Haaveissa alkupään 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

Ok.

Eipä näytä olevan juuri hintaeroja Norrbottenin ja Suomen edullisemman pään autojen välillä.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Huom. verot !!!

scorpio_88 kirjoitti: aina saat oikean istuma-asennon.
meinaatko että kagas jotenkin vaikeuttaa asennon saamista ?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rene-Rane kirjoitti: meinaatko että kagas jotenkin vaikeuttaa asennon saamista ?
Kyllä, farkut ja t-paita ei luista kangaspenkeillä niin hyvin kuin nahkapenkeillä. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ale
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 12:50
Paikkakunta: Satakunta

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja Ale »

1. Ei ole aina turbomittaria, alkupäässä vain aerossa. Myöhemmin myös 2,3.
2. Vanhemmissa 4-vaihteinen loota, on kestävämpi. Uudemmissa 5-vaihteinen.
3. Ainahan farkku on hieman äänekkäämpi suuremman lasipintansa vuoksi. Mutta asialla tuskin lienee vaikutusta, koska 9-5 on mielestäni muutenkin aika äänekäs auto.
4. Autotalli on kaikille autoille myrkkyä JOS auto ei ehdi kuivua kunnolla ennen kuin se ajetaan takaisin ulos pakkaseen.
5. Faceliftiin 2002, lisävarusteena.
6. Vaihtoehtoja on monia, riippuu mitä itse hakee. Olen kuullut että tehtaan oma softa olisi järevä vaihtoehto. Tehot nousee siihen 200hv:n tietämille.

Nämä ovat omia arvioitani. Ja ihminen on erehtyväinen,eikö? :)
MY06 9-5 Wagon
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

Töissä on puolilämmin talli, ei varmaan kerkeä kuivahtaa työpäivän aikana. Onkohan se moottorille, esim. huohotusputkelle kuinka hazardia?

Jos 1998 moottorilla on ajettu lähes 250k eikä turboa kertaakaan vaihdettu, niin varmaan saa varata ostohinnan päälle lähes suoraan reilun tonnin turbon vaihtoa varten?
Viimeksi muokannut KaikkiNimetVarattu, Ti Elo 10, 2010 08:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ale kirjoitti:2. Vanhemmissa 4-vaihteinen loota, on kestävämpi. Uudemmissa 5-vaihteinen.
Tässäkin kaksi asiaa risteää. 5-portainen kestää nähtävästi paremmin vääntöä ennenkuin alkaa luistelemaan, kun taas 4-vaihteinen ei ole niin nirso huolloista ja kestää paremmin sikaa. Ja lisäksi tosiaan alkupään 5-portaisissa on tuota viallista venttiilipesää, allekirjoittaneellakin venttiilipesän uusiminen edessä. :(

Ja lisäksi, 5-portainen suorittaa vaihdon 2->3 juuri ennen 100kmh, joten 0-100kmh ajat ovat huonoja, ei sovellu siis siihen ilman muutoksia, joko softassa tai perävälityksessä, tai renkaissa. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ale
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 12:50
Paikkakunta: Satakunta

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja Ale »

KaikkiNimetVarattu kirjoitti:
Jos 1998 moottorilla on ajettu lähes 250k eikä turboa kertaakaan vaihdettu, niin varmaan saa varata ostohinnan päälle lähes suoraan reilun tonnin turbon vaihtoa varten?
Jos auto on 98 ja ajettu 250km niin tonni turboon ja muutaman tonni kaikkeen muuhun "kivaan" :P Voihan se turbo kestää vielä 50tkm tai enemmän. Onhan noita missä on mittarissa 240tkm ja alkuperäiset huohotinputket ja alkuperäinen turbo. Eli jätät auton ulos talvellakin, käytät lohkolämmitintä (ja sisätilanlämmitintä koska nahkapenkit ovat perkeleen kylmät pakkasella), poljet vasta kun kone on lämmin ja muistat antaa turbon jäähtyä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Ja kun turbo hajoaa, haet kaupasta uuden ja taas mennään :saab: illa. Ei kannata murehtia mitä kaikkea autosta hajoaa, kun niistä voi hajota ihan mikä vaan ihan milloin vaan!
MY06 9-5 Wagon
riTas
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Touko 10, 2010 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja riTas »

No jos 250tkm ostaa niin pitäs jäädäkkin rahaa jäljelle tulevia huoltoja ajatellen. Itse ostin tässä muutamia kuukausia sitten ensimmäisen saabini ja tuli tuollainen 240tkm ajettu -98 9-5. Tähän oli puslat vaihdettu samalla takaiskarit, huohotin päivitetty ja turbokin oli edellisen omistajan vaihtama eikä hinta kirpassu ku 4500€ meni tosin eihän sillä uutta saanut. Huoltoja eteen iskarit vaihdoin, apulaitehihna katkesi, ilmastoinnin kompura hirtti kiinni, mutta silti ihan kiva peli ja korjataan kun vikaa havaitaan.
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

Miten kun on pari sellaista autoa nyt kiikarissa, joissa on huohotuspäivitys juuri tehty. Väistämättä tulee mieleen, että jotain vahinkoa on jo kerennyt tulla ja siksi myydään. Mitä sanoo asiantuntijat?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

