TCS ja ESP
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
TCS ja ESP
Aerossa (2.3) pitäisi olla vakiona TCS-luistonestojärjestelmä ja ESP-sähköinen vakausjärjestelmä.
Onko TCS pysyvä olotila, kun kojelaudassa on vain ESP-nappi?
Onko TCS pysyvä olotila, kun kojelaudassa on vain ESP-nappi?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: TCS ja ESP
ESP-napista voit kytkeä TCS:n pois päältä pienissä nopeuksissa (alle 50 tai 60). Suuremmissa nopeuksissa TCS on aina päällä.
ESP:tä ei taida saada kytkettyä pois ollenkaan. Vai olenko väärässä?
ESP:tä ei taida saada kytkettyä pois ollenkaan. Vai olenko väärässä?
Re: TCS ja ESP
Jep, asia oli niin kuin Mimmi korjasi.
Tähän voidaan vielä lisätä käyttöohjekirjasta s.174(vm04) seuraavaa: "Jarrutettaessa ESP-järjestelmä toimii aina, vaikka se olisi kytketty pois päältä."
Tähän voidaan vielä lisätä käyttöohjekirjasta s.174(vm04) seuraavaa: "Jarrutettaessa ESP-järjestelmä toimii aina, vaikka se olisi kytketty pois päältä."
Re: TCS ja ESP
jos on pelkkä tcs niin miten se eroa ESP:tä raudan osalta? Onko jossain eri boksi vai mitä? Onko pelkällä TCS:llä varustettu mahdollista päivittää ESP:si?
Re: TCS ja ESP
Eri ABS hydrauliyksikkö, lisäksi ESP:ssä ratin kääntökulmatunnistin ja muitakin antureita.
Ei taida olla mitään järkeä päivittää TCS->ESP siis, paljon menee osaa vaihtoon.
Ei taida olla mitään järkeä päivittää TCS->ESP siis, paljon menee osaa vaihtoon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TCS ja ESP
Kiitos. Jos ois ollu pelkkä abs pumppuyksikkö niin ois voinu harkita ku niitä saa ebaysta pikkurahalla mutta eipä tosiaan kannata.jcarlson kirjoitti:Eri ABS hydrauliyksikkö, lisäksi ESP:ssä ratin kääntökulmatunnistin ja muitakin antureita.
Ei taida olla mitään järkeä päivittää TCS->ESP siis, paljon menee osaa vaihtoon.
Re: TCS ja ESP
TCS:n saa siis lisättyä vaihtamalla ABS yksikön, jonkin johtosarjan (minkä?) ja lisäämällä ominaisuuden TECH2:lla. Täytynee ruveta katsomaan romppareita sillä silmällä.
Onko ESP:n lisääminen niin mahdotonta kuin tässä mainitaan?
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=16&t=2483
Tuo kalibrointi ihmetyttää, luulisi ettei kori/alusta heitä mallisarjassa niin paljoa etteikö alustamuutokset tai auton lastaus muuttaisi sitä enemmän. Olettaen tietenkin että anturit ovat siellä missä pitääkin.
Jos tuo kalibrointi on noin tarkkaa voisi kuvitella että vanhemmissa autoissa tulee jossain vaiheessa ongelmia kun jousia, iskareita ja rengaskokoa on muutettu.
Milloin ESP tuli vakioksi kaikkiin malleihin?
Onko ESP:n lisääminen niin mahdotonta kuin tässä mainitaan?
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=16&t=2483
Tuo kalibrointi ihmetyttää, luulisi ettei kori/alusta heitä mallisarjassa niin paljoa etteikö alustamuutokset tai auton lastaus muuttaisi sitä enemmän. Olettaen tietenkin että anturit ovat siellä missä pitääkin.
Jos tuo kalibrointi on noin tarkkaa voisi kuvitella että vanhemmissa autoissa tulee jossain vaiheessa ongelmia kun jousia, iskareita ja rengaskokoa on muutettu.
Milloin ESP tuli vakioksi kaikkiin malleihin?
Re: TCS ja ESP
Eihän se mahdotonta ole ESP:tä lisätä mutta omasta mielestäni turhan työlästä. Itse en ole ainakaan 9-5:ssä ESP:tä kaivannut koskaan ja enemmänkin ärsyttäisi pakotettu päällekytkentä yli 60km/h.
TCS:n lisäys ei ole paha homma koska ABS-yksikön vaihto riittää. Nopeussignaali P-bussiin ainakin tulee lisäksi, ei äkkiseltään muita tule mieleen. Ecuprojectilta pitäisi löytyä ohjeet konversioon. Toisaalta en nyt sitäkään mitenkään superhyödyllisenä pidä mutta tarvittavaan vaivaan nähden ihan OK, joskin nykyään kun saa Biopower-softia ilmankin niin suurin syy sen jälkiasennukseen on kadonnut.
ESP kalibraation kanssa en välttämättä niin paljoa hermoilisi, vaikka periaatteessa pitäisi kyllä olla ko. alustalle ja jarruille tehty. Mutta jos on esim. Sporttialustan kalibraatio on niin tuskin se kauhean kauas heittää käytännössä jos alla on vaikka Konin sarja tms. madallus ja jäykistys.
Kalibroinnissahan on eroa sen mukaan onko normialusta, sporttialusta, 16" jarrut vai 15" jarrut. TECH2:lla voi muuttaa tätä asetusta DICE:stä. Trionicin softa sitten sisältää itse kalibraatiot, 2002 softassa vielä löytyy kaikki kalibroinnit softaversiosta riippumatta mutta uudemmissa esim. 2008 on tilansäästön vuoksi mukana vain kyseisen ohjelmaversion vaatima eli esim. Aeron softassa on vain sporttialustan ja 16" jarrujen kalibraatio josta syystä ei toimi normialustaisessa autossa.
ESP:n vakioksi tuleminen riippuu markkina-alueesta mutta suomessa muistelisin että 2002 tuli vakioksi Aerossa, kaikkiin malleihin taisi tulla vakioksi vasta 2005.
TCS:n lisäys ei ole paha homma koska ABS-yksikön vaihto riittää. Nopeussignaali P-bussiin ainakin tulee lisäksi, ei äkkiseltään muita tule mieleen. Ecuprojectilta pitäisi löytyä ohjeet konversioon. Toisaalta en nyt sitäkään mitenkään superhyödyllisenä pidä mutta tarvittavaan vaivaan nähden ihan OK, joskin nykyään kun saa Biopower-softia ilmankin niin suurin syy sen jälkiasennukseen on kadonnut.
ESP kalibraation kanssa en välttämättä niin paljoa hermoilisi, vaikka periaatteessa pitäisi kyllä olla ko. alustalle ja jarruille tehty. Mutta jos on esim. Sporttialustan kalibraatio on niin tuskin se kauhean kauas heittää käytännössä jos alla on vaikka Konin sarja tms. madallus ja jäykistys.
Kalibroinnissahan on eroa sen mukaan onko normialusta, sporttialusta, 16" jarrut vai 15" jarrut. TECH2:lla voi muuttaa tätä asetusta DICE:stä. Trionicin softa sitten sisältää itse kalibraatiot, 2002 softassa vielä löytyy kaikki kalibroinnit softaversiosta riippumatta mutta uudemmissa esim. 2008 on tilansäästön vuoksi mukana vain kyseisen ohjelmaversion vaatima eli esim. Aeron softassa on vain sporttialustan ja 16" jarrujen kalibraatio josta syystä ei toimi normialustaisessa autossa.
ESP:n vakioksi tuleminen riippuu markkina-alueesta mutta suomessa muistelisin että 2002 tuli vakioksi Aerossa, kaikkiin malleihin taisi tulla vakioksi vasta 2005.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TCS ja ESP
Juuri näin ESP tuli 2002 uudistettuun 9-5 ja aeroon sai espin vakiona ja muihin malleihin lisävarusteena, ja 2005 vasta vakioksi. Tosin hinta taisi olla alussa iso este sen leviämiselle. Esim Saksantuonti saabeissa hyvin yleinen varuste ja johtuu sikäläisestä liikennekulttuurista sekä hinnasta, mm mersu taisi olla boschin kanssa kehittämässä kyseistä systeemiä aikanaan.
Itse on antaisi kyseistä systeemiä pois, talviliukkaalla äkkistilanteissa antaa pelivaraa, ei karkaa auto käsistä vaimollakaan, eikä tietysti itselläkään.
Itse on antaisi kyseistä systeemiä pois, talviliukkaalla äkkistilanteissa antaa pelivaraa, ei karkaa auto käsistä vaimollakaan, eikä tietysti itselläkään.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: TCS ja ESP
TCS on melko turha vekotin. Liukkaalla kytken sen melkein aina pois. Se on melko karkeatoiminen ja jarrutta turhan voimakkaasti jos pikkasen pääsee sutimaan.
ESP on varmaankin eri asia. Tuohon minun autoon ESP:tä ei vielä saanut.
ESP on varmaankin eri asia. Tuohon minun autoon ESP:tä ei vielä saanut.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: TCS ja ESP
http://www.trollhattansaab.net/archives ... b-9-5.htmlPetter kirjoitti:TCS on melko turha vekotin. Liukkaalla kytken sen melkein aina pois. Se on melko karkeatoiminen ja jarrutta turhan voimakkaasti jos pikkasen pääsee sutimaan.
ESP on varmaankin eri asia. Tuohon minun autoon ESP:tä ei vielä saanut.
Tuollahan noista on sepustetu. Oishan se ESP ollu mukava lisä mutta näillä ny mennään.
Re: TCS ja ESP
Sen verran talviliukkailla tullut 9-5:llä nyt ajettua että voi olla samaa mieltä Top Gearin Clarksonin kanssa: "It's almost impossible to crash".
On kyllä niin anteeksiantava ja virheitäkorjaava tuo 9-5 alusta että saa melkoista kikkailua harrastaa eikä millään meinaa lähteä peräluistoon kuten og9-3 herkästi eikä silti puske kuten vanhemmat saabit kuten og900.
Eipä paljoa ESP:tä kaipaa mielestäni.
TCS kyllä tulee nykyään aina napsautettua offille käynnistyksen yhteydessä, varsinkin 00-01 softissa se on aivan onneton. 08 softalla on jo fiksumpi mutta silti nopeammin etenee omalla jalalla luistoa säädellessä.

On kyllä niin anteeksiantava ja virheitäkorjaava tuo 9-5 alusta että saa melkoista kikkailua harrastaa eikä millään meinaa lähteä peräluistoon kuten og9-3 herkästi eikä silti puske kuten vanhemmat saabit kuten og900.
Eipä paljoa ESP:tä kaipaa mielestäni.

TCS kyllä tulee nykyään aina napsautettua offille käynnistyksen yhteydessä, varsinkin 00-01 softissa se on aivan onneton. 08 softalla on jo fiksumpi mutta silti nopeammin etenee omalla jalalla luistoa säädellessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TCS ja ESP
ainakin oma 95 lähti talvella ihan kokeilumielessä koitettuani niin peräluisuun aika reippaastikkin tosin jääkeleille lykkäsin kitkojen kanssa 

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: TCS ja ESP
Onkohan tuohon vanhempien mallien TCS:ään mitään helppoa konstia kytkeä pysyvästi se pois pelistä? Ei sillä paljon tee. Onkohan tuolle esim. omaa sulaketta jonka voisi napata pois?jcarlson kirjoitti:TCS kyllä tulee nykyään aina napsautettua offille käynnistyksen yhteydessä, varsinkin 00-01 softissa se on aivan onneton. 08 softalla on jo fiksumpi mutta silti nopeammin etenee omalla jalalla luistoa säädellessä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752