Ostamassa 9-5 Aeroa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

No lauantaina sen näkee minkälainen airo on kyseessä.
Tässähän melkein jännittää niinku pikku muksua jouluna :?
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Sabanisti kirjoitti:No lauantaina sen näkee minkälainen airo on kyseessä.
Tässähän melkein jännittää niinku pikku muksua jouluna :?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Airo :)
9-5 Aero - 00
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

No no eipä ruveta turhan tarkaksi :D
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Noniin "airo" on käyty hakemassa ihan siisti peli ja mukava ajella.
Mutta oli siinä muutamia kauneusvirheitä mutta eihän 8 vuotta vanha auto ole uusi.Potkua autossa tuntu olevan ihan hyvin eikä rallatellut jakoketju.
No aika näyttää minkälainen tötterö on kyseessä.

Pieni "vikalista"
-Sidistä puuttuu pikseleitä
-Kuskin puolen takaovessa parkkipaikka naarmuja
-Kuskin puolen sumarin lasi särki
-Sisusta vähän nuhraantunu
-Vanteissa pientä kanttari ihottumaa
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

RookieAero kirjoitti:Vielä yksi suomennuskysymys, mitä tarkoitetaan sanalla bröstkåpa, öljyvuotoa moottorin jakopään puolella havaittavissa (huoltoraportista), mistäköhän tiivisteestä on kyse?
Bröstkåpa=rintakoppa, eli jakopäänpuolen päätykoppa.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Moi

Toivottavasti ei haittaa, jos tätä samaa ketjua käytän hyödyksi, kun on otsikonlaiset suunnitelmat myös itselläni.

Oon suunnitellut VM00 tai VM02 Aero farkun ostamista. Ja lähinnä hakemista joko Ruotsista tai Virosta (Virossa Sveitsin tuonteja pääasiassa tullut vastaan ja siitä on maahantuontipuolella ollutkin juttua). Mites ne jotka 9-5:aa paremmin tuntevat ovat mieltä, että kannattaako mun laskujen mukaan 3-4 tonnin lisäsijoitus että saa VM02 mallisen? Toi on arvio laskettuna verojen kanssa. Toki keskimäärin VM02 autot on myös vähemmän ajettuja, että ehkä sillekin pitäisi jokin arvo laskea. Varusteita noissa tuntuu olevan about yhtä paljon.

Tuollaisessa VM02 autossa kiinnostaisi lähinnä paremmat etupenkit, jotka omien muistikuvien mukaan on ehkä parhaat mitä Saabissa (tai monissa muissa autoissa) on (kuulemma 9000:ssa ollut ehkä joskus paremmat, mutta olen vain sellaisia kuvissa nähnyt). Muutenkin jotkin pikku varusteet löytyy VM02:sta mitä ei VM00 ole saanut edes rahalla, kuten Xenon valot ja ESP. Noista ehkä tuo ESP lähinnä kiinnostaa, kun sellainen oli edellisessäkin autossa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ESP on tosiaan ihan eri asia kuin TCS. Xenonit ei ole ihan välttämättömät noissa kummassakaan vanhemmassa versiossa, mutta ekassa versiossa on parhaat halogeenit. Xenonit voivat kuitenkin tulla aika kalliiksi... Sporttipenkit ovat todellakin selvästi paremmat kuin vanhimman version perusnahkat, joissa ei ole sivutukea. Yksi selvä parannus on myös uudempi 5-portainen automaattilaatikko verrattuna vanhaan. Manuaaliloota hajonnee ennemmin tai myöhemmin vuosimallista riippumatta. Seuraavaksi sitten olisikin harkittava kannattaisiko vielä venyttää budjettia muutama tonni ja etsiä huohotinongelmaton M04-05 Aero, jossa olisi myös ne kaikista hienommat puskurit :D

Eski
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Älä Eski yllytä. Alunperin oli ideana tuo VM00 ja nyt oon ajatellut just venyttää budjettia tuonne VM02:een asti pääasiassa penkkien vuoksi. Ja toki toi automaatin 5-lovisuus olis ihan jees ominaisuus. Vaikka periaatteessa en automaattia ehkä halua, niin näyttää noista suurin osa sellaisia olevan, joten kai siihen pitää tyytyä. Etenkin kun on kaiketi kuitenkin kestävämpi, kun on vaikeampi rikkoa ajossa.

Noi Xenon-valot ei ole mikään vaatimus, koska hyvät valot noissa on kaikissa. Miten noi Xenonit voi kalliiksi tulla? Onko niissä ollut jotain tyyppivikaa? Multa on ainakin mennyt nuo ohi, mutta se ei toki ole mikään ihme kun noi 9-3:t on tutumpia...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Huohotinvaivasta on kuitenkin käytännössä vaikea saada selvyyttä ostohetkellä, ellei vähintään avaa venakoppaa. Pahimmassa tapauksessa puolimoottorinvaihtoon on varattava noin 4000e, joten kannattaa kuitenkin harkita vaikka enemmän ajettua M04:sta tai sitten etsiä jo valmiiksi konerempattu. Automaatti-Aerossa jakopääremontin väli on usein 100K (itselläkin oli tehty täysremppa noin 100K ja 180K alkoi olla jo ketjunkiristin taas tapissa).

Xenoneista hajoaa välillä myös ballastit ynnä muuta. Itselläni on M2007:ssa vaihdettu vain lamput kertaalleen kahden vuoden (50K) aikana.

Eski
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Manuaalikin kestää siinä kuin automaatti, vaatii myös säännöllisen öljynvaihdoin, mutta laatikon toiminta ja äänet paljastuu kyllä koeajossa ja todennäköisesti jakopää kestää ainakin pidempään manuaalissa. Kannattaa kuunnella koneen käyntiä sekä kylmänä että lämpöisenä ja ainakin käydä etukäteen kuuntelemassa terveen moottorin käyntiä vertailun helpottamiseksi, koska terve kone käy todella äänettömästi, vaikka täältä foorumilta saa helposti sen kuvan että saabin kone ei voi käydä nätisti. Penkit huomattavasti paremmat 02 ja myös ulkonäkö nykyaisempi ja esp on aika ehdoton tehokkaaassa aerossa talvella. Itsellä pelkästään hyviä kokemuksia ulkomailta itse tuoduista 02 ja 06 aerosta.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Miten mun V6 Griffin eroaa Aerosta. Siis on siinä kuusi sylinteriä mutta muuten.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Griffinissä ei ole sport alustaa ainakaan vakiona.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja crashline »

Onko kenelläkään tietoa tästä vehkeestä?

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3060959

Onko sopivasti ajettu vaiko liikaa kertokaa kaikki?

Kiitoksia vastauksista. :D
Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........;-)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

crashline kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa tästä vehkeestä?

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3060959

Onko sopivasti ajettu vaiko liikaa kertokaa kaikki?

Kiitoksia vastauksista. :D
Jos huollettu, niin ei tuo km määrä dieselille todellakaan paha ole. Eikä bensakoneellekaan.
Hinta ei tosiaan ole paha, mutta riippuu tietenkin auton muustakin kunnosta.

Ja tehoiksi ilmoitettu 88 hv :lol: . Ammattimyyjät asialla :lol:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Ostamassa 9-5 Aeroa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

crashline kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa tästä vehkeestä?

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3060959

Onko sopivasti ajettu vaiko liikaa kertokaa kaikki?

Kiitoksia vastauksista. :D

Niin kuin aina muutenkin suositeltava tapa hakea referenssihinta on katsoa esim. länsinaapurin ehtymätön 9-5 -tarjonta ja arvioida verot MAHTIlla. Sitten voi katsoa, irtoaako sieltä samaan hintaan uudempi/vanhempi/enemmän ajettu/vähemmän ajettu.

Kaiken maailman vikoja/kulumisia/ominaisuuksia on käsitelty sen verta miljoonaan otteeseen, että haulla löytää niistä tarpeeksi. Filtteröi vain niistä pois ne puhtaasti käyttövoimasta riippuvat ongelmat.

E
Vastaa Viestiin