Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?

Viesti Kirjoittaja milinna »

Väliaikatietoja, auto katsastettu tänään ja päästöt oikein hyvät eli katalysaattori kait toimii ok. Hiukka oli sanomista tullut kun se letku menee venttiilikopasta suoraan auton alle mutta selitykseksi oli kelvannut että huolto on kesken.

Useampaankin merkkihuoltoon aiheesta soiteltu, tarkasteltu juttuja sen perusteella ja vika pysyy edelleen samana eli kun öljypohjan ja öljyloukon väliin laitetaan letku, pursuaa hetken käymisen jälkeen öljyt siitä letkun liitännästä pihalle.

LÖYTÖPALKKIO !
Nyt pitänee laittaa löytöpalkkio pystyyn, eli se joka kertoo oikean paikan mistä ja miten tämä saadaan kuntoon, tienaa 50 ekee tililleen = eli jos auto tulee kuntoon annetuilla ohjeilla, tilinumero minulle sähköpostilla ja homma saletti. On nimittäin nyt 3 kk kohta vikaa jo etsitty ja enää uutta osaa en siihen anna laittaa ennen kuin selviää mikä siinä mättää. Tarkemmat vikaselostukset löytyvät tästä ketjusta aiemmin :)

Jos ei tälläkään tule kuntoon, pitänee järjestää oiken tapaaminen tämän pelin ympärille...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tässä nyt ole muita vaihtoehtoja kuin että huohotinjärjestelmä on jotenkin väärin kasattu tai jokin sen osa ei toimi, ja kun venttiilikopan letku kytketään sinne järjestelmään niin alkaa paine kampikammiossa kasvaa.

Silloin kun venttiilikopan letku menee auton alla, onko öljypohjan ja öljyloukun välillä oleva letku kuitenkin paikoillaan?

Järjestelmän tarkoitus on imeä turbon imupuolella isoa letkua pitkin huohotuskaasut koneesta pois siten, että öljyn täyttöputken ja venttiilikopan poistoaukoista tuleva öljysumun sekainen huohotuskaasu kulkee öljyloukon kautta ja valuttaa öljyt sieltä öljypohjaan. Kaasut ei jää loukkoon vaa menevät turbon imupuolelle.

Venttiilikopan pikkunipan letku takaiskuventtiileineen huohottaa tyhjäkäynnillä ja matalilla kuormilla suoraan läppäkoteloon ja moottoriin kaasut ilman öljyloukkoa, koska näillä kuormitusalueilla ei kaasujen seassa ole juurikaan öljyä ja tarvittava virtaus on muutenkin pientä. Tarvitaan siksi koska turbon imupuolella ei ole riittävästi alipainetta em. kuormituksilla tehokkaaseen ilmanvaihtoon.

Ne huohotuskaasuthan kertyy moottorin alakertaan kun männänrenkaiden ohi puhaltaa kampikammioon osa palamiskaasuista, sieltä ne nousee ennen kaikkea jakopään ketjukotelon kautta venttiilikopan alle jossa on pienet imuputket ja öljynerotin ennen ulkopuolella näkyvää nippaa.

Jos sieltä öljypohjan liitoksesta pukkaa öljyä ulos niin ei ole oikein muuta vaihtoehtoa että kampikammio paineistuu ja se on helpoin reitti paineen purkautua. Tätä tukee se, että kestää hetken että paine tyhjäkäynnillä nousee ja alkaa sitten karata tästä välistä. Koska käytännössä jakopään kopan kautta kaikki kaasut pääsee kyllä venttiilikoppaan, ja koska letkun huohottaessa suoraan vapaaseen ilmaan ongelmaa ei synny niin paineistus alkaa tapahtua kun venttiilikopan letku kytketään muuhun huohotinjärjestelmään.

Tyhjäkäynnillä pikkuletkun virtaama pitäisi riittää ylipaineen syntymisen estämiseksi, joten sen toiminta pitää tarkistaa, eli että ilma pääsee vapaasti venttiilikopan pikkunipasta kaasuläppäkoteloon, mutta ei toisinpäin.

Jos pikkuletku toimii, niin jostakin syystä ilmaa virtaa väärään suuntaan isoa letkua pitkin venttiilikoppaan, tai vähintään ilma (huohotuskaasu) ei pääse sitä kautta ulos.

Tässähän sitä tarkistettavaa pitäisi riittää, että ilma liikkuu oikeisiin suuntiin em. toimintaselostuksen perusteella, ja että ylipainetta ei löydy mistään väärästä paikasta.

Tuleeko tyhjäkäynnillä auton alle menevän huohotinletkun päästä voimakas puhallus? Entä tuleeko jos pikkuletkun irrottaa venttiilikopasta? Voimakas puhallus huohotinletkusta kevyellä kuormalla viittaa epänormaalin suureen ohivuotoon -> ohivuotomittaus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja A.L. »

http://i209.photobucket.com/albums/bb155/raha1551/3.jpg

Numero 15. takaisku.

Eikös jos tuo on väärinpäin niin silloin paine ei pääse poistumaan imupuolelle?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
juhanahm
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 21:17

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Minullapa kävi niin tuossa lopputalvesta, että piti putsailla huohotinletkut. Ihmettelin homman jälkeen kun öljyt katoaa. Sieltä öljypohjan välistähän ne tuli. Jotenpa öljypohjan kiristys auttoi. Nyt ei öljyä kulu nimeksikään ja autokin meni katsastuksesta tänään läpi. Tulihan mulle merkintä etusumuvalo näyttää liian alas. Pitäs viissiin tutkailla miten se suunnataan.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Vaikka on tullut seurattua koko ajan tätä topiccia niin en muista onko joku ehdottanut seuraavaa:

Onko turpon imupuolelle menevä putki varmasti auki? Eikös se ole banjoliitoksella kiinni? Voisiko sen saada tukittua vaikka väärillä prikoilla, jolloin liitin ruuvi menisi liian syvälle tai liian pintaan?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen jo muutamaan otteeseen ehdottanut tuon huohotinjärjestelmän yksinkertaistamista testimielessä mutta ilmeisesti sitä ei ole tehty?
Jos venakopan paksu letku on irti ja silloin kone toimii eikä kuseksi öljyä mihinkään niin silloin ongelma voi olla tosiaankin siinä venakopalta ahtimen ilmanottoon menevässä letkussa, siksi olisikin hyvä laittaa mikälie uusi ja puhdas puutarhaletkunpätkä suoraan venakopalta sinne turbon ilmanottoon, ja tulpata se öljyloukolta lähtevä turhanpäiväinen öljynpaluukanava sinne öljypohjalle.

Tuosta "löytöpalkkiosta" sen verran etten ainakaan itse ikinä maailmassa kehtaisi vastaanottaa moista, eiköhän Saab-forumilaisten neuvot ja vinkit ole ilmaisia jatkossakin ja tärkeintä lienee edelleenkin se että kalusto pysyisi ajokunnossa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

A.L. kirjoitti:Onko turpon imupuolelle menevä putki varmasti auki? Eikös se ole banjoliitoksella kiinni? Voisiko sen saada tukittua vaikka väärillä prikoilla, jolloin liitin ruuvi menisi liian syvälle tai liian pintaan?
Pyysin tarkistamaan, varmaan houmenna tiedän enemmän.
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

ng900aero kirjoitti:Olen jo muutamaan otteeseen ehdottanut tuon huohotinjärjestelmän yksinkertaistamista testimielessä mutta ilmeisesti sitä ei ole tehty?
Olen näitä ideoita alusta asti pojille sanasta sanaan välittänyt ja he ovat niitä käsittääkseni kokeilleet, vika vain jää piiloon tai testaamisessa tapahtuu jotain virhettä, ongelma edelleen päällä.
ng900aero kirjoitti: Tuosta "löytöpalkkiosta" sen verran etten ainakaan itse ikinä maailmassa kehtaisi vastaanottaa moista, eiköhän Saab-forumilaisten neuvot ja vinkit ole ilmaisia jatkossakin ja tärkeintä lienee edelleenkin se että kalusto pysyisi ajokunnossa?
Alakaa keinot loppumaan, ketjua luetaan paljon mutta kun ei löydy nyt niitä teknisiä ohjeita joilla tuo tulisi kuntoon - pakko kohta nostaa palkkiota; tai parempi jos jostain löytyy tämän koneen unissaan tunteva kaveri joka käy paikalla ja pistää sen kuntoon; sentään 3 kk kohta tätä jo koitettu saada toimimaan mutta ei vaan onnaa - välitin äsken nämäkin vinkint taas että katsovat vielä kerran miten käyttäytyy

Pitänee kohta lyödä hanskat tiskiin ja ostaa joku toinen, pitäisi tehdä pidempiä reissuja ja tuolla ei tohdi lähteä mihinkään ennen kuin se vika on selvillä - jossain saksanmaalla kun alkaa öljyä pukkaamaan väärästä raosta tulee kotia ikävä; kellään halapaa Aeroa tarjolla johon tuo kelepais vaihdossa? Juu, niin arvelinkin...
:cry:
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos ei nuo neuvot ala riittämään niin aja se auto tänne Vaasaan niin katsotaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

milinna kirjoitti: Alakaa keinot loppumaan, ketjua luetaan paljon mutta kun ei löydy nyt niitä teknisiä ohjeita joilla tuo tulisi kuntoon - pakko kohta nostaa palkkiota; tai parempi jos jostain löytyy tämän koneen unissaan tunteva kaveri joka käy paikalla ja pistää sen kuntoon; sentään 3 kk kohta tätä jo koitettu saada toimimaan mutta ei vaan onnaa - välitin äsken nämäkin vinkint taas että katsovat vielä kerran miten käyttäytyy

Pitänee kohta lyödä hanskat tiskiin ja ostaa joku toinen, pitäisi tehdä pidempiä reissuja ja tuolla ei tohdi lähteä mihinkään ennen kuin se vika on selvillä - jossain saksanmaalla kun alkaa öljyä pukkaamaan väärästä raosta tulee kotia ikävä; kellään halapaa Aeroa tarjolla johon tuo kelepais vaihdossa? Juu, niin arvelinkin...
:cry:
No kerpele kun olin itse pääsiäisenä Seinäjoella niin olisi voinut autoasi vilkaista :(
Ei se varmasti ole rahasta kiinni, luulen että kaikki ovat neuvoneet niin paljon kuin ovat osanneet neuvoa.

Ei ne taida mitään ruudinkeksijöitä siellä huollossa olla jos 3kk ovat turanneet tuon kanssa?
Jos kyseessä on merkkihuolto niin kait ovat kokeilleet käyttää autoa toisen venakopan kanssa (koppa joko omasta varastostaan tai vaikka jonkin toisen asiakkaan auton koppa)?
Siis:
Tuo Saabin nelipyttyinen kone on niin yksinkertainen kuin olla ja voi, vaikka sieltä hajoaisi mäntä niin siltikin huohotusilma menisi ulos venakopalta.
Olen noin 90% varma että venakopan huohotinkanavat on tukossa, paineilmalla ilmaa saa menemään läpi, mutta koneen käydessä paine ei pääse purkautumaan tarpeeksi nopeasti, ja alkaa työntämään ilmaa muualta ulos, ja tässä tapauksessa sieltä ö-pohjan öljynpaluukanavasta, ja se kun on niin alhaalla niin öljyä tulee ilman mukana ulos.

En itse keksi mitään tämän järkevämpää selitystä tähän ongelmaan, eli toimenpiteinä:
Vaikka jonkin lyhytlohkotontun venakoppa tilalle (kun eivät vissiin millään jaksa tai osaa rassata vanhan kopan kanavia auki), ja siitä suoraan letku turbon ilmanotolle, ja se ö-pohjan paluukanava tukkoon. Jos toimii näin niin sitten ohjeiden mukaan asentaen paikalle se kurjaakin kurjempi T7-koneen huohotinpäivityssetti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

Pojilla on ollu vähän kiirusta ja ovat tätä muiden töiden ohessa välillä tutkineet ja laitelleet, nyt vain pidempään ollaan oltu umpikujassa kun ei löydy sitä vikaa vaikka näitä on koitettu tarkistella/testailla. Noh, huomenna velipoika käy nuo kaikki läpi uudestaan, katsotaan tuleeko kuntoon...tai löytyykö vikaa mistään kohtaa...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Mittaas huvikses mihin se paine nousee siellä kampikammiossa. Otas siis se pikkuletku irti kannen päästä, tulppaa letku ja kytke painemittari nippaan missä letku oli kiinni.
#1730
500whp.net member
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

Pistän pojille tiedoksi jos ehtisivät sen tekemään. Mimmosia arvoja voisi tulla?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?

Viesti Kirjoittaja milinna »

ng900aero kirjoitti:Ne venakopan kanavat on aika hankala rassata kunnolla auki.
Nämä on nyt rassattu, pesty ja kuivattu auki - ei vikaa eikä tukosta :(
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja fender »

Onko teillä kaaviokuva huohitinpäivityksestä ja onko sitä myös noudatettu asennuksessa? Sinällään siinä eräänlainen lämmitys on, sillä öljyloukon vasemmanpuoleinen letku nousee kaasuläppäkotelon lämmitysletkujen välistä ja siihen kohtaan kuuluu myös kiertää ympärille mukana toimitettava solumuovieriste.

Katoppas onko sulla cooleri täynnä öljyä irrottamalla coolerin vasemmanpuoleinen letku irti. (autoissa vasen=kuljettajan puoli)Jos kaasuläppäkotelo sotkeutuu koko ajan öljyyn, vaikka osat ovat jo kertaalleen puhdistettuja, täytyy uutta öljyä tulla ahtimelta kokoajan imupuolelle. Tällöin myös kaasuläpästä imusarjaan kurkistaessa näkyy reilusti öljyä.
Ahtoilmaputki tiivistyy kaasuläppäkoteloon O-renkaan avulla, jonka näkee usein olevan vaurioitunut liian monen huolettoman asennuskerran jälkeen ilman o-renkaan vaihtoa. Viallinen o-rengas ja liian paljon öljyä kierrossa=vuotaa öljyn pakoputken päälle. Toki sinulla voi olla turbo viottunutkin, mutta toimimaton huohotus estää öljyn normaalin paluuvirtauksen ahtimelta öljypohjaan, öljyä pääsee liikaa imupuolelle.

Kuinka huohotusjärjestelmä käyttäytyy silloin, jos banjoliitin on irroitettu turbon hanhenkaulasta huohotinkaasujen päästessä vapaasti ulkoilmaan? Kokeilussa syytä tukkia imuputken aukko vastaavalla pultilla.

Venttiilikopan ollessa irrallaan näkee oivallisesti kopan huohotinputkien toiminnan ruiskuttamalla pesun yhteydessä vettä kopan ulkopuolen reiästä. Joskus noi on todella umpeen pikeytyneitä, eivätkä tahdo avautua sitten millään täysin puhtaiksi. Tosin vaikka pillit ovatkin tukossa, siinä ympärillä on jonkinmoinen aukko, josta höyryt pääsevät jokatapauksesa hiukan vapautumaan.
Vastaa Viestiin