tärinää isommissa nopeuksissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JiiB
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 16, 2008 16:48

tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja JiiB »

mistäköhän johtuu kun ajaa jotain 110-130kmh niin alkaa välillä täristää renkaat, välillä se vaan loppuu yhtäkkiä ja alkaa taas. vaikka vakkari päällä ajaa motaria mittarin mukaan 130kmh niin menee välillä pitkän matkan ihan ok mutta sit alkaa tärinä ihan tyhjästä taas ja kestää eri mittasia aikoja ja loppuu sit taas vähäks aikaa.. satasessa ja kaheksassa kympissä ei mitään ongelmaa. renkaat on juuri laitettu noille vanteille ja tasapainotettu. vanteet rodan merkkiset ja niissä on oikeat sovite renkaat ja istuu ihan hyvin napaan. ja ei kai se niistä voi johtua kun ei tärise koko aikaa.. huomasin vian kyllä nyt kun kesäkumit tuli alle laitettua, tosin talvikumeilla en ajanutkaan paljoo yli tuon satasen. vanteet 7 tuumaa leveät et 40 ja kumeina nokian 225/45/17. mistäköhän vikaa alkas etsiä...?
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Petter »

Ettei nyt kuitenkin vain johtuisi renkaiden epätasapainosta. Nuo Nokialaiset on vaikea saaada tasapainoon.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,

Olen huomannut saman ilmiön, mutta vain tietyillä tieosuuksilla, esim. Helsinki-Tampere moottoritiellä. Itse olen arvellut tuon johtuvan tien aaltomaisista epätasaisuuksista ja saapikkaani mukavuuspainotteisesta "vakiohetekasta", joka noissa olosuhteissa välittää värähtelyt kabiiniin. Mutta koska kärry kulkee enimmäkseen sileästi kuin siivillään, niin antaa mennä vaan....
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja dama »

Kannattaa tarkastaa takapään puslat yms. nivelet. Edestä iskarien yläpäät sekä kaikki muutkin helat yms. ettei ole välyksiä.
Jos noilla ei tokene niin kokeilla eri vanne/rengasyhdistelmää vian pois sulkemiseksi.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
JiiB
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 16, 2008 16:48

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja JiiB »

ei mulla kyllä aikasemmin missään nokialaisissa oo tollasta ongelmaa ollut.. ja kun se välillä loppuu kokokaan se täristys niin voiko se johtua noista vanteista tai renkaista..? vaikuttaa niin kummalta että ei koko aikaa täristä. täytys päästä kokeileen toisessa autossa noita kumeja että siirtyykö ongelma siihen..
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

9-5:lle tyypillinen ominaisuus, josta keskusteltu monesti mm.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... e&start=15
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=58647
Lisää löytää hakusanalla "tärinä" ja rajaa alueeksi 9-5.

Omassa kulkineessani tärinää esiintyy 105-125 välisellä nopeusalueella ja erityisesti vedon ollessa päällä - pintakaasulla tärinää ei juuri huomaa. Kokeiltu kolmella eri vanne/rengas yhdistelmällä. Syksyllä vaihdoin eteen iskarit ja toisen iskarin yläpäähän tulevan laakerin. Vapina väheni sekä kesä- että talvirenkailla mutta ei ole poistunut kokonaan.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja koistha »

Viimeisen 10 vuoden aikana olleista 4 sarjasta Nokian kesärenkaita vain 1 sarja saatiin kerralla paikalleen. Yhtä sarjaa jumpattiin kolmeen kertaan ennen kuin saatiin siedettäväksi. Eli ääni renkaiden tarkistukselle.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JiiB
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 16, 2008 16:48

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja JiiB »

ok! sitten täytynee mennä rengasliikeeseen valittamaan kunhan vähän sesonki menee ohi..
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja arto »

Mulla korjaantui kun vaihdoin vetarit.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Olen ollut myös havaitsevinani samankaltaista käyttäytymistä. Toisinaan luulen olevani lähes vainoharhainen, kun toisinaan täristää hetkellisesti vain vähän. Renkaiden paikkoja vaihdettu, sama show myös talvikumeilla. Vaikea sanoa mistä moinen? Vetareita veikkailin, mutta varmaa tietoa ei tietenkään ole. Nyt olen lähes 100% varma, että kumeistä se ei johdu.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Mä olen taistellut eri automerkeillä saman ongelman kanssa, kylläkin kesärenkailla. Ainakin leveät, matalaprofiiliset renkaat ovat tuoneet satunnaisenkin tärinän esiin. Kaikkein hauskin oli joitakin vuosia sitten omistamani Calibra, joka alkoi täristä noin 120 km maantieajon jälkeen. Vaihdoin kaikki pyöränlaakerit, mutta ei vaikuttanut tilanteeseen.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Uteliaisuutta: kuinkas paljon teillä täristävillä on muuten kilometrejä mittarissa? Ei liene esiinny uudehkoilla?
Omallani ajettu nyt 275 tkm
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Zomm »

9-5 satunnainen vibra katosi noin 155000 etujarrulevyjen vaihdon yhteydessä. Auto oli seissyt toista vuotta ennen hankintaa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti:440000
400000
85000
Ei täristä kun pysyy erossa halpis ja kesä nokialaisista.
Mulla pitäisi kyllä olla ihan kunnon renkaat: talvella Viking Conti 2:t (aivan uudet) ja kesällä Dunlopin ... äh, mallia en nyt muista. Mut ei olleet ainakaan halvat.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: tärinää isommissa nopeuksissa

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Ratissa saattaa aika ajoin jotain pientä tärinää tuntua 110 km/h vauhdissa kesärenkailla joissa ei ole orkkis vanteet. Talvirenkailla ja saabin orkkisvanteilla ei mitään tärinää, joten omalla kohdalla uskon myös rengas / vanne syyllisyyteen..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Vastaa Viestiin