Saab 9-5 kokemuksia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Kuinkas moni pitkä ihminen on havainnut 9-5:n niskatuista aiheutuvan ongelmaa?
Itse olen faijaa parisen senttiä pitempi, mutta toisaalta hieman lyhytselkäisempi, joten minulla ei ole ongelmaa... mutta faija ei 9-5:n penkeillä "pysty" istumaan kun niskatuki painaa selkää. Sinällään ikävä puoli... varsinkin kun penkit pitäisi muuten olla hyvät.
Itse olen faijaa parisen senttiä pitempi, mutta toisaalta hieman lyhytselkäisempi, joten minulla ei ole ongelmaa... mutta faija ei 9-5:n penkeillä "pysty" istumaan kun niskatuki painaa selkää. Sinällään ikävä puoli... varsinkin kun penkit pitäisi muuten olla hyvät.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Pitääpä kaivaa tämä vanha topicci esiin, saitte ylipuhuttua! ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kiitos kaikille kommenteista!
Eli noista huohotus ym. kauhutarinoista huolimatta 9-5 Aero -02 hommattu ja täytyy sanoa että olen helvetin tyytyväinen.
Ajettavuus on minusta loistava. Ohjaus on kevyt ja tehostus mukavuuspainoitteinen mutta ruori palauttaa mainiosti. Joissain autoissa esiintyvä tahmainen keskialue on minusta rasittava piirre ohjauksessa. Varmaankin jossain radalla saisi olla raskaampi/tunnokkaampi tuntuma mutta tuo ohjauksen keveys tekee kaupunkiajosta todella helppoa, mikä on käytännössä aika tärkeä piirre.
Alusta tuntuu sopivan jämäkältä eikä pahemmin kallistele kaarteissa, en ole tosin vielä ehtinyt kokeilemaan auton rajoja tässä suhteessa. Tuntuma on kuitenkin sellainen että pitoa tuntuu olevan, enemmän kuin uskallusta. Rata-autohan tämä ei ole joten varmasti aika onnistunut suhde jämäkkyydessä ja mukavuudessa.
Äänipuolella 9-5 ei minusta paljoakaan häviä Merc/Audi/BMW-akselille paitsi ehkä jo mainituilta rengasääniltään. En tiedä kuinka suuri merkitys tässä on renkailla, itselläni auton mukana tulleet 225/45 Aurorat, tuohan on ilmeisesti joku halpismerkki? Joka tapauksessa epäilen että noihin rengasääniin keskittyminen on seurausta vain siitä että kyyti maantiellä cruise päällä on kertakaikkiaan niin vaivatonta että huomio kiinnittyy mihin tahansa, ehkä hyvä näin - muuten pitkällä matkalla nukahtamisen vaara käy liian suureksi.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tuulenhumina ja muut äänilähteet on saatu häivytettyä todella hienosti.
Aeron kone kyllä teki aikamoisen vaikutuksen näin OG900i16 jälkeen. Ykkösvaihde tuntuu aika lyhyeltä, kakkosella viidenkympin jälkeen alkaa todella tapahtumaan
. Ehkä suurimman vaikutuksen teki kuitenkin kohtuullisen laiskoilla koneilla ennen ajaneena tuo kolmosvaihde, noissa vauhdeissahan (100+) yleensä nuo pikkuvaparit hyytyy. Ensimmäinen ajatus oli että ei helvetti menohan vaan jatkuu, sitten nelosta.. ei kai se 2.3 litrainen enää jaksa? Yllättävän nopeasti oli 200kmh lasissa, se riitti siltä kertaa. Edellämainittu tietysti tapahtui lentäkentällä. Pari markkaa lasissakin meno oli todella vakaata, kuin Opel Corsalla olis kuuttakymppiä ajellut.
Muita 9-5- malleja kuin Aeroa en ehtinyt kokeilemaan, uskon kuitenkin että noista moottori/alusta- eroista huolimatta mikä tahansa 9-5 on varmasti loistava valinta.
Kaikille 9-5 harkitseville, suosittelen!![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kiitos kaikille kommenteista!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eli noista huohotus ym. kauhutarinoista huolimatta 9-5 Aero -02 hommattu ja täytyy sanoa että olen helvetin tyytyväinen.
