saab 9-5 sid modaus
Re: saab 9-5 sid modaus
Ajurit on jotkut ehkä vähän vanhemmat, mackan oli postannu ne ecuprojectissa tämän vuoden puolella kuitenkin.
Hemmetti vieköön, sattuuko kellään etelä-savon alueella olemaan canusbia? Jos on niin yv:tä kehiin.
Hemmetti vieköön, sattuuko kellään etelä-savon alueella olemaan canusbia? Jos on niin yv:tä kehiin.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: saab 9-5 sid modaus
Kaikki hakkurit ei anna kunnolla sähköä ulos ilman kuormaa, joten kannattaa varmistaa että sähköä on oikeasti tarjolla, kun käytetään alle 10% reservistä. Keinokuormalla voi helpottaa, jos siitä on kiinni.sero kirjoitti:Kokeilin T7flasheria kans mut ei pelannu. Ennen kun avaan sen kotelon, niin onko liian iso virta kannettavan akkulaturissa 16V 4,5A jos pöydällä flashaa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: saab 9-5 sid modaus
Muuntaja ja ecu lämpenee, eiköhän siellä virtaa kulje. Sähkökynällä mittailin yli 12V joka johdosta. Viimeisenä keinona kokeilen vielä asentaa ajurit ja ohjelmat toiselle koneelle. Tuo vista+norton combo säestää ihan omiaan, mm. poisti saabopenprogin .exe tiedoston kun sitä koitti käynnistää. Tulkitsivat ohjelman vaaralliseksi ja poisti sen ilmoittamatta juuri mitään
Eikö kellään canusbia etelä-savossa?
E2: mittasin jännitteet kun virtalähde oli kytkettynä ecuun, semmoinen 15,5V eculle tulee
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Eikö kellään canusbia etelä-savossa?
E2: mittasin jännitteet kun virtalähde oli kytkettynä ecuun, semmoinen 15,5V eculle tulee
Viimeksi muokannut sero, Ma Maalis 01, 2010 21:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: saab 9-5 sid modaus
Tuli vaan mieleen, kun autossa koitin ottaa yhteyttä ecuun, niin virrat kääntäessä päälle alkoi puhallin heti huutamaan. Johdot olivat paikoillaan, mutta en ollut antanut millekkään ohjelmalle mitään komentoja vielä. Normaalia?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: saab 9-5 sid modaus
Ei ole normaalia, oisko se CANUSB hajalla ja työntää kokoajan jotain sontaa niin kovasti sinne CAN-väylään että DICE ei johdot paikallan löydä Trioniccia ja flektit alkaa huutaa. Samasta syystä ei lähtenyt käyntiin kun TWICE ja Trionic ei päässeet kommunikaatioon ja ajonesto jäi päälle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: saab 9-5 sid modaus
Kiitoksia. Seuraavaks postia lawicel-shoppii, toivottavasti eivät oo täysiä kusipäitä. Ei varmaankaan oo olemassa mitää kotikonsteja millä tuon todistas et ei toimi?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: saab 9-5 sid modaus
Ehkä joku kerennyt jo vastata, mutta kyllä se GND:n tarvitsee.sero kirjoitti:D9:lle ei tosiaan tule kuin can high ja -low. Ei kai se muuta tarviikkaa kun penkissä fläshää?
Joko se haetaan suojamaasta tai jostain.
99T-museopeli
Re: saab 9-5 sid modaus
Ei tarvitse, toimii ilmankin. ECU tottakai tarvitsee maan mutta CAN-liikenne ei tarvitse. L ja H riittää, differentiaalinen signaali.Passi kirjoitti:Ehkä joku kerennyt jo vastata, mutta kyllä se GND:n tarvitsee.sero kirjoitti:D9:lle ei tosiaan tule kuin can high ja -low. Ei kai se muuta tarviikkaa kun penkissä fläshää?
Joko se haetaan suojamaasta tai jostain.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: saab 9-5 sid modaus
Omat kokemukset olleet että tarvitsee silti GND:n jotakin kautta. Jos on esim. isoloitu toisen pään lähtö niin ei ole tykännyt toimia. Nyt kun tarkemmin mietin niin LON:eja ja RS485:sia tullut eteen, ei CAN:ia. Periaatteessahan se voi noilla diffis-signaaleillakin sen 0-kohdan biasoida, mutta en ole käytännössä tätä nähnyt tapahtuvan.jcarlson kirjoitti:Ei tarvitse, toimii ilmankin. ECU tottakai tarvitsee maan mutta CAN-liikenne ei tarvitse. L ja H riittää, differentiaalinen signaali.Passi kirjoitti:Ehkä joku kerennyt jo vastata, mutta kyllä se GND:n tarvitsee.sero kirjoitti:D9:lle ei tosiaan tule kuin can high ja -low. Ei kai se muuta tarviikkaa kun penkissä fläshää?
Joko se haetaan suojamaasta tai jostain.
Mutta kunhan toimii niin hyvä on.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
99T-museopeli
Re: saab 9-5 sid modaus
Yksi omakohtainen kokemus lisää: toimii ilman groundia canusbissa
Jessss!! Bini tuli nätisti ulos, kävin tänään ostamassa uuden kolvin ja uusia D9 liittimiä (edelliset oli leikattu vanhoista printterijohdoista, vanha kolvi sota-aikainen). Häiriö oli siis tuossa D9-liittimessä. Onneks ei tullu lähetettyä mitää lawicel-shoppii.
Nyt on hyvä fiilis
! Kiitokset pulmaa kanssapohtineille!
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Jessss!! Bini tuli nätisti ulos, kävin tänään ostamassa uuden kolvin ja uusia D9 liittimiä (edelliset oli leikattu vanhoista printterijohdoista, vanha kolvi sota-aikainen). Häiriö oli siis tuossa D9-liittimessä. Onneks ei tullu lähetettyä mitää lawicel-shoppii.
Nyt on hyvä fiilis
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: saab 9-5 sid modaus
0-kohdan (nolla, GND) biasointiin itseasiassa tarvitaan terminointivastus. En ole nyt satavarma koska aikaisemmin ei ole tarvinnut miettiä (GND:t yhdessä), mutta tuon vastuksen avullahan se jännite-ero saadaan aikaiseksi.georgahti kirjoitti:?Passi kirjoitti:...Periaatteessahan se voi noilla diffis-signaaleillakin sen 0-kohdan biasoida,johtusko se siitä että tuossa käytännössä vaan vertaillaan jännite-eroa H ja L karvojen välillä? tällä haetaan sitä, että kun häiriötä tulee tuohon fyysiseen siirtotiehen, niin se tulee molempiin johtimiin eikä signaali vääristy sen vuoksi, että se muuttuu suhteessa maa-tasoon.Passi kirjoitti:mutta en ole käytännössä tätä nähnyt tapahtuvan..
ero 485:een lienee sitten vähän ylempänä OSI-taulukkoa..?
joku viisaampi ojentakoon meitä..
Esim: http://www.analog.com/static/imported-f ... AN-960.pdf
Jos on täysin isoloitu ympäristä (esim. patteri + läppäri) ja terminointivastuksen yli vaikuttaa esim. 5Volttia, niin driver piiri näkee +/- 5V vaihtelua. Tarvittava virta kulkee tuon vastuksen kautta, ei GND:tä pitkin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
RS485 itsessäänhän on half-duplex HW-rajapinta. Tätä Hw-rajapintaa käytetään sitten esim. CAN:ssa tai LON:ssa. CAN/LON protokollan pitää vain osata hoitaa suunnanvaihtopinnin ohjaus RS485-HW-piirille.
Joskus tutkin tuota CAN:ia ja ajuripiiri oli spesifisesti tehty CAN:lle mutta taisi käytännössä olla ihan RS485-lutikka. CAN-protokollapiiri sitten on vielä erikseen. Eli juu, ero RS485:seen taso osi-taulukossa.
Opinpahan taas itsekkin uutta.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
99T-museopeli
Re: saab 9-5 sid modaus
Joo, Trionicin sisällä on 120 Ohm CAN-terminointivastus. Ei tarvitse groundia tai toista terminaattoria ainakaan sen pituisilla kaapeleilla mitä itse olen käyttänyt (alle puolisen metriä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: saab 9-5 sid modaus
Tänään sain sit uuen softan fläshättyä boksii, sellasta mukavaa ~0.8-0.9 bar ahtopainetta näytti mitä vähän pääsin testaamaan
. Mutta miksi ei näy OBDII-info sidissä vaikka on rasti ruudussa "software open"?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: saab 9-5 sid modaus
No nyt näkyy
. Liekkö liian vanha ohjelma vai missä vika kun ei näytä startatessa moottorin lämpötilaa ja starttaamiseen kulunutta aikaa?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929