Raportti: koneremppa
Re: Raportti: koneremppa
Nyt moottorissa normaalit 5W40 synteettiset öljyt ja vaihdettu taas uusi suodatin.
Havaintoja:
-venttiilinpainimista jokunen napsuttaa. Kyseistä ongelmaa ei ollut ennen koneen avausta pitää jossain vaiheessa ottaa vielä kerran nokka-akselit pois ja purkaa painimet ja pestä bensiinillä
-käynnistyksessä ei savuta
-öljytaso ei ollut laskenut sisäänajon aikana (noin 1000km 10W30 mineraaliöljyillä)
-löytyi yksi ilmavuoto imukobran ja huohotinputken banjoliitoksesta (aiheutti huonoa vetoa alipaineilla ajettaessa ja huojuvaa tyhjäkäyntiä)
Havaintoja:
-venttiilinpainimista jokunen napsuttaa. Kyseistä ongelmaa ei ollut ennen koneen avausta pitää jossain vaiheessa ottaa vielä kerran nokka-akselit pois ja purkaa painimet ja pestä bensiinillä
-käynnistyksessä ei savuta
-öljytaso ei ollut laskenut sisäänajon aikana (noin 1000km 10W30 mineraaliöljyillä)
-löytyi yksi ilmavuoto imukobran ja huohotinputken banjoliitoksesta (aiheutti huonoa vetoa alipaineilla ajettaessa ja huojuvaa tyhjäkäyntiä)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
Joo. Pistetääs vielä pari sanaa tähän. Elikkäs, noin neljätonnia on nyt tultu ja öljypinta pysyy maksimissa. Öljynkulutus siis loppui näillä opeilla. Huono tyhjäkäynti johtui asentajan tekemästä virheestä, eli allekirjoittanut laittoi pakonokan hampaanverran myöhään. Että semmosta tekevälle sattuu.
Enää vaivoina jonkun venttiilipainimen rallatus yli 2200rpm:n kierroksilla. Toivon, että se joutuisi öljyistä. Onhan niin, että kaikki öljy ei vaihdu normaalissa vaihdossa. Vaihdoin pakonokka-akselin, koska edelleenkin yksi venttiilinpainin ei pyörinyt. Rallatus ei hävinnyt siitäkään huolimatta, että vaihdoin myös kaikki painimet. Jos vika ei häviä seuraavassa öljynvaihdossa, niin pitää vielä tutkia venttiilikoneistoa, tai sitten annan vaan asian olla. Ääni kuuluu vain kiihdytyksissä ja ajettaes ikkuna avoinna.
Enää vaivoina jonkun venttiilipainimen rallatus yli 2200rpm:n kierroksilla. Toivon, että se joutuisi öljyistä. Onhan niin, että kaikki öljy ei vaihdu normaalissa vaihdossa. Vaihdoin pakonokka-akselin, koska edelleenkin yksi venttiilinpainin ei pyörinyt. Rallatus ei hävinnyt siitäkään huolimatta, että vaihdoin myös kaikki painimet. Jos vika ei häviä seuraavassa öljynvaihdossa, niin pitää vielä tutkia venttiilikoneistoa, tai sitten annan vaan asian olla. Ääni kuuluu vain kiihdytyksissä ja ajettaes ikkuna avoinna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
- Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli
Re: Raportti: koneremppa
Saman huomasin itsekin kun ostin aeron turbon ,laakereiden öljyreiät melkein tukossa karstasta ,remontoin sen . Mutta alkuperäisessä gt17 ei niin huono tilanne ,oli aivan puhdas ei karstaa
Alijohtaja kirjoitti:Itse huomasin saman ,männät tosi karstaiset. En ole koskaan vielä nähnyt samanmoista karsta määrää.Kun vaihdoin turbon uuteen tutkin vanhaa,Öljyreijät lähes tukossa karstasta.
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Re: Raportti: koneremppa
Vanhalle ahtimelle on tarkoitus tehdä ruumiinavaus jossainvaiheessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
Herätellään vanhaa. Eipä tuo kone syö öljyä. Nyt on tultu noin 16tkm operaatiosta.
Mainitsemani rallatus-ääni on siirtynyt yli 3k kierroksille. Eipä jaksa tuohon ääneen panostaa, kun muuten toimii. Kovaa ajoa vaan. Tänäänkin pudottelin 450km.
Mainitsemani rallatus-ääni on siirtynyt yli 3k kierroksille. Eipä jaksa tuohon ääneen panostaa, kun muuten toimii. Kovaa ajoa vaan. Tänäänkin pudottelin 450km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
Iski silmään tuo mäntä, onko tuo T5 mäntä suunniteltu niin erilailla että se estää paremmin tuota karstottumista?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Raportti: koneremppa
No niin nyt on omaan autoon tehty myös päivitys, eli T5 männät+kiertokanget, ja lisäksi myös T5 nokat Voin pistää kuvia männistä kunhan kerkiän (ja eräistä silikooni jäämistä), mutta ne oli ihan hemmetin karstaiset ja myös ne öljyrenkaan oli ihan jumissa/karstaiset eikä ne liikkunut mihkään, vaikka autolla on ajettua vasta n.215tkm Mäntien laki ja myös kannen palotilat oli kyllä lähes karstattomat, tiedä mistä sitten johtuisi Myös moottorin lohko ja kansi oli aikamoisen karstan peitossa, sekä sain taas ihailla sen asentajan työn jälkeä joka teki autooni jakopään remontin n.vuosi sitten, se asentaja oli laittanut varmaan kilon verran silikoonia jakopään koteloon ja sain sitten kerätä niitä silikoonin jämiä mm.öljypohjasta ja öljysihdistä
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Raportti: koneremppa
Lainataas tätä topickia vähän lisää Tänään kun kävin ajamassa autolla huomasin että tyhjäkäynti on vähän hukassa ja käy muutenkin tyhjäkäyntiä vähän karkeasti Eli tod.näk nokkien ajoitus on vähän pielessä, vaikka laitoin nokkien ajoitus merkit juuri saman lailla kuin niillä vanhoilla nokilla oli, eli molemmissa nokissa oli merkit vähän sisään päin kääntynyt. Auto toimii muuten kyllä ihan hyvin, vastaa kaasuun hyvin ja vetää normaalisti, mutta kun autolla ajaa ja painaa kytkimen pohjaan alkaa kierrokset seilata n.450-850 välillä, tyhjäkäynti kierrokset tasaantuu kyllä kun auton pysäyttää, mutta tyhjäkäynti on jotenkin karkea ja välillä voi kuulua putkesta pientä pauketta, sekä auto ottaa tyhjäkäynnillä ilmaa n.180-205mg/c kun muistaakseni se on normaalisti ollut max.180m/c sekä ahtopaineet nousee ajossa paljon herkemmin plussan puolelle kuin normaalisti. Amul arvo on hyvä n.+-180 mutta kaasuläpän sopeutus menee muistaakseni jo yli 150 kun se on normaalisti ollut n.50 Täytyy varmaan huomenna käydä tarkastamassa ajoitukset uudelleen, ja samalla paineistaa imupuoli ja tarkastaa ettei siellä ole vuotoja. Onko kellään kokemusta että voisiko vakio T7 softa mennä vähän sekaisin kun koneen puristukset on nostettu 8.8:sta tuonne 9 tietämille sekä noilla T5 nokilla venttiilien aukiolo aika on ilmeisesti vähän pidempi, tuntuu vaan niin oudolle tuo tyhjäkäynti juttu kun auto toimii muuten todella loistavasti. niin ja tuli laitettua autoon 150hv vakio softan paikoilleen sisään ajon ajaksi
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Raportti: koneremppa
Vika löytyi, eli imunokka oli hampaan myöhässä Ei tunnu käyvän noissa saabin nokissa noi merkit kovin hyvin kohdilleen, nytkin jos hihnapyörän merkki on kohdallaan niin imu ja pakonokkien merkit menee jo hieman ohi pukkien merkeistä, mutta ei sen väliä, on sillä ainakin työllistävä vaikutus Sekin tässä vähän hämäsi kun niillä T7 nokilla merkit oli vähän toisin, eli kun pakonokka oli jo merkin ohi ei imunokka ollut vielä aivan oman merkkinsä päällä
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Raportti: koneremppa
Siis nuo T5 männät on vanhanaikaiset siinä mielessä, että ne on hyvin pitkälti samantyyppiset, kuin jo 70-luvulla oli. Pitkä mäntä itsessään tiivistää sylinteriä paremmin kuin nuo matalakitkaiset nykyaikaiset männät. Vissiinkin noilla nykyaikaisilla matalakitkamännillä on haettu pienempää polttoaineenkulutusta ja oma perstuntuma ehkä hieman tukeekin tuota. Seka-ajossa tämä meidän 9-5 vie nykyisellään ehkä muutaman desin enemmän polttoainetta, kuin ennen remppaa, mutta toisaalta kone vääntää paremmin kuin ennen (ahdin herää jo 1500-1600rpm:ssä). Tonnarin 2,3:ssa on lyhempi kiertokanki, joka käytännössä nostaa alavääntöä (ja toisaalta lisää vissiinkin koneen kulumistakin?). Polttoaineenkulutus on laskenut hissukseen tässä talven mittaan. Voihan se olla, että männänrenkaat alkavat olla nyt tiivistyneet ja kuluneet sopivasti koneeseen.milinna kirjoitti:Iski silmään tuo mäntä, onko tuo T5 mäntä suunniteltu niin erilailla että se estää paremmin tuota karstottumista?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Raportti: koneremppa
Noissa jakopää rempoissa kannattaa oikeasti pyöritellä sitä konetta useampi kierros ja tarkastaa että nokka pyörien viivojen väliin jää 15 ketjun niittiä. Silloin nokkien välinen ajoitus on kohdallaan.
