Vaihteenvalitsimen liipaisin
Vaihteenvalitsimen liipaisin
On tuossa tullut huomattua puoliksi vahingossa, että vaihteenvalitsimen liipaisin ei oikeasti pidä keppiä lukittuna näissä asennoissa, joissa sen pitäisi olla lukittu, vaan ilman mitään erityistä voimankäyttöä keppi liikkuu asennosta toiseen ja liipaisin nousee sitten sen pykälän ylitse. Onkos tämä liipaisin pikemminkin nimellinen vai onkos siellä jotain kulunut tai murtunut?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Automaattivaihteen vaihdekepin liipasin estää kyllä toimiessaan ihan jämäkästi vaihdevivun siirtämisen pykälän yli. Eli jotain on rikki tai kulunut, jos se ei estä.
Itse heitän vaihteen usein drivelta vapaalle vauhdissa ja luotan kyllä siihen, ettei se vipstaaki yritäkään mennä pidemmälle kuin N-asentoon, kun sen tökkää D:ltä eteenpäin, eikä purista liipasinta samaan aikaan.
Sinänsä lienee pohdiskelun arvoista, kuinka olennainen se rajoitustoiminnan toimivuus on, eli jos kyseessä on kovin työläs tai kallis korjaus, viitsisnkö moista tehdä. Siihen en osaa suoralta kädeltä sanoa juuta enkä jaata.
Itse heitän vaihteen usein drivelta vapaalle vauhdissa ja luotan kyllä siihen, ettei se vipstaaki yritäkään mennä pidemmälle kuin N-asentoon, kun sen tökkää D:ltä eteenpäin, eikä purista liipasinta samaan aikaan.
Sinänsä lienee pohdiskelun arvoista, kuinka olennainen se rajoitustoiminnan toimivuus on, eli jos kyseessä on kovin työläs tai kallis korjaus, viitsisnkö moista tehdä. Siihen en osaa suoralta kädeltä sanoa juuta enkä jaata.
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Miksiköhän noin teet?juuha kirjoitti:Itse heitän vaihteen usein drivelta vapaalle vauhdissa
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Siksi, että en näe tarpeellisena seisoa esimerkiksi liikennevaloissa vaihde päällä, enkä pysäyttää autoa liikennevaloihin jarrulla moottorin vetoa vasten. Kun pysähtymistä varten hidastaessa tiputtaa vaihteen pois päältä, voimansiirtoon hukkuu vähemmän hukkaenergiaa, vaihteistoöljyjä ei kuumenneta turhaan, polttoainetta säästyy hiukan. Ja liikennevaloissa vapaalla seistessä ei tarvitse polkea jarrua, jolloin molemmat jalat vapautuvat vaikkapa valssiin.tosu kirjoitti:Miksiköhän noin teet?juuha kirjoitti:Itse heitän vaihteen usein drivelta vapaalle vauhdissa
Aika marginaalinen juttu tietysti kaiken kaikkiaan, mutta pikku näpsäytys vaihdekepin takareunaan ei ole mielestäni ainakaan sen työläämpää kuin jarrupolkimen painaminen koko liikennevaloissa seisomisen ajan.
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Itse olen ajanut automaatilla vuodesta 83 asti enkä kertaakaan ole vielä kyseistä manööveriä tehnyt enkä kokenut tarpeelliseksi. Mutta jokainen tekee tietysti niin kuin parhaaksi näkee. Koska muuten laitat vaihteen päälle, ennen kuin punainen valo vaihtuu vihreäksi vai vasta sen vaihduttua? Yksi automaatin parhaita puolia mielestäni kun on se että lähtee heti liikkeelle valojen vaihduttua, eikä vasta sitten haeta vaihdetta päälle kuten monet manuaali kuskit tekevät. Näin pääsee useampi auto samoista valoista. Polttoainetta taitaa säästyä kyllä enemmän moottorijarrutuksessa kuin vapaalla, poislukien ihan viime metrit. Tosin on kyllä siinä lienee niin mitätön ero, ettei sitä käytännössä pysty mistään huomaamaan.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Hetkellisesti kyllä, pitkässä jaksossa ei. Pääsääntönä voi pitää sitä, että jos auto ehtii vapaalla lasketellen hidastua tarpeeksi jarruun koskematta, pääsee sillä halvemmalla kuin moottorijarrulla. Risteyksiin toki yleensä kannattaa moottorijarruttaa, kun mennään pysähdyksiin asti ja jarruun kosketaan joka tapauksessa.tosu kirjoitti:Polttoainetta taitaa säästyä kyllä enemmän moottorijarrutuksessa kuin vapaalla
edit: quote korjattu
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Tietenkin vähän ennen valon vaihtumista vihreäksi. Mitä järkeä olisi jäädä seisomaan vihreisiin valoihin? Ja vaikka joskus sattuisinkin olemaan niin keskittyneesti valssin pyörteissä, että olisi unohtunut panna vaihde päälle ennen valon vaihtumista, niin aika näpsäkästi auto lähtee liikkeelle, kun vaihteen napsauttaa päälle, ei siinä ole juuri viivettä.tosu kirjoitti:Koska muuten laitat vaihteen päälle, ennen kuin punainen valo vaihtuu vihreäksi vai vasta sen vaihduttua?
Kuten jo sanoinkin, kysymys on marginaalisesta asiasta. Ohjekirja muistaakseni suosittaa, että kuumassa säässä kaupunkiajossa ei kannattaisi seisoa ylen määrin paikallaan vaihde päällä jarrua vasten, ettei vaihteistoöljy ylikuumene.tosu kirjoitti:Polttoainetta taitaa säästyä kyllä enemmän moottorijarrutuksessa kuin vapaalla, poislukien ihan viime metrit. Tosin on kyllä siinä lienee niin mitätön ero, ettei sitä käytännössä pysty mistään huomaamaan.
Mielestäni tuo öljyn kuumentaminen on aivan turhaa, ja en tykkää seisoa jarrulla koko aikaa, joten annan auton käydä mieluummin vapaalla pysähdyttäessä.
Älkää olko huolissanne, käytän kyllä moottorijarrutusta, kun sen näen järkeväksi. Ja jos ajoneuvossa on pakokaasujarru, käytän sitäkin, mutta sitä käyttääkseen pitää käytännössä siirtyä jo Scaniapuolelle. Ja kun prätkässäni on jalkavaihteet, panen kyllä vaihteen silmään ennen valon vaihtumista siinäkin. En ole edessänne seisomassa vihreissä valoissa millään ajopelilläni, en kuumenna jarruja enkä vaihteistoöljyä turhaan millään ajopelilläni, ja jos pystyn valitsemaan hidastamisen joko niin, että jarrutan vetoa vasten, tai niin, että jarrutan vapaata vasten, jarrutan mieluummin vapaata vasten.
Yksi ajatus minulla on kyllä ollut siinä, että vaihdan vapaalle jo ennen pysähtymistä sen lisäksi, että saan jarrujalan vapaaksi valssaamiseen. Ajatus on se, että selkäytimeen syöpyisi liike, millä vaihteen saa vapaalle, jos sellainen tarve ilmenee auton hallinnan vuoksi. Kun olen ajo-opetteluni suorittanut manuaalivaihteisella autolla, olen havainnut kytkinpolkimen käyttökelpoiseksi vedon irrottajaksi joissakin luisutilanteissa. Sitä vaihtoehtoa ei automaatissa ole, mutta saman saa aikaan vaihteenvalitsimella. Eri juttu on, kenen kapasiteetti siinä tilanteessa riittää nopeaan vapaallevaihtoon, ja toisaalta etuvetoisessa autossa on osaavan kuskin usein myös fiksua painaa vain lisää kaasua, kun haluaa pitää auton hallinnassa, ja silloin pitäisi olla vaihteen päällä. Olen ajatellut, että kun olen muodostanut itselleni rutiininomaisen tavan vaihtaa vaihdetta D:n ja N:n välillä myös vauhdissa, se valmius olisi myös silloin, jos sitä kytkinpoljinta joskus äkkitilanteessa kaipaisi.
Koskaan ei ole sellaista tilannetta oikeasti tullut vastaan, että auton hallinnan vuoksi olisin vaihtanut vauhdissa vapaalle tai vapaalta drivelle. Tuskin koskaan tuleekaan.
Eli kuten sanottu, aika marginaalinen juttu. Isoin merkitys vapaalle vaihtamisessa on sillä, että ei kuumenna vaihteistoöljyä suotta ja että saa lepuuttaa jarrujalkaa liikennevaloissa. Ne seikat ovat siis vapaalle vaihtamisessa tärkeimmät, eivätkä nekään totisesti ole kovin tärkeitä. Ehkä se todellisin syy vapaalle vaihtamisiini on tarve tuntea jotenkin alitajuisesti kontrolloivansa autoa aktiivisesti, kun auto on muuten niin täysautomaattinen kuin olla voi. Pojille pitää olla vipuja ja nappeja, joita väännellä ja painella.
