Saab 9-5 Aeron kytkin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

hanshans kirjoitti:Laatikko huuhdeltiin,,ja toiminta nyt ok,,sinänsä mielenkiintoista,että Saabin huollossa sanottiin tosiaan,että öljyjä ei tarvitse vaihtaa?(koskaan)?pidin tässätapauksessa kuitenkin omasta ideasta kiinni,ja päätin ensin*"kokeilla"öljynvaihtoa vaihteiston notkistamiseen,,ja kokeilu kannatti,,oireet ja mahdolliset viat tietysti tapaus/autokohtaisia,,nyt auttoi tämä,,parempi näin,vrt esim kytkinremontti tms,jolloin hintakin toinen.....
Huolto-ohjelmat on karsittu minimiin että auto kestää korkeintaan takuuajan. Kyllä ne manuuaalilaatikon öljyt kannattaa joka toinen vuos vaihtaa. Öljy on kuitenkin ilmaista verrattuna siihen että aletaan laatikkoo purkaan ja laakeriremonttia tekemään.
hanshans
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 14:41

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja hanshans »

Totta,,kustannus oli pieni,,vrt aikaisemmin pähkäilemääni,mahdolliseen kytkinremonttiin?ta muuhun"vikaan",mikä aiheutti vaihteiston takkuamisen,nyt auto tuntuu siltä,mikä sen pitääkin olla,,kiitos foorumilaisille,,täältähän sain lisävinkkiä,ja tietoa,mikä oireen voisi aiheuttaa.....
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja sasu »

Sama ongelma vaihteiden takkuamisen kanssa kuin hanshans´lla. Ykkösvaihde ei meinannut mennä takertelematta päälle ja peruutusvaihde "rusahteli" toisinaan vaikka kytkin oli ollut pitkähkönkin ajan alaspainettuna. Toisinaan kytkin täytyi nostaa välillä ylös ja painaa uudestaan, jotta pakin sai päälle.

Vaihteiden vaihdot varsinkin ykköseltä kakkoselle vaativat malttia.

Ketjun innoittamana vaihdatin myös vaihteistoon öljyn. Öljyn mukana tuli omasta ja asentajankin mielestä "melko kohtuullinen määrä metallipurua". Toivottavasti ei ole vielä pahasti vaurioittanut laatikkoa/laakereita!?

Öljyn vaihtamisen jälkeen laatikon takertelu lähes hävisi, ykkönen menee hienosti päälle eikä pakki "rusahda". Vaihteiden vaihtamisen yhteydessä (ykkönen/kakkonen) ollut takkuaminen pieneni huomattavasti.

Vaihdan vaihteistoon 20 000 km jälkeen öljyt uudelleen, on kuitenkin halpa huoltotoimenpide.

Auto 2.3 t ja ajomäärä 162 000 km.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Jatketaan topiccia. Eli itsellä kyseessä myös aero, tosin vm-02. Viikko sitten keskiviikkona päästiin mökille sulkavalle täältä kotkasta. Aloin pihassa kuunnella, et kuulostaapa aero ihan dieseliltä. Kuskin eturenkaan kohilla kovin naputus-ääni. Eli kyseessä on varmaankin kytkimen painelaakeri mikä vetelee viimisiään??
Nykyään tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla ääntä ei kuulu, ainoastaan ajossa, esim. jos ajaa sillalla että kaikuu takasin päin. Viisainta olis varmaankin vaihtaa koko paketti, kuten eräs täällä jo totesikin. Millaista hintaa remontilla olisi? Kyselin täällä päin, niin pelkkä työ olisi 500€ :o
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja kello »

Mites sasu, menikö pakki paremmin päälle kun auton sammutti? Itsellä on pakin kanssa ongelmia ja pitää lähes aina auto sammuttaa että saa päälle. Muut vaihteet ei kuitenkaan juuri takkua. Täytyy alottaa tolla öljyjen vaihdolla kun näemmä hyviä tuloksia tullut muilla.
Saab 9-5 Aero XWD -11
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja sasu »

Mikäli auton sammutti, ei ollut mitään ongelmia pakin päälle laiton kanssa. Nyt öljyjen vaihdon jälkeen menee ilman "rusausta" pakkikin päälle. Tosin olen ottanut tavaksi (laatikkoa säästääkseni) sammuttaa auton ennen pakin laittamista.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja kello »

Ok, hyvä tietää että saattais omakin korjaantua pelkällä öljyjen vaihdolla, ettei tarvi laatikkoremppaan lähteä rahaa syytään.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Yksi juttu mikä on kokeilemisen arvoinen, RVS litkut.
Laitettiin vaihteiston öljyjen sekaan koneenvaihdon jälkeen. Vähän skeptisesti suhtauduin aluksi, mutta vaihteiston toiminta muuttui sujuvammaksi, vaikka vaihteiston sisällä oli myös uudet öljyt.

Eli tällainen litku:
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... &section=c
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Saab 9-5 Aeron kytkin

Viesti Kirjoittaja sasu »

Viime kesänä öljyn vaihdon jälkeen tosiaan toimi vaihteet kohtuu hyvin. Nyt täytyi tehdä kytkinremontti (Motonetista Aeron kytkinsarja ja painelaakeri/työsylinteri) ja samassa yhteydessä pyysin säätämään "vaihdevivuston" koska kakkonen jäi ikään kuin "huulille".

Kytkinremontin jälkeen vaihteisto toimii mahtavasti, toki laatikkoonkin tuli uudet öljyt jälleen kerran. Pakki menee päälle kuten kuuluukin, rusahtamatta. Ykkös/kakkosvaihto toimii hienosti ja kakkonen "loksahtaa" vaivattomasti oikealle paikalle. Ilmeisesti kytkimessä oli jo viime kesänä jonkin asteista häiriötä/vikaa.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Vastaa Viestiin