8x17 et40 +farkku
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
8x17 et40 +farkku
Hei
Katselin, että eräässä liikkeessä olisi kohtuuhintaan Tomason TN1 vanteita, mutta koko näyttää olevan 8x17 ja ET40. Saabin omat 17 tuumaiset taitaa olla aina 7 tuumaa leveitä?
Tuolle 8 tuumaiselle pitäisi vissiin laittaa jo 235/45 eikä 225/45, mutta sellaisethan saa femmaan laittaa?
Rengas tulee ulos jos vertaa nykyiseen 205/65R15 renkaaseen.
Laskenko karkeesti, että rengas tulee ulospäin ET:n ero (49mm-40=9mm)+ vanteen leveneminen ((2x25,4mm)/2=25,4mm)--> = noin 34mm?
Onko kellään sattumalta kokemusta tuosta vanneleveydestä ja ET:stä?
Vai pitääköhän jättää vanteet kauppan hyllylle?
terv,Timppa
Katselin, että eräässä liikkeessä olisi kohtuuhintaan Tomason TN1 vanteita, mutta koko näyttää olevan 8x17 ja ET40. Saabin omat 17 tuumaiset taitaa olla aina 7 tuumaa leveitä?
Tuolle 8 tuumaiselle pitäisi vissiin laittaa jo 235/45 eikä 225/45, mutta sellaisethan saa femmaan laittaa?
Rengas tulee ulos jos vertaa nykyiseen 205/65R15 renkaaseen.
Laskenko karkeesti, että rengas tulee ulospäin ET:n ero (49mm-40=9mm)+ vanteen leveneminen ((2x25,4mm)/2=25,4mm)--> = noin 34mm?
Onko kellään sattumalta kokemusta tuosta vanneleveydestä ja ET:stä?
Vai pitääköhän jättää vanteet kauppan hyllylle?
terv,Timppa
Re: 8x17 et40 +farkku
no juu, mulla on 235/45/17 7.5" vanteella ja just tolla 40 ET:llä. Ja tilaa jää vielä vaikka kuin.
#3272
Re: 8x17 et40 +farkku
Mulla on 19" vanteet 8" leveydellä ET40, 235/35 renkaalla ja -40mm madalluksella ja ei ole ongelmia.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: 8x17 et40 +farkku
Pakko se on kai uskoa, että mahtuu.
Yritin mittanauhalla mittailla etäisyyttä lokareiden reunaan nykyisillä renkailla ja melko pieneltä se väli vaikuttaa. Lisäksi siellä on ne sisälokasuojan muovit.
Unohtui kysyä, että millä nousulla ja minkäpituiset pultit pitäisi hommata aluvanteille? Lähinnä meinaan lukkopulttisarjaa siis...
terv,
Timppa
Yritin mittanauhalla mittailla etäisyyttä lokareiden reunaan nykyisillä renkailla ja melko pieneltä se väli vaikuttaa. Lisäksi siellä on ne sisälokasuojan muovit.
Unohtui kysyä, että millä nousulla ja minkäpituiset pultit pitäisi hommata aluvanteille? Lähinnä meinaan lukkopulttisarjaa siis...
terv,
Timppa
Re: 8x17 et40 +farkku
Mulla jää vanteet renkaineen lokasuojan sisään. Ei raavi kaarihin vaikka takapenkillä istuisi kolme isoa jantteria.
Käytä saabin alkuperäisiä "pultteja".
Käytä saabin alkuperäisiä "pultteja".
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: 8x17 et40 +farkku
Do dii, nyt on pyörät alla ja hyvinhän ne pyörii, eikä raavi. Ulkonäkö parani ainakin omasta mielestä, kun pääsi eroon karvalakkipölykapseleista
Ajettavuus muuttui huomattavasti tarkemmaksi...
Niin renkaiksi laitoin Nokian Z G2 235/45R17.
