Pissapoika ja lampunpesin.
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Toi kotelo tuli nyt avattu ja moottoria putsailtua ilmalla. Nyt vaan jäi mietityttämään sen pienen valkoisen rattaan funktio. Näyttää katkaisevan virran, mutta kun löin 12V ja annoin vähän aikaa pyörittää, niin kohta ei toiminut ollenkaan. Taas kun purki ja otti valkoisen rattaan irti ja paikalleen niin taas toimi. Voiko tuon ottaa kokonaan pois?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Palataan vanhaan aiheeseen takaisin. Onko tietoa mistä tuon ylivirtasuojan voisi hankkia? Vika on tarkasti paikannettu uusien sähkömoottorien ja puhdistuksen jälkeen noihin ylivirtasuojiin.9000LPT kirjoitti: Huomioi moottoria suojaava "metalli" levy sähkömoottorin vieressä. Muutamassa tapauksessa kyseinen "levy" on on ollut rikki (ylivirtasuoja).
Onko komponentin saatavuudesta tietoa vai pitääkö tehdä moottorien suojaus toisella tavalla?
Saabin ratissa ensimmäistä kertaa kolmen vanhana. Ei mennyt auto eikä kivi rikki.
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Helpointa lienee ottaa PTC-vastus muuten rikkinäisestä pyörittäjästä. Tuskin löydät ihan helposti sopivaa tarvikeliikkeestä. Toimiiko laite muuten ja vie kohtuullisen vähän virtaa?
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Ajovalonpesimen PTC vastuksen korvaaminen
Virtaa laite ottaa 12,2 V jännitteellä noin 1,0 A akseli vapaasti pyörien ja ylikuormasuoja ohitettuna. Käynnistyksessä saattaa ottaa noin 2,8 A noin sadan millisekunnin ajan. Saatan vielä kokeilla akselia kuormittaen mutta katsotaan sitä myöhemmin.
Löysinkin erilaisia vaihtoehtoisia komponentteja sovellukseen. Pitää katsoa toimituksen jälkeen tarkemmin soveltuvuutta. Varsinkin rakennetta hieman muuttaen voi käyttää jalallisia komponentteja. Haluan kuitenkin laitteen sisälle asennettavan, automaattisesti ylikuormituksen jälkeen palauttavan - kuten alkuperäisessä systeemissä.
Löysinkin erilaisia vaihtoehtoisia komponentteja sovellukseen. Pitää katsoa toimituksen jälkeen tarkemmin soveltuvuutta. Varsinkin rakennetta hieman muuttaen voi käyttää jalallisia komponentteja. Haluan kuitenkin laitteen sisälle asennettavan, automaattisesti ylikuormituksen jälkeen palauttavan - kuten alkuperäisessä systeemissä.
Saabin ratissa ensimmäistä kertaa kolmen vanhana. Ei mennyt auto eikä kivi rikki.
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Kerro jos löysit paikan josta noita kelvollisia PTC:tä saa. Olen juurikin pelastanut noita vanhoista ja saanut toistaiseksi elvytettyä kalustoa.
IMHO OG99/900 pesijöiden PTC:t ovat haperoita mutta sähköisesti kestävämpiä kuin uusien mallien neliskanttiset vastaavat
IMHO OG99/900 pesijöiden PTC:t ovat haperoita mutta sähköisesti kestävämpiä kuin uusien mallien neliskanttiset vastaavat
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Millaisia komponetteja OG99/900 pesureissa käytetään? Minun avaamani ovat og93 mallisesta ja niissä ovat nuo 10 mm x 10 mm x 1 mm levyt. Ovatko pyyhkijöiden laitteet muuten samankaltaisia ts. vaihtokelpoisia?pohamala kirjoitti:IMHO OG99/900 pesijöiden PTC:t ovat haperoita mutta sähköisesti kestävämpiä kuin uusien mallien neliskanttiset vastaavat
Saabin ratissa ensimmäistä kertaa kolmen vanhana. Ei mennyt auto eikä kivi rikki.
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Pyyhkijän osat ovat vaihtokelpoisia (Myös 9000:sesta), mutta vanhemmissa pesureissa on pyyhkäisyjä enemmän. Lämpösuoja on vanhemmissa pyöreä, uudemmissa neliskanttinen.Miquellox kirjoitti:Millaisia komponetteja OG99/900 pesureissa käytetään? Minun avaamani ovat og93 mallisesta ja niissä ovat nuo 10 mm x 10 mm x 1 mm levyt. Ovatko pyyhkijöiden laitteet muuten samankaltaisia ts. vaihtokelpoisia?pohamala kirjoitti:IMHO OG99/900 pesijöiden PTC:t ovat haperoita mutta sähköisesti kestävämpiä kuin uusien mallien neliskanttiset vastaavat
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Luin ketjun mutta näin tyhmää kysymystä, saati vastausta en löytänyt, joten sanokaapa:
Millä noita lampunpesimiä ohjataan, eli siis 99-vm pyyhkiikö lampunpyyhkijät kun tuulilasinpyyhkijätkin (ei empiirisen kokeen mukaan), vai minkä mukaan nuo viuhtoo. Olen koittanut selvitellä, kun ensin luulin että pyyhkijät ovat jämähtäneet minne sattuu, mutta kyllä ne taitaa liikkua kun sojottavat aina eri suuntaan.
Millä noita lampunpesimiä ohjataan, eli siis 99-vm pyyhkiikö lampunpyyhkijät kun tuulilasinpyyhkijätkin (ei empiirisen kokeen mukaan), vai minkä mukaan nuo viuhtoo. Olen koittanut selvitellä, kun ensin luulin että pyyhkijät ovat jämähtäneet minne sattuu, mutta kyllä ne taitaa liikkua kun sojottavat aina eri suuntaan.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Kävinpä Hira:lla tekemässä moottoritilauksen, ei ole noita maahantuojalla, meni tehdastilaukseksi.Amiraali kirjoitti:Tervehdys ! Kuopiossa ainakin autosähköliike Hira myy pelkkää
irtomoottoria n. 40 e hintaan , tilaustavaraa tosin heillekkin,
ainakin viimeksi oli kun itselleni hommasin...Ja on täysin sama kuin
alkuperäinen.
Lisäämpä vielä tuon varaosanumeron joka löytyy moottorin
kyljestä sekä paketista jossa tuo osa toimitetaan...
Bosch 1 397 220 056
Positiivinen yllätys oli hinta: 12€... Tilasin neljä...
Eli oikean puoleinen pesin oireelee, puhdistin moottorin mutta ei muuttunut miksikään.
Epäilyn alla on nyt tuo lämpösuoja, onkohan noita kukaan löytänyt mistään?
Tuossa ohjeessa lämpösuoja on näköjään siirretty kohtaan jossa sen läpi ei virta kulje, vaan menee suoraan kosketuspinnoille...
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... iper3.html
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Hienosti huomattu tuo ylivirtasuojan väärä paikka!Immu kirjoitti:Epäilyn alla on nyt tuo lämpösuoja, onkohan noita kukaan löytänyt mistään?
Tuossa ohjeessa lämpösuoja on näköjään siirretty kohtaan jossa sen läpi ei virta kulje, vaan menee suoraan kosketuspinnoille...
Itse olen puhdistanut molempien Saappien neljä moottoria ja hienosti toimii!
Moottorien likaisuus on vain ja ainoastaan kommutaattorin levyjen välissä! Kommutaattori (yleensä virheellisesti kollektoriksi mainittu) muodostuu kolmesta kupariosasta, jotka muodostavat lieriön. Kuparien väliin kertyy hiilistä moskaa, joka oikosulkee ne. Kapealla meisselillä ja/tai neulalla vaan välit puhtaaksi (pari mm syvältä) ja siinä se. Yhdessä moottorissa oli tuo ylivirtasuojakin kärsinyt. Juotin sen tilalle jonkun 3 ampeerisen Multifusen (valmistaja Bourns) ja sillä selvä!
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Juu, sain nuo välit kyllä hyvin puhtaiksi hitsauslangasta tehdyllä "työkalulla" ja paineilmalla lähti viimeisetkin karppeet...
Kiitokset tuosta Multifuse vinkistä!
Kiitokset tuosta Multifuse vinkistä!
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Heitänpä oman ongelmani samaan soppaan:
Eli omasta 03:sta lähti kuskin puolen lampun painepesimestä "kansi" veks. No, tiskiltä uusi hintaan 12eur, mutta ilmeisesti joku välikappale siitä puuttuu edelleen koska en sitä siihen saa asennettua. Eli: onko tietoa tuleeko kannen ja itse pesurin väliin joku letkunpätkä, vai onko siinä joku isompikin adapteri? Tämä kansihan on vain se muovinpalanen joka ilmeisesti ohjaa myös veden lampulle. Ja millähän tavalla tuon pesurin saa asennuksen ajaksi ulos sieltä puskurin sisältä...
Thanks taas!
