Vaihteenvalitsimen liipaisin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja juuha »

Hallu kirjoitti: En tiedä minne pysäyttelet, mutta et vastannut kuitenkaan kysymykseen?
No jos tämä nyt oikeasti jäi vielä askarruttamaan, niin en pysähdy vihreisiin valoihin, jos ei ole jotain erityistä syytä pysähtyä vihreisiin valoihin.

Lienee niin, että ei ole fiksua vaihtaa vapaalle vauhdissa, se kävi tässä jo aiemmin selväksi. Ja kun nyt tuntui heräävän mielenkiintoa aiheeseen, niin varmaan joku osaa myös ihan oikeasti selittää, mikä tekninen (ei ajotekninen) seikka on syynä, että automaattivaihteisto ei tykkää vapaalle vaihtamisesta vauhdissa? Se tuntuu vaikealta ymmärtää, ja epäilen vähän, ettei sellaista syytä oikeasti edes ole.

Ja itse asiassa sekin kyllä kiinnostaisi, että miksi vaihteisto tykkää kyttyrää vapaalta drivelle vaihdettaessa hiljaisessa vauhdissa, esim. 1-10 km/h. Ja entä isommassa vauhdissa, mitä ei-toivottavaa siellä vaihteistossa tapahtuu? Sen tapauksen epäterveellisyyttä en hirveästi edes epäile, mutta silti haluaisin ymmärtää, mitä siellä vaihteistossa silloin tapahtuu.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja Hallu »

juuha kirjoitti:
No jos tämä nyt oikeasti jäi vielä askarruttamaan, niin en pysähdy vihreisiin valoihin, jos ei ole jotain erityistä syytä pysähtyä vihreisiin valoihin.
juuha kirjoitti:Siksi, että en näe tarpeellisena seisoa esimerkiksi liikennevaloissa vaihde päällä, enkä pysäyttää autoa liikennevaloihin jarrulla moottorin vetoa vasten. Kun pysähtymistä varten hidastaessa tiputtaa vaihteen pois päältä, voimansiirtoon hukkuu vähemmän hukkaenergiaa, vaihteistoöljyjä ei kuumenneta turhaan, polttoainetta säästyy hiukan.
Siitä ei ollutkaan kysymys.

Rautalankaa peliin.
Skenaario:
Ajat valo-ohjattuun risteyksen jossa sinulle palaa punaiset valot, tökkäät vapaalle aikomuksena liu'uttaa siihen jonon perään ja jäädä odottelemaan valohen vaihtumista.
Mutta sitten valot vaihtuu vihreäksi ja jono lähtee "alta" ja sinulla tsepakko vapaa asennossa.
Mitä teet?
A. Pysäytät vauhdin ja laitat vaihetsepan D asentoon
B. Tökkäät tsepan vauhdissa asentoon D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja sitten perimmäisen kysymyksen ääneen, miksi pitää automaatti hommata, jos sitä haluaa hämmentää? Eikös manuaalihämmentimet ole sitä varten? :)
Pihasta kun lähdetään, niin D pykälään, perille saavuttaessa P, tarpeen mukaan sitten R. Muita asentoja ei tarvitse kuin erikoistilanteissa, kuten painavaa kärryä vetäessä tai alpeilla ajellessa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja juuha »

Hallu kirjoitti:Siitä ei ollutkaan kysymys.

Rautalankaa peliin.
No juu, pannaan rautalankaa peliin. Kysymys oli siitä, mistä syystä vaihdevalitsimen vaihtaminen vauhdissa vapaalle saattaisi aiheuttaa vaurioita vaihteistossa.

Toinen kysymys oli se, mitä vaurioita vaihteistossa voi tapahtua ja miksi, kun kytketään vaihde vapaalta drivelle joko
- pienessä vauhdissa 1-10 km/h
- isommassa vauhdissa?

On hyödytöntä höpöttää siitä, että D:llä ajetaan, P:llä parkkeerataan ja R:llä pakitetaan, ja jos haluaa vaihtaa vaihdetta pysähdyksissä, pitää olla pysähdyksissä. Niin se menee, mutta kysymys ei ollut siitä. Kysymys oli siitä, millaisia vaurioita yllämainituissa tapauksissa saattaa aiheutua ja miksi.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

juuha kirjoitti: Kysymys oli siitä, millaisia vaurioita yllämainituissa tapauksissa saattaa aiheutua ja miksi.
Yllämainituissa tapauksissa aiheutuu ennemmin tai myöhemmin eriasteisia vaihteiston toimintahäiriöitä, jotka johtuvat vaihteiston käyttäjän tekemistä käyttövirheistä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Äkkiseltään voisi kuvitella, että N:llä D:n sijaan eteenpäin liikkuminen vaikuttaa vaihteistoon ainakin öljynkierron tasolla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja juuha »

Henkka #2283 kirjoitti:Äkkiseltään voisi kuvitella, että N:llä D:n sijaan eteenpäin liikkuminen vaikuttaa vaihteistoon ainakin öljynkierron tasolla.
Sellaista voisin itsekin kuvitella. Mutta hieman ennen pysähtymistä vapaalle vaihtaminen tuskin sitä kautta haittaa aiheuttaa. Enkä ole edelleenkään ihan vakuuttunut, että isommassakaan vauhdissa olisi sellaista ongelmaa. Enemmänkin kuvittelisin ongelman tulevan siitä, että kun kytketään vauhdissa D päälle, tulee momentti väärästä suunnasta, eli vetopyörästö lähtee pyörittämään vaihteistoa, eikä toisin päin.
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja juuha »

V.J.S kirjoitti: Yllämainituissa tapauksissa aiheutuu ennemmin tai myöhemmin eriasteisia vaihteiston toimintahäiriöitä, jotka johtuvat vaihteiston käyttäjän tekemistä käyttövirheistä.
Aluksi kiitos niistä muutamista ajatuksia herättäneistä kommenteista, jotka avasivat silmiä ja saivat tarttumaan ohjekirjaankin, se oli hyödyllistä, kiitos.

Ja sitten täytyy hieman hämmästellä, mikä on foorumin kirjoittajien motiivi jankata selviin kysymyksiin vastakysymyksillä yksi toisensa perään. Kun on käynyt kaikille selväksi, että vaihteistoa ei kannata vaihtaa vauhdissa vapaalle, jatkettaisiin ilmeisesti vaikka loputtomiin samaa höpinää, että entäs jos sitten valo vaihtuukin vihreäksi, niin mitenkäs sitten suu pannaan. Mielenkiintoinen seikka tässä olisi ymmärtää sen vaihteiston toiminta ja se, mitä virheellinen käyttö vaihteistolle tekee. Jos sitä ei tiedä, miksi haluaa vastata?
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja sero »

Siks automaattiautoa hinattaessa vetävät renkaat maassa on hinaukselle asetettu yleensä maximinopeus/-matkarajat, kun N:llä ei voitelu riitä vaihteistossa. Moottorin täytyy olla käynnissä hinauksen ajan tietty.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja juuha »

Mimmi kirjoitti:N:llä vaihteistossa ei öljy kierrä mihinkään.
Öljypumppu kuitenkin käy aina moottorin käydessä, vai kuinka? Miksi öljynkierto katkaistaan vapaavaihteella?
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Tämä toiminto saisi olla bensamalleissakin:

"Neutral Control

2,2-litran dieselmoottoreilla ja automaattivaihteistolla varustetuissa autoissa on toiminto, jota kutsutaan nimellä Neutral Control (NC).

Edellyttäen, että matkajarrut ovat päällä ja auto seisoo paikallaan, päästetään kytkin C1. Se tapahtuu niin, että vaihteisto päästetään vapaalle niin, että auto ei vedä eteenpäin, vaikka käyttöasento on valittu. Toiminnolla vähennetään polttoaineen kulutusta moottorin pienemmän voimantarpeen takia sekä vähennetään värähtelyä ja ääntä."
Mikko Parikka
#1057#
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Automaattivaihteiston toiminta

Viesti Kirjoittaja juuha »

Mikko Parikka kirjoitti:Tämä toiminto saisi olla bensamalleissakin:

"Neutral Control

2,2-litran dieselmoottoreilla ja automaattivaihteistolla varustetuissa autoissa on toiminto, jota kutsutaan nimellä Neutral Control (NC)."
Tuohan on fiksun oloinen systeemi. Kehitys kehittyy, ensin tuli vaihteen suoralukitus isommille vaihteille, joka heittää vauhdissa momentinmuuntimen hittoon kuluttamasta tehoa, ja nyt tuommoinenkin. Tietty DSG on vielä fiksumpi, mutta vähän se tuntuu töksähtelevältä perinteiseen automaattiin tottuneelle, sitä on mm. arvosteltu taskuunperuuttamisessa yms. manöövereissä, joissa pitäisi saada autoa liikutettua varovaisen juohevasti ja hitaasti. DSG tuppaa nappaamaan liian napakasti kiinni, ensin ei vedä ollenkaan, ja sitten kun veto alkaa, se alkaa turhan äkkiä. Itse olen saanut sen vaikutelman, että tuo DSG toimii miellyttävimmin tehottomimpien moottoreiden kanssa, mutta VW Golf R32 DSG esimerkiksi tuntui ainakin äkkinäisestä kuskista siltä, ettei sillä voinut tehdä pehmeän juohevaa, mutta silti kohtuullisen reipasta liikennevalolähtöä, vaan vaihtoehdot olivat joko surkean hidas hiipimislähtö ihan pintakaasulla tai sitten lähtö kuin tykin suusta, jos antaa yhtään enempää kaasua.

Painiskelin aivan juuri näiden valintojen kanssa, että vaihtaako perinteisellä automaatilla vai kaksoiskytkinautomaatilla varustettuun autoon, kun olin autoa vaihtamassa, ja perinteinen automaatti tuntui kyllä mukavammalta, niinpä tuli taas Saabiin päädyttyä. Mutta tuo veto päällä jarrua vasten juristaminen paikallaan seistessä tuntuu jotenkin niin typerältä näissä perinteisissä automaateissa, että soisi tuollaisen vedonirrotusjärjestelmän yleistyvän.
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja juuha »

sero kirjoitti:Siks automaattiautoa hinattaessa vetävät renkaat maassa on hinaukselle asetettu yleensä maximinopeus/-matkarajat, kun N:llä ei voitelu riitä vaihteistossa. Moottorin täytyy olla käynnissä hinauksen ajan tietty.
Kun tässä olen nyt yrittänyt smurffailla ja etsiä Saabin automaatin toimintoja tämän käsitellyn aiheen osalta, niin en itse asiassa löytänyt mistään muualta kuin yltä sellaista ohjetta, että moottorin pitäisi olla hinattaessa käynnisssä. Korjaamokäsikirjaakin pääsin sattumalta selailemaan, ja sen mukaan vauhdissa ei tosiaan ikinä pitäisi valita vapaata, mutta tarkemmin sielläkään ei syytä kerrota, varoitellaan vain vauriomahdollisuudesta. Ei liene syytä kyseenalaistaa tuota asiaa.

Mitä hinaukseen tulee, se käsketään suorittaa aina etuperin, takaperin hinaaminen rikkoo vaihteiston. Vaihteen pitää olla hinatessa vapaalla, maksimi hinausnopeus on 50 km/h ja maksimi hinausmatka 50 km.

Noilla perusteilla voisin kuvitella, että kovin todennäköisesti ei vaurioita tule, jos vaihteen valitsee vapaalle vähän ennen auton pysähtymistä, pienellä nopeudella. Mutta ei siinä mitään järkeä ilmeisestikään ole, kun se kirjoissa selkeästi kielletään.

Ihan vain siltä varalta nämä lisäselitykset, että joku olisi käsittänyt aiemmista höpinöistäni, että pitäisin järkevänä valita vapaalle liikkeessä. Olen sitä joskus harrastanut, että vähän ennen pysähtymistä olen vaihtanut vapaalle, mutta en harrasta enää, kun nyt sain asiasta valistusta, kiitos siitä.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Mimmi kirjoitti:Taidat tehdä enemmän hallaa laatikolle vaihtamalla D:lta N:lle vauhdissa (ja etenkin takaisinpäin, kun veto kytkeytyy) kuin pitämällä D päällä liikennevaloissa.
niin ja jossei veto kerkeä kuinnolla kytkeytyä ennenkuin päästää jarrulta, pitäisi antaa hetken aikaa 1-2 sek pitää jarrulla jotta veto kytekytyisi kunnolla ennen liikeelle lähtöä
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja jus »

Rene-Rane kirjoitti:pitäisi antaa hetken aikaa 1-2 sek pitää jarrulla jotta veto kytekytyisi kunnolla ennen liikeelle lähtöä
Mahtaako haitata vaikkei jarrun kanssa sitä vetoa odottelisikaan, kunhan vaan ei paina kaasua ennen kuin on kytkeytynyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin