Jälkikäyttö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

jcarlson kirjoitti:
Toivotoivoton kirjoitti:Onx pakuissa joku toisenlainen systeemi?
joissain pakuissahan (uusissakin) on turbotimer?
Niissäkö ei sit oo vesijäähdytteisiä ahtimia??
Dieselissä jälkikäyttö on myös kannen keston takia suotavaa, varsinkin kun pakettiautojen käyttö on usein sellaista että vedetään lämä tiskissä turbo punaisena isolla kuormalla ja jossain jakelu tms. käytössä tulee paljon myös pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä.
Niille dieselien pikkuturboille kyseinen ajo on aika samanlaista kuin vetäisi rata-ajoa henkilöautolla.

ei ainakaan meidän virman autolle, 1.9 TDI ja ihan pitkää matkaa ajettaan autossa jokun määrä tavaraa eikä sitä tarvi juur polkee ku kulkee ihan hyvi ilman suurmpaa raiskaustakin 8O
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse olen aina pitemmän ajon jälkeen käyttänyt tyhjäkäynnillä pikkaisen aikaa, ennenkuin olen sammuttanut, tullut tapa turboissa. Tähän vaikuttaa myös oman veneen turbodiesel 400 kg rautaa pitää lämmittää huolella ja samoin lopuksi antaa tasoittua lämpöjen rauhassa jälkikäytöllä, toki lämpötilaerot suuremmat venedieselissä kuin autopuolella. Tämä ei ota paljon, mutta voi antaa paljon pidentyneenä käyttöikänä. Öljynvaihto ajoissa on sitä halvinta huoltoa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

9-5T kirjoitti:
joukolainen kirjoitti:Öljynvaihto ajoissa on sitä halvinta huoltoa.
Näin moni sanoo mutta onko tästä todisteita? Minulla on todisteita että Saabin huohotin vaivaiset kestää tehtaan suositus vaihdoilla yli 400000km. En ole ylimääräisiä vaihtoja vastaan mutta kuulostaa samalta kuin uretaanipuslien kestävyys kokemukset vaihtoa seuraavana päivänä.
tuskin siitä silti haittaakaa on, itse vaihtelen 15 tkm välein
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
lyly05
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Helmi 08, 2010 19:27

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja lyly05 »

kyllä on hyvä jälkikäyttää moottoria rasituksen jälkeen sillä turbon lämpötila on pahimmillaan 700-800 astetta (punahehkuinen) jos sammuttaa moottorin niin öljy palaa turbonlaakereihin ja turbonakseli liuku pintaan , lämpö laajennukset saattavat halkaista turbon rungon ym. joten suosittelen jälkikäyttöä noin 20-30 sek. tai ajelee hiljaa kilometrin . nesteet ei kierrä turbossa sammutuksen jälkeen .
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

Samoilla linjoilla olen..
275000km ajeltu vakio garretilla!!! 170000km laitettu lastu. aina jälkikäytetty.
En väitä että pelkästää jälkikäyttö syynä mut vaikutusta varmasti. Nyt tosin rupee olee vaihto lähellä..
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja sero »

lyly05 kirjoitti: nesteet ei kierrä turbossa sammutuksen jälkeen .
Hmmmh?
koistha kirjoitti: "Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnestepumppu on lakannut pumppaamasta, jäähdytysneste kiertää termosifonivaikutuksesta järjestelmässä itsekseen"

Siis pelkkä jäähdytysneste. Öljy ei taida tosiaan kiertää. Tuo teksti löytyy kohdasta 2. Moottori, Ahdinjärjestelmä, Voitelu/jäähdytys 4 syl.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja koistha »

Olisit nyt laittanut sen lähteenkin mukaan. Eli lähde on WIS.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja sero »

Jep. :oops: Jos WIS kuulostaa vieraalta, niin sanotaan että se on Saabin korjaamokäsikirja ja täten aika virallista tietoa.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Vastaa Viestiin