Vaihdelaatikon vääntötuki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja pjv »

Mimmi kirjoitti:
pjv kirjoitti:Tätä kannattaa ehkä yrittää vähän selvitellä, koska se pu-pusla olisi varmasti parempi ja kestävämpi ratkaisu.
Olisiko tälle väitteelle faktojakin olemassa, vai onko pelkkää mutua?
No, oikeastaan se ei ollut väite ensinkään, vaan lähinnä pohdiskelua. Laitoin kuitenkin omaan 9-5:eeni hiljattain tuollaisen Scantechin vääntötuen, eikä se oikein vakuuttanut. Kumipusla oli käsin väännellessäkin löysän tuntuinen, eikä koneen keinuminen hirveästi vähentynyt vanhaan rikkinäiseen puslaan verrattuna. Asiakkaiden arviot genuinesaab.com:ssa näyttävät myös aika positiivisilta. Kokeilen ainakin itse seuraavaksi tuota pu-versiota, kunhan keksin samaan tilaukseen jotain muuta mitä tarvitsisin elkpartsilta.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja koistha »

Mulla on ollut autossa nyt kaksi orkkisvääntötukea, joiden kesto oli yhteensä 3 vuotta. 4 vuotta on ollut sitten uretaanipusla vaihdettuna ensimmäisen orkkistuen runkoon. Ei mitään viitettä vaihtotarpeesta. Eli tässä tapauksessa uretaanipuslasta taitaa olla hyötyäkin.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja pjv »

Mimmi kirjoitti:Oletkos laskenut kuinka paljon tulee säästöä leikkimällä noiden kanssa verrattuna orkkikseen (joka maksaa noin 100e).
En - olen autoharrastelija, jota kiinnostaa leikkiminen, ei säästö.

Kysyjän tapauksessa ilman muuta orkkisosa voi olla hyväkin vaihtoehto, riippuu vähän minkälaisia ominaisuuksia haluaa. Etenkin kun sen pu-vaihtoehdon sopivuudesta ei ole tietoa. (Jos tämä nyt on se, mitä olet halunnut sanoa, olisit toki voinut kirjoittaa sen ihan suoraankin.)
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja dama »

Pu pusla tilattu Elkiltä. Kohta tiedetään käykö ?
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja dama »

Uskomatonta . :roll:
Eilen tilasin klo 11.30 ja tänään 12.30 saapui pusla Englannista kuriirilla kotia. Se oli nopeeta toimintaa. Hyvä EP. :D

Pusla käy automaattiin 98 ok. Erona on että pusla on hiukan kapeampi , joten se ei mene kuin 70% sisään ja 30% jää uupumaan sisäosaa ja tekemällä uuden sisäholkin niin sen saa kiinni ok. Vakio puslahan on tosi löysä ja ottaa kiinni vain kynsillään kapealta sektorilta. Eli on se todella jämäkkä verrattuna siihen.


Jos viimesenpäälle uretaanit haluaa niin tilaa 2 puslaa ja hieman toista lyhentää ,laitaa vastakkain ne sekä yhtenäisen holkin niin se on 100% tulos.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja dama »

Ja eihän se tyhjäkäynnin värinä koriin poistunut .... Vaan lisääntyi.
Nyt ei kylläkään notkahda liikkeelle lähdössä mutta värisee enemmän :(

No kokemuksia tuli taas lisää...
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Henk.koht. taidan tuupata vähän sika-flexiä tohon mamman ekoauton aika rotansyömän näköiseen vääntötukeen. Kattellaan kuin toimii, värinät ei tietenkään hienostuneessa V6 koneessa ole mikään ongelma. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Tulipa vaihdettua automaagi 2.3:n vihdoin ja viimein tuo vääntötuen pusla. Entinen oli aivan riekaleina ja pykinyt ja mureni käsiin väännellessä. Uretaaninen meni paikalleen kun tuli muutenkin tilattua elkpartsilta roinaa niin siinähän se puslakin saapui vuorokaudessa tilauksesta.

Alakautta vaihdoin, ajoin auton halpisrampeille ja aikaa meni helteessä noin 30min josta osa sen kuunteluun kun vanhemmat sukulaismiehet kävi vittuilemassa että ei se noilla it-taidoilla kyllä taida vaihtua ja autokin vielä tippuu päälle jos menen sen alle. Nyt vielä öljyt vaihtoon, bensansuodatin vaihtuikin jo hetkeä aikaisemmin.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:Henk.koht. taidan tuupata vähän sika-flexiä tohon mamman ekoauton aika rotansyömän näköiseen vääntötukeen. Kattellaan kuin toimii, värinät ei tietenkään hienostuneessa V6 koneessa ole mikään ongelma. :)
Kas näin:
Kuva

Kuva

Unohtakaa ne hiton pölyureapuslat ja ylihintaset orkkishöphöpöhöpöt, Scantechin susista nyt puhumattakaan.

Jos ei jo ennestään ole varastoissa, niin tuubi Sikaa maksaa n. 10€. Tulee pirun jämpti, voi tietysti olla, että tehdassudella 4-pyttyisellä roplottimella värinät käy "sietämättömäksi" kabiinissa, mutta ainakaan mamman bensanpihtaaja-V6:ssa ei kabiinivärinät tai mökä lisääntynyt yhtään. Vaan vähenipä hihavakio/persdyno menetelmää käyttäen voimalinjan nyökkiminen n. 92%. Suosittelen väkevästi. Jos tulee omaan makuun liian traktori, voi tohon porailla parit holet kumin/Sikan läpi hiukan "keventämään" puslaa.

Annoin Sikamassan kuivua kolme vuorokautta, taannoin tonnarin moottorin ylätukea thyynatessa purskahti kuivumattomat massat hitoille, kun lähdin n. yhden vuorokauden odottelun jälkeen baanalle, eli maltti on valttia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Sika toimii ja on halpa korjaus.Sitä värinää voi vähentää porailemalla reikiä ja kun tuntuu hyvältä jättää siihen :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja soap95 »

dama kirjoitti:Pu pusla tilattu Elkiltä. Kohta tiedetään käykö ?
Mistähän nyt saisi tuota uretaanipuslaa, kun Elkpartsillekin kävi niinkuin kävi?
Marmorilta ei saa alkuperäistäkään, syynkin moni tietää.....
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja pjv »

soap95 kirjoitti: Mistähän nyt saisi tuota uretaanipuslaa, kun Elkpartsillekin kävi niinkuin kävi?
Ehkä suoraan valmistajalta, www.genuinesaab.com, mutta en tiedä paljonko tulee toimituskuluja. Luultavasti liikaa. Tai sitten joltain muulta heidän jälleenmyyjältään Euroopasta.
soap95 kirjoitti:Marmorilta ei saa alkuperäistäkään, syynkin moni tietää.....
Eikö? Toimituksissa kuulemma on vähän hitautta juuri nyt, mutta kai osia sentään tilattavissa on? Tosin, onkohan sieltä pelkkää puslaa saanutkaan koskaan, joutuu kai ottamaan koko tuen(?)

Jos vähän löysempi malli kelpaa, niin markkinaosiossa näyttäisi olevan automaattiin yksi halvalla. ;)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Eski »

PCS:ltä löytynee(?) (noin 50e) dieselin orggistukea, joka on käsittäkseni hieman jämympi kuin bensa-automaagin alkuperäinen: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 8286bc9522

Eski
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Marmorilta kysyin tosiaan koko vääntötukea joskus kesäkuussa, lupasivat ilmoittaa heti kun on saatavilla :) Ei ole kuulunut :( . Kaveri kysyi viirusilmäfarmariin tasonsäätöä, ei saa niitäkään. Onneksi kerkisin omaan hommaamaan keväällä. Hyvin menee, joutais' tulemaan ne kiinalaisten ja venäläisten rahat.

Kyseessä on -06 manuaali, joten ei taida tuo dieselin tuki käydä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja blair »

Itselläkin tuo etummainen tuki antamassa perää ja autolla vasta 90tkm lasissa. Onpa kyllä hanurista, jos marmorilta ruvetaan myymään ei oota jo tässä vaiheessa. Mikähän lienee varaosatilanne pari vuoden päästä, kun Saabin tehtaassa viljellään osterivinokkaita.

Itse en 100% vakuuttunut ole tuosta sikaflex tempusta, joten yritän jallittaa jostain kestävän puslan vanhan tilalle. Pitää selvitellä toimittaako genuine saab partsti Suomeen ja mihin hintaan.

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=741
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Vastaa Viestiin