Apua/ neuvoja tarvitaan 95 2.3t vm2000 sairas savutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
CSE9000
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 14:11

Re: Apua/ neuvoja tarvitaan 95 2.3t vm2000 sairas savutus

Viesti Kirjoittaja CSE9000 »

Niin on, Saabin olen luottanut ja luotan edelleen, MUTTA MIKSI TÄNÄÄN JA TÄÄLLÄ LOMA PILALLA!! Kiitokset vastauksista. Sunnuntaina matka alkaa kotiin ja päättyy joskus ja joillainlailla.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Apua/ neuvoja tarvitaan 95 2.3t vm2000 sairas savutus

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

CSE9000 kirjoitti:Niin on, Saabin olen luottanut ja luotan edelleen, MUTTA MIKSI TÄNÄÄN JA TÄÄLLÄ LOMA PILALLA!! Kiitokset vastauksista. Sunnuntaina matka alkaa kotiin ja päättyy joskus ja joillainlailla.
Pistin sulle yv:n.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Apua/ neuvoja tarvitaan 95 2.3t vm2000 sairas savutus

Viesti Kirjoittaja Termos »

Öljynkulutus on se määräävä tekijä, josta kannattaa olla eniten huolissaan.

Itse ajelin ~50 kilometriä täysin porsineella Garrett GT17 -ahtimella. Meni matkalla romuksi, ei nostanut ahtoja pätkääkään, kilinä vain kuului kuskinpenkille saakka kaasupoljinta painaessa.

Nätisti ajeltuna tuo abaut 50 kilsaa meni ihan hyvin, puolisen litraa öljyä katosi.

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Apua/ neuvoja tarvitaan 95 2.3t vm2000 sairas savutus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos se alkaa jossain vaiheessa polttamaan öljyä samaan tyyliin kuin ex-tonnarini (turbon akselin katkettua, jumalaton valkoinen savupilvi nousi kun auton käynnisti ja öljyä katosi pari litraa muutaman kilometrin ajomatkalla) niin voit tehdä siitä vaparin kotimatkan ajaksi.
Eli läppäkotelolta paineputki irti ja jokin sukkahousu tms. siihen kotelon päähän ilmanputsariksi estämään pahimpien partikkeleiden pääsy koneeseen, ja sitten vaan tulppaat turbon öljyputken (tulopuoli tietysti, esim. taittamalla putken täysin kasaan, tai sitten irrottamalla banjopultin jommasta kummasta päästään, ja joko asentamalla pultin + mutterin + banjopultin tiivisteprikat ahtimenpäähän tai sitten sopivankokoisen pultin sinne koneen päähän jotta ei kuseksi öljyä ulos).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Apua/ neuvoja tarvitaan 95 2.3t vm2000 sairas savutus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7 autossa pitää myös irrottaa ilmamassamittarin liitin jotta auto toimii pelkällä imusarjan painetiedolla kuten T5. Muuten tuskin suostuu käymään lainkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Apua/ neuvoja tarvitaan 95 2.3t vm2000 sairas savutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saisikos tuon toimimaan pelkillä peruspaineilla irroittamalla magneettiventtiilin johdon? Ainakin vähentäisi öljyn kulutusta ja turbo saattaisi kestää jollaintapaa nipussa kotiin asti, kun ei ahdatettaisi täysillä paineilla? Ite vastaavassa tilanteessa luultavasti hommaisin senverran työkaluja, että voisin irroittaa parkkipaikalla dp:n ja tutkia ahtimen välykset pakopuolelta päin. Jos se olisi horo, niin tosiaan pudotus peruspaineille ja tyhjentäisin vielä kuskinpuoleisesta päästä välijäähdyttimen sinne kertyneestä öljystä savutuksen vähentämiseksi. Näiden lisäksi saattaisin käydä jostakin jonku tarvike-ahtopainemittarin, jonka asentaisin väliaikaisesti koneeseen jotta voisin ajaa mahdollisimman vähän ahdattaen konetta. Vielä mukaan pari kannua jotakin moottoriöljyä ja tarkkailisin moottoriöljyn määrää säännöllisesti kotimatkalla. Vanhempien 80-luvun ahtimien kanssa savuttava hyrrä saattoi kestää monta kuukautta, mutta tämä gt17 on vissiin melkoisen nopeasti entinen oireiden ilmettyä. Kaverilta ainakin posahti akseli poikki ihan motariramppi-kiihdytyksessä vähän sen jälkeen kun savutusta alkoi ilmetä. Auton kiihtyvyys oli ollut jo joitakin kertoja puutunutta ennen viimeistä possahdusta. Että semmosta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Apua/ neuvoja tarvitaan 95 2.3t vm2000 sairas savutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika tapaus kävi. Me tehtiin lomareissu reilut 2100km. Käväistiin tuolla naapurimaassa Ruotsissa jne. Noo ei siinä mittään kotia päin tultiin Helsingistä. Käytiin kaverin luona Kotkassa ja rutiininomaisesti tsekkasin öljyt. Maksimissa ja vaihdosta jo 7000km. :) Mikäpäs siinä Saabilla posotellessa reissua, kun kaikki toimii.

Jatkettiin matkaa kotia kohti ja jäätiin yöksi Imatralle. Imatralta sitten eilen aamusella ajelemaan kutostietä pitkin kohti kotia. Valtatielle kiihdyttäessä kolmos-vaihteella täyskaasulla rupesikin auto nyhtämään oudosti. Ei vetänyt kunnolla vitosellakaan. Nelosella sain kiihtymään sataseen. Outoa. Kevyellä kuormalla meni ok. Siitä jatkeltiin matkaa, tein vielä kerran kunnon kiihdytyksen kolmosella, nyhtää nyhtää. Sen jälkeen kevyellä kaasulla ajelin jonkun kymmentäkilsaa. Lämmöt ok, ei siis pahvi ainakaan mennyt. Ei savuta. Vielä tsekkasin huoltiksella, että on nesteitä, öljyä on, ei vuotoja. Ajelin kotiin nätisti enemmittä ohittelematta ja silleen. Polttoaineenkulutus oli ihan hyvää, Sid näytti 8,2.

Tänäaamuna arvelin, että käynpä vähä poleksimassa tuota ja ostan uudet tulpat nyt ensihätään. Ajoin ikkunat auki 40alueella. Kaasuttaessa kuului outoa jänisräikkä-ääntä. Mitä vattua? Ajelin valtatielle ja rampista kiihdyttäessä sainkin aikaan semmosen takanatulijat peittävän savuverhon. Vedot ihan hukassa. Hitaasti kevyellä kaasulla sai kuitenkin ajeltua 80-90km/h ilman isompaa savutusta. Ajelin nyt pirssin pajalle ja tilasin uuden Mitsu-ahtimen tuohon. Että semmosta. Käytetty lähes välyksetön viimekesänä paikalleen laitettu GT17 antautui ihan lyhyellä matkalla. Öljyä hävisi litra muutamalla sadalla kilsalla. Pajalle päästyäni tikku hädintuskin kastui enää päästä. Eliminoidaan nyt vielä tämäkin heikkolenkki femmasta.

Ehkä noin 10km ennen Imatralle saapumista oli muutamia nykäyksiä maantieajonopeudessa. Ennen sitä ei mitään merkkejä ongelmista ahtimen kanssa. Voin sanoa, että lähestulkoon laaki ja vainaa tämäkin. Laitan myöhemmin jotakin raporttia ahtimen kohtalosta, jahka pääsen käsiksi vaihto-operaatioon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin