Jälkikäyttö
Re: Jälkikäyttö
Kun moottorin sammuttaa, loppuu turboahtimen painevoitelu ja öljy(n)jäähdytys.
Jos ahti on tässä tilanteessa punahehkuinen tai akseli kiertää 100.000rpm, niin ei hyvää tee.
Eli suomeksi, jos ajat esim. moottoritietä ja boostailet rekkojen ohi tms, niin ei kannata kyllä heti sieltä pois ajon jälkeen autoa sammuttaa.
Jos taasen siirryt pois motarilta, ajelet 5km taajamaa, valoja jne, niin voi auton sammuttaa saman tien koska suuresta kuormituksesta aiheutuva lämpö on kerennyt tasaantumaan ja siirtynyt jäähdytysnesteen kautta -> syylari -> taivaalle.
Turbon jälkilämmöt vaikuttavat kahdella tavalla. Jos turboahtimen jäähdytys lakkaa, saattaa akseli ylikuumentua ja tämän johdosta mennä kieroksi. Karrikoitu esimerkki on heittää punahehkuiselle pakosarjalle vettä. Toinen lämmön aiheuttama ongelma on öljyn koksaantuminen, eli tietyn asteinen palaminen. Koksaantunut öljy heikentää voitelua ja voi aiheuttaa myös laakereiden kiinni leikkaamisen.
Toinen (tai liekö kolmas) asia on moottorin sammuttaminen kun turbossa on paljon kierroksia, jokainen varmasti voi kuvitella mitä laakeripinnoille tapahtuu kun voitelu lakkaa kuormituksen aikana.
Jos ahti on tässä tilanteessa punahehkuinen tai akseli kiertää 100.000rpm, niin ei hyvää tee.
Eli suomeksi, jos ajat esim. moottoritietä ja boostailet rekkojen ohi tms, niin ei kannata kyllä heti sieltä pois ajon jälkeen autoa sammuttaa.
Jos taasen siirryt pois motarilta, ajelet 5km taajamaa, valoja jne, niin voi auton sammuttaa saman tien koska suuresta kuormituksesta aiheutuva lämpö on kerennyt tasaantumaan ja siirtynyt jäähdytysnesteen kautta -> syylari -> taivaalle.
Turbon jälkilämmöt vaikuttavat kahdella tavalla. Jos turboahtimen jäähdytys lakkaa, saattaa akseli ylikuumentua ja tämän johdosta mennä kieroksi. Karrikoitu esimerkki on heittää punahehkuiselle pakosarjalle vettä. Toinen lämmön aiheuttama ongelma on öljyn koksaantuminen, eli tietyn asteinen palaminen. Koksaantunut öljy heikentää voitelua ja voi aiheuttaa myös laakereiden kiinni leikkaamisen.
Toinen (tai liekö kolmas) asia on moottorin sammuttaminen kun turbossa on paljon kierroksia, jokainen varmasti voi kuvitella mitä laakeripinnoille tapahtuu kun voitelu lakkaa kuormituksen aikana.
99T-museopeli
Re: Jälkikäyttö
Mielestäni tämä on oikea toteamus.Passi kirjoitti: Toinen lämmön aiheuttama ongelma on öljyn koksaantuminen, eli tietyn asteinen palaminen. Koksaantunut öljy heikentää voitelua ja voi aiheuttaa myös laakereiden kiinni leikkaamisen.
Synteettiset öljyt yleensä kestävät enemmän lämpöä ja painetta esimerkiksi turbon akselia voitelevaa öljykalvoa kohden kuin taas semisynteettiset ja mineraaliöljyt nimetyssä järjestyksessä, synteettinen ei siis koksaannu yhtä helposti kuin nämä kaksi muuta mainittua ja voitelevaa öljytyyppiä tekevät.
Auton moottorissa olevan öljyn koksaaminen on pahasta sikäli, että öljy menettää voitelu ominaisuutensa ja mustuu (paskottuu) hetkessä. Toinen paha asia on, että tämä slagi (karsta) joka koksaantumisesta aiheutuu useimmiten painuu öljysumppuun missä öljysihtikin imuputkineen sijaitsee ja mahdollisesti tukkien sen ajanmittaan.
Ja jos taas verrataan kovia paineita kestäviä, mutta ei kovin voitelevia öljyjä kuten hydrauliikkaöljyt, niin ne koksaantuvat paljon alhaisemmissa lämpötiloissa jopa niinkin alhaisissa kuin +80-87°.
Tästä asiasta samaa mieltä, en tosiaankaan usko, että moottorin valmistajat kehoittavat tähän jälkikäyttöön vain huvin vuoksi.Passi kirjoitti: Toinen (tai liekö kolmas) asia on moottorin sammuttaminen kun turbossa on paljon kierroksia, jokainen varmasti voi kuvitella mitä laakeripinnoille tapahtuu kun voitelu lakkaa kuormituksen aikana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Jälkikäyttö
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Vesijäähdytetty ahdin ei tarvitse sitä jälkikäyttöä vähänkään normaalimman ajon jälkeen. Rata-ajon tai vastaavan jälkeen järkevää kyllä mutta sitä se on myös muiden komponenttien takia.
Jälkikäyttäkää ihmeessä jos haluatte ja siitä hyvä mieli tulee mutta ei se mikään vaatimus ole nykyturboilla normaaliajossa. Mutta jos turbolleen ja moottorilleen haluaa palveluksen tehdä niin ennemmin vaikka vaihtaa ne öljyt vähän useammin.
Kaikki mainitut ilmiöt on todellisia mutta aste-erot on suuria 80-luvun turbosaabissa öljyjäähdytettynä sen aikaisella öljyllä verrttuna nykysaabiin vesijäähdytetyllä ahtimella ja nykyöljyillä (joskin long life-villitys tekee monille moottoreille hallaa kuten on nähty).
Mitä valmistajan suosittelemaan jälkikäyttöön tulee niin sellainen suositushan löytyi OG900:n aurinkolipasta, myöhemmissä ei kyseisiä mainintoja ole ja syystä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jälkikäyttö
jcarlson kirjoitti:Ei mitään uutta mikään tässä mainittu, kyseiset asiat on kuitenkin enemmän 80-luvun turboihin liittyviä ongelmia. Saman toistoa tämäkin viesti kylläkin.
Vesijäähdytetty ahdin ei tarvitse sitä jälkikäyttöä vähänkään normaalimman ajon jälkeen. Rata-ajon tai vastaavan jälkeen järkevää kyllä mutta sitä se on myös muiden komponenttien takia.
Jälkikäyttäkää ihmeessä jos haluatte ja siitä hyvä mieli tulee mutta ei se mikään vaatimus ole nykyturboilla normaaliajossa. Mutta jos turbolleen ja moottorilleen haluaa palveluksen tehdä niin ennemmin vaikka vaihtaa ne öljyt vähän useammin.
Kaikki mainitut ilmiöt on todellisia mutta aste-erot on suuria 80-luvun turbosaabissa öljyjäähdytettynä sen aikaisella öljyllä verrttuna nykysaabiin vesijäähdytetyllä ahtimella ja nykyöljyillä (joskin long life-villitys tekee monille moottoreille hallaa kuten on nähty).
Mitä valmistajan suosittelemaan jälkikäyttöön tulee niin sellainen suositushan löytyi OG900:n aurinkolipasta, myöhemmissä ei kyseisiä mainintoja ole ja syystä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mun kaveri joka on mesuna Södertäljen moottorilabissa sanoo näin jälkikäyttö on hyvästä ja pakko jos aiot sammuttaa koneen kun turboagregaatti hohtaa punaista.
No se siitä, sitten olen kovin tykästynyt tuohon sinun tapaasi, jonka olet sanonut jo useasti: vaihda öljyt useammin kuin on pakko, siis tää on yks niistä parhaimmista neuvoista jonka kenellekkään voi edes antaa kun on saabista kysymys.
Hiukan öljy faktaa, ja ihmettelen suuresti kun ei tää koske yksityis henkilöitä.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Jälkikäyttö
Ite vaihan öljyt 6000-8000km välein ja aina suodatin myös.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Jälkikäyttö
Luulen, että tähän meidän, niin minun kuin jcarlson'inkin on todettava, että löytyy ainakin joku joka tietää mitä Saab kaipaa toimiakseen kunnolla.V-M kirjoitti:Ite vaihan öljyt 6000-8000km välein ja aina suodatin myös.
V-M
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: Jälkikäyttö
Onx pakuissa joku toisenlainen systeemi?
joissain pakuissahan (uusissakin) on turbotimer?
Niissäkö ei sit oo vesijäähdytteisiä ahtimia??
joissain pakuissahan (uusissakin) on turbotimer?
Niissäkö ei sit oo vesijäähdytteisiä ahtimia??
Re: Jälkikäyttö
Järkikäytöllä jälkikäyttö on turhaa.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Jälkikäyttö
Dieselissä jälkikäyttö on myös kannen keston takia suotavaa, varsinkin kun pakettiautojen käyttö on usein sellaista että vedetään lämä tiskissä turbo punaisena isolla kuormalla ja jossain jakelu tms. käytössä tulee paljon myös pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä.Toivotoivoton kirjoitti:Onx pakuissa joku toisenlainen systeemi?
joissain pakuissahan (uusissakin) on turbotimer?
Niissäkö ei sit oo vesijäähdytteisiä ahtimia??
Niille dieselien pikkuturboille kyseinen ajo on aika samanlaista kuin vetäisi rata-ajoa henkilöautolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jälkikäyttö
jcarlson kirjoitti:Dieselissä jälkikäyttö on myös kannen keston takia suotavaa, varsinkin kun pakettiautojen käyttö on usein sellaista että vedetään lämä tiskissä turbo punaisena isolla kuormalla ja jossain jakelu tms. käytössä tulee paljon myös pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä.Toivotoivoton kirjoitti:Onx pakuissa joku toisenlainen systeemi?
joissain pakuissahan (uusissakin) on turbotimer?
Niissäkö ei sit oo vesijäähdytteisiä ahtimia??
Niille dieselien pikkuturboille kyseinen ajo on aika samanlaista kuin vetäisi rata-ajoa henkilöautolla.
ei ainakaan meidän virman autolle, 1.9 TDI ja ihan pitkää matkaa ajettaan autossa jokun määrä tavaraa eikä sitä tarvi juur polkee ku kulkee ihan hyvi ilman suurmpaa raiskaustakin
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Jälkikäyttö
Itse olen aina pitemmän ajon jälkeen käyttänyt tyhjäkäynnillä pikkaisen aikaa, ennenkuin olen sammuttanut, tullut tapa turboissa. Tähän vaikuttaa myös oman veneen turbodiesel 400 kg rautaa pitää lämmittää huolella ja samoin lopuksi antaa tasoittua lämpöjen rauhassa jälkikäytöllä, toki lämpötilaerot suuremmat venedieselissä kuin autopuolella. Tämä ei ota paljon, mutta voi antaa paljon pidentyneenä käyttöikänä. Öljynvaihto ajoissa on sitä halvinta huoltoa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Jälkikäyttö
tuskin siitä silti haittaakaa on, itse vaihtelen 15 tkm välein9-5T kirjoitti:Näin moni sanoo mutta onko tästä todisteita? Minulla on todisteita että Saabin huohotin vaivaiset kestää tehtaan suositus vaihdoilla yli 400000km. En ole ylimääräisiä vaihtoja vastaan mutta kuulostaa samalta kuin uretaanipuslien kestävyys kokemukset vaihtoa seuraavana päivänä.joukolainen kirjoitti:Öljynvaihto ajoissa on sitä halvinta huoltoa.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Jälkikäyttö
kyllä on hyvä jälkikäyttää moottoria rasituksen jälkeen sillä turbon lämpötila on pahimmillaan 700-800 astetta (punahehkuinen) jos sammuttaa moottorin niin öljy palaa turbonlaakereihin ja turbonakseli liuku pintaan , lämpö laajennukset saattavat halkaista turbon rungon ym. joten suosittelen jälkikäyttöä noin 20-30 sek. tai ajelee hiljaa kilometrin . nesteet ei kierrä turbossa sammutuksen jälkeen .
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: Jälkikäyttö
Samoilla linjoilla olen..
275000km ajeltu vakio garretilla!!! 170000km laitettu lastu. aina jälkikäytetty.
En väitä että pelkästää jälkikäyttö syynä mut vaikutusta varmasti. Nyt tosin rupee olee vaihto lähellä..
275000km ajeltu vakio garretilla!!! 170000km laitettu lastu. aina jälkikäytetty.
En väitä että pelkästää jälkikäyttö syynä mut vaikutusta varmasti. Nyt tosin rupee olee vaihto lähellä..
Re: Jälkikäyttö
Hmmmh?lyly05 kirjoitti: nesteet ei kierrä turbossa sammutuksen jälkeen .
koistha kirjoitti: "Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnestepumppu on lakannut pumppaamasta, jäähdytysneste kiertää termosifonivaikutuksesta järjestelmässä itsekseen"
Siis pelkkä jäähdytysneste. Öljy ei taida tosiaan kiertää. Tuo teksti löytyy kohdasta 2. Moottori, Ahdinjärjestelmä, Voitelu/jäähdytys 4 syl.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929