Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja kaius »

Viime aikoina Aeron manuaaliaskin kakkosvaihde on alkanut oireilemaan siten että kun vaihdan alaspäin silloin kun kierroksia on yli tyhjäkäynnin, niin se plumpsahtaa pois päältä. Jos pitää keppiä kädellä kakkosella sen aikaa että kierrokset laskevat tyhjäkäynnille ennen kytkimen vapautusta, vaihde kytkeytyy ongelmitta eikä se putoa koskaan pois vedon ollessa päällä. Vaiva koskee vain kakkosta, muut toimivat ongelmitta. Autolla ja askilla on ajettu 200 000km.

Auto on menossa huoltoon ensi viikolla ja ajattelin jos jollakulla olisi hajua että mistä vaiva voi johtua ja kuinka mittavasta/hintavasta korjauksesta olisi mahdollisesti kyse. Vaivan kanssa kyllä elää jos hinta-arvio on korkea, mutta ainahan on tietämättömällä toivoa että voisi selvitä pienellä koputtelulla tai säädöllä...
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja kaius »

Jahas, taisinkin löytää jo itse ehkä vastauksen haulla.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... is#p708561

Pyydänpä huoltoa katsomaan saisivatko säädettyä.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja kaius »

No niin, auto kävi korjaamolla josta tuli hinta-arvio korjaukselle n. €3000 minkä jälkeen totesin että vian kanssa elää oikein hyvin. Mutta nyt lomamatkalla Suomessa tilanne kehittyikin niin että kakkonen ei mene enää jurisematta päälle lainkaan ja alkoi pomppimaan pois myös ylöspäin vaihtaessa joten mieleen tuli että oliskohan halvempaa vaihtaa koko loota.

Katselin että purkamoilta saa alle tonnin manuaalilaatikoita ja lisäksi on sitten vielä noita uudistuspalveluita. Millainen määrä työtä tuollaisen vaihdossa on? En siis aio itse sitä tehdä, mutta olisi kiva tietää millainen kokonaislasku operaatiosta korjaamolta tulisi. Olen Keski-Suomessa mökillä joten jos joku tietää hinta-laatusuhteeltaan hyvän korjaamon joka vielä mielellään hoitaisi koko homman, olisin kiitollinen vinkeistä. Ja muutenkin kaipaisin viisaampien mielipiteitä että mitä kannattaisi tehdä.

Onneksi on sentään väännökäs kone että toistaiseksi pärjää vaihtamalla suoraan ykköseltä kolmoselle...
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
Jerkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 15:23
Paikkakunta: Vaasa

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja Jerkka »

Vaiha samalla automaattiaski jos kerran vaihtamaan rupeet.. Siinä on ajonautintoa kerrakseen ;)
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Korjaamot ottaa koneen laatikkoineen koko etukelkan kanssa alas, harrastajat nostaa koneen yläkautta. Ensimmäinen konsti vaatii nelipyöräsuuntauksen, jälkimmäinen ei. Taitaa olla vähän hankala aika kesästä, osa hyvistä pajoista viettää kesälomiaan. Suositella tietysti aina voi, PCS Jyväskylässä saa minun ääneni(014-282200). Lähistöllä on parikin kaveria, jotka laittavat laatikon tarvittaessa kuntoon, mutta se vaatii aikaa. Nopeimmin selviää toisella askilla, kun ei tartte laakeroida/vaihtaa synkroja vanhaan. Tuo 3000€ kuullostaa aika kovalle hinnalle tietämättä mitä se sisältää. Usein tuo kakkosen ongelma on ollut kepin säädöissä ja kuluneessa nivelessä konehuoneen puolella.

Article : Vivusto
PartNo : 5164108
Usage : PETROL, NLS-USE 5164108
Ch. --43501882
Order Quantity : 1

Tuossa sen nivelen osanumero, jos kaipaat, tarkasta sopivuus alustanumerosta!

Jos syy löytyy askin sisältä, niin kyseessä voi olla huonot synkrot, krimppiholkin löystyminen tms ja tällöin kannattaa sitten jo huoltaa koko loota, tarkoittaa korjaussarjaa ja laakerointia. Tai sitten kokonaan toinen aski.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos autonosturi vaan käytettävissä löytyy niin laskisin koneen alakautta. Se yläkautta nostaminen on syvältä, kokemuksella..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja jkotka »

tilasin brittien ebaystä toimivan 9-5 laatikon 80£ + rahti, joten ei välttämättä kannata näitä suomen purkamoita hirveästi tutkia kun siellä hinta on kuitenkin se 1000+eur.
-
Janne #2769 stcf #40
erkki.pyyhtinen
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja erkki.pyyhtinen »

Terve.
Luin tuon sinun juttusi. Vaiva joka sinun autossasi on, vaikuttaa samalle joka minulla oli autossa (95 2,0t vm.2005 ajokm:t 360tkm).
Olit löytänyt viestiketjunkin missä asiaa pohdittiin.
Meillä auto korjaantui vaihdevivuston uusimisella, hinta osalla muistaakseni 158€.
Koko hinta töineen n. 350€, osa oli merkkiosa, muunlaista tuskin löytyykään?
Kehotan kokeilemaan ensin tuota vaihtoehtoa. Meidän automme oli ennen korjausta jo sellaisessa kunnossa että 2vaihdetta pelotti käyttää!!
Kun asentaja otti vivuston irti se todettiin aivan loppuunkuluneeksi, siitä puuttui osiakin.
Hyvää kesää toivottaen Erkki
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja kaius »

Päivitetäänpä keissiä vähäsen. Eli kun kesä-Suomesta ei löytynyt vapaata korjaajaa eikä laatikko sitten korjannut itsekään itseään, niin nyt varasin ajan täällä paikalliseen merkkikorjaamoon. Kolme päivää kertoivat autoa pitävänsä. Sen verran on oireet kehittyneet että edelleenkin kaikki muut paitsi kakkonen toimii, mutta kolmosella kun laskettelee moottorijarrulla, niin kuulostaa siltä kuin sirkkelillä leikattaisiin konepellin alla. Semmoinen aika äänekäs ja huolestuttavan oloinen metallinen sirinä.

No, korjaamo laittaa laatikon kuntoon ja mulle ison laskun jonka koitan edes osittain korvata pistämällä Saabin myyntiin. Ensi viikolla tulee tilalle sitten edellisen nelivedon ja nykyisen etuvedon jälkeen ensimmäinen takavetoinen auto.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

kaius kirjoitti:Päivitetäänpä keissiä vähäsen. Eli kun kesä-Suomesta ei löytynyt vapaata korjaajaa eikä laatikko sitten korjannut itsekään itseään, niin nyt varasin ajan täällä paikalliseen merkkikorjaamoon. Kolme päivää kertoivat autoa pitävänsä. Sen verran on oireet kehittyneet että edelleenkin kaikki muut paitsi kakkonen toimii, mutta kolmosella kun laskettelee moottorijarrulla, niin kuulostaa siltä kuin sirkkelillä leikattaisiin konepellin alla. Semmoinen aika äänekäs ja huolestuttavan oloinen metallinen sirinä.

No, korjaamo laittaa laatikon kuntoon ja mulle ison laskun jonka koitan edes osittain korvata pistämällä Saabin myyntiin. Ensi viikolla tulee tilalle sitten edellisen nelivedon ja nykyisen etuvedon jälkeen ensimmäinen takavetoinen auto.
Niinpä, etkö saanut viestiäni missä tarjosin vapaata korjaamoa Keski-Suomesta jossa tuon olisi voinut tehdä? Vai luokitteletko korjaamoiksi vain merkkihuollot?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Manuaaliaski, kakkonen putoaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja kaius »

jyyrä kirjoitti: Niinpä, etkö saanut viestiäni missä tarjosin vapaata korjaamoa Keski-Suomesta jossa tuon olisi voinut tehdä? Vai luokitteletko korjaamoiksi vain merkkihuollot?
Sain joo viestisi, kiitos vaan, mutta Hirvaskangas olikin sitten yhtäkkiä jo liian kaukana kun meidän lomareissuilla paikkakunnat ja aikataulut lomareissuilla vaihtelee hieman minusta riippumattomista syistä. Minä vaan ajelen sinne minne rouvan nokka osoittaa...
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
Vastaa Viestiin