Turbo ja Sinipilvetär

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Vakioaiheesta taas, toivottavasti ei tule pultteja :?

Auto siis pölläyttelee silloin tällöin (=ei aina) startissa noita kuuluisia Sinipilviä.
Sain kyllä näistä ihan tarpeekseni vanhan ysitonnarini turbo-ongelmien yhteydessä :(

Siispä kysyisin arvoisilta raatilaisilta, mitä painoa pitäisi panna epävirallisen "huoltokirjan" merkinnälle "31.8.2009 Turbo korjattu 203.000 km" kun nyt mittarissa 224.000 km ja kuitti, jossa ko. korjauksesta mainitaan, kertoo vain:
- Jk Professional Motor Oy, Suonenjoki
- Korjaussarja TDO 04 200€
- Turbon korjaustyö 220€

Voiko Aeron turbon korjata n. 420€:n osa- ja työkustannuksilla? Oliko kysessä vain laastaria haavoille tms. koska näyttäisi kestäneen vain 21.000 km?
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Brewmaster
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Brewmaster »

Eikös yksi vaihtoehto olisi soittaa kys.firmaan ja antaa mahdollisuus selittää/korjata tilanne?
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Brewmaster kirjoitti:Eikös yksi vaihtoehto olisi soittaa kys.firmaan ja antaa mahdollisuus selittää/korjata tilanne?
Juu totta kai olisi ja se on tarkoitus tehdäkkin kunhan vain ensin tarkistan mikä tämä TDO 04 korjaussarja on ja ko. työn mielekkyys eli mitä ko. korjaussarjalta ja aika arvokkaalta työltä voi kohtuudella odottaa.

Olisiko kukaan korjannut/korjauttanut autoansa em. TDO 04 korjaussarjalla tai vastaavalla?

Onko muuten vm-00 Aerossa Mitsun TDO4-15T turbo?
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Erittäin epätodennäköistä että varsinkaan Aerossa aamuisten sinisen pöllähdyksien syyllinen olisi turbo.

Eiköhän siellä ole tyypillisesti mäntien öljyrenkaat jumissa.

Kaikissa 9-5 Aeroissa on 15T.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

jcarlson kirjoitti:Erittäin epätodennäköistä että varsinkaan Aerossa aamuisten sinisen pöllähdyksien syyllinen olisi turbo.

Eiköhän siellä ole tyypillisesti mäntien öljyrenkaat jumissa.

Kaikissa 9-5 Aeroissa on 15T.
Hmm, samassa huollossa 31.8.2009 oli tehty myös: "Männänrengas uran sorvaus ylikoko 25€".

Eli olisiko tämä samaa pöllähdysvikaa korjaava yritys joka vika siis nyt uusiutunut tai esiintyy muissakin männissä. Olisi ainakin paaaljon halvempi korjaus ainakin tuon kuitin mukaan :D

Toisaalta eikö männänrenkaiden jumiutuminen lisäisi öljynkulutusta? Öljynkulutus on nyt hyvin pieni.
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Männänrengasuran ylikokoon sorvaus viittaa turbon akseliin, turbiinipuolen tiiviste on myös männänrengastyypinen. Eli taitaa olla vain turbon huoltoon liittyvä merkintä.

Tarkoitin moottorin mäntien öljyrenkaita, ja ei öljynkulutuksen tarvitse välttämättä kovin suuri olla aiheuttaakseen satunnaista savutusta. Kuinka paljon nyt kuluu?
Ei ne puristusrenkaat männissä niinkään jumita mutta öljyrenkaat jumittelee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

jcarlson kirjoitti:Männänrengasuran ylikokoon sorvaus viittaa turbon akseliin, turbiinipuolen tiiviste on myös männänrengastyypinen. Eli taitaa olla vain turbon huoltoon liittyvä merkintä.

Tarkoitin moottorin mäntien öljyrenkaita, ja ei öljynkulutuksen tarvitse välttämättä kovin suuri olla aiheuttaakseen satunnaista savutusta. Kuinka paljon nyt kuluu?
Ei ne puristusrenkaat männissä niinkään jumita mutta öljyrenkaat jumittelee.
Ok, ymmärsin kuitin merkinnän väärin :oops:

Öljyn kulutus on luokkaa 0,5 l/2000 km eli taitaa riittää satunnaiseen savutukseen.

Tuo mäntien öljyrenkaiden jumitusten tarkistus/korjaus taitaa olla hintava operaatio?
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä riittää tuo kulutus hyvinkin jumiutuneisiin öljyrenkaisiin, 2,5l/10tkm on Saabille jo paljon. Kunnossa ollessaan ei kuluta juurikaan havaittavasti öljyä.

Halvin keino vian korjaamiseen voi olla kokeilla nimim. V-M:n selostamaa huuhteluoperaatiota, haulla löytyy selostus. Jos ei auta, niin sitten on vähän isompi homma jo avata ja vaihtaa männänrenkaat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Ok, kokeilen moottorin huuhtelua.

On käynyt mielessä jo aikaisemminkin mutta jossain varoiteltiin tiivisteiden yms. kärsivän operaatiossa.

Kiitos jcarlson vinkeistä :)
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Edelliseen kaiketi liittyen kysyisin, onko itselläni välttämättä syytä suurempaan huoleen. Minulla on tullut viimeisen n. 5000km aikana, (jonka auto ollut minulla) yksi sinipilvi. Sekin sellaisessa "erikoistilanteessa", että auto sammui liikkeellelähdossä turhan pienten kierrosten takia. Siitä väänsin heti uudestaan käyntiin ja pof. Pilvi tuli. Muuten ei ole savuutellut. En ainakaan ole huomannut. Öljyä on mennyt n. 4,5dl/4500km, jota pidin tähän asti kohtuullisena. Onko sekin kuitenkin liikaa? Mittarissa nyt jotain 247000. Ajattelin ajella öljyillä kutakuinkin 10tkm, vai kannattaisiko vaihtaa useamminkin? On nuo jonkin verran jo tummuneet.

Tuskin tässä huolta varmaan vielä on, mutta voiko tuota yhtäkin pilveä pitää myrskyn merkkinä? :roll:
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Yksi pöläytys ei vielä meinaa mitään, sitte kannattaa huolestua kun joka starttauksella pöläyttelee :wink:
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se on myrskyn merkki, kun öljynkulutus alkaa kasvaa eksponenttiaalisesti. Kokemusta on ja sen seurauksena tein koneelle radikaalin toimenpiteen, kts. allekirjoitus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jaapuikko
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 23:35

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja jaapuikko »

Kyseinen firma antaa vuoden takuun huoltamilleen turboille. Soitappas..
ace95 kirjoitti:Vakioaiheesta taas, toivottavasti ei tule pultteja :?

Auto siis pölläyttelee silloin tällöin (=ei aina) startissa noita kuuluisia Sinipilviä.
Sain kyllä näistä ihan tarpeekseni vanhan ysitonnarini turbo-ongelmien yhteydessä :(

Siispä kysyisin arvoisilta raatilaisilta, mitä painoa pitäisi panna epävirallisen "huoltokirjan" merkinnälle "31.8.2009 Turbo korjattu 203.000 km" kun nyt mittarissa 224.000 km ja kuitti, jossa ko. korjauksesta mainitaan, kertoo vain:
- Jk Professional Motor Oy, Suonenjoki
- Korjaussarja TDO 04 200€
- Turbon korjaustyö 220€

Voiko Aeron turbon korjata n. 420€:n osa- ja työkustannuksilla? Oliko kysessä vain laastaria haavoille tms. koska näyttäisi kestäneen vain 21.000 km?
9-5 2.0T Wagon -02 Vector Business
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja ace95 »

jaapuikko kirjoitti:Kyseinen firma antaa vuoden takuun huoltamilleen turboille. Soitappas..
Kiitos tiedosta. :) Jos moottorin pesu ei tuota savupilvien häipymistä, täytyy ottaa yhteyttä turbon huoltaneeseen firmaan.

Olen just aloittamassa moottorin huuhtelua ja mietin vielä käytänkö jo ostamaani STP Engine Flushia vai dieseliä, jota on nurkissa runsaasti muuta käyttöä varten. Vai tekisinkö ensin STP huuhtelun ja sitten diesel huuhtelun vai toisin päin? Vai vain toisen? Rikkooko liika lotraaminen moottorin? Lähteekö karstat liikkeelle ja pilaa jotain? Pitäisikö huuhtelun jälkeen lisätä halvat öljyt aluksi vai sopisiko STP:n Smoke treatment tai Oil Treatment paremmin? Hmm. Kysymyksiä kysymyksiä ja niin vähän vastauksia ;-)
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo ja Sinipilvetär

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ace95 kirjoitti: Auto siis pölläyttelee silloin tällöin (=ei aina) startissa noita kuuluisia Sinipilviä.
onneksi ei sienipilviä :lol:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vastaa Viestiin