Ostamassa Saab 9-5 2.3t wagon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ostamassa Saab 9-5 2.3t wagon

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

OnionJack kirjoitti:. Kyseisessä autossa kilsoja 325tkm, ja huohotusmodi tehty sekä steg1 päivitys.

Ainoa mikä huolettaa näin autoa vielä näkemättä on kilometrit (ei sillä, tonnareita näkyy nettiautossa puolimiljoonaa ajettuna viljalti), ja eritoten turbon elinikä.
325tkm autoon voi olla turbo jo vaihdettukin, mitään absoluuttista kilometrirajaa ei turbolle pysty antamaan essonbaarin jeesuksetkaan :) Jos ei turbo ujella ihan tolkuttomasti, kulkupuoli on OK eikä savutusta esiinny, niin kovaa ajoa vaan.
OnionJack kirjoitti: Joitain ilmoituksia on näkynyt myös, missä lukee että "kone vaihdettu takuuseen x km:n kohdalla", ja autolla on hädin tuskin kaksi markkaa tullut täyteen..
Noita huohotusvammaisia, eli vuosimallin 1998-2003 nelisylinteriset bensiiniturbot, on hajoillut paljonkin pienillä kilometreillä, siksi Saab julisti taannehtivan 8 vuoden huolenpito-ohjelman, jonka puitteissa sai noita uusia puolimoottoreita jokunen foorumilainenkin. Tuossa autossa minkä linkin laitoit ei tietysti tuokaan ole enään voimassa, kun on 8 vuotta tullut täyteen.
OnionJack kirjoitti: Onko näissä jotain muita yleisiä vika/ruostepaikkoja joita ei välttämättä non-saabisti osaa katsoa?
Takaluukun alaosa, sekä tästä linkistä löytyvät paikat:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=99270
Yleisesti ottaen aika huonosti ruostuva tuo Saappi, mutta ikä ja suomen suolakylvyt alkaa jo noita alkupään 9-5:a nakertelemaan.
OnionJack kirjoitti: Ps. Hakua on käytetty, joten älkää pliis ensimmäisenä sitä ehdottako :)
Etukäteen jo vastauksista kiitän, nam!
Haulla löytyy paljon lisää :wink:
OnionJack kirjoitti: Ainiin, ja se auto, jota olen silmäillyt on: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3330663. Jos auton omistaja sattuu foorumilainen olemaan niin ei muutakun privalla kehumaan :D
Siitä sitten vaan koeajamaan, vaikea se on alkaa pelkän linkin ja myyjän puheiden perusteella auton kuntoa tarkistelemaan. Omalla kohdallani ei kilometrit ainakaan ole mikään ongelma autokaupoissa, myyjän asenne ja tiedot myymästään autosta ratkaisee paljon, tietysti auton kunnosta tehtyjen omien havaintojen lisäksi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2579
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ostamassa Saab 9-5 2.3t wagon

Viesti Kirjoittaja Termos »

Suurempia (ja kalleimpia) remontteja noilla kilometreillä voi olla kytkin ja jakopää/tasapainoakselihässäkkä. Hankalahkoja remontteja itse tehtynä, jos ei ole kunnon tiloja ja työkaluja. Reilu tonni per kohde, jos teettää remontit pajalla.

Huoltohistoria on noilta osin aika huomionarvoinen juttu :wink:

Yksilöitähän nämä ovat, mutta sigun autossa (ei huohotinongelmia) jakopää oli finaalissa 225 000 kilometriä ajettuna ja kytkin antautui 235 000 kilometrin kohdalla.
Virit ehkä lyhensivät kytkimen käyttöikää, vaikka aikalailla nätisti tuolla on ajeltu.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
OnionJack
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 17:31

Re: Ostamassa Saab 9-5 2.3t wagon

Viesti Kirjoittaja OnionJack »

Sinänsä jakoremonttikaan ei mikään mahdottomuus ole, mutta boonusta tietenkin jos tuommoset isommat hommat olisi jo tehty pois. Ei jakopää/kytkinremppaan ihan mielellään kuitenkaan ala varsinkin jos vasta auton on ostanut :)

Kyllä vähän tuossa arvelin että nyt jos (kun) auton vaihdan ja saappaan laitan niin voi olla että panostan vaikka tonnin-pari ylimääräistä siihen että löytyy asiallinen huoltohistoria ja kohtuukilsat, tarkoitus olisi kuitenkin ostaa semmonen auto jolla vielä pitkään ajelisi. Ei sillä että ne kilometrit mikään kuntoisuuden mitta edes olisi, vähän enemmän ajettukin voi olla aivan hyvä jos asiallisesti pidetty.

Heikonlaisesti vain tuntuu täällä pohjoisempana noita olevan kaupan nyt. Oulu alkaa olla jo kipurajalla kehtaako käydä katsomassa.. Noh pitää käydä tuo farkku minkä linkitin tsekkaamassa joku päivä.

Muutenkin päätin että nyt en liikoja hätäile sen oston kanssa kun nykyisessäkään autossa ei mitään vikaa tai sinänsä pakkotarvetta vaihtaa ole. Myydä nyt se alta pois ja rauhassa katella. Pitää lukea foorumia ja opiskella vähän noiden 9-5:ten sielunelämää tarkemmin.

Mites muuten, tuli mieleen että onko 2.0t:n ja 2.3t:n välillä eroa kulutuksessa paljoa, ja paljonko nämä femmat yleensäkin syö? Ei sillä, hyvästä kyydistä voi vähän enemmän maksaakin että ei se osto siihen kaadu mutta itsellä kun ei ole harmainta hajua :)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ostamassa Saab 9-5 2.3t wagon

Viesti Kirjoittaja A.L. »

9-5T kirjoitti: Liian vähän ajetuissa on sellaisia vikoja joita paljon ajettuihin ei tule koskaan.
Tämähän on täysin totta. 9-5T taitaa olla vakio hilut huohottimessakin ja eihän sun saabiin ollut tehty edes jakopää remppaa?

Meillä on 150tkm ajettu 9-5. Meillä ollut nyt 50tkm ajan ja kaikki mahdolliset ja mahdottomat femman "tyyppi"viat on ollut.

Sytkäkasetti
asentoanturi
turbo
jakopää
huohotin
puslat
alatukivarsi eteen
moottorin/vaihteiston vääntötuki
kytkinsylinteri vuoti. Samalla uusi kytkin
lämmönsäädön tankoja irti
bypass

Ihme ja kumma ilmastointi pelaa kuin unelma. Kop kop
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Ostamassa Saab 9-5 2.3t wagon

Viesti Kirjoittaja saabvector »

9-5T kirjoitti:
A.L. kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Liian vähän ajetuissa on sellaisia vikoja joita paljon ajettuihin ei tule koskaan.
Tämähän on täysin totta. 9-5T taitaa olla vakio hilut huohottimessakin ja eihän sun saabiin ollut tehty edes jakopää remppaa?
Vakio huohottimet löytyy/on löytynyt kaikista eikä jakopäissä ole koskaan ollut rempattavaa, asiallinen huoltokirja ei ole näihin vaikuttanut.
Tarkoittanet että oikeanlainen käyttö / ennakointi / huolto / huoltoaikojen noudattaminen vie pitkälle ?
Jos näin niin omasta kokemuksestani allekirjoitan lauseesi. = henkilökohtaisesti ei ole ollut ongelmia ysivitosen kanssa.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
PG9-5
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Elo 08, 2010 13:52

Re: Ostamassa Saab 9-5 2.3t wagon

Viesti Kirjoittaja PG9-5 »

Minäkin lainaan tätä ketjua :D

Olen ehkä ostamassa tälläisen Saab 9-5 Wagon 2,3t Linear Sentronic Business
Auto ajettu 134tkm kysymys on että kuinka tuo Sentronic on kestänyt?
Mitä kannattaa tarkistaa ennen ostamista?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ostamassa Saab 9-5 2.3t wagon

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

PG9-5 kirjoitti:Minäkin lainaan tätä ketjua :D

Olen ehkä ostamassa tälläisen Saab 9-5 Wagon 2,3t Linear Sentronic Business
Auto ajettu 134tkm kysymys on että kuinka tuo Sentronic on kestänyt?
Mitä kannattaa tarkistaa ennen ostamista?
Kun ajat automaatilla kiinnitä huomiota kuinka D ja R kytkeytyy päälle. Tarkkaile 2-3 vaihtoa kuinkua sujuvasti se menee. Tuon lootan kanssa voi olla ongemila kun GM:n (tai Saabin) pässit on pistäny sille väärän öljynvaihtovälin. Tarkista öljyn väri, pitäs olla punaista. Kilmetrit ei merkkaa mitään. juuti tuollainen 5v+ jolla ajettu alle 200tkm on pahin pommi mitä voi olla, kaikki ikävät remontit tulee suoraan käsille, ja noihin kilometreihin pääsee vaikka autoa huoltas kuinka huonosti. 300tkm+ ajettuun autoon on väkisinkin tarvinnu jotain tehdä.
Vastaa Viestiin