Nykii, tai "kaasuttaa itsekseen"
Nykii, tai "kaasuttaa itsekseen"
MY02 9-5 2.0T johon äskettäin laitettu virisofta sisään. Toiminut hyvin kunnes toissapäivänä pitkän reissun aikana alkoi tehdä tuota, eli välillä auto ihan kuin kaasuttaa itsekseen, eli tekee pienen pehmeän nykäisyn. Kiihdytyksessä ei ongelmia ja tekee tuota ainakin vielä harvoin. Voisiko tämä johtua kaasuläppäkotelosta?
Re: Nykii, tai "kaasuttaa itsekseen"
mulla oli sama vika -04 aerossa,tuli kuntoon läppäkotelon sähköliittimien irrottamisella ja puhdistamisella.On toiminu jo yli 2 vuotta moitteetta.
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72
Täytyy kokeilla tuota, jos vaikka auttaisi, ennen kuin ryhtyy suurempiin toimenpiteisiin kuten kotelon avaaminen tai uuteen vaihtaminen.
Kannattaisiko kokeilla myös alkuperäistä softaa, ennekuin rupeaa isompiin remontteihin? :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Totta, pitää kyllä kokeilla sitäkin, mutta kun toimi muutaman viikon ajan uudella softalla ilman mitään ongelmia niin ei ihan viittaa siihen että ongelma olisi softassa. Tänään ajoa noin 50 km eikä tehnyt tuota kertaakaan joten vaikuttaa kyllä enemmänkin mekaaniselta/sähköiseltä vialta joka ilmenee vain satunnaisesti.Tobbana kirjoitti:Kannattaisiko kokeilla myös alkuperäistä softaa, ennekuin rupeaa isompiin remontteihin?
-Sami
Minäkin taistelin syksyllä pieniä nykäyksiä vastaan(tasakaasulla ajettaessa) ja lopulta putsasin läppäkotelon kunnolla ja nykimiset loppuivat.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Hei
En aloittanut uutta viestiketjua koska ongelmani on samanoloinen
Ongelmana on että kaasua painaa vähän voimakaamin alkaa nyhtää
nelos ja vitosvaihteella se tuntuu voimakkaampana.
Sid katsottuna ilmamassa M Reg / M Air kun menee yli 1000 arvon.
silloin alkaa nyhtää jos arvot ovat esim n 860 ei ongelmia mutta silloin
kaasunpainaminen on kevyempää, muuten arvot seuraa toisiaan.
Olen kokeillut ottaa IMMun liittimen pois ei auttanut.
Puolikylmällä koneella ei nykimistä.
Läppäkotelon ole ottanut irti ja putsannut ei vaikutusta nykimiseen.
Niin mikähän voisi olla vikana.?
Otetaan vastaan hyviä vinkkejä.
Saab 9-5 2,3 t vm.1999 Aeron softalla.
En aloittanut uutta viestiketjua koska ongelmani on samanoloinen
Ongelmana on että kaasua painaa vähän voimakaamin alkaa nyhtää
nelos ja vitosvaihteella se tuntuu voimakkaampana.
Sid katsottuna ilmamassa M Reg / M Air kun menee yli 1000 arvon.
silloin alkaa nyhtää jos arvot ovat esim n 860 ei ongelmia mutta silloin
kaasunpainaminen on kevyempää, muuten arvot seuraa toisiaan.
Olen kokeillut ottaa IMMun liittimen pois ei auttanut.
Puolikylmällä koneella ei nykimistä.
Läppäkotelon ole ottanut irti ja putsannut ei vaikutusta nykimiseen.
Niin mikähän voisi olla vikana.?
Otetaan vastaan hyviä vinkkejä.
Saab 9-5 2,3 t vm.1999 Aeron softalla.
Tuli nyt sitten kunnon DYI hengessä avattua tuo kaasuläppäkotelo. Johdot jotka menevät servomoottorin puolella olevalle piirilevylle olivat huonossa kunnossa, niistä lohkeili kuoret irti kun avasin kotelon. Piti sitten irroittaa toinen pää ja laittaa kutisteletkua päälle ja juottaa takaisin kiinni. Putsasin elektroniikan puhdistusaineella piirilevyn.
Uskon kuitenkin että vika oli itse läpässä. Imukanava läpän ympärillä oli tahmean tervanomaisen öljytöhnän peitossa joka mielestäni voisi selittää sen että auto ns. kaasutti itsekseen välillä jos läppä vähän juuttui ja sitten ponnahti auki? Nyt takana yli parisataa kilometriä ajoa ilman minkäänlaista nykimistä.
Uskon kuitenkin että vika oli itse läpässä. Imukanava läpän ympärillä oli tahmean tervanomaisen öljytöhnän peitossa joka mielestäni voisi selittää sen että auto ns. kaasutti itsekseen välillä jos läppä vähän juuttui ja sitten ponnahti auki? Nyt takana yli parisataa kilometriä ajoa ilman minkäänlaista nykimistä.
-
- "Aero"
Saabiin on nyt ilmaantunut sellainen vika, et tasakaasulla ajaessa auto saattaa alkaa nykiin. Vähä samanlaista nykimistä ku vakkarilla leikkis.
Ahtopainemittarissa nykiminen näkyy alipaineen nopeina heilahteluina (heilahtaa esim -0,2:sta -0,6:teen).
Purin ja putsasin läppäkotelon ja vaihdoin sen pienen takaiskuvenan, mut ei vaikutusta.
Jos kaasun lämäsee pohjaan, niin sit ei kyseistä vikaa esiinny, eli ainoostaan tasakaasulla ajellessa.
Olisikohan läppäkotelolla tullut kilometrit täyteen?
Ahtopainemittarissa nykiminen näkyy alipaineen nopeina heilahteluina (heilahtaa esim -0,2:sta -0,6:teen).
Purin ja putsasin läppäkotelon ja vaihdoin sen pienen takaiskuvenan, mut ei vaikutusta.
Jos kaasun lämäsee pohjaan, niin sit ei kyseistä vikaa esiinny, eli ainoostaan tasakaasulla ajellessa.
Olisikohan läppäkotelolla tullut kilometrit täyteen?
-
- "Hölösuu"
Mites immu?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Mulla taas esiintynyt pientä nykimistä lujaa kaasuttaessa. Tämä on ollut mulla aina (3 vuotta). Olen ajatellut että se nyt vaan on ominaisuus, mutta johtuukohan se softasta? 2,0 -> 185 hp.
Tasainen kiihtyvyys olisi tietenkin kivempaa...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tarkastappa turbon imuputkelta bypassille lähtevän putken liitos. Siellä on yksi o-rengas. Itse laitoin sinne kaksi o-rengasta että tuli tarpeeksi tiivistä. Aiheuttaa juurikin nykimistä täyskaasulla.Tannisto kirjoitti:Mulla taas esiintynyt pientä nykimistä lujaa kaasuttaessa. Tämä on ollut mulla aina (3 vuotta). Olen ajatellut että se nyt vaan on ominaisuus, mutta johtuukohan se softasta? 2,0 -> 185 hp.
-
- Matalapaineturbo
Mikä on kaasuläppäkotelon tiivisteen osanumero?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
putken ja läppäkotelon väliin tuleva o-rengas 4940698 ja läppäkotelon alle 91769182.0t Wagon kirjoitti:Mikä on kaasuläppäkotelon tiivisteen osanumero?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Tervehdys, tässä oma tarinani. Mulla oireet olivat kaikki edellä mainitut ja ne kaikki alkoi tasakaasulla nykimisestä. Ensin vaihdoin tulpat kun ongelmat alkoivat pian huollon jälkeen, vika jäi. Sitten vikojen lukuun RAM-autoon, ei vikakoodeja. Asentaja, pätevä sellainen, epäili jo silloin kaasuläppäkoteloa mutta päätin ensin vaihtaa vanhan DI-kassun uuteen, koska jos ei vikaa niin jääpä vahingon varalle ehjä kotelo, ja taas vika jäi. Ilmamassamittarin katsoin silmämääräisesti kaikki näytti olevan ok joten pistin tilaukseen uuden kaasuläppäkotelon, PCS:ltä. Paketti tuli nopeasti matkahuollon kanssa ja ei kun kotelo paikalleen ja nimimerkki kertokoon miten kävi. Kaikki kadonneet hevoset olivat tulleet takaisin
, polttoaineen (keski)kulutus pieneni n.1.5L satasella ja mikä parasta hymy on
palasi kasvoilleni ja pysyy varmasti (seuraavaan vikaan asti) leveänä. Niin, ja kyllähän matkan varrella vaihdoin myös alipaineletkut, bypassin sekä yhden takaiskuventtiilin ilman vaikutusta. Vika oli kaasuläppäkotelossa. Nyt nokka kohti ruokajonoa kun tili on tyhjä, mutta hymyillen.

palasi kasvoilleni ja pysyy varmasti (seuraavaan vikaan asti) leveänä. Niin, ja kyllähän matkan varrella vaihdoin myös alipaineletkut, bypassin sekä yhden takaiskuventtiilin ilman vaikutusta. Vika oli kaasuläppäkotelossa. Nyt nokka kohti ruokajonoa kun tili on tyhjä, mutta hymyillen.
Viimeksi muokannut Voi juku, Ke Syys 01, 2010 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nopeat syö hitaat, myös maantiellä....
9-5 Aero -02 Biopower by JCarlson
9-5 Aero -02 Biopower by JCarlson