9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja AkR »

p1614 = vakionopeudensäädin ei toimi, eli tuo pyörimisnopeus tieto on ilmeisesti värää, niinkun jo kerkesit epäilemään.

LIMP ei tietääkseni ole päällä, CE valo ei pala ja se muovien musta ratas siellä kaasuläpällä ei liiku mekaanisesti vaijeria liikuttaessa.

Auto toimii muuten normaalisti mutta mielestäni vieläkin hieman tehoton, uskoisin että kymmenien hevosvoimien lisäys pitäisi tuntua jo persdynollakin.

Paljonko tolla vakio 150hv ohjelmalla pitäisi ahtaa ja paljon tolla 185hv ?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ok, eli ongelma on siinä että 2001 autossa ei vielä toimi uudemmat softat (2002-2008) jotka käyttää erilaista auton nopeustietoa CAN-väylän yli. Vanhemmissa autoissa eli 1998-2001 ilman TCS:ää on erilainen ABS-yksikkö joka antaa nopeustiedon vain K-linjan kautta mutta ei P-bussin. Softalta siten puuttuu toinen odottamansa nopeustieto ja tehot rajoitetaan sekä cruise ei toimi.

Muistaakseni vakio 150hv 2,0t ahtaa jotain 0,4-0,5 bar ja tehtaan 185hv softalla 0,7-0,8 bar.

Ratkaisu ongelmaan on MY2001 185hv softan käyttäminen joka toimii vanhalla nopeustiedolla.

CE-valo ei tosiaan syty nopeustiedon puuttuessa mutta checksum failuresta syttyisi ja limputtaisi joten siitä ei ole kyse. LIMP = 27 saattaa viitata cruisen toimimattomuuteen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja AkR »

Maksimi ahdot on SIDin mukaan noin 0,8bar (Pinl = 1700-1800) pitää vielä ruuvata tuo ahtopainemittari kiinne myöhemmin ja varmistaa tämä.

Mutta pitää koittaa tuota -01 185hv ohjelmaa kuitenkin.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Ok, eli ongelma on siinä että 2001 autossa ei vielä toimi uudemmat softat (2002-2008) jotka käyttää erilaista auton nopeustietoa CAN-väylän yli. Vanhemmissa autoissa eli 1998-2001 ilman TCS:ää on erilainen ABS-yksikkö joka antaa nopeustiedon vain K-linjan kautta mutta ei P-bussin. Softalta siten puuttuu toinen odottamansa nopeustieto ja tehot rajoitetaan sekä cruise ei toimi.
Onko toimivuus nyt sitten ihan sattumankauppaa? 1999 mallissa toimii -08 softa moitteetta ilman tehorajoituksia ja cruisekin toimii. Kokeilin viikon verran sitä -01 pohjaakin, mutta ei siinä ainakaan perustoimivuuden kannalta mitään eroa ollut, joten palasin tuohon -08 softaan, joka tuntuu muuten vähän paremmalta.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jouttis kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ok, eli ongelma on siinä että 2001 autossa ei vielä toimi uudemmat softat (2002-2008) jotka käyttää erilaista auton nopeustietoa CAN-väylän yli. Vanhemmissa autoissa eli 1998-2001 ilman TCS:ää on erilainen ABS-yksikkö joka antaa nopeustiedon vain K-linjan kautta mutta ei P-bussin. Softalta siten puuttuu toinen odottamansa nopeustieto ja tehot rajoitetaan sekä cruise ei toimi.
Onko toimivuus nyt sitten ihan sattumankauppaa? 1999 mallissa toimii -08 softa moitteetta ilman tehorajoituksia ja cruisekin toimii. Kokeilin viikon verran sitä -01 pohjaakin, mutta ei siinä ainakaan perustoimivuuden kannalta mitään eroa ollut, joten palasin tuohon -08 softaan, joka tuntuu muuten vähän paremmalta.
Tämä ihmetyttää nyt minuakin. Tiedän ainakin kolme 2.3t 98-99 autoa, joissa toimii -08 softa. Tässä 2.0t -01:ssa ei nyt sitten toimikaan. Olen pihalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo erikoinen juttu, koska mitään varmaa sääntöä tuolle ei ole löytynyt. Muistelisin että varmin juttun on ollut se että 2,3:ssa on aina toiminut Aeron softat. Eli 2008 softa 1998 autossa ei ollut nopeussignaalin kannalta ongelma. Sen sijaan 2,0t on ollut useammin ongelma ja uudemmat tehdasvirisoftat ei ole toimineet 2001 tai vanhemmissa, ja vielä eräänä poikkeuksena yksi 2002 auto ei suostunut toimimaan kuin 2001 tehdasvirisoftalla.

Mahdollista voi olla sellainenkin juttu että 1998-1999 autoissa toimii uudemmat softat mutta puolestaan 2000-2001 (ja jotkut 2002 ilmeisesti) on krantumpia ja vaatii oman ikäisensä basesoftan.

Lisäsekoituksena soppaan on vielä osa 1998 autoista sellaisia että niistä puuttuu jarruvalokytkimeltä toinen valvontajohto trionicille jolloin uudemmat softat ei suostu kytkemään cruisea. Tämä johto on tullut joskus MY98 valmistuksen aikana, omassa se oli jo mutta pari on tullut vastaan joista se puuttuu. En ole varma mutta epäilys on että liittyy 1997 puolella valmistettuihin ihan alkupään autoihin joissa sitä ei olisi.

Pitäisi hieman tutkia omia arkistoja että mitä on mihinkin laitettu ja mikä kombinaatio on toiminut hyvin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Tosiaan muuta harmia en ole huomannut kun, että molemmissa (-01 ja -08) softissa kylmäkäynnistys heittää tyhjäkäyntiä turhan korkealle. Vaikea vain käsittää, miksei tee samaa uudemmassa 2.0t:ssä. Disabloin -08 softasta

IdleCal.ST_EnableLOffRpm
IgnLOffCal.ST_Enable
IgnTempCal.ST_Enable

mutta en ole vielä testannut kun sain toisesta purkistani CANUSBilla älyn pihalle :mrgreen: ja se on vielä palauttamatta...Mikäs muuten on oikea nimi sille 10-pinniselle liittimelle, jolla BDM -adapteri kytketään ECUun?

Näissä kokeiluissa pitää näköjään olla aina terve varapurkki varmasti toimivalla auton oman ikäkauden softalla peräkontissa.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Jouttis kirjoitti: mutta en ole vielä testannut kun sain toisesta purkistani CANUSBilla älyn pihalle :mrgreen: ja se on vielä palauttamatta...Mikäs muuten on oikea nimi sille 10-pinniselle liittimelle, jolla BDM -adapteri kytketään ECUun?
Piikkirima ;)

jos haluaa homman tehdä kunnolla niin prosessi on seuraava:

lakka pois pädien päältä
fluksia
imuri / sukkaa ja rimanpaikka tyhjäks
rima+tinaa ja rima paikalleen.

ei ihan pilipalivehkeillä onnistu sillä osa pisteistä kiinnittyy isoihin maa-alueisiin jotka ei ihan helpolla sitten lämpene.

voihan sen tehdä tietenkin ns "nordic" tyyliin että juottaa suoraa vaa paikalleen sen siihe vanhan tinan päälle.
-
Janne #2769 stcf #40
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jkotka kirjoitti: Piikkirima ;)

jos haluaa homman tehdä kunnolla niin prosessi on seuraava:

lakka pois pädien päältä
fluksia
imuri / sukkaa ja rimanpaikka tyhjäks
rima+tinaa ja rima paikalleen.

ei ihan pilipalivehkeillä onnistu sillä osa pisteistä kiinnittyy isoihin maa-alueisiin jotka ei ihan helpolla sitten lämpene.

voihan sen tehdä tietenkin ns "nordic" tyyliin että juottaa suoraa vaa paikalleen sen siihe vanhan tinan päälle.
Dangjuu, tuo tulikin harvinaisen selväksi. Liittimellä tarkotin sitä, mikä tökätään siihen piikkirimaan kiinni...Pitänee tässä nopeesti tehdä tuo "nordic" versio ja käydä sitten YE:n kautta hakemaan lisää tarvikkeita parempaa operointia varten :)
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jouttis kirjoitti: Liittimellä tarkotin sitä, mikä tökätään siihen piikkirimaan kiinni...
Lattakaapeli-liitin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 2.0t 2001 "limp home" ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Tobbana kirjoitti:
Jouttis kirjoitti: Liittimellä tarkotin sitä, mikä tökätään siihen piikkirimaan kiinni...
Lattakaapeli-liitin.

-Sami
Juu, itse itseäni komentaen: "googleta edes ennenku kyselet tyhmiä", mutta silloin kun minä enemmän ropasin kolvin kanssa, ei ollut mitään tavallista transistoria monimutkaisempaa asiaa olemassakaan...ja siitä on kauan

Kävinpähän tässä välissä hakemassa sopivaa piikkirimaa ja juuri tuon lattakaapeliliittimen.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Vastaa Viestiin