Eli omasta 03:sta lähti kuskin puolen lampun painepesimestä "kansi" veks. No, tiskiltä uusi hintaan 12eur, mutta ilmeisesti joku välikappale siitä puuttuu edelleen koska en sitä siihen saa asennettua. Eli: onko tietoa tuleeko kannen ja itse pesurin väliin joku letkunpätkä, vai onko siinä joku isompikin adapteri? Tämä kansihan on vain se muovinpalanen joka ilmeisesti ohjaa myös veden lampulle. Ja millähän tavalla tuon pesurin saa asennuksen ajaksi ulos sieltä puskurin sisältä...
Thanks taas!
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Tänään kävin tuolla Hiralla kyselemässä ja moottorin hinta pompsahtanut yli 400 €!!!! Myyjäkin ihmetteli että miksi näin kun ennen on tosiaan saanut n. 15 €. Aivan uskomatonta kyllä miten tuo hinta voi yhtäkkiä noin moninkertaistua!!Immu kirjoitti:Kävinpä Hira:lla tekemässä moottoritilauksen, ei ole noita maahantuojalla, meni tehdastilaukseksi.Amiraali kirjoitti:Tervehdys ! Kuopiossa ainakin autosähköliike Hira myy pelkkää
irtomoottoria n. 40 e hintaan , tilaustavaraa tosin heillekkin,
ainakin viimeksi oli kun itselleni hommasin...Ja on täysin sama kuin
alkuperäinen.
Lisäämpä vielä tuon varaosanumeron joka löytyy moottorin
kyljestä sekä paketista jossa tuo osa toimitetaan...
Bosch 1 397 220 056
Positiivinen yllätys oli hinta: 12€... Tilasin neljä...
Eli oikean puoleinen pesin oireelee, puhdistin moottorin mutta ei muuttunut miksikään.
Epäilyn alla on nyt tuo lämpösuoja, onkohan noita kukaan löytänyt mistään?
Tuossa ohjeessa lämpösuoja on näköjään siirretty kohtaan jossa sen läpi ei virta kulje, vaan menee suoraan kosketuspinnoille...
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... iper3.html
Osaako kukaan kertoa saako tuota lampunpesijän moottoria vielä kohtuuhintaan jostain?
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Ei kyllä varmasti ole oikea hinta pelkästä moottorista!kalikka kirjoitti:Tänään kävin tuolla Hiralla kyselemässä ja moottorin hinta pompsahtanut yli 400 €!!!! Myyjäkin ihmetteli että miksi näin kun ennen on tosiaan saanut n. 15 €. Aivan uskomatonta kyllä miten tuo hinta voi yhtäkkiä noin moninkertaistua!!Immu kirjoitti:Kävinpä Hira:lla tekemässä moottoritilauksen, ei ole noita maahantuojalla, meni tehdastilaukseksi.Amiraali kirjoitti:Tervehdys ! Kuopiossa ainakin autosähköliike Hira myy pelkkää
irtomoottoria n. 40 e hintaan , tilaustavaraa tosin heillekkin,
ainakin viimeksi oli kun itselleni hommasin...Ja on täysin sama kuin
alkuperäinen.
Lisäämpä vielä tuon varaosanumeron joka löytyy moottorin
kyljestä sekä paketista jossa tuo osa toimitetaan...
Bosch 1 397 220 056
Positiivinen yllätys oli hinta: 12€... Tilasin neljä...
Eli oikean puoleinen pesin oireelee, puhdistin moottorin mutta ei muuttunut miksikään.
Epäilyn alla on nyt tuo lämpösuoja, onkohan noita kukaan löytänyt mistään?
Tuossa ohjeessa lämpösuoja on näköjään siirretty kohtaan jossa sen läpi ei virta kulje, vaan menee suoraan kosketuspinnoille...
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... iper3.html
Osaako kukaan kertoa saako tuota lampunpesijän moottoria vielä kohtuuhintaan jostain?
Käyppä uudelleen ja sano, että pistää myyjä päätelasit päähänsä ja katsoo uudelleen!
Niin, sitä moottoria pitää kysyä tuolla Bosch 1 397 220 056 numerosarjalla, muistaakseni minullekkin rupesivat esittelemään koko pyyhinsysteemikompleksia ensin..
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Pissapoika ja lampunpesin.
Tuota kyseistä osanumeroo nimenomaan näytin sille myyjälle.
Se vielä ite sano, että on ennen myyny siihe 15 €, ja oli vielä maahantuojalle soittanu ja selvitelly tuota kun hinta on noussu. Voi toki olla jokin virhekin.. Kuulostaa muuten aika uskomattomalta..
Se vielä ite sano, että on ennen myyny siihe 15 €, ja oli vielä maahantuojalle soittanu ja selvitelly tuota kun hinta on noussu. Voi toki olla jokin virhekin.. Kuulostaa muuten aika uskomattomalta..
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85