Turbosta ja sen vaihdosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Garretin ongelma on kestävyys. Käytöstä ja tuurista riipuuen se kestää 70-270 tkm. Vakiopaineilla (<0,8 bar) Mitsu kestää yhtä pitkään kuin auto muutenkin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Eli tuosta voisi päätellä että oikea vastaus aiempaan kysymykseni on: "Lataa uusi softa sisään ja aja nykyisellä Garrettilla siihen asti kun se poksahtaa, ja laita sen jälkeen Mitsu tilalle uuden softan kera."
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Wifferi kirjoitti:Eli tuosta voisi päätellä että oikea vastaus aiempaan kysymykseni on: "Lataa uusi softa sisään ja aja nykyisellä Garrettilla siihen asti kun se poksahtaa, ja laita sen jälkeen Mitsu tilalle uuden softan kera."
Mun mielestä periaatteessa justiinsa noin. Tosin se lopullinen poksahdus saattaa lopettaa matkanteon lyhyeenkin, itse pääsin nilkuttamaan muutaman kymmenen kilsaa määränpäähän.

Mutta Garrettin yleiskunnon tsekkaaminenkaan ei ole paha rasti:
3 mutteria auki ja downpipe hiukka syrjään ahtimesta. Sitten sormikopelolla heiluttamaan ahtimen akselia. Jos hölkkäsee millitolkulla perstuntumalta, niin unohda ainakin softapäivitys :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Jos Mitsu -projektissa käyttää Speedpartsin (sama mitä PCS myy) GT17 => TD04 muunnosasennussettiä, kannattaa etukäteen kattoa, että kaikki banjotiivisteet on ok! Ostamassani sarjassa osa banjotiivisteistä oli liian paksuja eivätkä tiivistäneet vesiletkujen banjoilla turbon päässä. Tuli vedet lattialle ja lisää askartelua.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Nyt kehiin hyviä vinkkejä, miten konetta voi pyörittää startilla sen käynnistymättä? Mitä sulakkeita irti? Bensapumppu? Onko asentoanturilla sulaketta?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

sero kirjoitti:Nyt kehiin hyviä vinkkejä, miten konetta voi pyörittää startilla sen käynnistymättä? Mitä sulakkeita irti? Bensapumppu? Onko asentoanturilla sulaketta?
DI-kasetin päästä vain liitin irti. Bensapumpun sulake kannattaa myös irrottaa, niin ei työnnä turhaan bensaa sisään.
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Kiitos. Mikä on sulakkeen numero? Vai lukeeko kotelossa?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

sero kirjoitti:Kiitos. Mikä on sulakkeen numero? Vai lukeeko kotelossa?
En tiedä 9-5:n numeroa, mutta pitäisi lukea suojakannessa.
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

sero kirjoitti:Kiitos. Mikä on sulakkeen numero? Vai lukeeko kotelossa?
Olikohan 19 ja lukeehan se kotelon kannessa
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Nonii, nyt on turbo hilppeineen kasassa ja nesteet/öljyt sisässä. Auto otetaan alas pukilta ja testilenkit ajetaan huomenna kunhan saan elvytetyn ecun postissa. :) Hintaa LPT --> Aero konversiolle tuli kaiken kaikkiaan 830e, käyttäen alkuperäisiä vesi- ja öljyletkuja. Hinta sisältää myös uuden ecun (purkaamolta), sekä ohjelmapäivityksen aeroksi. Aikaa kului 3vk, turbo saapui 7.6 ja huomenna baanalle. Kiitos avusta foorumi ja saabistit!

Minkälainen sisäänajo mitsulle pitäisi tehdä? Öljynpaineet nostetaan ennen ekaa käynnistystä, mites sen jälkeen?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahdin ei tarvitse minkäänlaista sisäänajoa eli kovaa ajoa heti vaan koneen lämmettyä. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

sero kirjoitti:Nonii, nyt on turbo hilppeineen kasassa ja nesteet/öljyt sisässä.
Katsot vaan ennen ajoon lähtöä, että ne pysyy kanssa sisällä :)

Omassa autossa on Mitsu ehtinyt pyöriä vasta pikkupätkiä ja softan kanssa ollut säätöä, mutta huomenna edessä sitten noin 1000km pyrähdys, jonka aikana jo näkee, miten tuo toimii.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Wifferi kirjoitti:Lähinnä ajoin takaa sitä että jos on edullisempaa tehdä perushuolto olemassa olevaan Garrettiin kuin hankkia kunnostettu Mitsu, niin minulle kyllä riittää se mitä kaksilitraisesta myllystä ja G17 puhaltimesta saa irti.
Ainakaan paikallinen turbohuolto ei suostu edes korjaamaan GT17-ahtimia, koska ne on niin heikkoja. Asentaja sanoi että akseli saattaa mennä kieroksi kiristyksen yhteydessä ja vielä pitäisi voida antaa takuu ahtimelle. Hän ei siis tee niitä, kun ei voi varmuudella luvata kunnostetun ahtimen myös kestävän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Joo, ei ihan näin helpolla päästä. Semmonen vika on et kun painaa pedaalin pohjaan niin paineet piikkaa ~1,5bar tai vähän ylikin, jonka jälkeen asettuu ~0,9baariin. Paska hukkaportti/liian korkea peruspaine? Ei löytynyt tarpeeksi tarkkaa mittaria peruspaineen säätöön mutta PITÄISI olla vähän alle 0,5bar. Hukkaportti ei kyllä aluksi meinannut toimia koska tanko on aavistuksen vääntynyt. Ensimmäisen aukeamisen jälkeen toiminta muuttui jouhevammaksi.

Hmm, Amul oli 12xx, MissFire:a syntyi luonnollisesti aina kun ahdot kävivät taivaissa, muuten normaali. Ahtopaineitakin kerkesi adaptoimaan -0,04bar.

Muuten mitä testasin niin löylyä kyllä riitti, vähän eri meininki kun GT17 + steg 1. Kirmaus jatkuu myös paljon pidempään, garretti hyyti jo 4krpm jälkeen. :lol: Suosittelen, naama on vieläkin kuin naantalin aurinko!! :mrgreen:
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Amul 12xx on aika korkea, kokeilisin mieluusti heti toisella massamittarilla ainakin jos amul oli selvästi pienempi vanhalla softalla mutta vika voi olla myös lambdassa tai ilmavuodossa läpän jälkeen.

Piikkaus on suht normaalia ainakin ennen adaptaatiota. Aika tyypillistä tosin aina 15T + stage kokoonpanolle että kierroksilta polkaistessa piikkaa aika paljonkin.

Misfireä syntyy myös herkästi kun Amul on aiheettomasti iso -> vetää ahdoilla ylirikkaalle.

Mutta hieno homma että kokonaisuutena pelaa ja ECU:kin on taas elävien kirjoissa. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin