Kaiuttimien vaihto
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
- Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli
Re: Kaiuttimien vaihto
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Re: Kaiuttimien vaihto
Tulipa vaihettua Hertzit jo tänään. Eipä ollu Pioneerit edes kaksoiskartiot vaan 1 kartio ja "made in mexico"
Melkoinen parannus tuli äänenlaatuun. Pitännee nuo midbassotkin vaihtaa loman aikana ja hakea paketti vibroplastia ovienvaimennukseen.
Melkoinen parannus tuli äänenlaatuun. Pitännee nuo midbassotkin vaihtaa loman aikana ja hakea paketti vibroplastia ovienvaimennukseen.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Kaiuttimien vaihto
Oletteko muuten huomanneet että joissain (sedan) 9-5:ssa on hattuhyllyn kaiuttimien paikalla vain muoviset "placeholderit". Näin on esim. meikäläisellä. Takaovissa on kyllä kaiuttimet, mutta hattuhyllyllä on vain 6x9" paikat.
Onko tietoa miten noita voisi ottaa käyttöön?
Impedanssien kannalta varmaan fiksuinta olisi ottaa takaovista piuhat irti ja jatkaa ne tuonne hattuhyllylle. Rinnan kytkettynä saisi vahvistimen savuamaan aika äkkiä... Audiojärjestelmä on käsittääkseni "AS2 / Premium".
Onko tietoa miten noita voisi ottaa käyttöön?
Impedanssien kannalta varmaan fiksuinta olisi ottaa takaovista piuhat irti ja jatkaa ne tuonne hattuhyllylle. Rinnan kytkettynä saisi vahvistimen savuamaan aika äkkiä... Audiojärjestelmä on käsittääkseni "AS2 / Premium".
2001 / 9-5 / 2.0t
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kaiuttimien vaihto
Tuonne hattuhyllylle kuluu AS3 sarjassa bassot, tämä ns: harman kardon sarja. Muuten kuuluukin olla vain tyhjät paikat.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Kaiuttimien vaihto
Tämä olikin ihan päivänselvää kun katselin tuosta pari viestiä ylempänä mainitusta linkistä asioita. On muuten aika kattavaa informaatiota aiheesta.
Mutta tosiaan, tuonne ei vissiin mene mitään johtojakaan "valmiiksi", vaan fiksuin tapa asentaa hattuhyllylle "kuusysit" on jatkaa ovikaiuttimien johtoja tuonne hattuhyllylle asti?
Mulla olisi tulossa 2ohm impedanssilla varustetut 6x9" kaiuttimet sinne hattuhyllylle, mutta epäilen tosiaan jotain sähköstä ymmärtävänä ettei niitä kannata ainakaan rinnan kytkeä noiden ovissa majailevien 3.6 ohm -kaiuttimien kanssa. Liekö nuo 2ohm kaiuttimet jo pelkiltäänkin riski tuon audiolaitteen vahvistimen kestävyydelle?
Mutta tosiaan, tuonne ei vissiin mene mitään johtojakaan "valmiiksi", vaan fiksuin tapa asentaa hattuhyllylle "kuusysit" on jatkaa ovikaiuttimien johtoja tuonne hattuhyllylle asti?
Mulla olisi tulossa 2ohm impedanssilla varustetut 6x9" kaiuttimet sinne hattuhyllylle, mutta epäilen tosiaan jotain sähköstä ymmärtävänä ettei niitä kannata ainakaan rinnan kytkeä noiden ovissa majailevien 3.6 ohm -kaiuttimien kanssa. Liekö nuo 2ohm kaiuttimet jo pelkiltäänkin riski tuon audiolaitteen vahvistimen kestävyydelle?
2001 / 9-5 / 2.0t
Re: Kaiuttimien vaihto
Ihan mielenkiinnosta, jos autossa ei ole alkuperäistä musiikkikeskusta niin onko ovikaiuttimille/subbarille vedetty johdot valmiiksi?
Re: Kaiuttimien vaihto
Tarkoitus olis vaihtaa uudet kaiuttimet ja lisäillä vielä subbari.
Ootteko laittanu minkälaisia subbareita? Itse meinasin laittaa koteloidun passiivisuppasen taakse ja kiinnittää se jollain konstilla takakonttiin ja siihen hattuhyllypeltiin.
Kokoonpanoksi olen kaavaillut:
Etuoviin midbassot DLS-MS6MID 6.5" (165mm) KESKIÄÄNI/MIDBASSO - DLS
Kojelautaan koaxiaalit HERTZ ECX87.4 3.5" ((87mm) 2-TIE - HERTZ - ENERGY
Subbariksi JBL GT5-1204BP JBL GT5-1204BP
Kommentteja ja suosituksia otetaan mieluusti vastaan.
Auto on MY04 Aero sedan
ps. soitin ja vahvistin menevät myös vaihtoon.
Ootteko laittanu minkälaisia subbareita? Itse meinasin laittaa koteloidun passiivisuppasen taakse ja kiinnittää se jollain konstilla takakonttiin ja siihen hattuhyllypeltiin.
Kokoonpanoksi olen kaavaillut:
Etuoviin midbassot DLS-MS6MID 6.5" (165mm) KESKIÄÄNI/MIDBASSO - DLS
Kojelautaan koaxiaalit HERTZ ECX87.4 3.5" ((87mm) 2-TIE - HERTZ - ENERGY
Subbariksi JBL GT5-1204BP JBL GT5-1204BP
Kommentteja ja suosituksia otetaan mieluusti vastaan.
Auto on MY04 Aero sedan
ps. soitin ja vahvistin menevät myös vaihtoon.
Re: Kaiuttimien vaihto
-
Viimeksi muokannut oju, Ma Syys 27, 2010 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kaiuttimien vaihto
Laitoin eteen infinityn sadan euron 2-tiekaiutinsatsin jossa 6,5" basso/keskiääni ja erillinen diskantti jakosuotimen kautta eroteltuna. Vanhat kojelautakaiuttimet poistin käytöstä kokonaan.
Oviin oli tehtaalla laitettu johdotus mutta se sai alkunsa pelkääjän puolen jalkatilasta. Tämä aiheutti hieman lisätyötä. Syötin jakosuotimia kojelautakaiuttimien johdoista. Jakosuotimen sai jemmattua vanhan kojelautakaiuttimen reikään kätevästi. Diskantit tulivat A-pilareiden juureen.
Lopputulos on ihan ok mutta täytynee vielä tiivistää tuota kotelointia basson osalta. Ikävä homma tuossa oli että ovissa ei ollut kunnollisia kiinnikkeitä valmiina vaan halpojen korotusrenkaiden lisäksi tarvittiin hieman vaneria. No, olihan niistä ruuvinreistä kuitenkin iloa, ei tarvinut omia porailla. Mielestäni tuollainen 2-tieratkaisu jakosuotimen kanssa on varsin hyvä tähän tarkoitukseen, kolmitieratkaisussa pitäisi panostaa enemmän rahallisesti jotta se onnistuisi yhtä saumattomasti. Sen vanhan 2.5" tilalle ei tarvita kuin diskantti jos loput laitetaan oveen.
Taakse joku edeltävä omistaja on laittanut hattuhyllylle kaiuttimet. Ne eivät loista mutteivat ole ihan hyödyttömätkään. Päädyin poistamaan alkuperäiset takaovien kaiuttimet käytöstä koska ne eivät ainakaan parantaneet kokonaisuutta.
Oviin oli tehtaalla laitettu johdotus mutta se sai alkunsa pelkääjän puolen jalkatilasta. Tämä aiheutti hieman lisätyötä. Syötin jakosuotimia kojelautakaiuttimien johdoista. Jakosuotimen sai jemmattua vanhan kojelautakaiuttimen reikään kätevästi. Diskantit tulivat A-pilareiden juureen.
Lopputulos on ihan ok mutta täytynee vielä tiivistää tuota kotelointia basson osalta. Ikävä homma tuossa oli että ovissa ei ollut kunnollisia kiinnikkeitä valmiina vaan halpojen korotusrenkaiden lisäksi tarvittiin hieman vaneria. No, olihan niistä ruuvinreistä kuitenkin iloa, ei tarvinut omia porailla. Mielestäni tuollainen 2-tieratkaisu jakosuotimen kanssa on varsin hyvä tähän tarkoitukseen, kolmitieratkaisussa pitäisi panostaa enemmän rahallisesti jotta se onnistuisi yhtä saumattomasti. Sen vanhan 2.5" tilalle ei tarvita kuin diskantti jos loput laitetaan oveen.
Taakse joku edeltävä omistaja on laittanut hattuhyllylle kaiuttimet. Ne eivät loista mutteivat ole ihan hyödyttömätkään. Päädyin poistamaan alkuperäiset takaovien kaiuttimet käytöstä koska ne eivät ainakaan parantaneet kokonaisuutta.
Re: Kaiuttimien vaihto
Itsellä hieman samantyylinen toteutus ja vanerista joutui tehdä bassoille korotusrenkaat. Diskantit a-pilareiden juuressa myöskin, mutta koelaudan vanhat kovapuhujat vaihdon hertzin 3,5 joihin olen erittäin tyytyväinen.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kaiuttimien vaihto
Hankin kanssa 3,5" Hertz ecx-87- malliset kojelaudan nurkkiin.
Ritilä auki ja vanha kajari ylös, johdot poikki ja liittimet päihin, mutta kumpis johto on plussa johto, että menee vaiheet oikein?
Johdot olivat väreiltään ruskea ja toinen sininen tai harmaa? siis oikealla, vasemmalla varmaan eri väriset
Ritilä auki ja vanha kajari ylös, johdot poikki ja liittimet päihin, mutta kumpis johto on plussa johto, että menee vaiheet oikein?
Johdot olivat väreiltään ruskea ja toinen sininen tai harmaa? siis oikealla, vasemmalla varmaan eri väriset
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Kaiuttimien vaihto
Turhaa menit poikkasemaan ne johdot! Parilla liittimellä olisi saanut kiinni alkuperäiseen liitäntään hertzit. Itse tein niin, kun en halunnut tuhota alkuperäistä liitintä.NoNI kirjoitti:Hankin kanssa 3,5" Hertz ecx-87- malliset kojelaudan nurkkiin.
Ritilä auki ja vanha kajari ylös, johdot poikki ja liittimet päihin, mutta kumpis johto on plussa johto, että menee vaiheet oikein?
Johdot olivat väreiltään ruskea ja toinen sininen tai harmaa? siis oikealla, vasemmalla varmaan eri väriset
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kaiuttimien vaihto
Vanhemmissa tuplajohdoissa on yleensä pieni harjanne toisen johdon selkämyksessä ja tämä yleensä on laitettu + johdoksi.
Ellei näy mitään merkintää voit myös tehdä testin itse.
Jos sinulla on 1,5V paristo tai akkupatteri, niin sen avulla saa selville napaisuuden, toimimalla näin:
Laittamalla oletetun (+) johdon patterin (+) napaan ja oletetun (-) johdon (-) napaan bassokartion pitäisi liikahtaa, jos napaisuus oli oikein päin, niin bassokartio liikkuu ulospäin, jos arvasit väärinpäin, niin bassokario liikkuu sisäänpäin.
Tämä temppu toimii ainakin suurempien kaiuttimien kanssa, joista bassokartion liikkeen näkee helposti. Ehkä myös autossakin? Jossa pienemmät mölytoosat.
Ellei näy mitään merkintää voit myös tehdä testin itse.
Jos sinulla on 1,5V paristo tai akkupatteri, niin sen avulla saa selville napaisuuden, toimimalla näin:
Laittamalla oletetun (+) johdon patterin (+) napaan ja oletetun (-) johdon (-) napaan bassokartion pitäisi liikahtaa, jos napaisuus oli oikein päin, niin bassokartio liikkuu ulospäin, jos arvasit väärinpäin, niin bassokario liikkuu sisäänpäin.
Tämä temppu toimii ainakin suurempien kaiuttimien kanssa, joista bassokartion liikkeen näkee helposti. Ehkä myös autossakin? Jossa pienemmät mölytoosat.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kaiuttimien vaihto
Eikö tästä ollut mitään apua? http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#upgrade
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Kaiuttimien vaihto
Tässä etuovien uudet asukit, jotta saisi hieman paremmat bassot ilman subbarin lisäystä: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4308.
Keskikajari oli ilman virtapiuhaa, mutta laitoin takaisin ja toimii ihan ok noiden a-pilarien juuressa olevien kanssa.
Takaovien kaiuttimet vielä originaalit, katsotaan josko vaihtaisi ne seuraavaksi.
Keskikajari oli ilman virtapiuhaa, mutta laitoin takaisin ja toimii ihan ok noiden a-pilarien juuressa olevien kanssa.
Takaovien kaiuttimet vielä originaalit, katsotaan josko vaihtaisi ne seuraavaksi.
#2493
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T