Tervehdys,
Tietääkö kukaan löytyykö Saabin merkkivaraosatiskiltä uusia autoaattivaihteen vaihdekaavion alapuolella olevia vihreitä väriliuskoja (se muoviliuska mikä tulee polttimon ja sen päälle tulevan rasterilevyn päälle).
Omasta autosta tämä liuska ei enää liiku vaihdekeppiä siirrettäessä vaan oranssi väri näkyy aina P:n kohdalla. Olettaisin että tämä on seurausta siitä että väriliuskan reunassa oleva uloke on murtunut irti poikki.
Voisi tehdä tietysti yrittää tehdä "Rane-virityksen" ja teipata uuden ulokkeen liuskan reunaan, mutta mikäli näitä liuskoja on saatavilla tiskiltä, niin ei ole kustannuskysymys hankkia uutta.
Jos jollain on kokemusta asiasta ja varsinkin edullisesta toimivasta fiksaustavasta, niin olisin kiitollinen tiedosta.
- Jukka -
Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki
Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki
Viimeksi muokannut Wifferi, Ma Touko 24, 2010 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki
Kiitos tiedosta.
Mitä kaikkea tuohon "osakokonaisuuteen" kuuluu?
Mitä kaikkea tuohon "osakokonaisuuteen" kuuluu?
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki
Kiitos tiedosta.
Googlaamalla löysin tällaista tietoa:
95 1998-2010 Strip OBSOLETE 4777553 Not Available # 5,6
http://www.thesaabsite.com/95/95transmission.htm
Jos ei muuta keksi eikä marmoritiskiltä löyty tällaista, niin pitänee tutustua purkaamojen tarjontaan tai tehdä "ranetus".
Googlaamalla löysin tällaista tietoa:
95 1998-2010 Strip OBSOLETE 4777553 Not Available # 5,6
http://www.thesaabsite.com/95/95transmission.htm
Jos ei muuta keksi eikä marmoritiskiltä löyty tällaista, niin pitänee tutustua purkaamojen tarjontaan tai tehdä "ranetus".
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki
Tein jo saman johtopäätöksen asiasta, joten korjaus eli "ranetus" suoritettiin työpäivän päätteeksi firman parkkipaikalla.
Ei ole turhaan tullut maksettua liiton jäsenmaksua. Vanha jäsenkortti meni uusiokäyttöön vahvikkeeksi vaihdekaavion väriliuskan kiinnitykseen. Korjaus siis perinteitä kunnioittaen kestävällä teippivirityksellä.
Ei ole turhaan tullut maksettua liiton jäsenmaksua. Vanha jäsenkortti meni uusiokäyttöön vahvikkeeksi vaihdekaavion väriliuskan kiinnitykseen. Korjaus siis perinteitä kunnioittaen kestävällä teippivirityksellä.
Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki
Hmm, omassani ei taida palaa polttimo kaavion alla, kun valoja ei syty vaikka mihin asentoon veivaisi. Löytyiskö/saisko jostain/joltain ohjeita miten polttimon saa vaihdettua ja mikä polttimo sinne kuuluu?
-Teemu
ex: 9-5 Aero '05 A - 9-5 2.0t '05 - 9-5 2.0t '04 - 900S 3D '91
#4278
ex: 9-5 Aero '05 A - 9-5 2.0t '05 - 9-5 2.0t '04 - 900S 3D '91
#4278
Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki
Siellä on ihan normaali lasikantainen pieni polttimo, jollainen löytyy esimerkiksi Motonetistä vajaan parin euron hintaan pari. Jos en muista väärin niin asensin 12V/3W lasikantapolttimon.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=43-4009
Kuva vaihdekaavion osista löytyy ylempänä tässä keskustelussa olevasta (thesaabsite) linkistä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=43-4009
Kuva vaihdekaavion osista löytyy ylempänä tässä keskustelussa olevasta (thesaabsite) linkistä.
Viimeksi muokannut Wifferi, Ti Kesä 01, 2010 20:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki
Polttimon vaihtotyö menee periaatteessa näin.
Työn vaativuus: * / (*****)
Kesto: n. 5 minuuttia
Tarvittavat työkalut: keskikokoinen ruuvitaltta
Tarvittavat tarvikkeet: 1 kpl 12V/3W lasikantapolttimo
Työn suoritus:
Polttimon irroitus
1. nosta vaihdekaavion uloin kehys (pehmeää kumia) ylös ruuvitalttaa apuna käyttäen. Kumi on kiinni tapeilla koloissaan.
2. nosta ruuvitalttaa apuna käyttäen vaihdekaavion päällinen irti. Väännä tarvittaessa valkoisessa vaihdekaavion pohjassa kiinni olevia muovisia kiinintyslevyjä sisäänpäin hahlossaan löysentääksesi kiinnitystä.
3. nosta vihreän liuskan takaosaa ylöspäin ja poisa liuskan alla oleva rasterilevy.
4. poista vaihdekaavion takaosassa oleva polttimo
Polttimon asennus:
1. asenna uusi polttimo poistetun tummuneen tilalle
2. asenna rasterilevy
3. asenna vihreä muoviliuska hahloonsa . Mikäli olet irroittanut muoviliuskan, huomioi että liuskan reunassa oleva reikä osuu vaihdekepin vieressä olevassa rivoitetussa muoviläpyskässä olevaan tappiin (tappi liikuttaa sitä vihreää muoviliuskaa eteenpäin ja taaksepäin kun siirtelet vaihdekeppiä - samalla liikkuu se oranssi "vaihdevalo")
4. napauta nyrkillä vaihdekaavion päällysosa paikoilleen
5. paina pehmeä vaihdekaavion uloin kehys takaisin paikoilleen
EDIT: Osramin polttimot myydään pareittan, joten vaihdoin myös siskon 9-5 farkkusaappiin vaihdekaavion polttimon. Hänkään ei ollut tiennyt että vaihdekaavio tulisi olla valaistu.
Työn vaativuus: * / (*****)
Kesto: n. 5 minuuttia
Tarvittavat työkalut: keskikokoinen ruuvitaltta
Tarvittavat tarvikkeet: 1 kpl 12V/3W lasikantapolttimo
Työn suoritus:
Polttimon irroitus
1. nosta vaihdekaavion uloin kehys (pehmeää kumia) ylös ruuvitalttaa apuna käyttäen. Kumi on kiinni tapeilla koloissaan.
2. nosta ruuvitalttaa apuna käyttäen vaihdekaavion päällinen irti. Väännä tarvittaessa valkoisessa vaihdekaavion pohjassa kiinni olevia muovisia kiinintyslevyjä sisäänpäin hahlossaan löysentääksesi kiinnitystä.
3. nosta vihreän liuskan takaosaa ylöspäin ja poisa liuskan alla oleva rasterilevy.
4. poista vaihdekaavion takaosassa oleva polttimo
Polttimon asennus:
1. asenna uusi polttimo poistetun tummuneen tilalle
2. asenna rasterilevy
3. asenna vihreä muoviliuska hahloonsa . Mikäli olet irroittanut muoviliuskan, huomioi että liuskan reunassa oleva reikä osuu vaihdekepin vieressä olevassa rivoitetussa muoviläpyskässä olevaan tappiin (tappi liikuttaa sitä vihreää muoviliuskaa eteenpäin ja taaksepäin kun siirtelet vaihdekeppiä - samalla liikkuu se oranssi "vaihdevalo")
4. napauta nyrkillä vaihdekaavion päällysosa paikoilleen
5. paina pehmeä vaihdekaavion uloin kehys takaisin paikoilleen
EDIT: Osramin polttimot myydään pareittan, joten vaihdoin myös siskon 9-5 farkkusaappiin vaihdekaavion polttimon. Hänkään ei ollut tiennyt että vaihdekaavio tulisi olla valaistu.