saab 9-5 sid modaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja sero »

Ajurit on jotkut ehkä vähän vanhemmat, mackan oli postannu ne ecuprojectissa tämän vuoden puolella kuitenkin.
Hemmetti vieköön, sattuuko kellään etelä-savon alueella olemaan canusbia? Jos on niin yv:tä kehiin.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja aero »

sero kirjoitti:Kokeilin T7flasheria kans mut ei pelannu. Ennen kun avaan sen kotelon, niin onko liian iso virta kannettavan akkulaturissa 16V 4,5A jos pöydällä flashaa?
Kaikki hakkurit ei anna kunnolla sähköä ulos ilman kuormaa, joten kannattaa varmistaa että sähköä on oikeasti tarjolla, kun käytetään alle 10% reservistä. Keinokuormalla voi helpottaa, jos siitä on kiinni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja sero »

Muuntaja ja ecu lämpenee, eiköhän siellä virtaa kulje. Sähkökynällä mittailin yli 12V joka johdosta. Viimeisenä keinona kokeilen vielä asentaa ajurit ja ohjelmat toiselle koneelle. Tuo vista+norton combo säestää ihan omiaan, mm. poisti saabopenprogin .exe tiedoston kun sitä koitti käynnistää. Tulkitsivat ohjelman vaaralliseksi ja poisti sen ilmoittamatta juuri mitään :lol:

Eikö kellään canusbia etelä-savossa?

E2: mittasin jännitteet kun virtalähde oli kytkettynä ecuun, semmoinen 15,5V eculle tulee
Viimeksi muokannut sero, Ma Maalis 01, 2010 21:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja sero »

Tuli vaan mieleen, kun autossa koitin ottaa yhteyttä ecuun, niin virrat kääntäessä päälle alkoi puhallin heti huutamaan. Johdot olivat paikoillaan, mutta en ollut antanut millekkään ohjelmalle mitään komentoja vielä. Normaalia?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole normaalia, oisko se CANUSB hajalla ja työntää kokoajan jotain sontaa niin kovasti sinne CAN-väylään että DICE ei johdot paikallan löydä Trioniccia ja flektit alkaa huutaa. Samasta syystä ei lähtenyt käyntiin kun TWICE ja Trionic ei päässeet kommunikaatioon ja ajonesto jäi päälle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja sero »

Kiitoksia. Seuraavaks postia lawicel-shoppii, toivottavasti eivät oo täysiä kusipäitä. Ei varmaankaan oo olemassa mitää kotikonsteja millä tuon todistas et ei toimi?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja Passi »

sero kirjoitti:D9:lle ei tosiaan tule kuin can high ja -low. Ei kai se muuta tarviikkaa kun penkissä fläshää?
Ehkä joku kerennyt jo vastata, mutta kyllä se GND:n tarvitsee.

Joko se haetaan suojamaasta tai jostain.
99T-museopeli
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Passi kirjoitti:
sero kirjoitti:D9:lle ei tosiaan tule kuin can high ja -low. Ei kai se muuta tarviikkaa kun penkissä fläshää?
Ehkä joku kerennyt jo vastata, mutta kyllä se GND:n tarvitsee.

Joko se haetaan suojamaasta tai jostain.
Ei tarvitse, toimii ilmankin. ECU tottakai tarvitsee maan mutta CAN-liikenne ei tarvitse. L ja H riittää, differentiaalinen signaali.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja Passi »

jcarlson kirjoitti:
Passi kirjoitti:
sero kirjoitti:D9:lle ei tosiaan tule kuin can high ja -low. Ei kai se muuta tarviikkaa kun penkissä fläshää?
Ehkä joku kerennyt jo vastata, mutta kyllä se GND:n tarvitsee.

Joko se haetaan suojamaasta tai jostain.
Ei tarvitse, toimii ilmankin. ECU tottakai tarvitsee maan mutta CAN-liikenne ei tarvitse. L ja H riittää, differentiaalinen signaali.
Omat kokemukset olleet että tarvitsee silti GND:n jotakin kautta. Jos on esim. isoloitu toisen pään lähtö niin ei ole tykännyt toimia. Nyt kun tarkemmin mietin niin LON:eja ja RS485:sia tullut eteen, ei CAN:ia. Periaatteessahan se voi noilla diffis-signaaleillakin sen 0-kohdan biasoida, mutta en ole käytännössä tätä nähnyt tapahtuvan.

Mutta kunhan toimii niin hyvä on. :)
99T-museopeli
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja sero »

Yksi omakohtainen kokemus lisää: toimii ilman groundia canusbissa :mrgreen:
Jessss!! Bini tuli nätisti ulos, kävin tänään ostamassa uuden kolvin ja uusia D9 liittimiä (edelliset oli leikattu vanhoista printterijohdoista, vanha kolvi sota-aikainen). Häiriö oli siis tuossa D9-liittimessä. Onneks ei tullu lähetettyä mitää lawicel-shoppii.
Nyt on hyvä fiilis :lol: ! Kiitokset pulmaa kanssapohtineille!
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja Passi »

georgahti kirjoitti:
Passi kirjoitti:...Periaatteessahan se voi noilla diffis-signaaleillakin sen 0-kohdan biasoida,
?
Passi kirjoitti:mutta en ole käytännössä tätä nähnyt tapahtuvan..
johtusko se siitä että tuossa käytännössä vaan vertaillaan jännite-eroa H ja L karvojen välillä? tällä haetaan sitä, että kun häiriötä tulee tuohon fyysiseen siirtotiehen, niin se tulee molempiin johtimiin eikä signaali vääristy sen vuoksi, että se muuttuu suhteessa maa-tasoon.

ero 485:een lienee sitten vähän ylempänä OSI-taulukkoa..?

joku viisaampi ojentakoon meitä.. :lol:
0-kohdan (nolla, GND) biasointiin itseasiassa tarvitaan terminointivastus. En ole nyt satavarma koska aikaisemmin ei ole tarvinnut miettiä (GND:t yhdessä), mutta tuon vastuksen avullahan se jännite-ero saadaan aikaiseksi.
Esim: http://www.analog.com/static/imported-f ... AN-960.pdf

Jos on täysin isoloitu ympäristä (esim. patteri + läppäri) ja terminointivastuksen yli vaikuttaa esim. 5Volttia, niin driver piiri näkee +/- 5V vaihtelua. Tarvittava virta kulkee tuon vastuksen kautta, ei GND:tä pitkin. :) Nopealla päättelyllä terminointivastusta ei lyhyellä matkalla välttämättä tarvitse kuin yhteen päähän.


RS485 itsessäänhän on half-duplex HW-rajapinta. Tätä Hw-rajapintaa käytetään sitten esim. CAN:ssa tai LON:ssa. CAN/LON protokollan pitää vain osata hoitaa suunnanvaihtopinnin ohjaus RS485-HW-piirille.

Joskus tutkin tuota CAN:ia ja ajuripiiri oli spesifisesti tehty CAN:lle mutta taisi käytännössä olla ihan RS485-lutikka. CAN-protokollapiiri sitten on vielä erikseen. Eli juu, ero RS485:seen taso osi-taulukossa.

Opinpahan taas itsekkin uutta. :)
99T-museopeli
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, Trionicin sisällä on 120 Ohm CAN-terminointivastus. Ei tarvitse groundia tai toista terminaattoria ainakaan sen pituisilla kaapeleilla mitä itse olen käyttänyt (alle puolisen metriä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja sero »

Tänään sain sit uuen softan fläshättyä boksii, sellasta mukavaa ~0.8-0.9 bar ahtopainetta näytti mitä vähän pääsin testaamaan :). Mutta miksi ei näy OBDII-info sidissä vaikka on rasti ruudussa "software open"?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja Pola »

Pitää painaa jarruu samal ku painat plussaa ja miiinusta :)
#3272
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: saab 9-5 sid modaus

Viesti Kirjoittaja sero »

No nyt näkyy :). Liekkö liian vanha ohjelma vai missä vika kun ei näytä startatessa moottorin lämpötilaa ja starttaamiseen kulunutta aikaa?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Vastaa Viestiin