Ajettavuus on minusta loistava. Ohjaus on kevyt ja tehostus mukavuuspainoitteinen mutta ruori palauttaa mainiosti. Joissain autoissa esiintyvä tahmainen keskialue on minusta rasittava piirre ohjauksessa. Varmaankin jossain radalla saisi olla raskaampi/tunnokkaampi tuntuma mutta tuo ohjauksen keveys tekee kaupunkiajosta todella helppoa, mikä on käytännössä aika tärkeä piirre.
Alusta tuntuu sopivan jämäkältä eikä pahemmin kallistele kaarteissa, en ole tosin vielä ehtinyt kokeilemaan auton rajoja tässä suhteessa. Tuntuma on kuitenkin sellainen että pitoa tuntuu olevan, enemmän kuin uskallusta. Rata-autohan tämä ei ole joten varmasti aika onnistunut suhde jämäkkyydessä ja mukavuudessa.
Äänipuolella 9-5 ei minusta paljoakaan häviä Merc/Audi/BMW-akselille paitsi ehkä jo mainituilta rengasääniltään. En tiedä kuinka suuri merkitys tässä on renkailla, itselläni auton mukana tulleet 225/45 Aurorat, tuohan on ilmeisesti joku halpismerkki? Joka tapauksessa epäilen että noihin rengasääniin keskittyminen on seurausta vain siitä että kyyti maantiellä cruise päällä on kertakaikkiaan niin vaivatonta että huomio kiinnittyy mihin tahansa, ehkä hyvä näin - muuten pitkällä matkalla nukahtamisen vaara käy liian suureksi.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tuulenhumina ja muut äänilähteet on saatu häivytettyä todella hienosti.
Aeron kone kyllä teki aikamoisen vaikutuksen näin OG900i16 jälkeen. Ykkösvaihde tuntuu aika lyhyeltä, kakkosella viidenkympin jälkeen alkaa todella tapahtumaan
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Muita 9-5- malleja kuin Aeroa en ehtinyt kokeilemaan, uskon kuitenkin että noista moottori/alusta- eroista huolimatta mikä tahansa 9-5 on varmasti loistava valinta.
Kaikille 9-5 harkitseville, suosittelen!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tämän huomasin itekin aika äkkiä. Niskatuen joutuu pistämään aika ylös ettei se painaisi hartioita.Money For Nothing kirjoitti:Kuinkas moni pitkä ihminen on havainnut 9-5:n niskatuista aiheutuvan ongelmaa?
Itse olen faijaa parisen senttiä pitempi, mutta toisaalta hieman lyhytselkäisempi, joten minulla ei ole ongelmaa... mutta faija ei 9-5:n penkeillä "pysty" istumaan kun niskatuki painaa selkää. Sinällään ikävä puoli... varsinkin kun penkit pitäisi muuten olla hyvät.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Minulla oli myös Volvo V70 T4 koeajossa, aikani pähkäiltyäni päädyin kuitenkin Saabiin 9-5 2,3 t. No miksi, katselin taloyhtiön autokatokseen, kyllä se Volvo on joka pojan auto, sen takia eka Saabi. Eikä ole kaduttanut, hyvä on ajaa, kulkee kuin juna. Ja toisekseen samat pusla viat ne on Volvossakin, joten ei niitä kannata surra.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Itse kyllä saan niskatuen sopivalle korkeudelle ja pituutta on 194cm, ajoasentoni on kyllä "makaava", selkänoja suunnilleen 45 asteen kulmassaMoney For Nothing kirjoitti:Kuinkas moni pitkä ihminen on havainnut 9-5:n niskatuista aiheutuvan ongelmaa?
Itse olen faijaa parisen senttiä pitempi, mutta toisaalta hieman lyhytselkäisempi, joten minulla ei ole ongelmaa... mutta faija ei 9-5:n penkeillä "pysty" istumaan kun niskatuki painaa selkää. Sinällään ikävä puoli... varsinkin kun penkit pitäisi muuten olla hyvät.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei ole mitään ongelmaa(n. 195cm pitkä)Money For Nothing kirjoitti:Kuinkas moni pitkä ihminen on havainnut 9-5:n niskatuista aiheutuvan ongelmaa?
Itse olen faijaa parisen senttiä pitempi, mutta toisaalta hieman lyhytselkäisempi, joten minulla ei ole ongelmaa... mutta faija ei 9-5:n penkeillä "pysty" istumaan kun niskatuki painaa selkää. Sinällään ikävä puoli... varsinkin kun penkit pitäisi muuten olla hyvät.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Se tuki on mielestäni hiukan turhan pystyssä. Sitä kun joutuu nostamaan ylemmäs, niin päätä joutuu sitten pitämään hiukkasen etukenossa ja siitä tulee niskakipu. Tonnarissa ei ollut vastaavaa "ominaisuutta". Käyttöohjekirjan neuvot pätevät vain johonkin keskiarvokaveriin. Jos sattuukin olemaan suuntaan tai toiseen siitä keskiarvosta, homma voi mennä pieleen, sillä penkki ei muutu. Makaavalla asennolla ongelma tosiaan poistuu, mutta semmosessa asennossa en jaksa ajella pitempiä matkoja.Mimmi kirjoitti:Duoda, duoda ko. tuki ei ole niskatuki, vaan pääntuki ja käyttöohjekirjassakin neuvotaan sen oikea asennuskorkeus.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Niin kuin todettiin pääntuentuen tärkein tehtävä on suojella päätä kolarissa ja siksi tuki on sijoitettu mahdollisimman lähelle päätä.Kolarin sattuessa ei pää retkahda vasten tulevaa tukea vaan on valmiiksi kiinni tuessa. Tukihan siirtyy rajussa iskussa eteenpäin ja ottaa vastaan törmäysenergiaa. Itse pitkäselkäisenä saan ihan ok asennon, pitää vain hakea sitä vähän enemmän, säätöjä kun riittää.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Pituutta on 195 cm eikä ole pääntuki selkää painanut. Olen tosin nostanut sen ylimpään asentoonsa, takaraivon kohdalle - niin kuin manuskassa neuvotaan.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Saab 9-5 kokemuksia
Itse olen iskenyt silmäni 400+ tonnia ajettuun 9-5:sta. Onhan siihen kilsoja tullut, mutta käsittääkseni ei välttämättä Saabille paha... Onko tuollaisilla kilsoilla jotain tiettyä, mitä pitäisi huomioida? Jäähdytysnestettä kuulemma syö talvella. Olisko lämmityslaite? Kalliskin? Huoltovihko on asiallisesti täytetty, mutta onko jotain muuta mitä kannattaa ottaa huomioon? Kiitokset!
Re: Saab 9-5 kokemuksia
Aivan kuten Mimmi tuossa sanoi, säätää sen penkin kuten ohjekirjassa neuvotaan ja ensimmäistä kertaa mun autoiluhistoriassa päätä voi lepuuttaa tukea vasten normaalissa ajoasennossa.
Joo saappi on iso auto ja sen huomaa joka kerta bensamittarilla. Mutta ei kai tuollainen malmikasa voi kovin vähällä liikkuakaan?
Varmasti maailmassa on parempia autoja kun 9-5, mutta jos otetaan huomioon esim. käytetyn hintaluokka, niin vaikea on nähdä toista vaihdokkia, jossa saa samalla rahalla yhtä paljon autoa. Ja niin vähän sähkövikoja....
Joo saappi on iso auto ja sen huomaa joka kerta bensamittarilla. Mutta ei kai tuollainen malmikasa voi kovin vähällä liikkuakaan?
Varmasti maailmassa on parempia autoja kun 9-5, mutta jos otetaan huomioon esim. käytetyn hintaluokka, niin vaikea on nähdä toista vaihdokkia, jossa saa samalla rahalla yhtä paljon autoa. Ja niin vähän sähkövikoja....
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re:
Kontin miinuksena takapenkin kääntyminen kokonaisena ja se suksiluukku, plussana hyvät lokerot sivuilla ja alla, saa kaikki muuten kontissa hilluvat kilkkeet siististi piiloon.Eski kirjoitti:Onhan se 9-5 farkun kontti matala, kun hattuhylly on kiinni, mutta hyvä puoli on se, että kontin pohja on puskurin tasalla, joten tavaran lastaaminen ja pois ottaminen on paljon kätevämpää kuin esim. 9-3:n syvästä kontista. Kokeilkaapa vaikka laittaa 32" kuvaputkitelevisio 9-3:n konttiin ja nostaa se sieltä pois... 9-5 farkkuun kannattaa hommata tavaraverkko siihen takaselkänojaan, niin voi jättää hattuhyllyn pois ja lastata kontin täyteen kattoa myöten... Se on harmi, että 9-5 farkussa ei ole suksiluukkua. 9-3SportCombissa käsittäkseni on.
Eski
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Re: Re:
SamoinPekko_Å kirjoitti:SiipiSaapi kirjoitti:
Kontin miinuksena takapenkin kääntyminen kokonaisena
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621