Turbosta ja sen vaihdosta
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Garretin ongelma on kestävyys. Käytöstä ja tuurista riipuuen se kestää 70-270 tkm. Vakiopaineilla (<0,8 bar) Mitsu kestää yhtä pitkään kuin auto muutenkin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Eli tuosta voisi päätellä että oikea vastaus aiempaan kysymykseni on: "Lataa uusi softa sisään ja aja nykyisellä Garrettilla siihen asti kun se poksahtaa, ja laita sen jälkeen Mitsu tilalle uuden softan kera."
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Mun mielestä periaatteessa justiinsa noin. Tosin se lopullinen poksahdus saattaa lopettaa matkanteon lyhyeenkin, itse pääsin nilkuttamaan muutaman kymmenen kilsaa määränpäähän.Wifferi kirjoitti:Eli tuosta voisi päätellä että oikea vastaus aiempaan kysymykseni on: "Lataa uusi softa sisään ja aja nykyisellä Garrettilla siihen asti kun se poksahtaa, ja laita sen jälkeen Mitsu tilalle uuden softan kera."
Mutta Garrettin yleiskunnon tsekkaaminenkaan ei ole paha rasti:
3 mutteria auki ja downpipe hiukka syrjään ahtimesta. Sitten sormikopelolla heiluttamaan ahtimen akselia. Jos hölkkäsee millitolkulla perstuntumalta, niin unohda ainakin softapäivitys
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Jos Mitsu -projektissa käyttää Speedpartsin (sama mitä PCS myy) GT17 => TD04 muunnosasennussettiä, kannattaa etukäteen kattoa, että kaikki banjotiivisteet on ok! Ostamassani sarjassa osa banjotiivisteistä oli liian paksuja eivätkä tiivistäneet vesiletkujen banjoilla turbon päässä. Tuli vedet lattialle ja lisää askartelua.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Nyt kehiin hyviä vinkkejä, miten konetta voi pyörittää startilla sen käynnistymättä? Mitä sulakkeita irti? Bensapumppu? Onko asentoanturilla sulaketta?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
DI-kasetin päästä vain liitin irti. Bensapumpun sulake kannattaa myös irrottaa, niin ei työnnä turhaan bensaa sisään.sero kirjoitti:Nyt kehiin hyviä vinkkejä, miten konetta voi pyörittää startilla sen käynnistymättä? Mitä sulakkeita irti? Bensapumppu? Onko asentoanturilla sulaketta?
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Kiitos. Mikä on sulakkeen numero? Vai lukeeko kotelossa?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
En tiedä 9-5:n numeroa, mutta pitäisi lukea suojakannessa.sero kirjoitti:Kiitos. Mikä on sulakkeen numero? Vai lukeeko kotelossa?
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Olikohan 19 ja lukeehan se kotelon kannessasero kirjoitti:Kiitos. Mikä on sulakkeen numero? Vai lukeeko kotelossa?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Nonii, nyt on turbo hilppeineen kasassa ja nesteet/öljyt sisässä. Auto otetaan alas pukilta ja testilenkit ajetaan huomenna kunhan saan elvytetyn ecun postissa. Hintaa LPT --> Aero konversiolle tuli kaiken kaikkiaan 830e, käyttäen alkuperäisiä vesi- ja öljyletkuja. Hinta sisältää myös uuden ecun (purkaamolta), sekä ohjelmapäivityksen aeroksi. Aikaa kului 3vk, turbo saapui 7.6 ja huomenna baanalle. Kiitos avusta foorumi ja saabistit!
Minkälainen sisäänajo mitsulle pitäisi tehdä? Öljynpaineet nostetaan ennen ekaa käynnistystä, mites sen jälkeen?
Minkälainen sisäänajo mitsulle pitäisi tehdä? Öljynpaineet nostetaan ennen ekaa käynnistystä, mites sen jälkeen?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Ahdin ei tarvitse minkäänlaista sisäänajoa eli kovaa ajoa heti vaan koneen lämmettyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Katsot vaan ennen ajoon lähtöä, että ne pysyy kanssa sisälläsero kirjoitti:Nonii, nyt on turbo hilppeineen kasassa ja nesteet/öljyt sisässä.
Omassa autossa on Mitsu ehtinyt pyöriä vasta pikkupätkiä ja softan kanssa ollut säätöä, mutta huomenna edessä sitten noin 1000km pyrähdys, jonka aikana jo näkee, miten tuo toimii.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Ainakaan paikallinen turbohuolto ei suostu edes korjaamaan GT17-ahtimia, koska ne on niin heikkoja. Asentaja sanoi että akseli saattaa mennä kieroksi kiristyksen yhteydessä ja vielä pitäisi voida antaa takuu ahtimelle. Hän ei siis tee niitä, kun ei voi varmuudella luvata kunnostetun ahtimen myös kestävän.Wifferi kirjoitti:Lähinnä ajoin takaa sitä että jos on edullisempaa tehdä perushuolto olemassa olevaan Garrettiin kuin hankkia kunnostettu Mitsu, niin minulle kyllä riittää se mitä kaksilitraisesta myllystä ja G17 puhaltimesta saa irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Joo, ei ihan näin helpolla päästä. Semmonen vika on et kun painaa pedaalin pohjaan niin paineet piikkaa ~1,5bar tai vähän ylikin, jonka jälkeen asettuu ~0,9baariin. Paska hukkaportti/liian korkea peruspaine? Ei löytynyt tarpeeksi tarkkaa mittaria peruspaineen säätöön mutta PITÄISI olla vähän alle 0,5bar. Hukkaportti ei kyllä aluksi meinannut toimia koska tanko on aavistuksen vääntynyt. Ensimmäisen aukeamisen jälkeen toiminta muuttui jouhevammaksi.
Hmm, Amul oli 12xx, MissFire:a syntyi luonnollisesti aina kun ahdot kävivät taivaissa, muuten normaali. Ahtopaineitakin kerkesi adaptoimaan -0,04bar.
Muuten mitä testasin niin löylyä kyllä riitti, vähän eri meininki kun GT17 + steg 1. Kirmaus jatkuu myös paljon pidempään, garretti hyyti jo 4krpm jälkeen. Suosittelen, naama on vieläkin kuin naantalin aurinko!!
Hmm, Amul oli 12xx, MissFire:a syntyi luonnollisesti aina kun ahdot kävivät taivaissa, muuten normaali. Ahtopaineitakin kerkesi adaptoimaan -0,04bar.
Muuten mitä testasin niin löylyä kyllä riitti, vähän eri meininki kun GT17 + steg 1. Kirmaus jatkuu myös paljon pidempään, garretti hyyti jo 4krpm jälkeen. Suosittelen, naama on vieläkin kuin naantalin aurinko!!
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Amul 12xx on aika korkea, kokeilisin mieluusti heti toisella massamittarilla ainakin jos amul oli selvästi pienempi vanhalla softalla mutta vika voi olla myös lambdassa tai ilmavuodossa läpän jälkeen.
Piikkaus on suht normaalia ainakin ennen adaptaatiota. Aika tyypillistä tosin aina 15T + stage kokoonpanolle että kierroksilta polkaistessa piikkaa aika paljonkin.
Misfireä syntyy myös herkästi kun Amul on aiheettomasti iso -> vetää ahdoilla ylirikkaalle.
Mutta hieno homma että kokonaisuutena pelaa ja ECU:kin on taas elävien kirjoissa.
Piikkaus on suht normaalia ainakin ennen adaptaatiota. Aika tyypillistä tosin aina 15T + stage kokoonpanolle että kierroksilta polkaistessa piikkaa aika paljonkin.
Misfireä syntyy myös herkästi kun Amul on aiheettomasti iso -> vetää ahdoilla ylirikkaalle.
Mutta hieno homma että kokonaisuutena pelaa ja ECU:kin on taas elävien kirjoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com