Seuraavaksi saakin sitten miettiä pientä pudotusta. Iskarit alkaa olla vaihtokunnossa piakkoin, joten samalla voisi harkita jämäkämpiä iskareita ja lyhyempiä jousia.
Nyt kun renkaat vaihtui leveämpiin niin samalla alkoi epäilyttämään, että ohjauksessa on hiukan väljää jossain? Varmaan raidetangon päät, koska mittarissa on 187tkm ja niitä ei tietääkseni ole vielä vaihdettu. Tai sitten ohjausakselissa on jotain välystä?
Vai miten yleensä, onko femmassa joutunut vaihtamaan muita etupään heloja näillä kilometreillä?
-Timppa
Ajettavuus muuttui huomattavasti tarkemmaksi...
Niin renkaiksi laitoin Nokian Z G2 235/45R17.
Seuraavaksi saakin sitten miettiä pientä pudotusta. Iskarit alkaa olla vaihtokunnossa piakkoin, joten samalla voisi harkita jämäkämpiä iskareita ja lyhyempiä jousia.
Nyt kun renkaat vaihtui leveämpiin niin samalla alkoi epäilyttämään, että ohjauksessa on hiukan väljää jossain? Varmaan raidetangon päät, koska mittarissa on 187tkm ja niitä ei tietääkseni ole vielä vaihdettu. Tai sitten ohjausakselissa on jotain välystä?
Vai miten yleensä, onko femmassa joutunut vaihtamaan muita etupään heloja näillä kilometreillä?
-Timppa
Re: 8x17 et40 +farkku
Pistäkkö kuvia tuosta yhdistelmästä! Muutkin voi laittaa
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Re: 8x17 et40 +farkku
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: 8x17 et40 +farkku
Uolevi3 kirjoitti:Pistäkkö kuvia tuosta yhdistelmästä! Muutkin voi laittaa
Joo pistän kuvan pikimiten. Tosin auto pitää varmaan pestä
Re: 8x17 et40 +farkku
Ei kamera rikki mene, vaikka likaisestakin autosta ottaa kuvan. ;)timolaasonen kirjoitti:Joo pistän kuvan pikimiten. Tosin auto pitää varmaan pestä :mrgreen:
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: 8x17 et40 +farkku
Tässä vihdoin kuvat, jotka ihan meinas unohtua...
http://picasaweb.google.com/lh/sredir?u ... feat=email
http://picasaweb.google.com/lh/sredir?u ... feat=email
Re: 8x17 et40 +farkku
Hienot vanteet ja hyvältä näyttää (itellä samanlaiset 19")
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: 8x17 et40 +farkku
Hyvin näyttävät käyvän, tilaakin tuntuu jäävän.
Itse aikoinaan arvoin pitkään 7.5, 17 ET 35 vannetta, 225 / 45 renkaalla olevaa sopivuutta..turhaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2849124/">
Itse aikoinaan arvoin pitkään 7.5, 17 ET 35 vannetta, 225 / 45 renkaalla olevaa sopivuutta..turhaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2849124/">
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: 8x17 et40 +farkku
Mulla kesäpyörinä 8.5x19 ET38 235/35 renkain.
Alusta oli alun perin madallettu 45 mm. Kuorma päällä raapi tietyissä tilanteissa sisälokariin kiinni sekä edessä että takana.
30 mm madalluksella ei raavi missään tilanteessa.
Ylempi kuva 45 mm madalluksella ja alempi 30 mm madalluksella.
Kuvat eivät ole täsmälleen samasta kuvakulmasta otettuja, mutta ero on nähtävissä.
http://i76.photobucket.com/albums/j6/9- ... Saab45.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j6/9- ... Saab30.jpg
Matalammalla alustalla auto olisi paremman näköinen, mutta toisaalta nyt jää etuhuulen ja kanttikiven väliin enemmän pelivaraa esim. vinoparkkiin pysäköitäessä (eikä pohja raavi metsäpoluilla kaikkiin töyssyihin ja kiviin marja- ja kalareissuilla).
