9-5 2.3t -03, "Diesel-pesu" Lambda-ongelma (ratkesi jo)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

9-5 2.3t -03, "Diesel-pesu" Lambda-ongelma (ratkesi jo)

Viesti Kirjoittaja jatri »

Hei

Perustiedot autosta:
- 9-5 2.3t Wagon Arc A
- 03, käyttöönotto 08/2002
- 90700 km
- pieni vinkuna viime talvena > öljyt vaihtoon ja huohotinsatsi päivitykseen
- huoltokirja on ok


Tein STP-pesun kolme viikkoa sitten, kaikki hyvin, paitsi että,
pieni sininen savu pöllähtää joskus käynnistettäessä seisonnan
jälkeen eli lähinnä aamuisin.

Venttiilikopan kaksi putkea olivat tukossa, putsasin ja
tilanne rauhoittui olennaisesti, mutta päätin sitten tehdä
täällä esitellyn "diesel-pesun".

Kamera jäi kotiin, sorry klubilaiset :( .

Otin öljypohjan pois viime vuonna nyt jo myydystä 9000:sta, joten pieni
kokemus asiasta on jo kertynyt.
Tämä oli todella helppo homma tähän asti, öljypohja on nyt kiinni
about joka toisella pultilla, jotka saa auki aamulla mopolla. Yksikään
ei ollut samanlaisessa raossa kuin 9000.ssa.


Ensimmäinen 4L on ulkona ja toinen satsi yöpyy nyt öjlypohjassa
par'aikaa. Ensimmäinen liotus oli 2h ja mustaa oli. Otin pakarin irti molemmista
päistä se on niin helppoa montulla, mutta sitten tuli moka. Irroitin lambda-anturien liittimet sieltä "ylhäältä" ja melkein tiedän kumpi on kumpi, mutta
kumpi on ihan oikeasti jompikumpi ? Lähtevissä johdoissa oli erilainen
värikoodaus, onko jollakulla jotain lisätietoa ?

Jatri
Viimeksi muokannut jatri, La Syys 11, 2010 18:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 2.3t -03, "Diesel-pesu" käynnissä, Lambda-ongelma

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Oisko tästä apua noiden liittimien kanssa.

etu:
1 kelt/harm
2 pun/vihr
3 sininen
4 punainen

taka:
1 kelt/harm
2 pun/vihr
3 harmaa
4 vihreä
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5 2.3t -03, "Diesel-pesu" käynnissä, Lambda-ongelma

Viesti Kirjoittaja jatri »

Saab on ratkaissut ongelman, anturien liittimet
eivät sovi väärin :!:

Kiitos avusta :D kuitenkin.

Jatri
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5 2.3t -03, "Diesel-pesu" käynnissä, Lambda-ongelma

Viesti Kirjoittaja jatri »

Pesun tulokset:

Diesel jylläsi yön yli ja mustaa mömmöä tuli aamulla ulos. Nokia E52 takaa
kuvanlaadun, USB-johto on nyt juuri työpöydällä eli kuvia on tulossa.

Otin öljypohjan pois, 1 1/2h meni putsauksessa, siis pelkkä öljypohja.
Sihti ei ollut kovinkaan likainen, kuvista sitten selviää.

Sylinterit, "numeroinnin mukaan", 3 ja 4 olivat melkein kuivia, 1 ja 2 olivat
märempiä. Paineilmaa kehiin ja tulpat kiinni. Yhden pakoventtiili on tietysti
auki, turbon läpi tuli mukavat töräykset dieseliä.

Kamat kasaan, pesuöljyt (Motox, halpaa Motonetista) sisään, kierrätystä ilman sytytystä ja sitten käymään.

Komeat savut tuli, kesti 2 minuuttia ja sitten rauhoittui.

Käyttelin 20 min, ja sitten pesuöljyt pois ja Mobilit tilalle.

Tyhjäkäynti on tosi hiljaista, ajossa ei huomaa mitään erikoista, mutta
tarkkaillaan nyt mitä tästä putsauksesta seuraa.

Hommana pelkkä öljypohjan putsaus on tosi helppo, foorumilta ohjeet ja
sitten hommiin. Puhtaus on puoli ruokaa :?:

Jatri
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
jatri
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 09:13
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5 2.3t -03, "Diesel-pesu" Lambda-ongelma (ratkesi jo)

Viesti Kirjoittaja jatri »

Pari hommaa helpottavaa juttua, jotka totesin:

Tein operaation montulla, joten se huomioitakoon:

Pakoputken ensimmäinen osa kannattaa ottaa
kokonaan irti. Irroitin molempien lambdojen johdot liittimistään ja
koko pätkän saa mukavasti sivuun vasemman pyörän viereen.
Lambdojen johtoja ei tarvitse tällöin varoa ja tilaa riittää.

Moottorin vasemmapuoleinen etutuki kannattaa ottaa irti, yksi
pultti (avain 16). Pultti on osassa 52 30 693 (vääntötuki) ja sitten
tuen nurkasta pullotunkilla pari senttiä moottoria ylöspäin, niin öljypohjan saa sujuvasti pois paikoiltaan.

Jatri
-- 9-5 AERO A -08 & 9-5 AERO A WAGON -05 & 9-3 2.0T A CV -04 --
Vastaa Viestiin