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Tulipas tutkittua tuota omaa tarkemmin. Ei se ilman liipaisinta liiku muuten kuin tietysti N ja D välillä mutta R:llä liipaisin jää ikään kuin puoliväliin, josta sen saa N:lle muttei toisinpäin. P:lle se ei myöskään mene, jos liipaisnta ei nosta kokonaan ylös.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Huoh, ei kannata lukea hanskalokerokirjaa.. :)tsaarela kirjoitti:Tulipas tutkittua tuota omaa tarkemmin. Ei se ilman liipaisinta liiku muuten kuin tietysti N ja D välillä mutta R:llä liipaisin jää ikään kuin puoliväliin, josta sen saa N:lle muttei toisinpäin. P:lle se ei myöskään mene, jos liipaisnta ei nosta kokonaan ylös.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Huoh, on luettu. Mm. tuo N-D väli, eikä siitä ollut kyse. Ulkolukumuistini ei ole niin hyvä, että muistaisin, mitä liipaisimesta sanottiin R-asennossa.Tobbana kirjoitti:Huoh, ei kannata lukea hanskalokerokirjaa..tsaarela kirjoitti:Tulipas tutkittua tuota omaa tarkemmin. Ei se ilman liipaisinta liiku muuten kuin tietysti N ja D välillä mutta R:llä liipaisin jää ikään kuin puoliväliin, josta sen saa N:lle muttei toisinpäin. P:lle se ei myöskään mene, jos liipaisnta ei nosta kokonaan ylös.
-Sami
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Millä lailla vaihteisto siitä kärsii? Tuo on aivan uusi ajatus minulle. Hyvä, että tuli puheeksi, jos niin on.Mimmi kirjoitti:Taidat tehdä enemmän hallaa laatikolle vaihtamalla D:lta N:lle vauhdissa (ja etenkin takaisinpäin, kun veto kytkeytyy) kuin pitämällä D päällä liikennevaloissa.
En ymmärrä mikä haavoittaisi automaattia, kun auton liikkuessa eteenpäin vaihdetaan N:n ja D:n välillä. Valistakaa, kiitos!
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
No pitipä käydä ihan tsekkaamassa käyttöohjekirjasta tuo asia. Niinhän siellä sanotaan, että ei pitäisi valita vapaata vauhdissa, tosin syyksi sanotaan, että vaihteisto saattaa tykätä kyttyrää, jos vauhdissa vaihdetaan vaihteelle, ei niinkään, että vaurioriskiä olisi vaihdettaessa vapaalle.9-5T kirjoitti: Ensinnäkin saab on kieltänyt käyttämästä N-asentoa auton liikkuessa
N-asennosta manuaali sanoo, ettei moottorin ja vaihteiston välillä ole silloin mitään yhteyttä. Pitempien pysähdysten ajaksi kehotetaan ylikuumenemisen välttämiseksi vaihtamaan D:ltä N:lle.
Moottorin käydessä en suoraan sanottuna oikein usko, että auton rullaaminen vapaalla olisi vaihteistolle haitaksi. Manuaali ei sellaista väitä, ja netistäkään ei sellaista löydy ainakaan pikaisella googlauksella. Mutta jos joku oikeasti tietää sen olevan vaihteistolle haitaksi, olisi kiva saada tietää, miten se on haitaksi.
Niin manuaali kuin löytämäni nettitietokin pelottelevat juuri sillä, että vaihtaisi vapaalta D:lle tai muuhun vaihdeasentoon vauhdissa.
http://askville.amazon.com/help-harm-tr ... Id=8904637
Mutta joka tapauksessa kiitos hyvistä näkökulmista, ja vielä isompi kiitos, jos joku voisi vääntää rautalangasta, mikä tekee vaihteen tai vapaan valitsemisesta vauhdissa vaihteistolle epäterveellisen. Olisi kiva ymmärtää, perustelemattomia määräyksiä on aina vähän tylsä noudattaa.
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Eli siis laitat vapaalle kun liut valoihin?
Mitä jos valot muuttuu vihreeksi ja jono lähtee "alta pois", laitatko D: lle vauhdissa vai pysäytätkö ensin?
Mitä jos valot muuttuu vihreeksi ja jono lähtee "alta pois", laitatko D: lle vauhdissa vai pysäytätkö ensin?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
Nii, ja jos en tiiä, mistä liittymästä pitäs kääntyä pois moottoritieltä, pysäytänkö siihen?Hallu kirjoitti:Eli siis laitat vapaalle kun liut valoihin?
Mitä jos valot muuttuu vihreeksi ja jono lähtee "alta pois", laitatko D: lle vauhdissa vai pysäytätkö ensin?
Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin
En tiedä minne pysäyttelet, mutta et vastannut kuitenkaan kysymykseen?juuha kirjoitti:Nii, ja jos en tiiä, mistä liittymästä pitäs kääntyä pois moottoritieltä, pysäytänkö siihen?Hallu kirjoitti:Eli siis laitat vapaalle kun liut valoihin?
Mitä jos valot muuttuu vihreeksi ja jono lähtee "alta pois", laitatko D: lle vauhdissa vai pysäytätkö ensin?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.