Alusta oli alun perin madallettu 45 mm. Kuorma päällä raapi tietyissä tilanteissa sisälokariin kiinni sekä edessä että takana.
30 mm madalluksella ei raavi missään tilanteessa.
Ylempi kuva 45 mm madalluksella ja alempi 30 mm madalluksella.
Kuvat eivät ole täsmälleen samasta kuvakulmasta otettuja, mutta ero on nähtävissä.
http://i76.photobucket.com/albums/j6/9- ... Saab45.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j6/9- ... Saab30.jpg
Matalammalla alustalla auto olisi paremman näköinen, mutta toisaalta nyt jää etuhuulen ja kanttikiven väliin enemmän pelivaraa esim. vinoparkkiin pysäköitäessä (eikä pohja raavi metsäpoluilla kaikkiin töyssyihin ja kiviin marja- ja kalareissuilla).
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: 8x17 et40 +farkku
Odottelin aikani joltain puolelta vastausta tähän..
Noh.. Madallusta parkkeeraamista vaikeuttavana kokevalla lienee tapana ajaa keula reunakiven päälle. Reunakivi on sitten esim. jalkakäytävää/pyörätietä tai puistoalueen reunaa.
Jalkakäytävän/pyörätien päälle moottoriajoneuvolla pysäköinti lienee kuitenkin laitonta johon ylemmän kysymyksen esittäjä ehkä viittaa?.. Saattaa olla, että koskee myös tuollaista "keulaylitystä"..
Mielestäni tilanne menee tulkinnanvaraiseksi tilanteissa, joissa on yksisuuntaisella katuosuudella molemmin puolin vinoparkki. Taitaa löytyä paikkoja jossa esim. 2kpl og9-5 henkilöautoja vastakkaisille puolille pysäköitynä saattaa kaventaa ajoväylän niin, ettei leveämmän sorttinen henkilöauto enää mahdu välistä. Tämä siis tilanteessa, jossa kumpikin pysäköidyistä henkilöautoista on jättänyt puskurin etupuolelle ( ei sen alapuolelle ) hajuraon reunakiveen.
Reunakiven päälle vinoparkissa pysäköinti auttaa siis paikoittain liikenteen sujuvuutta. Todellisuudessa näistä väleistä yleensä mahtuu ajamaan pienillä marginaaleilla, mutta kun kapeaan kohtaan sattuu epävarma kuljettaja, alkaa suma olla valmis..
Noh.. Madallusta parkkeeraamista vaikeuttavana kokevalla lienee tapana ajaa keula reunakiven päälle. Reunakivi on sitten esim. jalkakäytävää/pyörätietä tai puistoalueen reunaa.
Jalkakäytävän/pyörätien päälle moottoriajoneuvolla pysäköinti lienee kuitenkin laitonta johon ylemmän kysymyksen esittäjä ehkä viittaa?.. Saattaa olla, että koskee myös tuollaista "keulaylitystä"..
Mielestäni tilanne menee tulkinnanvaraiseksi tilanteissa, joissa on yksisuuntaisella katuosuudella molemmin puolin vinoparkki. Taitaa löytyä paikkoja jossa esim. 2kpl og9-5 henkilöautoja vastakkaisille puolille pysäköitynä saattaa kaventaa ajoväylän niin, ettei leveämmän sorttinen henkilöauto enää mahdu välistä. Tämä siis tilanteessa, jossa kumpikin pysäköidyistä henkilöautoista on jättänyt puskurin etupuolelle ( ei sen alapuolelle ) hajuraon reunakiveen.
Reunakiven päälle vinoparkissa pysäköinti auttaa siis paikoittain liikenteen sujuvuutta. Todellisuudessa näistä väleistä yleensä mahtuu ajamaan pienillä marginaaleilla, mutta kun kapeaan kohtaan sattuu epävarma kuljettaja, alkaa suma olla valmis..