Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Terve kaikille,
Ostin viime kuussa 2.3t linear wagonin -06. Hyvä auto on ollut ja on tässä tullut verkostoiduttua tänne kotimaisten ja ulkomaisten saab ihmisten kanssa tähän asti vain sivustaseuraajana, mutta täytyihän sitä ensimmäinen viestikin joskus raapustaa.
Kysymykseni koskee auton softapäivitystä BSR stage1:llä. Selvitin Trafilta, että tehoja lisätessä auton ominaisuuksien tulee vastata päivityksen jälkeen sarjassa seuraava teholuokkaa olevaa autoa. Kun oma autoni nyt on 2.3t 185hv ja seuraava tehokkuusasteikolla olisi siist 2.3T 220 hv, niin kysymys kuuluukin: Mitä eroa näillä kahdella moottorilla varustetulla autolla nyt sitten on? Olen koittanut käydä ulkomaiset ja kotimaiset foorumit läpi kysymyksen tiimoilta mutta vastausta en ole löytänyt.
Mitä osia minun nyt tulee vaihtaa autooni, jotta muutoskatsastus sujuisi niin sanotusti kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaisesti?
Kiitos kaikille vastauksista jo näin etukäteen!
Ville
Ostin viime kuussa 2.3t linear wagonin -06. Hyvä auto on ollut ja on tässä tullut verkostoiduttua tänne kotimaisten ja ulkomaisten saab ihmisten kanssa tähän asti vain sivustaseuraajana, mutta täytyihän sitä ensimmäinen viestikin joskus raapustaa.
Kysymykseni koskee auton softapäivitystä BSR stage1:llä. Selvitin Trafilta, että tehoja lisätessä auton ominaisuuksien tulee vastata päivityksen jälkeen sarjassa seuraava teholuokkaa olevaa autoa. Kun oma autoni nyt on 2.3t 185hv ja seuraava tehokkuusasteikolla olisi siist 2.3T 220 hv, niin kysymys kuuluukin: Mitä eroa näillä kahdella moottorilla varustetulla autolla nyt sitten on? Olen koittanut käydä ulkomaiset ja kotimaiset foorumit läpi kysymyksen tiimoilta mutta vastausta en ole löytänyt.
Mitä osia minun nyt tulee vaihtaa autooni, jotta muutoskatsastus sujuisi niin sanotusti kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaisesti?
Kiitos kaikille vastauksista jo näin etukäteen!
Ville
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=103941
Kannattaa lukea tuo letku, eli biopower softa sisään, ja
teho on luultavasti~tuo 200hv ja rapiat päälle ja vääntöä luultavasti enemmän.
Jos varuste eroista ei puhuta niin suurin ero lienee Turbo ja teho.
Pikkuteessä Garret gt 17 ja tuossa isossa Mitsubishi 04HL-15T.
Mitään osia ei tarvi vaihtaa.
Kannattaa lukea tuo letku, eli biopower softa sisään, ja
teho on luultavasti~tuo 200hv ja rapiat päälle ja vääntöä luultavasti enemmän.
Jos varuste eroista ei puhuta niin suurin ero lienee Turbo ja teho.
Pikkuteessä Garret gt 17 ja tuossa isossa Mitsubishi 04HL-15T.
Mitään osia ei tarvi vaihtaa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
BSR stagen kanssa voit unohtaa muutoskatsastuksen, kaatuu viimeistään päästöjen vaatimuksenmukaisuuden osoittamiseen.
Ainoa vaihtoehto jonka voit muutoskatsastaa on joko tehtaan virisarja tai Hirsch. 2.3T on isommilla etujarruilla jotka joutunee em. tapauksessa 2.3t:hen asentamaan.
Moottorissa on myös eroa, 2.3T on käytännössä alempiviritteisellä softalla oleva aero (isommalla turbolla) kuin 2.3t.
Sanoisin että muutoskatsastus kannattaa unohtaa, ei sitä viritystä katsastusmies huomaa eikä sillä paljoa muutakaan merkitystä ole etenkään jos tehdastakuu ei ole enää voimassa (jonka Hirsch tai tehtaan viri säilyttäisi).
Ainoa vaihtoehto jonka voit muutoskatsastaa on joko tehtaan virisarja tai Hirsch. 2.3T on isommilla etujarruilla jotka joutunee em. tapauksessa 2.3t:hen asentamaan.
Moottorissa on myös eroa, 2.3T on käytännössä alempiviritteisellä softalla oleva aero (isommalla turbolla) kuin 2.3t.
Sanoisin että muutoskatsastus kannattaa unohtaa, ei sitä viritystä katsastusmies huomaa eikä sillä paljoa muutakaan merkitystä ole etenkään jos tehdastakuu ei ole enää voimassa (jonka Hirsch tai tehtaan viri säilyttäisi).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Eikö tämä vaikuta mitenkään tähän asiaan suomessa, että BSR on tyypannut tämän ruotsissa? Taitaa olla erihomma suomessa.
EDIT: Kun siihen saa mukaan sen tyyppaus todistuksenkin.
http://sv.bsr.se/products/t1361/
EDIT: Kun siihen saa mukaan sen tyyppaus todistuksenkin.
http://sv.bsr.se/products/t1361/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Ei täällä tsaarinaikaisessa suomessa ole mitään painoarvoa muiden maiden hyväksynnöillä, valitettavasti.
Paras tapa on vain osoittaa järjestelmälle halveksuntansa kansalaistottelemattomuudella ja olla muutoskatsastamatta.
Paras tapa on vain osoittaa järjestelmälle halveksuntansa kansalaistottelemattomuudella ja olla muutoskatsastamatta.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Okey, tuli vain mieleeni toi tyyppaus täällä.jcarlson kirjoitti:Ei täällä tsaarinaikaisessa suomessa ole mitään painoarvoa muiden maiden hyväksynnöillä, valitettavasti.
Paras tapa on vain osoittaa järjestelmälle halveksuntansa kansalaistottelemattomuudella ja olla muutoskatsastamatta.

Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Kaikki mitä katsastusmies ei tiedä ei haittaa 

9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Kiitoksia kaikille vastauksistanne!
Onhan tämä nyt mielestäni vähän hassunhauskaa, että jos sitä nyt oikein haluaisi olla kunnon kansalainen ja muutoskatsastaa autonsa, niin eiköhän siitäkin olla tehty puoli mahdottomuus.
Oletetaan, että kaikista vastoinkäymisistä huolimatta tahtoisin muutoskatsastaa autoni tehonlisäyksen ja jarruparannuksen jälkeen. Miten käytännössä voin osoittaa sen, että autoa nyt on paranneltu ja tehot ja päästöt ovat muuttuneet?
Vaatiiko tämä nyt oikeasti jossain dynossa käymistä? BSR:n mukana toimittama todistus ei riitä?
Onhan tämä nyt mielestäni vähän hassunhauskaa, että jos sitä nyt oikein haluaisi olla kunnon kansalainen ja muutoskatsastaa autonsa, niin eiköhän siitäkin olla tehty puoli mahdottomuus.

Oletetaan, että kaikista vastoinkäymisistä huolimatta tahtoisin muutoskatsastaa autoni tehonlisäyksen ja jarruparannuksen jälkeen. Miten käytännössä voin osoittaa sen, että autoa nyt on paranneltu ja tehot ja päästöt ovat muuttuneet?
Vaatiiko tämä nyt oikeasti jossain dynossa käymistä? BSR:n mukana toimittama todistus ei riitä?
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Päästöt vaatii VTT:n tai vastaavan tutkimuslaitoksen ns. pussitestin päästöistä (hinta n. 1000e, meni läpi tai ei, ei mikään läpihuutojuttu).
Softaa saa kyllä myös halvemmallakin kuin BSR:ltä, jos päädyt olemaan muutoskatsastamatta.
Softaa saa kyllä myös halvemmallakin kuin BSR:ltä, jos päädyt olemaan muutoskatsastamatta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 wagon 2.3t ja 2.3T mallien erot?
Asia kunnossa.9-5T kirjoitti:Oletetaan että uskot tällä kertaa. BSR ei ole mahdollista muutoskatsastaa! mittaukset yms. ei riitä vaan vaaditaan hyväksynnät. 2.3t ainoa mahdollisuus on hirsch ja isommat etujarrut jos teho ei ylitä 220hv, sen jälkeen myös takajarrut ja urheilualusta. Vertailuautona on 9-5 06-10VilleV kirjoitti:Kiitoksia kaikille vastauksistanne!
Onhan tämä nyt mielestäni vähän hassunhauskaa, että jos sitä nyt oikein haluaisi olla kunnon kansalainen ja muutoskatsastaa autonsa, niin eiköhän siitäkin olla tehty puoli mahdottomuus.![]()
Oletetaan, että kaikista vastoinkäymisistä huolimatta tahtoisin muutoskatsastaa autoni tehonlisäyksen ja jarruparannuksen jälkeen. Miten käytännössä voin osoittaa sen, että autoa nyt on paranneltu ja tehot ja päästöt ovat muuttuneet?
Vaatiiko tämä nyt oikeasti jossain dynossa käymistä? BSR:n mukana toimittama todistus ei riitä?