta kysyisin Saab Foorumin guruilta: kuinka yleistä tämä alemman aluslevyn pettäminen on? Tämä aluslevyhän ei pitäisi joutua kauhean suuren voiman kohteeksi edes töyssyissä?
EDIT: Itsellänikin oli vaikeuksia ymmärtää kirjoittamaani tekstiä joten uusi yritys
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Re: Takatukivarren laakerointi, ylähelat
Itsellänikin oli vaikeuksia ymmärtää edellä kirjoittamaani tekstiä joten uusi yritys
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00