Turbosta ja sen vaihdosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

Vanhalla softalla oli Aamuulit siellä 800 kieppeillä. En oikein usko että läpän jälkeen olisi ilmavuotoa, kun en oli sinne koskenut. Yhden ilmavuodon paikkasin kun bypassin putken ja imukurkun väliin laitoin 2 tiivistettä, jolloin liitoksesta tuli tiivis.

Entäs lämpeneminen sammuttamisen jälkeen, onko normaalia? Tair kohoaa noin 70 asteeseen ja imukurkku sekä paineputki ovat todella kuumia. Jäähdyttelin autoa aika paljonkin ennen sammuttamista, kaupunkiajossa ahtoilman lämpötila on noin 45 astetta.

Niin on, OG:lla ajelu on ihan kivaa mutta ei femman voittanutta! :)
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Täysin normaalia on tuo heat soak sammutettuna.. Amul 800 pikkuisen korkeahko sekin kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti: Piikkaus on suht normaalia ainakin ennen adaptaatiota. Aika tyypillistä tosin aina 15T + stage kokoonpanolle että kierroksilta polkaistessa piikkaa aika paljonkin.
Itse olen ihmetellyt ahtojen jotenkin mietoa nousua. Aivan sama miten polkee, niin ahtopainemittarin neula ei värähdäkään yli 1,1 barin.
Tosin tuo mittari näyttää tyhjäkäynnillä -0,8 bar vähintään.

Tuollaisen ripeän täyskaasuvedon jälkeen, mitä nyt maantiellä rekkaletka vaatii, niin kaasua löysätessä auto vielä himppasen hyökkää :? Mielestäni ahdot ei silloinkaan piikkaa.
Ois mukava tietää, että onko motissa kaikki hummat kotona, mutta mites sen varmistaa ilman dynokäyntiä? Ehtisitkö joskus persdynon kanssa koikalle :mrgreen:
SID info tietty ois iso apu, mutta softapuukotuksessa menee kaiketi mahdollisuus reklamoida Maptunia ongelmatilanteissa :(

Kärryhän on tuo sigun -98 2,3lpt 170 heppainen, johon ympätty:

Aeron Mitsu <-06
Aeron cobra <-06
3" downpipe 200cell kisakatilla + Simons 2,5" catback
3,5 bar bensaregu
Vakio IC mutta ei ilmastointia haittaamassa 8)
Maptun stage 4 softa
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä kai sen SID Infon voi päälle turvallisesti pistää.. Jos tulee jotain ongelmia purkin kanssa että se pitäisi lähettää sinne niin palauttaa muokkaamattoman Maptun-softan eikä siellä huomata yhtään mitään. :)

Sillä sen parhaiten näkee antaako softa sen mitä on tekijä ajatellut. Persdynolla on kovin hankala mitään sanoa.. 1,1 bar kuulostaa kyllä kovin pieneltä stage neloseksi mutta mittareita on monenlaisia. Tyhjäkäynnillä normi alipaine manuaalissa lienee jossain 35KPa tienoilla eli -0,65 bar.

Eipä toisaalta 285hv/440Nm kohtalaisen hyvin virtaavalla paketilla kauheasti yli 1,1 bar tarvitsekkaan 2,3-litraisessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Kyllä kai sen SID Infon voi päälle turvallisesti pistää.. Jos tulee jotain ongelmia purkin kanssa että se pitäisi lähettää sinne niin palauttaa muokkaamattoman Maptun-softan eikä siellä huomata yhtään mitään. :)
Totta, mutta kun ei ole infoa käytössä, niin ei ole tullut hommattua SID:iä, josta sais jotain selvääkin :roll:
jcarlson kirjoitti: Sillä sen parhaiten näkee antaako softa sen mitä on tekijä ajatellut. Persdynolla on kovin hankala mitään sanoa.. 1,1 bar kuulostaa kyllä kovin pieneltä stage neloseksi mutta mittareita on monenlaisia. Tyhjäkäynnillä normi alipaine manuaalissa lienee jossain 35KPa tienoilla eli -0,65 bar.

Eipä toisaalta 285hv/440Nm kohtalaisen hyvin virtaavalla paketilla kauheasti yli 1,1 bar tarvitsekkaan 2,3-litraisessa.
Talven ajojen mummoadaptaatiolla koitin vetää 80-120 km/h kolmosella, Nokialaisen sisäinen gepsi+RaceChrono antoi parhaaksi ajaksi 4,2 sekuntia. Ei oikein vakuuta.
Noksun gepsi nyt on sieltä pakarasta, mutta muutakaan faktaa ei ole. Mummokyytien takia ahtopaine ei kyseisissä vedoissa kyllä noussut edes 1,0 bariin.

Tarvii varmaan ostaa pikseleitä sidiin piakkoin :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Piikkaus on suht normaalia ainakin ennen adaptaatiota. Aika tyypillistä tosin aina 15T + stage kokoonpanolle että kierroksilta polkaistessa piikkaa aika paljonkin.

Misfireä syntyy myös herkästi kun Amul on aiheettomasti iso -> vetää ahdoilla ylirikkaalle.
Eilen adaptoin 15T + mackanin softa (sytkä vanhasta tehdasviristä) systeemiä välillä Helsinski - Kemijärvi. Ekat 500km keräili nakuja aika paljon (33), piikkaili jonkun verran ja tuli sinne muutama Mifikin. Sitten se loppu ja alkoi arvot oleen kohdallaan. By-passin kans tuppaa oleen jotain ongelmaa eli sen ohjaus ei ihan toimi vaika kokeilin toista magneettiventtiliä. Ite By-pass (uudempi orkkismalli) toimii pumpulla kokeillen, mutta voihan siinä jotain häikkääkin olla.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja sero »

^ Parempaan suuntaan!

Mites jos testaan sen peruspaineen yhdistämällä kompressorikotelon nipan letkulla hukkaportin nippaan, niin tarvitseeko ohessa tehdä muita operaatioita vai riittääkö aukijäävien letkujen tukkiminen?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Rafu »

http://www.youtube.com/watch?v=UohUlRK00PY

Jokohan tuo on vaihtokunnossa.. :roll:
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omasta porsi sitten turbo lomareissun loppuvaiheessa. Laitoin tuon käytetyn GT17-ahtimen viimekesänä. Se oli lähes välyksetön ja toimi oikein hyvin, kunnes Imatralta kotia päin olin kiihdyttämässä valtatielle kiihdytyskaistaa. Vedot vaan hyytyi ja auto nyki, eikä kierrokset nousseet. Vaihto 3-> 5 vaihteelle ei tuonut helpotusta kiihtyvyyteen. No sain auton kuitenkin matkavauhtiin kevyellä kaasujalalla. Matkan varrella tsekkasin nesteet ja kaikki oli ok, kulkupuoli vaan oli nykivää isommalla kaasun asennolla. Perhe kyydissä ja tavaraa jokapaikka täynnä, onneksi auto ei porsinut kesken reissun tuon pahemmin. Päästiin kotia turvallisesti.

Eilen sitten (seuraavana päivänä) kokeilin yksin, että mikäs tätä nyt riivaa. Ahdin kuulosti lähinnä jänisräikältä taajamavauhdeissa. Karmea savupilvi valtatielle kaasuttaessa. Selevä. Auto pajalle ja hommaamaan ahdinta. Ensin netistä kahtelin ja foorumilta. Sitten soitto paikalliseen turbohuoltoon. Sainkin tietää, että hyllyssä uusi GT17 hintaa 800€ tai tilaamalla Aero-malliin kuuluva Mitsubishi seuraavaksi päiväksi, eli tänäaamuksi (vieläpä lauantai) 930euroa. No tuon jälkimmäisen sitten tilasin ja tänään ruuvasin ihan tuliterän Mitsun pakosarjan jatkeeksi. Mitsun ahtimien hintoihin on kuulemma tullut korjausta, koska Turbotekniikka saa nykyisin Mitsutkin suoraan tehtaalta, joten Euroopassa ollut välikäsi ei enää kisko hintoja niin ylös. Viimevuonna hinta olisi ollut satoja euroja kalliimpi.

tässä linkissä Turbotekniikan jälleenmyyjät

Tässä pari fotoa vanhasta ahtimesta.

