Turbosta ja sen vaihdosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sanoisin että 2008 2.0t tehdasvirin päälle muokattu "stage 1" 15T ahtimelle. Tuo pohjasofta toimii vanhemmassakin. Ecuprojectilta pitäisi löytyä kyseinen softa punaisille suuttimille. Sytkäkarttaa en muista mistä softasta on tuossa peräisin mutta ainakin 98-00 tehdasvirin on varma valinta. Hirschissä on aika kireä sytkäkartta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Sanoisin että 2008 2.0t tehdasvirin päälle muokattu "stage 1" 15T ahtimelle. Tuo pohjasofta toimii vanhemmassakin. Ecuprojectilta pitäisi löytyä kyseinen softa punaisille suuttimille. Sytkäkarttaa en muista mistä softasta on tuossa peräisin mutta ainakin 98-00 tehdasvirin on varma valinta. Hirschissä on aika kireä sytkäkartta.
Kiitoksia :D Tuo oli hyvä tieto, että -08 pohja toimii. 98-00 tehdasvirin ja vastaavan Hirschin sytkäkartat on tosiaan jokseenkin erilaiset.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Ecuprojectilta pitäisi löytyä kyseinen softa punaisille suuttimille.
Tarkoititko muuten tätä?
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=63&t=1276
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juurikin sitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Mitsu tuli tänään postissa :). Paljonko kompressori- ja turbiinisiivillä kuuluisi olla väliä seinämiin? Ihmetyttää kun akseli heiluu hieman pystysuunnassa, ei pituussuunnassa. Kuvia laitan kunhan töistä pääsen.

Tiedättekö ketään turbojen asiantuntijaa Etelä-Savossa, keltä voisi kysyä onko ahdin kunnossa?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ihan normaalia että poikittaisvälystä on hieman ehjässäkin ahtimessa, etenkin kuivassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Hyvä. Linkitän kuvat kun en saa tähän näkyville.

http://img688.imageshack.us/gal.php?g=img2424u.jpg

Turbomeckiltä tilasin. Heidän sivuillaan ei aeron turboja näy, mutta Ulf kasasi turbon kysyttyäni sitä. Hyvää palvelua, toimitusajankin ymmärtää kun turboa ei hyllystä löytynyt.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo myös itse kuulemani palautteen pohjalta ihan hyvä pulju tuo Turbomeck on. Paljonko muuten kustansi, oli siis ihan normi 15T #5?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Ihan normi, toisessa kuvassa näkyy turbiinipuolella numero 5, kuvaa tyyppikilvestä missä lukee SAAB TD04HL-15T en upannut.

Aluksi sanottiin hinnaksi 6450 kruunua, mutta tinkaamalla hinnaksi tuli 6000 kruunua sisältäen postit. Tuossa siis kaikki kulut, mitään runkoveloituksia tai garrettien palauttelua ei tarvittu. Uusihan se ei ole, vaan kunnostettu. Laittoivat laipan tiivisteenkin mukaan :). Ihan ok hinnalta tuntuu vertaa esim. speedparts.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Menee vähän OT:ksi, mutta lisätäänkö noihin turbomeckin viriahtimien hintoihin joku runkoveloitus?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Passi »

jcarlson kirjoitti:Ihan normaalia että poikittaisvälystä on hieman ehjässäkin ahtimessa, etenkin kuivassa.
Juuri näin. Pistää ahtiin öljyä niin välykset katoaa kummasti.
99T-museopeli
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Voiko öljynvaihdon suorittaa kylmällä koneella? Äsken saatii auto pukille ja nesteet ulos, mut öljyproppu oli liian tiukkassa, ei auennu näillä laitteilla.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Jooh, nyt on vanha turbo otettu irti. Välystä oli garretissa noin 3-4mm poikittain ja kompressoripuoli varsin kärsineen näköinen. WISsin ohjeilla pärjäsi aika pitkälle, niihin lisäisin vielä flektin irroituksen; tilaa konehuoneeseen tuli huomattavasti enemmän.

Aluks nostettii tunkilla autoo, mut sit mietittii et ei alle uskalla mennä. Rakenneltiin pukit liimapalkeista ja lankuista: http://img190.imageshack.us/img190/8613/img2465w.jpg

Hankalinta purkuhommassa oli vanhojen muttereiden ja pulttien irroittaminen, CRC:tä kannattaa varata reilusti :) . Esimerkkinä 12mm lenkkiavain made in India VS turbon vesiletkun banjo: http://img202.imageshack.us/i/img2472g.jpg/

Kun ei letku halunnut irrota niin tulkoon mukana. Garret :lol:: http://img709.imageshack.us/i/img2478a.jpg/

Mitsussa on huomattavasti suurempi turbiinisiipi kuin garretissa, ei ihme jos garretissa nousee pakolämmöt. TD04HL 15T #5 ja GT17 vertailua ja muuta settiä: http://img251.imageshack.us/gal.php?g=img2464p.jpg
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Tänään vaihtui verkonpaino nimeltä Garret Mitsuun. Aika sovittaminen siinä kuulemma oli eli ei ihan "bolt on-mallia", jos on asentajan puheita uskominen. Niin että hatunnosto niille jotka ovat sen itse kotikonstein tehneet, ite en uskaltanut moiseen ryhtyä. Asiaan, eli tarvitseeko allekirjoituksen autoon suorittaa suuttimien vaihtoa tulevaa softapäivitystä varten? Vai mitenkä ne vuosimallit meni?
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä sulla siellä orkkissoftassa on suutinvakiona 261 kun noissa vihreillä suuttimilla varustetuissa matalapainevärkeissä vastaava parametri on 187.
Eli ei tarvi suutinten vaihtoa heti kättelyssä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin