Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

No niin eli täristää kiihdyttäessä etupyörät nopeuden ollessa n. 20-30 km/h.
Ei tärise jarrutettaessa eikä muilla nopeuksilla (ehkä vähän joskus 50km/h)
Ihmetyttää vain, että aamulla tai lounaalle lähtiessä ei tärise vaan vasta kun on muutama kilometri takana.
Tänään koitin etupyörän napoja kun tulin kotiin ja aikas kuumat oli. (en ole tosin ennen kokeillut tämän auton, AT-vaihteistolla tulee toki jarruteltua enempi).
Ja tärinää en huomaa, kun laitan S-napin pohjaan ja tallan tiskiin :)
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
tuhi11
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 07:42
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja tuhi11 »

Voisiko jarrut jumittaa?Paljonko ajettu?
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

missäs kunnossa renkaat? jos ois jotku kiina-renkaat niin ne kun seisoo paikallaan koko yön niin voi mennä neliskulmaisiksi ;)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

Ajettu pian 200tkm, edellisestä jarruremontista/ palojen kunnosta ei tietoa.
Renkaat on goodyear F1, aika uudet, vuosimallia 2007. Ja täristää nimenomaan vasta kun on hetken ajanut (10km).
Mutta taidan käydä ostamas uudet talvirenkaat ja laitan paikoilleen niin poistuu samalla epäilyt renkaista.
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Uolevi3 kirjoitti:Ja tärinää en huomaa, kun laitan S-napin pohjaan ja tallan tiskiin :)
S-nappi ja lati tiskissä on sama kuin lati tiskissä ilman s-nappia.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

Ostin jo talvirenkaat, saan ne perjantaina alle.
Mutta voisko tärinä johtua joko vaihteistosta tai kytkimestä (automaatti)?
Alkoi tänään tuntumaan suuremmillakin nopeuksilla kiihdyttäessä outoa viivettä.
Hajooko tämä nyt käsiin?
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
tuhi11
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 07:42
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja tuhi11 »

Tarkistaisin jarrujen toiminnan,ettei vain makaisi etujarru päällä.Monet tärinät johtuu jarruista,jotka ei palaudu kunnolla.
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon? Ei vaan turbiinikytk

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

Voi vi**u!
Motarilla katos veto yhtäkkiä ja seuraavaksi en meinannu päästä valoista liikkeelle :evil: Vein paikalliseen merkkihuoltoon ja meinasivat, että automaatista turbiini mennyt.
Tyhmänä lähdin vielä kotiin ja lupasin tuoda auton huomenna. Matkalla moottorivalo alkoi palaan. Valoista muuten pääsin liikkeelle, kun laitoin kakkosen päälle (1 tai 3 ei lähtenyt). Kotipihassa huomasin, ettei ole pakkia. Ja ihan sama missä vaihteenvalitsin on, aina on veto päällä eteenpäin. Mitenköhän, kun huomenna pitäis lähtee, ei pääse kääntymäänkään?
1.Mikä osa turbiinista menee hajalle tuolla lailla?
2.Paljonko maksaa turbiini/vaihtotyö?
3.Kuinka saan auton käännettyä?
4.Voisko enää enempää vituttaa?
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oiskohan kuitenkaan turbiini. Kuulostaa enemmän itse vaihdelaatikon hajoamiselta, etenkin kun vetoa eteen löytyy mutta taakse ei.
Ja resepti siihen lootavikaan tai turbiinivikaan on yleensä kokonaan uusi (tai purkaamo) osa, merkkiliikkeessä eivät niitä ainakaan korjaa. Joku automaattispesialisti sellaisen varmaan osaisi korjatakkin, yhden firman itse vain tiedän mutta ainakin asiantuntevalta vaikuttaa ja sellaiseksi on kehuttu. Vähän kaukana vaan.. http://www.automaattivaihteisto.net/index.html

Moottorin vikavalo siis palaa mutta vaihteiston ei?

Auton kääntäminen ei taida onnistua kuin ulkopuolisella avulla (työntämällä tms.) jos ei mene pakki päälle. :(

Kyllähän tommonen hajoaminen pistää vituttamaan kovastikkin ja harkitsemaan vakavasti manuaalilaatikon tilalle vaihtamista.

Merkkiliikkeessä minkä tahansa edellämainitun operaation teettäminen on: KALLISTA

Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja haluaisin edelleen automaattia käyttää, niin varmaan soittaisin tuonne edellämainittuun firmaan, kuvailisin oireita ja kysyisin kannattaako tuota lootaa yrittää korjata vai hommatako jostakin uusi. Aerossa on eri loota muutamalla pienellä erolla kuin muissa, mutta veikkaisin ettei mitään ongelmaa ole laittaa matalapaineen 4-vaihteistakaan sinne. Tuntuvat yhtä hyvin tai huonosti kestävän.

Aiemman tärinän valossa voisi veikkailla että lootassa on joku mekaanishydraulinen vika, miltä lootaöljy näyttää ja haisee mittatikussa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

Joo, ei löydy pakkia ollenkaan.
Automaativaihteistoa en enää haluaisi, mutta millainen homma se olis laittaa manuaali? Ja kuka sellaisen osais/vois tehdä? (edes vähän halvemmalla)
Vaihteiston vikavalo palaa.
Lootaöljyä oli riittävästi, mitään outoa ulkonäössä tai hajussa en huomannut.
Nyt siis manuaalilaatikko romarilta ja joku asentamaan se paikoilleen?
Tai maksaako uusi loota paljon yli 1000€ ?
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

Onko manuaalilaatikossa eroa onko Aero vai ei?
(eli pitääkö/kannattaako olla Aeron aski?)
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Manuaalivaihteiseksi muuttaminen vaatii ainakin seuraavia:

Vaihteensiirrin, vaihdekeppi ja sen alaosa, kytkinpoljin (ja jarrupoljin), kytkinsylinterit ja linjan sekä tietty vaihdelaatikko. Vauhtipyörä lisäksi ja kytkinpaketti. Alipainepumpun voi poistaa.

Jotain muutakin detaljia voi olla mutta nuo on pääpiirteissään ne. Aika työläs homma, olen kyllä tehnyt pariin autoon eli ei mahdoton. Mutta teetettäessä voi olla varsin kallista. Mulla ei ole tallia ko. hommaa varten ja vähän rajallisesti aikaakin.

Osat ei ole hirmukalliita purkuautosta, kaverilla on manuaalivaihteinen femma josta ainakin noita vaihteensiirron nippeleitä, pääsylinterin, kytkinlinjan jne. varmaan ainakin saisi. Muitakin purkufemmoja foorumilta löytyy joten lootakin löytynee (dajazzilla taisi olla yks, kaikki manuaalit on samoja oli aero tai ei).

Äkkiseltään veikkaisin että kaikki konversion osat saa noin tonniin jos heittää vaan käytetyn muutaman satasen manuaalilaatikon sellaisenaan kiinni, työ ja vaiva vaan jää sitten siihen päälle. Eli rahallisesti ei varmaan kannata, mutta jos haluaa manuaalin niin kannattaa. Itse varmaan päätyisin manuaalikonversioon siksi koska en tykkää yhtään automaatista.

Uusi manuaaliloota maksaa varmaan pari tonnia. :) Mutta melkein uutta vastaavan saa halvemmallakin jos remppaa saabin päivityssarjalla ja uusilla laakereilla käytetyn. Sillekkin rempalle luultavasti löytyy asiallinen tekijä kohtuuhintaan, jolloin käytetty loota + osat + remppaustyö jää luultavasti sinne tonnin alle jopa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

Kuulostaa kyllä työläältä, et tiedä ketään halukasta tuohon hommaan?
Laitoin kyselyn autopurkaamot.comiin manuaalilaatikosta muine osineen sekä automaattilootasta.
Automaatti-Mikelle pistin kans.
Näyttää kyllä, ellei asentajia ilmaannu, että pakko jatkaa automaatilla :(
(itelläkään kun ei ole tallia taidoista nyt puhumattakaan)
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Uolevi3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 21:19
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pyörän laakerit vai vetonivel vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Uolevi3 »

vm-98, laatikolla ajettu 260 tkm, hinta 625€ :roll:
vm-99, laatikolla ajettu 76 tkm, hinta 2500€ :roll:

huhhuh! paljonkohan se uusi maksaisi?
Saab 9-5 Hirsch -11
ex Saab 9-5 Troll -00
ex 900 SE Turbo -95 (R.I.P)
ex 900i -88
#4798
Vastaa Viestiin