Sytytys tulpat
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Sytytys tulpat
Oletteko noudattaneet tuota 60 tkm tulppien vaihtoväli suositusta vai vaihdelleet tiiviimmin ? - 03 saabin viri dokumentti suosittaa NGK PFR 6 H-10 tulppia, jatketaanko niillä vai onko uusia suosituksia seitsemässä vuodessa ilmaantunut ? Autona tuo allekirjoituksen..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Sytytys tulpat
Itse olen vaihdellut ohjeen mukaan, eli noin 20 tkm välein. Autossa on tuo sama alkuperäinen (185 hv) virisarja kuin sinulla.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Sytytys tulpat
Wissin ohjeen. En tiedä olenko tulkinnut sitä oikein, mutta tuollainen teksti siellä ainakin lukee: Saabin määräaikaishuolto P1 / 50.000 km/ kohta 18 Sytytystulpat/ B205 virityssarjalla vaihtoväli 20.000 km. Tuohon 20 tkm on mennyt viime aikona noin 2 vuotta, joten ei ole kustannuksena ihan mahdoton vaikka liian usein vaihtaisikin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Sytytys tulpat
Tietysti uusin Wis on aina paras, mutta sinällään 2007 Wis riittäää minulle. Huollossa olen antanut tulpat vaihtaa kerran (silloin oli vielä 20 tkm vaihtoväli Metron mukaan oikea), lisäksi virin asennnuksen yhteydessä vuonna 2004. Vuoden 2005 lopulla se 104 euroa tulpista + 27 euroa sytytystulppien vaihdosta 70 tkm huoltolaskussa oli niin paljon, ettei enää toista kertaa ole siellä vaihdettu.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Sytytys tulpat
Itsellä kahdessa aerossa helposti kestänyt tuon 60t vaihtovälin. Osta itse tulpat huoltoon tai vaihda itse huollon jälkeen jos vaihtoväli tulee täyteen, huoltoon vain tieto että vaihdan itse tulpat.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Sytytys tulpat
104 euroa tulpista + 27 euroa sytytystulppien vaihdostatosu kirjoitti:Tietysti uusin Wis on aina paras, mutta sinällään 2007 Wis riittäää minulle. Huollossa olen antanut tulpat vaihtaa kerran (silloin oli vielä 20 tkm vaihtoväli Metron mukaan oikea), lisäksi virin asennnuksen yhteydessä vuonna 2004. Vuoden 2005 lopulla se 104 euroa tulpista + 27 euroa sytytystulppien vaihdosta 70 tkm huoltolaskussa oli niin paljon, ettei enää toista kertaa ole siellä vaihdettu.
Mitvit, eihän tuossa ole järjen hiventäkään!
Miksi et vaihda itse tulppia?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Sytytys tulpat
Kannattaisikohan lukea koko viesti vai onko liian vaikeaa ymmärtää tekstiä?
tosu kirjoitti:Itse olen vaihdellut ohjeen mukaan, eli noin 20 tkm välein.
tosu kirjoitti:Huollossa olen antanut tulpat vaihtaa kerran
Pitäisikö vielä kerran toistaa varmuuden vuoksi, että vain kerran on vaihdettu huollon yhteydessä, muuten olen vaihtanut itse.tosu kirjoitti:Vuoden 2005 lopulla se 104 euroa tulpista + 27 euroa sytytystulppien vaihdosta 70 tkm huoltolaskussa oli niin paljon, ettei enää toista kertaa ole siellä vaihdettu.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Sytytys tulpat
Mikähän olisi fiksuin tulppavalinta my99 2.3t femmaan? Autoon on vaihdettu aeron turbo ja '08 aeron softa.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Sytytys tulpat
sero: halpa ja hyvä NGK PCPR7ES-11 vaihtoväli 20tkm ja kalliimpi yhtä hyvä valinta NGK PFR6H-10 vaihtoväli 60tkm.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Sytytys tulpat
Kuukauden vanha ketju mutta haulla sattui silmään ja sen verran voisi lisätä että ne BCPR7ES-11:t (7 lämpöarvo) mielummin kuin 6 lämpöarvo jos autoa viritetty ja ahdot > 1 bar. Tehtaan virisarja vielä sen verran mieto että kutosetkin toimii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sytytys tulpat
Toimii varmasti normaaliajossa ja -liikenteessä moitteettomasti. Mutta: erittäin laittomilla nopeuksilla pitkissä kiihdytyksissä, rata-ajossa tms. rääkissä seiskan tulpat osoittavat paremmuutensa eli teho korkeilla kierroksilla ei ihan yhtä herkästi laske nakutussäädön takia kun lämpökuorma kasvaa.
Vaihtovälin pituus kiinni viritysasteesta.. 20tkm menee yleensä kuparitulpilla hyvin, 270-280hv teholuokassa B235R koneella sopiva väli on lähempänä 10tkm.
Platinatulpista ko. viritysasteella tai korkeammalla ei hyviä kokemuksia.
Vaihtovälin pituus kiinni viritysasteesta.. 20tkm menee yleensä kuparitulpilla hyvin, 270-280hv teholuokassa B235R koneella sopiva väli on lähempänä 10tkm.
Platinatulpista ko. viritysasteella tai korkeammalla ei hyviä kokemuksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sytytys tulpat
Mitenkäs pelkkä 7 ES ilman -11 loppua? Riittääkö, kun säätää kärkivälin 1.1mm? Ei muuten vaan ei ollut valtavissa valikoimissa paikallisessa liikkeessä oikeaa mallia.
9-5 Aero - 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sytytys tulpat
Tehtaalla asetettua kärkiväliä lukuunottamatta sama tulppa kun -11.Julle kirjoitti:Mitenkäs pelkkä 7 ES ilman -11 loppua? Riittääkö, kun säätää kärkivälin 1.1mm? Ei muuten vaan ei ollut valtavissa valikoimissa paikallisessa liikkeessä oikeaa mallia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Sytytys tulpat
Ja -11:kin kannattaa tarkastaa, omalle kohdalle sattuneissa pahimmillaan usean kymmenyksen heittoja.V.J.S kirjoitti:Tehtaalla asetettua kärkiväliä lukuunottamatta sama tulppa kun -11.Julle kirjoitti:Mitenkäs pelkkä 7 ES ilman -11 loppua? Riittääkö, kun säätää kärkivälin 1.1mm? Ei muuten vaan ei ollut valtavissa valikoimissa paikallisessa liikkeessä oikeaa mallia.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83