Ahtopaineet -> nykii???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Jeps. Kyllä se vika taisi tällä kertaa olla tulpissa; kärkiväli oli varmaan 2mm :lol: Hienosti tuntui toimivan tulpan vaihdon jälkeen.

Semmoisen vaan huomasin että jakopään puoleinen (1 vai 4?) tulppa oli tosi öljyinen??? Ikinä en ole huomannut auton savuttavan startatessa enkä muutenkaan mutta nyt tulpan vaihdon jälkeen startatessa tupsautti kyllä ihan kunnolla???
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jakopään puoleinen on 1. pytty. Venttiilivarrenkumi olisi todennäköisin jos olisi T5 kone mutta T7 moottorissa todennäköisempi öljyäjä on männän öljyrengas. Mutta jos tulpan päällä oli tuoretta öljyä niin sitten se viittaisi kyllä siihen venttiilivarrenkumin vuotamiseen.

Kuparitulpan (BCPR7ES-11) vaihtoväli on luokkaa 10-20tkm ajotavasta riippuen näillä R-koneilla. ;) Suosittelen kuitenkin niitä ennemmin kuin platinoita koska ovat halpoja ja tuntuvat toimivan keskimäärin paremmin tehokkaammissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

jcarlson kirjoitti:Kuparitulpan (BCPR7ES-11) vaihtoväli on luokkaa 10-20tkm ajotavasta riippuen näillä R-koneilla. ;) Suosittelen kuitenkin niitä ennemmin kuin platinoita koska ovat halpoja ja tuntuvat toimivan keskimäärin paremmin tehokkaammissa.
Nämä kyseiset juuri laitoin. Täytyy varata jo seuraavat 4 kpl varastoon ettei tartte nykivällä koneella ohitella :lol:
Kiitti kaikille vinkeistä.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja HEV »

Samantyyppiset oireet ja lisäksi käynnistyksen jälkeen nykii. Lämmettyään toimii hyvin tasakaasulla rauhallisessa ajossa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen ramppikiihdytyksessä nykäisee kerran pari, mutta pehmeästi - veto jotenkin loppuu hetkeksi. MiFiä tulee noin kymmenen ryöppyinä heti käynnistyksen jälkeen, noissa nykäisyissä ja myös liikkeellelähtiessä ilman nykäisyjä.

Auto on siis allekirjoituksen femma 08 Aeron/biopower stage 1 softalla ja nyt on kolmas tankillinen E85:sta menossa. Ajettu 100 000 km. Tulpat vaihdettu BCPR7ES-11:iin (ajettu n 1000 km), polttoainesuodin vaihdettu, DI kasetti uusi.

Normaalilämpöisenä MiFiä tulee enää 1-4 harvakseltaan kuten joskus aiemmin 98E:llä ajellessa, mutta sellainen punaiselle menevä veto kyllä nykäisee. Siltähän tuo vaikuttaisi, että soppa ei riitä, kun sitä tarvittaisiin oikein rutkasti (kylmänä, kovalla ahtopaineella). Jotenkin tuntuu siltä, että oireet tulivat vasta kolmannella etanolitankillisella, joten kannattaneeko kokeilla 98:lla välillä? Vai bensapumppuko vetelee viimeisiään?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja HEV »

Täydennystä ylläolevaan: nyt on 98E:ä tankissa ja kaikki oireet poissa! Ei nykimistä vaikka ilmamassamittari on pitkään (no muutaman sekunnin) punaisella, käynnistyksen jälkeinen käynti normaalia, MiFiä tulee yksi käynnistyksessä ja pari kolme samalla ajolla, missä etanolilla tuli 90. Mistä johtuu, että etanoli (siis E85) ei meinaa syttyä? Onko SID-infossa parametrejä, joita kannattaa seurata, jos vielä rohkenen ottaa etanolitankillisen ajoon? Onko muilla ollut vastaavia oireita eli onko ominaisuus vai kannattaako etsiä vikaa?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja HEV »

Saatuani vuodenvaihteessa uuden asentoanturin (lopulta) paikalleen ajelin talven yli bensalla - pääosin 95:lla ja tankkasin vasta viime viikolla (pääsiäis- ja vappureissujen jälkeen) taas RE85:sta ja nyt toimii kuten bensalla: ei tyhjäkäyntiongelmia, ei nykäyksiä momenttimittarin ollessa punaisella ja mikä ihmeellisintä, kaupunkiajon kulutus etanolilla näyttää olevan jopa selvästi pienempi. Tulpat ovat edelleen samat ja sytkäkasetti vaihdettu takaisin vanhaan, joten en keksi muuta syytä parannukseen kuin tuon anturin vaihtaminen. Onko niin, että etanolilla kone on paljon herkempi anturin huonontumiselle? Täytyy vielä seurailla tilannetta ja raportoida.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Reilu viikko sitten huomasin jurisevan äänen kiihdytyksissä, aivan kuin ajaisi tienvarsien jyrsinnöissä. Ensin luulin niitä rengasääniksi mutta sitten huomasin ahtojen nousevan vain 0,7 bariin ja ilmamassojen jäävän aina alle 800, vaikka pyynnit oli yli 1000. Jurisevan äänen arvelin tulevan bypassin tienoilta.

Eilen aloin viettämään laatuaikaa femman kanssa. Tsekkaksin alipaineletkut, ei vuotoja. Tarkistin huohotuksen takaiskun, ehjä. Tulppasin evap-piirin, ei auta. Irrotin mankkuvenalta hukkaportille menevän letkun, ei ahda vieläkään kuin 0,7!!! Hukkaportin tsekkaus, ei se jumita.

Tarkistin toisen kerran bypassin, on se ehjä. Katsoin tulpat, 1000 kilsaa ajetuiksi tosi nokiset mutta kuivat, käy rikkaalla. Ilmamassamittari irti; aika puhdas eikä näkyviä vikoja. Sitten kokeilin toisella ilmamassamittarilla ja DI-kasetilla, edelleen ahtaa vain 0,7 bar ja jurisee, vaikka aiemmin on ahtanut jopa 1,2 bar. Johan on piru, epätoivo alkaa iskeä -> ECUn nollaus, ei ahda vieläkään kuin 0,7.

Seuraavaksi taas katsomaan läppäkoteloa, kaikki letkut ovat ehjiä ja paikallaan ihan tiiviisti; hetkinen bypassille menevä letku on irti. Letku paikalleen ja vetoja; hyvin ahtaa eikä jurise enää.

Fiksumpi olisi laittanut irronneen alipaineletkun heti paikalleen, Saabeista mitään tietämätön vietti monta tuntia femman kanssa kokeillen ja erehtyen.

Kaksi viikkoa sitten repesi lämppärin kennolle menevä vesiletku koneen kyljestä. Uutta vesiletkua paikalleen askarrellessa olin saanut tuon alipaineletkun irti. 341 tuhatta kilsaa palvellut Garrett toimii vieläkin.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Vastaa Viestiin