9-5 aeron viritys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tjl
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 18:09

9-5 aeron viritys

Viesti Kirjoittaja tjl »

ensimmäiseksi olen yrittänyt käyttää search:ia mut ei oikein löytyny.

eli autoni on -99 aero(tosin saattaa olla vuosimallia -00), missä on bsr lastu.
vaihteistona on automaatti.
voimaa on mukavasti mutta pikkasen vielä tahtoisi.
mites kun tuolta elkparts sivuilta löysin downpipea ja race katttia/loppu putkea, tällanen tietenkin, mutta miten käy äänille, en halua kovia ääniä?
tarvitseeko tämän jälkeen softaa uudelleen säätää?

3,5bar bensapumpustakin löysin juttua jotain.
eli saako tähän kohtuullisella vaivannäöllä/rahalla enään "ns" helppoja hevosia. budjetti vaikka 2500e?

turboa yms en lähde vaihtamaan.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 aeron viritys

Viesti Kirjoittaja jkotka »

tjl kirjoitti:ensimmäiseksi olen yrittänyt käyttää search:ia mut ei oikein löytyny.

eli autoni on -99 aero(tosin saattaa olla vuosimallia -00), missä on bsr lastu.
vaihteistona on automaatti.
voimaa on mukavasti mutta pikkasen vielä tahtoisi.
mites kun tuolta elkparts sivuilta löysin downpipea ja race katttia/loppu putkea, tällanen tietenkin, mutta miten käy äänille, en halua kovia ääniä?
tarvitseeko tämän jälkeen softaa uudelleen säätää?

3,5bar bensapumpustakin löysin juttua jotain.
eli saako tähän kohtuullisella vaivannäöllä/rahalla enään "ns" helppoja hevosia. budjetti vaikka 2500e?

turboa yms en lähde vaihtamaan.
ei siihe järkevästi saa, itseasiassa se bsr softakaan ei luultavasti ole järkevä.

siihen saa spoolaus alueelle typerän automaatin rikkovan vääntöpiikin ja siihen se sitten jääkin tolla raudalla.

paras "viri" omasta mielestä on muuttaa kaasupolkimen kertoimet semmosiksi että normaalisti kaasuun reagoidaan samalla tavalla kun sport nappi pohjassa.
-
Janne #2769 stcf #40
tjl
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 18:09

Re: 9-5 aeron viritys

Viesti Kirjoittaja tjl »

kiitoksia vastauksesta. hiekan itse samaa ajattelinkin kun vakionakin aika pirteä mallia niin miksi tehdas olisi tehnyt ahtaan putkiston tai ilmanpuhdistimen. nämä "sportti" autot hiukan vieraita, enempi nuo maasturit tuttuja niin ajattelin varmistaa täältä.

kun kaikki kyläsepät on käynyt kertomassa kuinka saadaan lisää tehoa ties milläkin dumpin jousen vaidolla yms.
ja kun pointti on etten jaksaisi nyt alkaa konetta purkaamaan.
lähinnä tarkoitin että uusimalla putkisto, ja kaikki niin sanottu helppo bolt on osa, niin kannattaako? huomaako eroa.ja mukavuus ja äänettömyys on tärkeää.

ja m voin kyllä kytkeä ton sportille jos haluan, menee mukavan pehmeesti normaalisti :)

ja mikäs tuossa bsr on vikana, jokin muu?

mitäs muut on mieltä?
voishan tuosta budjestista hiukan jostaakkin, kunhan en itse joudu käsiä likaamaan, ei vaan se nyt napaa..



sama mies vois korjaa sid:n pikseliaviatkin. kun itseä ei nyt mikään nelipyöräseen liittyvä harrastus kiinosta!!! ei sitten mikää tällä hetkellä. maksan asiallisen korvauksen työstä.
Viimeksi muokannut tjl, Ti Touko 04, 2010 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 aeron viritys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

BSR ongelma on peukaloidut nakutuskartat, saattaa johtaa konerikkoon jos pääsee nakuttamaan (esim. huonoa bensaa, ilmamassamittarissa vikaa jne.)

Putkiston alkupään uusiminen auttaa eniten, loppupään pitäminen vakiona auttaa pitämään äänimaailman kurissa.

Softaa ei tarvitse putken jälkeen välttämättä säätää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 aeron viritys

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jkotka kirjoitti:
paras "viri" omasta mielestä on muuttaa kaasupolkimen kertoimet semmosiksi että normaalisti kaasuun reagoidaan samalla tavalla kun sport nappi pohjassa.
Ja kun kaasuun reagointia muuttaa niin kannattaakin olla ton ikäsessä moottorin tuenta kunnossa.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 aeron viritys

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itselläni oli edellinen auto Aero + Stage 3. Eli juurikin nuo mainitsemasi päivitykset. Vaikka vääntöpiikkiä oli rajattu, niin automaatin kanssa oli haasteita (uudempi 5-lovinen). Varoen kun ajelee niin kyllä tuon laatikonkin pitäisi kestää. Kuumalla kelillä täys kaasu kiihdytyksellä, jonka teki pariin kertaan peräkkäin sai koneen nakuttamaan. Kokeilin 98 polttoaineen joukkoon oktaanin kohottajaa, jolloin ongelma poistui. Eli ainkin BSR:n softalla varomattomalla ajotyylillä saattaa koneensa rikkoa. Tuohon sinun esittämääsi settiin laittaisin kyllä suuremman IC:n, sillä lämpöisellä kelillä tuon orkkiksen kanssa ei oikein pärjää. Putkiston vaihto (minulla oli tupla ulostulolla) ei nostanut kabiiniin kuuluvaa melutasoa merkitsevästi. Enemmän melua tulee huonoista renkaista. Ja sehän sinulla varmaan on tiedossa, että tuolla virityksellä auto ei ole laillinen, eikä sitä saa muutoskatsastettua.

Nykyisessä Aerossa on Hirsch:n setti ja manuaali. Parempihan tuo on, mutta niin on hitakin sen mukainen. Vähemmän maksi vääntöä tuo Hirsch:n softa antaa ja toimii muutenkin hienostuneemmin. Silti vaikuttaa siltä että voimansiiro on kovilla, eritoten kytkin tuntuu 4 vaihteella hieman luistavan, joten menee jossain vaiheessa vaihtoon. Samalla pitänee laittaa lukko, niin saa pitoa parannettua.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin