Käyntihäiriöt moottoripesun jälkeen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Käyntihäiriöt moottoripesun jälkeen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Meneillään kolmas päivä moottoripesun jälkeen ongelman pysyessä muuttumattomana. Starttaa hyvin ja normaalisti, mutta ryttyyttää vain kolmella tai kahdella. Varakasetin vaihto ja käyntiin avainta näyttämällä ilman mitään ongelmaa, käynti siistiä ja toiminta aivan normaalia. Muutama tunti taukoa ajosta, ja sama ongelma. Aiemmin vaihdettu alkuperäinen kasetti paikalleen ja tulille avainta näyttämällä.

Ajossa ei mitään ongelmaa, kunhan saa herkuteltua käyntiin viimeistään kasetin vaihdolla päikseen. Tullut tosin ajeltua mahd. vähän, ylivarovaisesti ja rauhallisesti, kun ei ongelman vakavuudesta nyt meinaa oikein saada otetta.

Muutama enemmän ja vähemmän tärkeä huomio: Pesun jälkeen kuivattelun ohessa katsoin tulpat läpi. Kaikki siististi maitokahvin värisiä keskenään ja kärkiväli silmämääräisesti sama. Nyt tänään parin päivän ajojen (~150km) jälkeen kaikissa tulpissa kartio musta, tulpan "kärki" kullanruskea. Tuntuu käyvän todella paksulla käynnistelyepisodien jälkeen, kahdella tai kolmella käymisen jälkeen tuoksuu raaka polttoaine, muuten ei. Alkuillasta oli taas sama vamma käyntiinlähdössä, jäi kuitenkin heti pyörimään (ensin huonosti kolmella) ja pienen pienellä kaasupolkimen painallukella käynti tasaantui siistiksi ja kävi hyvin kaikilla. Huomasin SIDin kulutuslukeman olevan yli 75l, kun lähdin ajamaan (akun napa oli irti ennen ajoa). Kakkosvalikon lambdasäätö huiteli jossain 1300-1700 välillä, mikä kiinnitti huomion ja vaikutti aika paljolta? Ei erroreita tai sytkäkatkoksia, 20km ajon jälkeen kotiin tullessa kaksi erroria taulussa. Toiminta normaalin oloista ja käynti siistiä. Lämpötila-anturin näyttämä SIDissä ok, kuten myös lämpömittarin neulan toiminta.

Tuleeko raadille mieleen jotain hyviä tarkastelukohteita, missä voisi olla esim. kosteutta ja mikä voisi aiheuttaa tuota paksun oloista seosta? Tai muita ajatuksia aiheesta? ´03 B235E. Ei oikein nyt saa tolkkua onko ongelma sytytyksen vai polttoaineen puolella...

Huom. pesu tapahtui pinelinella ja puutarhaletkun noin 3-4bar paineella, eli ei ole tykitetty kaikkia sähköliittimiä ja muita paikkoja täyteen painepesurin kovalla paineella. :wink: Huomenna pitäisi ajaa ~300km, eikä toiminta herätä luottamusta.
#3418
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Käyntihäiriöt moottoripesun jälkeen

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

tuota, kannattaa konetilan sulakerasia ainakin tarkistaa ja muutkin sähkö liitännät. jos on päässy vettä niin voi aiheutta sekoilua.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Käyntihäiriöt moottoripesun jälkeen

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ja mielestäni nuo lambda lukemat ovat mielestäi aivan järjettömät.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Käyntihäiriöt moottoripesun jälkeen

Viesti Kirjoittaja moksu »

Ilmamäärä/massa mittariin päässyt vettä.
Kuivaus niin johan rokkaa
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Käyntihäiriöt moottoripesun jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

moksu kirjoitti:Ilmamäärä/massa mittariin päässyt vettä.
Kuivaus niin johan rokkaa
Olet sitten päästänyt enemmänkin vettä ilmanottoputkeen. Tarkista ihmeessa putsarikotelo.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyntihäiriöt moottoripesun jälkeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Rene-Rane kirjoitti:ja mielestäni nuo lambda lukemat ovat mielestäi aivan järjettömät.
Melko korkeita ovat (+13-17%) mutta mielestäni voisi kuitenkin olla kommentoimatta niitä arvailuja ja mutua joka topiciin jos ei ole oikeasti tietoa asiasta.

Tarkistaisin 1. ja 2. lambdojen liittimet ja vaihtaisin uudet BCPR7ES-11 tulpat. Virhesytytykset (misfire) saa lambdan myös näyttämään laihaa jolloin resetoitu Biopower-ecu saattaa päätellä virheellisesti kyseessä olevantodellisuuttan paljon etanolipitoisemman polttoaineseoksen. Eli tarkistelisin kaikki nuo liittimet, vaihtaisin uudet tulpat ja käyttäisin vielä akkua irti mahdollisen virheellisen adaptaation nollaamiseksi.

Katso muuten SID:stä myös mitä Fcod näyttää vikakoodiksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Käyntihäiriöt moottoripesun jälkeen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Jouttis kirjoitti:
moksu kirjoitti:Ilmamäärä/massa mittariin päässyt vettä.
Kuivaus niin johan rokkaa
Olet sitten päästänyt enemmänkin vettä ilmanottoputkeen. Tarkista ihmeessa putsarikotelo.
Ilmamassamittarissa eikä imuputkessa ollut kosteutta, tai edes merkkejä siitä että olisi ollutkaan. Luottamus klemmariliitoksiin ja niiden pitävyyteen on kyllä aika kova. Mutta tulipahan tutkittua.

Lambdojen pistokkeet tuli tarkisteltua ja tulpat vaihdeltua tuossa illan mittaan. ECUn nollasin ennen testiajoa. Toistaiseksi ei käyntihäiriöitä sitten lauantain, eikä erroreita sitten sunnuntain. Sunnuntaista yhtä erroria ei tullut tulkattua, kun se oli hävinnyt yön aikana. Vaikuttaa toimivan ainakin toistaiseksi.
#3418
Vastaa Viestiin