KaikkiNimetVarattu kirjoitti:Miten kun on pari sellaista autoa nyt kiikarissa, joissa on huohotuspäivitys juuri tehty. Väistämättä tulee mieleen, että jotain vahinkoa on jo kerennyt tulla ja siksi myydään. Mitä sanoo asiantuntijat?
Tuntematta autoja saatika niiden myyjiä, niin tottakai on ison luokan kusetus varmasti kyseessä. Koittavat viedä viattoman ostajan rahat ja huijaavat minkä kerkiävät. Kampiakselikin on varmaan poikki ja korjattu kemiallisella metallilla ja jakoketjun virkaa toimittaa sukkahousut, että pannu just ja just kestää ostotilanteen maholliset testiajot hajoten vasta kun koijari on saanut rahansa ja takavalot häviää horisonttiin. Mittarilukemastakin ovat ruuvanneet ainaki puolet pois ja vaihtaneet polkimiin huijaustarkoituksessa parempikuntoset kumit.
Kyllä se tällai netin välityksellä on heleppoo tämä käytetyn auton ostaminen kun on asiantuntija-apua etänä tarjolla, niin ei tartte turhaan vaivautua paikan päälle autoa katsomaan :|
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

V.J.S kirjoitti:
KaikkiNimetVarattu kirjoitti:Miten kun on pari sellaista autoa nyt kiikarissa, joissa on huohotuspäivitys juuri tehty. Väistämättä tulee mieleen, että jotain vahinkoa on jo kerennyt tulla ja siksi myydään. Mitä sanoo asiantuntijat?
Tuntematta autoja saatika niiden myyjiä, niin tottakai on ison luokan kusetus varmasti kyseessä. Koittavat viedä viattoman ostajan rahat ja huijaavat minkä kerkiävät. Kampiakselikin on varmaan poikki ja korjattu kemiallisella metallilla ja jakoketjun virkaa toimittaa sukkahousut, että pannu just ja just kestää ostotilanteen maholliset testiajot hajoten vasta kun koijari on saanut rahansa ja takavalot häviää horisonttiin. Mittarilukemastakin ovat ruuvanneet ainaki puolet pois ja vaihtaneet polkimiin huijaustarkoituksessa parempikuntoset kumit.
Kyllä se tällai netin välityksellä on heleppoo tämä käytetyn auton ostaminen kun on asiantuntija-apua etänä tarjolla, niin ei tartte turhaan vaivautua paikan päälle autoa katsomaan :|
Kiitoksia vain.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

KaikkiNimetVarattu kirjoitti: Kiitoksia vain.
Ole hyvä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja eeskola »

KaikkiNimetVarattu kirjoitti:Töissä on puolilämmin talli, ei varmaan kerkeä kuivahtaa työpäivän aikana. Onkohan se moottorille, esim. huohotusputkelle kuinka hazardia?

Jos 1998 moottorilla on ajettu lähes 250k eikä turboa kertaakaan vaihdettu, niin varmaan saa varata ostohinnan päälle lähes suoraan reilun tonnin turbon vaihtoa varten?
Mitä nyt sitten ikinä pelkääkään.

Omassa mentiin 312 tkm alkuperäisellä ahtimella. Ahdin vaihtui pari vuotta vanhaan hyvään käytettyyn. Kustannukset 100 e ahtimesta plus päälle noin kolmekymmentä euroa tiivisteistä (pakosarja, banjot, by-passin putki, imuputki) ja yksi kesälomapäivä.

Huohotinpäivitys laitettu n. 280 tkm kohdalla, kun auto tuli minulle lähipiiristä. Koneessa ei ole ollut koskaan minkäänlaisia mitään huohotinongelmia..

Ennemmin kannattaa varautua siihen, että ylipäänsä teini-ikää lähestyvässä autossa on aina jotain tekemistä, vaikka huohotus ja ahdin olisikin kunnossa. Ajanvietettä voi suunnitella tältäkin palstalta löytyvien erilaisten vikalistojen perusteella.

E
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

Saabbi ostettu! -98 2,3t.

Voi veljet, mää luulin tätä bensarosvoksi. 300 kilometriä tuli kotimatkaa, halusin tietenkin tietää heti auton kulutusluonteen ja tankkasin alussa ja lopussa. Kulutukseksi tuli 6,5 l/100 km 8O Onko tässä jotain vikaa kun vie vähemmän kuin tuo kulutustopic antoi ymmärtää :D
jesse_r
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 30, 2010 17:49

Re: Haaveissa alkupään 9-5

Viesti Kirjoittaja jesse_r »

Onnittelut hienosta valinnasta! :D

Omalla 9-5 2,3t ajettu 266t km. Lähes kaikki mahdolliset alustan osat vaihdettu. Turbo vaihtui kesällä mitsuun, huohottimet tehty. Kallistuksenvakaajan yhdystangot ja raidetangon päät menossa vaihtoon vk.loppuna. Kuluvia osia, niinkuin joka autossa.
Erittäin tyytyväinen kyyteihin, varsinkin matka-ajossa. Ja kulutus ei tosiaan paljon päätä huimaa 8) ...Ja kyllähän sitä moisen ajettavuuden takia viitsii osia vaihdellakin! :wink:
Volvo v70 2,5T geartronic -08
Ex.Saab 9-5 2,3t -00
Ex.Toyota Corolla 1,6vvt-i -10
Vastaa Viestiin