Kuva

Kuva

ps. purin vanhan ahtimen palasiksi. Kompuran puoleisessa laakerissa oli sivusuunnassa välystä noin 2-3mm. Turbiinin puolella joitakin kymmenyksiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos tuo Mertmin ahdin on se minun ex-femmastani peräisin oleva niin se tuli todettua sököksi jo 5 vuotta sitten, ja itse vaihdoin silloin Mitsun tilalle. Silloin pölläytteli kylmänä kylmäkäynnistyksien yhteydessä ja siinä oli normaalia isompi välys (kone tuli täysrempattua joten tuo ahdin oli silloin ainoa mahdollinen öljynkulutuksen ja pölläyttelyn aiheuttaja, ja pystysuuntaista välystä oli ainakin omasta mielestäni liikaa).
Jos on sama ahdin niin ihmeen kauan se kestikin.
STCS:n kautta ostin uuden Mitsun hintaan 3000kr, tosin se saattoi olla hyvin tehty (siis hyvin Mitsuksi naamioitu) kiinakopiokin. Niitä näkyy kaupattavan siellä forumilla siloin tällöin about noihin hintoihin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuosta en tosiaan tiedä onko sama hyrrä, koska tuon turbon minulle antaneella kaverilla on käynyt käsissä näitä käytettyjä ahtimia useita. Öljyä ei tarvinnut lisätä 24tkm matkalla yhtään kunnes tuo turbo posahti laakista. Sitä en osaa sanoa onko T5 -koneen mäntien ansiota että savutusta ja öljynkulutusta ei ilmennyt ennen viimeistä niittiä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lehti
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Marras 23, 2009 17:38
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Lehti »

Mulla ois tossa yks uus td04hl15t mitsu, mistä mä nään onko kyseessä 06 aeron malli vai vanhempi malli? Toimisko toi mitenkä hyvin maptunin stage 3 kanssa ilman päivityksiä esim stage neloseks? Auto on 2002 2.0t
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Lehti kirjoitti:Mulla ois tossa yks uus td04hl15t mitsu, mistä mä nään onko kyseessä 06 aeron malli vai vanhempi malli? Toimisko toi mitenkä hyvin maptunin stage 3 kanssa ilman päivityksiä esim stage neloseks? Auto on 2002 2.0t
Katso vaikka Speedparts:n netti sivuilta kuvia tuosta vanhemmasta ja uudemmasta ahtimesta niin huomaat eron.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Lehti
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Marras 23, 2009 17:38
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Lehti »

Joo näyttäis olevan noitten speedpartsin kuvien perusteella toi uudempi, eli tarvii varmaan sen 06 aeron imuputken myös. Näyttäis tolla imupuolella mikä kuvista näkyy olevan eroo.
saabisti 9-5
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbosta ja sen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja saabisti 9-5 »

Morjesta!
Heitän kyssärin tänne kun en nopeasti katsottuna muuta löytäny!
Voisitteko jelppiä aloittelijaa mäessä! Garretti heitti savut ilmoille, joten mitsu-15T lähtee hankintaan! Miten saisin hieman piristystä -98vm 2.3t Saabiini? Ajattelin tilata bsr:ltä stage1, mutta pitääkö huomioida jotain muuta? Vai olisiko muita ehdotuksia? Etsi komento on myös ollut käytössä ahkerasti mutta suoraa vastausta en ole löytäny!
Joten jos pieni apu liikenisi aloittelijalle.
Kiitos!
Saab 9-3 1.8t Stg1 BP -08
Saab 9-5 Aero BP -02 (ex)
Saab 9-5 2.3t -98 (ex)
Saab 900T -87 (ex)
Vastaa Viestiin