E85 Bio Etanoli

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja nipa »

Mimmi kirjoitti:Softa on ainoa pakollinen muutos, jonka tarvitset.
Lisäksi on syytä siirtyä käyttämään kuparitulppia (NGK BCPR6/7 ES-11, yleensä 7 on parempi vaihtoehto).
No olipas hyvä uutinen, pitää laittaa homma liikkeelle :)
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja nipa »

Eilen Biopower softa sisään, tänään tulppien vaihto BCPR7ES-11 ja tankki täyteen Refuelia.

Tästä se lähtee. "Oi jos kaikki Suomen järvet viinaksi muuttuisivat". Vihreä hymynaama vähintäänkin paikallaan !!! :mrgreen: :saab: :mrgreen:
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Huomasin tossa tankilla että refuelin hintaero ysivitoseen oli enää 30snt, kun ennen näytti olevan kiinteä 40snt ero. Saas nähä miten tilanne kehittyy.
M97CSB234EFM57001 RE85
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja nipa »

Joo, 1,079 maksoi tankatessa, vielä jokin aika sitten litrahinta oli 0,999 juuroa ... :|
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Juu, itekin lorotin yhen tankillisen alle euron hintaan. Siitä onkin jonkun aikaa kun mittarissa on juossu litrat euroja nopeammin :D
M97CSB234EFM57001 RE85
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja markusR »

nipa kirjoitti:Eilen Biopower softa sisään, tänään tulppien vaihto BCPR7ES-11 ja tankki täyteen Refuelia.

Tästä se lähtee. "Oi jos kaikki Suomen järvet viinaksi muuttuisivat". Vihreä hymynaama vähintäänkin paikallaan !!! :mrgreen: :saab: :mrgreen:


Mistäs hommasit softan? Itseäkin kiinnostaisi tuo muutos tuohon omaan automaatti 2.0t -02. :)
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Onkohan niin, että tuota litkua ei kannata vakio-Aeroon laittaa, ellei ole samalla valmis laskemaan tehoja?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ässä kirjoitti:Onkohan niin, että tuota litkua ei kannata vakio-Aeroon laittaa, ellei ole samalla valmis laskemaan tehoja?
Ei kannata jos auto ei ole BioPower jos taas on niin tehot nousevat E85:sta käytettäessä noin 20-25 heppaa, ellei se ole BioPower niin konverteeraa se E85:selle niin jokseenkin sama tehonnousu, ehkä ei ihan, mutta likimain.
Tässä samassa vitjassa enemmän keskustelua asiasta, ellet jo ole lukenut?
Ja täällä lisää tuosta E85 konverteerauksesta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ässä kirjoitti:Onkohan niin, että tuota litkua ei kannata vakio-Aeroon laittaa, ellei ole samalla valmis laskemaan tehoja?
Ei Aerossa tehot bensalla välttämättä mihinkään tipu, e85:llä vaan ei ihan samoja saa irti.
~270hv bensalla / ~240hv e85:llä, riippuu softasta :wink:

E85 toki edellyttää softapäivityksen (paitsi tietenkin BioPower autoissa), älä vaan mene tankkaamaan VAKIO aeroon etanolia suoraan, saattaa käydä hiukan laihalle...

Ja 2.0 autoista saa (pienellä softamuutoksella) ihan samat tehot bensalla ja etanolilla, BioPower-autoissa vaan on vähemmän tehoa bensalla jotta ihmiset käyttäisivät sitä etanolia.

Etanoli itsessään ei mahdollista suurempaa tehoa Saabiin, päin vastoin, vaihtamatta suuttimia bensalla saa aina enemmän tehoa, kunhan softa on kunnossa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nappe kirjoitti:
Ässä kirjoitti:Onkohan niin, että tuota litkua ei kannata vakio-Aeroon laittaa, ellei ole samalla valmis laskemaan tehoja?
Ei Aerossa tehot bensalla välttämättä mihinkään tipu, e85:llä vaan ei ihan samoja saa irti.
~270hv bensalla / ~240hv e85:llä, riippuu softasta :wink:
Etanoli itsessään ei mahdollista suurempaa tehoa Saabiin, päin vastoin, vaihtamatta suuttimia bensalla saa aina enemmän tehoa, kunhan softa on kunnossa.
Mistähän tämäkin totuus on lähtöisin?

Saabin BioPower'eissa esimerkiksi jos 150 konia bensalla niin 170 E85/RE85:sella
Aerossa jossa 260 hp 95oktaanisella bensalla niin 280 hp E85/RE85:sella.

EDIT:lisäys.
Tuulilasi kirjoitti:Jos pikku-Saabin tankissa on puhdasta bensiiniä, moottorin teho on 150 hevosvoimaa. Mutta jos polttoaineena on 15 prosenttista etanolin ja bensiinin seosta eli E85-polttoainetta, saman moottorin teho nousee 185 hevosvoimaan. Myöhemmin myös Saabin 9-3-mallin etanolikäyttöisten moottoreiden valikoimaa lisätään.
Ja tässä linkki lehteen jossa tuo kirjoitus.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

core2 kirjoitti:
Ässä kirjoitti:Onkohan niin, että tuota litkua ei kannata vakio-Aeroon laittaa, ellei ole samalla valmis laskemaan tehoja?
Ei kannata jos auto ei ole BioPower jos taas on niin tehot nousevat E85:sta käytettäessä noin 20-25 heppaa, ellei se ole BioPower niin konverteeraa se E85:selle niin jokseenkin sama tehonnousu, ehkä ei ihan, mutta likimain.
Tässä samassa vitjassa enemmän keskustelua asiasta, ellet jo ole lukenut?
Ja täällä lisää tuosta E85 konverteerauksesta.
No tähän pitää kommentti laittaa. Katsoppa BSR:n aerofemman dynokäppyrä http://sv.bsr.se/products/t1361/chart/. (en tässä vaiheess kyseenalaista mistä käppyrä on peräisin)
Aivan selvästi E85:lla huipputeho 230 hp kun bensalla 260. Ja selvästi käyrästä voi päätellä että suuttimet tapissa. Tottakai väätöä saa keskialueelle enemmän kun ennakkoa ja ahtoa voi lisätä kun ei nakuta niin helposti.

Viitstikö laittaa saabin linkkejä missä noi biopowerversioiden teholukemat, T7suitellahan voi approksimoida myös E85 teho/vääntökäyrät ihan binääristä, täytyy katsoa mitä simulaattori väittää vakio biopowersoftille seuraavaksi ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Minä tarkoitan BioPower autoja en BSR:n konverteerattuja.
Mutta tässä hiukan faktaa, kyseessä on kuten näet 2 autoa kumpikin 9-3
sport sedaneja, samanlaisella 1,8 Litran moottorilla ainoana erona, että yhdessä niistä on BioPower moottori. Tehot 150 bensa 175 E85. tämä fakta riittä ainakin minulle.
Tässä linkki.

EDIT: lisäys samasta linkistä löytyy muutkin mallit ja niiden teknillinen data.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No miksi sitten sanoit "ellei se ole BioPower niin konverteeraa se E85:selle niin jokseenkin sama tehonnousu, ehkä ei ihan, mutta likimain."

tuolta saabsverige.com -linkistä kun etsii niin ei löydy 2,3 litraista aeroa ja sellaisia teholukema mitä olet väittänyt löytyvän, saisinko sellaisen linkin siis. Viittaan siis tähän lauseeseesi "Aerossa jossa 260 hp 95oktaanisella bensalla niin 280 hp E85/RE85:sella"

2 litraisella tehonnosto E85:lla on luonnollisesti mahdollinen koska suuttimissa riittää kapasiteetti (tietämättä tarkkaa mitkä suuttimet noissa uusissa biopowersaabeissa on mutta arvelen että saman kokoiset kuin bensamalleissa)

Vai olenko täysin väärin ymmärtänyt mistä me oikein puhutaan ?
Olen melko varma että isommilla suuttimilla tai ehkä jopa bensaregulla 280hp E85:lla olisi mahdolinen 2,3 litraisella muutoin vakio Aerolla (ellei sitten bensapumppu hyydy kesken)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Suosittelen, että tulet tänne niin vien sinut kädestä pitäen Saabille täällä, niin näet ja saat kuulla mistä puhun. Sieltä löytyy kaverit jotka tietävät tän paremmin kuin sinä ja minä.
Tämä 2009 AERO Wagon jonka ostin 2009 on BioPower ja koneella jossa on normaalisti 260 konia ja jos tankkaan E/RE 85:sta se antaa ulos 280 konia.
No miksi sitten sanoit "ellei se ole BioPower niin konverteeraa se E85:selle niin jokseenkin sama tehonnousu, ehkä ei ihan, mutta likimain."
Jos et tiedä niin ei edes saabilla voi ajaa etanolilla E/RE 85 ellei se ole BioPower tai sitten konverteerattu E85:selle siitä ei silti tule Mikään BioPoweri.
konverteeratulla ei myöskään voi hyvin ajaa E100:sella kuten BioPowerilla voi.
Vastasin kysyjälle, että mitä hän voi tehdä pystyäkseen käyttämään E85:sta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

@ vesa67

Näin pikaisesti kun etsin ja luin BioPower Saabista, löysin tämän:

BioPower-motorer – banbrytande motorer som ger dig
mer kraft när du kör på etanol (E85) istället för bensin. I 2.0t
BioPower ökar motoreffekten från 150 till 180 hk och vridmomentet
ökar från 240 till 280 Nm. I 2.3t BioPower ökar motoreffekten
från 185 till 210 hk och vridmomentet ökar från 280
till 310 Nm.

ja tämän:

BioPower-teknologi – Saab-innovation baserad på vår
avancerade
turboteknik och vårt unika motorstyrsystem Saab
Trionic som automatiskt anpassar sig efter typen av bränsle.
Gör att våra motorer kan utnyttja det höga oktantalet i E85
och därmed få ut mer kraft.

Toivottavasti saat selvää tuosta tekstistä vaikka se on ruotsiksi.
Lue ainakin se osa joka on sinisellä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin