8. leima 1. kerralla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja malait »

Joo näin kävi järjestyksessään 8. katsastus tällä autolla meidän omistuksessa ja taas leima ensimmäisellä kerralla :D , kyllähän tuo inssi tarkkaan paikat tutki, kun tuota ikääkin jo on ja kilometrejäkin takana 250 tkm.
Laittoihan tuo korjauskehoituksen, kun kuskin puolen sumuvalon lasi on rikki (ollut kylläkin jo useita vuosia), mutta muuten paikat oli kunnossa.
Näkyy vaan tuo peijakkaan sumuvalo umpio olevan aika kallis motonetissäkin 89,0 e,mutta jos nyt jollain olis tietoa halvemmasta, niin vois vaikka meilata mulle os. malait@suomi24.fi
Niin ja kiitos jo etukäteen. :D
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
muri82
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 25, 2009 09:35
Paikkakunta: Pielavesi

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja muri82 »

Meidän Saabista katsastusmies totesi perjantaina: "Tämähän on kuin uusi". Mutta uusihan se onkin, vain 6 vuotta ja 113tkm (eli ei monesti ole ehtinyt inssin käsissä olla). Päästöt, iskarit ja jarrut eritoten kaikki kunnossa. Ei sitä kyllä mitenkään "erityisen" hienosti ole pidetty, käyttöautona kun on. Mutta sehän on :saab:. Meni vähän offtopic, sumarin hinnoista ei tietoa ;)
-Teemu
ex: 9-5 Aero '05 A - 9-5 2.0t '05 - 9-5 2.0t '04 - 900S 3D '91
#4278
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Laitoimpa tähän letkuun, kun ei raaskinut uutta aloitella.
Otsikko vain muuttuu, eli eka katsatus läpi ekalla kerralla... :D

Hieman yli vuosi ja 29tkm takana elämäni ensimmäisellä saabbaalla.
Kävin viimmevuoden , lähes viimmeisenä tekonani katsastelemassa tuon
kulkineen.
Pieni epäilys oli että mitenkä käy, mutta onnellisesti tuo päättyi.

Apparin puolelta ei käsijarru aina okein ota, mutta ystävällinen inssi
kokeili useamman kerran että sai siedettävät lukemat.

Taannoin käytin autoa yläilmoissa ja ravistelin noita takapyöriä, oman tutkiskelun
mukaan toisella puolella oli ehkä hieman välystä... :roll:

Mikä on teidän kohtalontoverien käsitys , että kuinka hyvin katsastus-sedät
nämä femmat tuntevat, sillä kyllä konttorillakin ravistelivat, mutta mitään
ei asiasta mainittu... ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Fakiiri kirjoitti:Mikä on teidän kohtalontoverien käsitys , että kuinka hyvin katsastus-sedät nämä femmat tuntevat, sillä kyllä konttorillakin ravistelivat, mutta mitään ei asiasta mainittu... ?
Jotkut tuntee jotkut ei. Kyllä ne aika tarkkaan tuntuu takapään huonouden tietävän kun aina sieltä kovasti vääntelevät ja kääntelevät ja joskus mainitsevatkin asiasta 'että näissä kun on tämä ooppelin taka-akselisto' niin pitää tarkistella. Liekkö joku myllykirje kiertänyt asemilla. :)
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja jameli »

Katsastusmiehistä osa tuntee autot, osa muistaa koulutuksen, mutta valitettavasti taitavat nykyään keskittyä uusien sähkölelujen ongelmiin, eivätkä enää osaa ravistella alustoja kunnolla.

Juuri elokuussa olisi katsastusmies halunnut ajokkini ostaa... vm-98, joka on aina läpäissyt katselmuksen ensi yrityksellä ilman huomautuksia...

Yksinkertainen kun olen, en ymmärrä miksi pitää jonkun ajaa sellaisilla romuilla, jotka eivät läpäise edes tuota katsastuskonttoreilla suoritettua rahastusta, ajoneuvon pintapuolista katselmusta, jota lakisääteisenä katsastuksenakin myydään.

Marmoritiskin huoltopäällikkökin juuri manasi, etteivät katsastajat osaa tätä tuttua alustan ravisteluakaan suorittaa oikein, jää monet puslien vaihtotarpeet turhaan odottamaan ja autot melko paskoja ajettavia sen vuoksi. Samaisesta syystä itsekin jouduin hoitoon hakeutumaan.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja viggen »

malait kirjoitti:Joo näin kävi järjestyksessään 8. katsastus tällä autolla meidän omistuksessa ja taas leima ensimmäisellä kerralla :D , kyllähän tuo inssi tarkkaan paikat tutki, kun tuota ikääkin jo on ja kilometrejäkin takana 250 tkm.
Laittoihan tuo korjauskehoituksen, kun kuskin puolen sumuvalon lasi on rikki (ollut kylläkin jo useita vuosia), mutta muuten paikat oli kunnossa.
Näkyy vaan tuo peijakkaan sumuvalo umpio olevan aika kallis motonetissäkin 89,0 e,mutta jos nyt jollain olis tietoa halvemmasta, niin vois vaikka meilata mulle os. malait@suomi24.fi
Niin ja kiitos jo etukäteen. :D
No, ei ole kallis kun kun käytetystä pyytävät melkein samaa Lagalla ja Bildelsbasenilla siihen vielä rahti päälle. 89€ = n.800kr.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,

Tuo että meneekö kärry katsastuksestä läpi vai ei riippuu kyllä hirveän paljon siitäkin, kuinka tarkkaan määräaikaishuollossa on paikat katsottu ja hommat hoidettu. Onneksi olkoon, koskapa olet ilmeisesti onnistunut löytämään hyvät huoltamot autollesi...
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Moro.

Kun auto minulle tuli ,käytin merkkihuollossa huohotinpäivityksessä ja
vaihteisto-öljyn vaihdossa.

Muuten öljyt, suodattimet, tulpat , polttimot jms. onkin sitten vaihdettu tuossa
omalla "huoltamolla" :P

Huono homma on tietenkin se että tuossa omassa tallissa ei ole nosturia
joten tuo alustan kyttääminen jää vähälle.

No ,auto kulkee hienosti, myös suoraan ja alusta ei kauheasti vielä kolise
joten eiku kovaa ajoa....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja malait »

Moi

Ilokseni voin taas kertoa, että hieno katsastusputki ja ensimmäisellä yrittämällä läpi meno sai taas viikko sitten jatkoa ja leima tuli kerrasta 8) , mutta perheemme toinen kulkine (9-3)sen sijaan jäi tänään kiinni noista paljon puhutuista alustan heikoista osista ja käyntiä pitäisi sovitella uudelleen tulevan kuukauden kuluttua, oli taas kiva kuunnella varaosa tiskillä kirjaimet GM osia ostettaessa :twisted:
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
suappi95
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 15:14

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja suappi95 »

11 kerta meni ihan ensimmäisellä kerralla. Ne pirun käsijarrun vaijerit ottaa vaan ja jäätyy jos on pakkasta. Sitten kun vetää kahvasta jää jarrut taas päälle. Olen vältellyt asiaa pitämällä autoa lämpimässä tallissa ensin ja sitten ajamalla suoraan leimalle. Ei ole koskaan ollut mitään huomautettavaa...
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja malait »

Leima tuli taas ensimmäisellä yrittämällä ja katsastusmies kommentoi Saabia, että on nää pirun kovia pelejä ja jatkoi vielä kehumalla niiden kiitettävää käyttöarvoa.
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Itsellä myyjäliike pilasi täydellisen katsastushistorian. Kaikki oli siihen mennessä mennyt ensimmäisellä läpi... Kun olin ostamassa tätä autoani, niin huomautin myyjäliikettä laittamaan käsijarrun kuntoon ja katsastamaan auton ennen luovutusta. No näppärät kaverit liikkeestä veivät ensin katsastukseen ja hylsyhän sieltä tuli käsijarrun takia! Ei voinut kun päätä pyöritellä...
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja 3J »

Nyt kun aloin tarkemmin miettimään, niin koko autohistorian (=saabistihistorian) aikana on vain kerran meinannut tulla hylsy OG900:lle joskus kauan sitten, ja sekin oli tulossa siitä että ei jostain syystä ollut varoituskolmiota mukana. Senkin sain puhuttua lopulta niin että kävin näyttämässä varoituskolmiota myöhemmin ja sain leiman paperiin ilman mitään uusintakatsastuksia. Tähän mennessä ei siis ole hylsyjä eikä korjauskehoituksia tullut. OG900 oli minulla jonnekin 270tkm asti, NG900 rullasi sekin jonnekin 250tkm lukemiin ennen uudelleensijoitusta, ja nyt on 9-5:n mittarissa noin 200tkm.

Sehän ei tietenkään tarkoita sitä etteikö pientä laittoa olisi. Ennen seuraavaa katsastusta menee ainakin kuskin turvavyö vaihtoon rispaantumisen vuoksi, muuten saattaisi korjauskehoitukseton historia katketa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 8. leima 1. kerralla

Viesti Kirjoittaja Termos »

8. katsastus tällä autolla meidän omistuksessa myöskin tänään, tosin yksi hylkäys pilaa tilaston :(

Vuonna 2007 oli venakopan ja kaasuläpän välissä oleva takaisku sökö, pomppasi päästöistä. Samaan syssyyn tuli vinkki hivenen väljästä taka-akselin poikittaistuen puslasta (1kpl), ei korjauskehoitusta*.
Viime vuonna tuli otteeseen korjauskehoitus, kun inssin mielestä kaikista vilkkupolttimoista oli väri varissut liiaksi => vaihdettava päivämäärään x.x mennessä :lol:

*On muuten edelleen ainoa vaihdettu taka-akselin pusla koko omistusaikana 2005-2012 (154-268tkm). Liekö muut poikittaispuslat ruostuneet tönköksi, mutta mikä selittää pitkittäistukivarsien murkuloiden keston :mrgreen:
Iskarit ja vakaajan kumit on taakse kyllä vaihdettu, eteen koiranluut x2 ja iskarit kerran.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin