Toivotoivoton kirjoitti:Onx pakuissa joku toisenlainen systeemi?
joissain pakuissahan (uusissakin) on turbotimer?
Niissäkö ei sit oo vesijäähdytteisiä ahtimia??
Dieselissä jälkikäyttö on myös kannen keston takia suotavaa, varsinkin kun pakettiautojen käyttö on usein sellaista että vedetään lämä tiskissä turbo punaisena isolla kuormalla ja jossain jakelu tms. käytössä tulee paljon myös pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä.
Niille dieselien pikkuturboille kyseinen ajo on aika samanlaista kuin vetäisi rata-ajoa henkilöautolla.
ei ainakaan meidän virman autolle, 1.9 TDI ja ihan pitkää matkaa ajettaan autossa jokun määrä tavaraa eikä sitä tarvi juur polkee ku kulkee ihan hyvi ilman suurmpaa raiskaustakin
Itse olen aina pitemmän ajon jälkeen käyttänyt tyhjäkäynnillä pikkaisen aikaa, ennenkuin olen sammuttanut, tullut tapa turboissa. Tähän vaikuttaa myös oman veneen turbodiesel 400 kg rautaa pitää lämmittää huolella ja samoin lopuksi antaa tasoittua lämpöjen rauhassa jälkikäytöllä, toki lämpötilaerot suuremmat venedieselissä kuin autopuolella. Tämä ei ota paljon, mutta voi antaa paljon pidentyneenä käyttöikänä. Öljynvaihto ajoissa on sitä halvinta huoltoa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
joukolainen kirjoitti:Öljynvaihto ajoissa on sitä halvinta huoltoa.
Näin moni sanoo mutta onko tästä todisteita? Minulla on todisteita että Saabin huohotin vaivaiset kestää tehtaan suositus vaihdoilla yli 400000km. En ole ylimääräisiä vaihtoja vastaan mutta kuulostaa samalta kuin uretaanipuslien kestävyys kokemukset vaihtoa seuraavana päivänä.
tuskin siitä silti haittaakaa on, itse vaihtelen 15 tkm välein
kyllä on hyvä jälkikäyttää moottoria rasituksen jälkeen sillä turbon lämpötila on pahimmillaan 700-800 astetta (punahehkuinen) jos sammuttaa moottorin niin öljy palaa turbonlaakereihin ja turbonakseli liuku pintaan , lämpö laajennukset saattavat halkaista turbon rungon ym. joten suosittelen jälkikäyttöä noin 20-30 sek. tai ajelee hiljaa kilometrin . nesteet ei kierrä turbossa sammutuksen jälkeen .
Samoilla linjoilla olen..
275000km ajeltu vakio garretilla!!! 170000km laitettu lastu. aina jälkikäytetty.
En väitä että pelkästää jälkikäyttö syynä mut vaikutusta varmasti. Nyt tosin rupee olee vaihto lähellä..
lyly05 kirjoitti: nesteet ei kierrä turbossa sammutuksen jälkeen .
Hmmmh?
koistha kirjoitti:
"Kun moottori sammutetaan ja jäähdytysnestepumppu on lakannut pumppaamasta, jäähdytysneste kiertää termosifonivaikutuksesta järjestelmässä itsekseen"
Siis pelkkä jäähdytysneste. Öljy ei taida tosiaan kiertää. Tuo teksti löytyy kohdasta 2. Moottori, Ahdinjärjestelmä, Voitelu/jäähdytys 4 syl.