Re: Raportti: koneremppa
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Raportti: koneremppa
Tonnarin 2,3:ssa on lyhempi kiertokanki, joka käytännössä nostaa alavääntöä (ja toisaalta lisää vissiinkin koneen kulumistakin?) . Käytännössä pitkä kiertokanki on parempi koska mäntä viipyy yläkuolokohdassa pitempään,jolloin saadaan puristuspaine isommaksi. Ainakin tehokkaissa/vääntävissä moottoreissa.
Eisole poika mikhään.
Re: Raportti: koneremppa
Ihan noin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole. Lyhellä kangella puolestaan paisunnan aikana kanki on korkeamman paineen aikana edullisemmassa kulmassa kampeen nähden. Toinen syy miksi luonne muuttuu eri pituisilla kangilla. Puristuspaineella taisit tässä kuitenkin tarkoittaa työtahdin aikaista tehoa tuottavaa sylinteripainetta etkä työtä kuluttavaa puristusta? Puristussuhdehan on sitten ihan eri juttu.Alijohtaja kirjoitti:Käytännössä pitkä kiertokanki on parempi koska mäntä viipyy yläkuolokohdassa pitempään,jolloin saadaan puristuspaine isommaksi. Ainakin tehokkaissa/vääntävissä moottoreissa.
Tässä taisi lähinnä tosin olla puhe virtauksien kannalta eri kierrosalueista joilla täytös paranee tai huononee riippuen kiertokangen pituudesta. Lyhyt kiertokanki nostaa virtausnopeutta jo alemmilla kierroksilla jolloin alavääntö paranee. Pidemmillä kiertokangilla taas virtausnopeus nousee hitaammin jolloin virtaus menee tukkoon vasta myöhemmin yläkierroksilla.
Pidemmillä kangilla sylinterinseinämän sivukuormitus on vähäisempää ja käynti pehmeämpää, jälkimmäinen lienee pääsyy miksi T7 koneessa on pidemmät kanget kuin T5.
Myös muitakin vaikutuksia toki on, käytännössä toimiva nyrkkisääntö on että lyhyemmät kanget on paremmat (ala)väännön kannalta, pidemmät korkeilla kierroksilla. Sytytysennakkokarttakin näyttää varsin erilaiselta eri pituisilla kangilla johtuen männän erilaisesta kiihtyvyydestä TDC:n ympärillä.
Perinteisenä "optiminahan" pidetään kankisuhdetta 1,7 joka sattumoisin on juuri valittu 2,3 T7 moottorissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Raportti: koneremppa
jyyrälle
mulla kans koneremontti työn alla. sulla sentään tuostä sihdistä meni/kö? öljy läpi, heh... ite kun otin sihdin käsiin, niin ei ollu käytännössä öljyn mentävää reikää siinä-->oli niin tukossa karstasta ja liejusta. ja kaiken kruunasi KARSTAKEKO sihdin alla, siis sihdin muotoinen kukkula täynnä sitä pskaa...vitsi kun sais kuvat tänne...
mulla kans koneremontti työn alla. sulla sentään tuostä sihdistä meni/kö? öljy läpi, heh... ite kun otin sihdin käsiin, niin ei ollu käytännössä öljyn mentävää reikää siinä-->oli niin tukossa karstasta ja liejusta. ja kaiken kruunasi KARSTAKEKO sihdin alla, siis sihdin muotoinen kukkula täynnä sitä pskaa...vitsi kun sais kuvat tänne...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa