Turbosta ???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Turbosta ???

Viesti Kirjoittaja tami »

Olemme kaverin kanssa käyneet testaamassa erästä autoliikkeen ysivitosta (2,3t / '99 / 149tkm) joka tämän kaverin olisi mahdollisesti tarkoitus ostaa. Kuitenkin koeajolla tämä Saba tuntuu jotenkin liikkeelle lähdettäessä laiskan oloiselta verrattuna omaani samalla myllyllä olevaan.
Mietimme että olisiko mahdollista että turbon kanssa olisi noilla kilsoilla jo jotakin ongelmia?
Siis, onko kellään jotakin perusvinkkejä millä keinolla voisi saada tietää turbon kunnosta (esim. koeajolla jotakin...)?

Täältä jostakin luin että kun koneen käynnistää kylmänä voi pakokaasuista päätellä jotakin...... ???
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Turbosta ???

Viesti Kirjoittaja tevisu »

tami kirjoitti: Täältä jostakin luin että kun koneen käynnistää kylmänä voi pakokaasuista päätellä jotakin...... ???
Niin, joskus on kovasti mainostettu, että sininen savupöllähdys pakoputkesta kylmäkäynnistyksessä on varma merkki viallisesta ahtimesta. No näin ei kuitenkaan asia ole. Itselläni pölläytteli sinistä savua, kunnes tehtiin huohotinjärjestelmän korjauspäivitys (n. 70€) ja pölläytykset loppuivat kuin seinään, ahtimessa ei ole mitään vikaa. Pölläys voi toki johtua turbostakin, mutta ei todellakaan aina.

Tuohon "tehottomuuteen" en kyllä osaa sanoa mitään. Onhan autonne kuitenkin samalla ahtimella ja samalla Trionic -versiolla?
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Kyllä, samat ovat...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Voisko olla toisessa autossa keski-euroopan välitykset? pikkasen pidemmät siis?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Paineiden selvittäminen käy joko TechII:lla tai kalibroidulla ahtopainemittarilla, jotka löytynevät molemmat ko. puljusta. Tuon ahtopainemittarin letkun voi vetää koeajon ajaksi vaikka sivuikkunan kautta sisään. 9-5:sta löytyy muistaakseni valmis lähtö jostakin sen akvaariomuovin alta läheltä tuulilasin pyyhkimen moottoria. Joku parempimuistinen voi varmistaa asian.

Tuon jälkeen sitten voitte kertoa liikkeelle, ettei auto ole kunnossa ja pyytää heitä laittamaan asian kuntoon. Näytelkää kiinnostuneita ja esiintykää potentiaalisina ostajina ( tai jos oikeasti olette noita, niin vielä parempi ).

Kertokaa kravattipellelle, että kaupasta päättäminen on ajankohtainen juuri nyt. Nykyisessä markkinatilanteessa ( ostajan markkinat ) selväjärkinen autokauppias ( tai no, hän ei tätä osaa, mutta joku ko. puljun asentaja ) laittaa asian kuntoon ja vauhdilla.
Vastaa Viestiin