Sytytys tulpat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Oletteko noudattaneet tuota 60 tkm tulppien vaihtoväli suositusta vai vaihdelleet tiiviimmin ? - 03 saabin viri dokumentti suosittaa NGK PFR 6 H-10 tulppia, jatketaanko niillä vai onko uusia suosituksia seitsemässä vuodessa ilmaantunut ? Autona tuo allekirjoituksen..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja tosu »

Itse olen vaihdellut ohjeen mukaan, eli noin 20 tkm välein. Autossa on tuo sama alkuperäinen (185 hv) virisarja kuin sinulla.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja tosu »

Wissin ohjeen. En tiedä olenko tulkinnut sitä oikein, mutta tuollainen teksti siellä ainakin lukee: Saabin määräaikaishuolto P1 / 50.000 km/ kohta 18 Sytytystulpat/ B205 virityssarjalla vaihtoväli 20.000 km. Tuohon 20 tkm on mennyt viime aikona noin 2 vuotta, joten ei ole kustannuksena ihan mahdoton vaikka liian usein vaihtaisikin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja tosu »

Tietysti uusin Wis on aina paras, mutta sinällään 2007 Wis riittäää minulle. Huollossa olen antanut tulpat vaihtaa kerran (silloin oli vielä 20 tkm vaihtoväli Metron mukaan oikea), lisäksi virin asennnuksen yhteydessä vuonna 2004. Vuoden 2005 lopulla se 104 euroa tulpista + 27 euroa sytytystulppien vaihdosta 70 tkm huoltolaskussa oli niin paljon, ettei enää toista kertaa ole siellä vaihdettu.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä kahdessa aerossa helposti kestänyt tuon 60t vaihtovälin. Osta itse tulpat huoltoon tai vaihda itse huollon jälkeen jos vaihtoväli tulee täyteen, huoltoon vain tieto että vaihdan itse tulpat.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja Termos »

tosu kirjoitti:Tietysti uusin Wis on aina paras, mutta sinällään 2007 Wis riittäää minulle. Huollossa olen antanut tulpat vaihtaa kerran (silloin oli vielä 20 tkm vaihtoväli Metron mukaan oikea), lisäksi virin asennnuksen yhteydessä vuonna 2004. Vuoden 2005 lopulla se 104 euroa tulpista + 27 euroa sytytystulppien vaihdosta 70 tkm huoltolaskussa oli niin paljon, ettei enää toista kertaa ole siellä vaihdettu.
104 euroa tulpista + 27 euroa sytytystulppien vaihdosta 8O

Mitvit, eihän tuossa ole järjen hiventäkään!
Miksi et vaihda itse tulppia?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja tosu »

Kannattaisikohan lukea koko viesti vai onko liian vaikeaa ymmärtää tekstiä?
tosu kirjoitti:Itse olen vaihdellut ohjeen mukaan, eli noin 20 tkm välein.
tosu kirjoitti:Huollossa olen antanut tulpat vaihtaa kerran
tosu kirjoitti:Vuoden 2005 lopulla se 104 euroa tulpista + 27 euroa sytytystulppien vaihdosta 70 tkm huoltolaskussa oli niin paljon, ettei enää toista kertaa ole siellä vaihdettu.
Pitäisikö vielä kerran toistaa varmuuden vuoksi, että vain kerran on vaihdettu huollon yhteydessä, muuten olen vaihtanut itse.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja sero »

Mikähän olisi fiksuin tulppavalinta my99 2.3t femmaan? Autoon on vaihdettu aeron turbo ja '08 aeron softa.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja Maikki »

sero: halpa ja hyvä NGK PCPR7ES-11 vaihtoväli 20tkm ja kalliimpi yhtä hyvä valinta NGK PFR6H-10 vaihtoväli 60tkm.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuukauden vanha ketju mutta haulla sattui silmään ja sen verran voisi lisätä että ne BCPR7ES-11:t (7 lämpöarvo) mielummin kuin 6 lämpöarvo jos autoa viritetty ja ahdot > 1 bar. Tehtaan virisarja vielä sen verran mieto että kutosetkin toimii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Toimii varmasti normaaliajossa ja -liikenteessä moitteettomasti. Mutta: erittäin laittomilla nopeuksilla pitkissä kiihdytyksissä, rata-ajossa tms. rääkissä seiskan tulpat osoittavat paremmuutensa eli teho korkeilla kierroksilla ei ihan yhtä herkästi laske nakutussäädön takia kun lämpökuorma kasvaa.

Vaihtovälin pituus kiinni viritysasteesta.. 20tkm menee yleensä kuparitulpilla hyvin, 270-280hv teholuokassa B235R koneella sopiva väli on lähempänä 10tkm.
Platinatulpista ko. viritysasteella tai korkeammalla ei hyviä kokemuksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mitenkäs pelkkä 7 ES ilman -11 loppua? Riittääkö, kun säätää kärkivälin 1.1mm? Ei muuten vaan ei ollut valtavissa valikoimissa paikallisessa liikkeessä oikeaa mallia.
9-5 Aero - 00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Julle kirjoitti:Mitenkäs pelkkä 7 ES ilman -11 loppua? Riittääkö, kun säätää kärkivälin 1.1mm? Ei muuten vaan ei ollut valtavissa valikoimissa paikallisessa liikkeessä oikeaa mallia.
Tehtaalla asetettua kärkiväliä lukuunottamatta sama tulppa kun -11.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5268
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sytytys tulpat

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

V.J.S kirjoitti:
Julle kirjoitti:Mitenkäs pelkkä 7 ES ilman -11 loppua? Riittääkö, kun säätää kärkivälin 1.1mm? Ei muuten vaan ei ollut valtavissa valikoimissa paikallisessa liikkeessä oikeaa mallia.
Tehtaalla asetettua kärkiväliä lukuunottamatta sama tulppa kun -11.
Ja -11:kin kannattaa tarkastaa, omalle kohdalle sattuneissa pahimmillaan usean kymmenyksen heittoja.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin