ACC:n ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joka nämä ACC ongelmat heti alkoivat...no ei kai. Eli automaatti-ilmastointi on jumittunut yhteen ja samaan vaiheeseen. Eipä ole tarpeen lämmitys jne keskellä päivää. Kalibroitu on, mutta mitäs muuta osaa tehdä. Lieneekö vaihtokelpoisia keskusyksikköjä tajolla.Säätyy kyllä manuaalisesti, mutta automaatti ei muuta toimintoja, vaan ne ovat jämähtäneet aamun vilutilanteeseen.

Tutustun illemma huolellisesti manuaaliin, josko syy löytyisi, mutta tähän asti järjestelmä onpelannut kuin kello, joten en oikein usko mihinkään varsinaisen vikaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mimmi kirjoitti:Poista "omat asetukset" ACC:n muistista painamalla AUTO ja "ropeli alas" painikkeita yhtäaikaa.
Tätäkin on kokeiltu.
Kun ACC on palannut samaan tuulilasille puhallus - jaloille asemaan ja muuttaa manuaalisesti kojelaudan tuuletussuuttimille tulemaan ja käyttää auto asennossa ja takaisin, se jää siihen, mutta palaa taas hetken kuluttua samaan alkuasentoonsa. Kun ulkolämpö on noin +10, tuskin puhallus tuulilasille on tarpeen varsinkin, kun kabiini on aika kuuma. Käsisäädöllä saa viileää tulemaan. Veikkaan hetkellistä mielenhäiriötä.

Edit:
Tähän vielä: Kalibrointi antaa 0 virhettä. Onko syy siis jossain yksikön saamassa infossa, vai yksikössä. Tietty helppo olisi kokeilla toisella yksiköllä. Kovin itsepintainen hän on kuitenkin. Liekö minulle osunut ACC kirous, kun tappelin aikoinaan tonnarin acc:n kanssa ja vaihdoin auton pois, nyt en anna periksi, vaan homma hoidetaan kuntoon.
# 419 Vesa Pohjalainen
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja Pola »

häh. Tuleeko auto-asennossa siis lämmintä ilmaa suuttimista vaikka AAC:n kääntää kylmälle?
#3272
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pola kirjoitti:häh. Tuleeko auto-asennossa siis lämmintä ilmaa suuttimista vaikka AAC:n kääntää kylmälle?
Ei, vaan ne ilmankierron suunnat ovat muuttumattomat eli samat kuin aamulla. Päivällä auto oli aika kuumassa paikassa auringossa, mutta se ei alkanut jäähdyttää, kuten tavallisesti on tehnyt, vaan puhalsi tuulilasille ja jaloille. Tähän asentoon se palaa aina, kun palauttaa manuaaliasetuksista automaatille.

Miten ko. järjestelmä saa infonsa vallitsevasta tilanteesta? Onko joku sensori ennemminkin kaputt kuin keskusykiskkö, koska se kuitenkin sitten itsepäisesti aina palautuu siihen samaan asentoon, jossa se ei ole pitkään ollut edes talvella. Eli saisiko se jotenkin aina samaa väärää tietoa?

Voiko asian tutkia Techin avulla?
Kalibrointi tai palautus eivät ole tuoneet asiaan apua. Entä laitteen irrottaminen kokonaan = virran totaalinen katkaisu?

Manuaalisesti siis säätö onnistuu.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

9-5T kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Lieneekö vaihtokelpoisia keskusyksikköjä tajolla
Ota yhteyttä jos haluat kevätkokouksessa testata toisilla yksiköillä(uusi, käytetty,korjattu yms.)
Kiitos mielelläni. Nyt aamulla ACC pelasi, kuten pitääkin, mutta näin aamusta ei puhallus ole siirtynytkään vielä niihin kojelautasuuttimiin. Vasta päivällä näkee, oliko kyse hetkellisestä mielenhäiriöstä. Ihan varalle voisin kuitenkin hankkia varayksikön.
# 419 Vesa Pohjalainen
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Itse olen havainnut (en kylläkään saabin ratin takana), että kevät kelit ovat automaattiselle ilmastoinnille hepreaa. Melko usein tulee tilanne, että auto on jo lämmin sisältä auringon paistaessa ikkunoista sisään mutta käynnistyksen jälkeen alkaa lämpimää ilmaa puskemaan jalkatilaan = yrittää lämmittää autoa. Oma epäilyni on, että vaikka auto on "lämmin" ei jalkatilassa olevat anturit ole kuitenkaan riittävän lämpimässä/lämpimiä ja tästä syystä hurjalta tuntuva lämmitysoperaatio.

Taisi olla Foorti, joka ainakin teki tätä.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ainakin nyt aamulla lämppäri toimi moitteettomasti. Katsotaan, miten pelaa iltapäivällä.

Edit:
Tuo parissakin vastauksessa esiin tullut ajatus kevätilmoen haasteellisuudesta voi hyvinkin olla syynä. Aiemmin käytössä oli sisätilalämppäri, joten töistä lähtiessäni sisätilat olivat valmiiksi lämpimät. Eilen ikkunoista tuli kyllä lämmintä, mutta todennäköisesti jalkatila oli vielä kylmä, mutta katsotaan, miten tänään käy. Jos homma olisi rikki, tuskin se aamullakaan olisi osannut hoitaa hommaansa.

Uutuuden kokemattomuutta, mutta nousivat vain katkerat muistot tonnarista mieleen kummittelemaan. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No niin, alku näyttti ihan hyvältä. Aluksi ACC alkoi jäähdyttää ja työntää ilmaa kojelaudasta niin kuin saattoi olettaakin. Myös puhallinnopeus vaihteli pienemmäksi, kun auto oli jäähtynyt. Sisäkierto poistui pelistä auton sisätilojen jäähdyttyä. Pysähdyksen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen ACC oli sitä mieltä, että tuulilasille ja jaloille pitää ajaa ilmaa plus lisäksi sisäilman uudelleen kierrätys. Uudelleen kierrätys pysyy pois, kun sen nappaa off siitä napista. Ulkona oli auringon paiste ja +10C lämmintä. Ei tuo oikein terveeltä tunnu, mutta kaiketi nämä ACC ongelmat ovat meikäläisen kohtalo Saabien kanssa. Ja hitsi, kun se on niiiiiin mukava peli muuten. :(

Mahtaisiko systeemi nollaantu totaalisesti, jos/kun sen irrottaa auton virrasta ihan fyysisesti ja kuinka pitkään olisi syytä pitää kuivilla.

Nyt illan viilennyttyä systeemi tuntuisi pelaavan oikein. Tuo päivän vaihtelut ilmeisesti ovat joko keväinen ominaisuus tai omituisuus, mutta nyt seuraan tilanteen kehitystä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ilmeisesti sitä on ihan turhaan varpaillaan tuo ACC:n kanssa. Volvon toiminnoista ei tiennyt, kun niitä ei näkynyt tuolla tavoin kuin Saabeissa. Ainakin nyt kaikki on toiminut oikein ja kuten pitääkin. Taisi olla väärä hälytys ja kevään ilkikurisuutta koko homma, mutta seurataan. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: ACC:n ongelma

Viesti Kirjoittaja rr »

Kyllä ainakin 9-3:ssa (-99) noi ongelmat poistuivat akun irrotuksen jäkeen, olikohan reilut 30 minuuttia. Kolmellakaan kalibroinnilla ei saanut laitetta toimimaan oikein, mutta akun irrotus auttoi tähän. Muistaakseni juuri läpät eivät toimineet oikein.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin